Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   GASPRIJS HALVEERT...dus wanneer halveren dan onze facturen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266424)

Oma 19 september 2022 16:45

GASPRIJS HALVEERT...dus wanneer halveren dan onze facturen?
 
GASPRIJS HALVEERT...dus wanneer halveren dan onze facturen??
Niet als het van de kibbelende politiekers afhangt die nog steeds koortsachtig blijven zoeken naar "maatregelen" om de lasten van energiefacturen voor de bevolking te verlichten?

Citaat:


https://pnws.be/gasprijs-halveert-ma...r-niet-meteen/

Gaan we het halen, of niet halen, dat is de vraag.
....
Maar, er is goed nieuws: de gasprijzen blijven dalen.
De Nederlandse TTF-gasfuture, die bepalend is voor de prijzen in Europa, bedraagt nog 174,50 euro per megawattuur.
Dat is het laagste peil sinds 25 juli en is bijna de helft van de recordkoers van eind augustus.
Hoe dat komt?
We vonden een gedetailleerde uitleg bij mijnenergie.be, een onafhankelijke prijsvergelijker van de energieleveranciers.
Verschillende factoren dragen bij tot de prijsdaling.
Analisten verwijzen naar de gasopslag, die nu al 86% van de stockagecapaciteit bedraagt.
Dat is significant hoger dan het opslagniveau dat Europa normaal rond deze tijd van het jaar bereikt.
De Amerikaanse bank JPMorgan Chase & Co verwacht dat de opslagcapaciteit ook bij een Russisch embargo eind maart nog altijd 34% zou bedragen, terwijl investeringsbank Goldman Sachs het bij 20% houdt.
Zelfs bij een strenge winter zou de voorraad volgens JPMorgan Chase & Co moeten volstaan.

Daarnaast zouden de maatregelen om de afhankelijkheid van aardgas af te bouwen hun effect niet missen.
Goldman Sachs wijst er ook op dat de torenhoge aardgasprijzen op de kortetermijnmarkten een dalende vraag uit industriële hoek in de hand hebben gewerkt.
De intenties van Europa om een prijsplafond in te stellen, leiden eveneens tot een gunstiger sentiment op de energiemarkt.
Tot slot moet ook de ingebruikname van een nieuwe lng-terminal in het Nederlandse Eemshaven de bevoorrading opkrikken.
De terminal zal de komende vijf jaar lng (vloeibaar gemaakt aardgas) uit het buitenland omzetten in gas dat geschikt is voor gebruik in Europa.”
We gaan het dus halen!
Maar, of onze portemonnee het ook gaat halen, is een andere kwestie.
Het is niet om de gasprijs halveert, dat onze factuur dat ook meteen doet.
De energieprijzen voor de consument worden per maand vastgelegd.
De effecten van deze prijsdaling zullen dus pas op de tariefkaarten van oktober tot uiting komen.
Misschien, want de prijs is ‘volatiel’. Dat is een duur woord om te zeggen dat wanneer de prijs straks weer stijgt, alles blijft zoals het is.
...
Er is dus geen schaarste en de prijzen dalen.
Er zou dus al goed nieuws moeten komen van de politiek over de aanstaande daling van onze energiefakturen, zowel voor gas als voor elektriciteit, die werd gekoppeld.
En vermits de energieprijzen per maand worden vastgelegd kan de prijsdaling vast al vanaf november worden ingevoerd als de politiek tenminste haar plicht doet om de lasten van basisbehoeften voor de bevolking te verlichten.

Wie denkt er nog dat de politiek zal weigeren om de energieprijzen aan te passen en significant te verlagen door de marktprijs te volgen?

Skobelev 19 september 2022 16:58

In 2078, als de putten gedempt zijn

Dadeemelee 19 september 2022 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10035350)
GASPRIJS HALVEERT...dus wanneer halveren dan onze facturen??
Niet als het van de kibbelende politiekers afhangt die nog steeds koortsachtig blijven zoeken naar "maatregelen" om de lasten van energiefacturen voor de bevolking te verlichten?



Wie denkt er nog dat de politiek zal weigeren om de energieprijzen aan te passen en significant te verlagen door de marktprijs te volgen?

Het zijn de gasleveranciers die de prijzen aanpassen en dat gebeurt ‘continu’. De prijs die men aanrekent wordt maandelijks of driemaandelijks bepaald als het gemiddelde over die periode.

De huidige prijs zal dus samen met de andere dagprijzen (of uurprijzen?) het gemiddelde voor deze maand bepalen.

kelt 19 september 2022 18:52

simpel..

nooit meer

Rudy 19 september 2022 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10035350)
GASPRIJS HALVEERT...dus wanneer halveren dan onze facturen??

Je kan de voorschotten niet om de haverklap aanpassen.
Je zal het resultaat wel merken bij de eerstvolgende eindafrekening.

Dadeemelee 19 september 2022 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10035444)
Je kan de voorschotten niet om de haverklap aanpassen.
Je zal het resultaat wel merken bij de eerstvolgende eindafrekening.

En bovendien varieert het gasverbruik ook met de seizoenen. Dat voorschot is gewoor een ‘geschat gemiddelde’.

Herr Flick 19 september 2022 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035379)
Het zijn de gasleveranciers die de prijzen aanpassen en dat gebeurt ‘continu’. De prijs die men aanrekent wordt maandelijks of driemaandelijks bepaald als het gemiddelde over die periode.

De huidige prijs zal dus samen met de andere dagprijzen (of uurprijzen?) het gemiddelde voor deze maand bepalen.

maw na aftrek van belastingen, taksen , retributies, distributiekosten etc...

Dadeemelee 19 september 2022 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035506)
maw na aftrek van belastingen, taksen , retributies, distributiekosten etc...

Die zijn behalve BTW (die naar het toegestane minimum gebracht is) onafhankelijk van de gasprijs en eigenlijk bijna verwaarloosbaar.

Herr Flick 19 september 2022 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035509)
Die zijn behalve BTW (die naar het toegestane minimum gebracht is) onafhankelijk van de gasprijs en eigenlijk bijna verwaarloosbaar.

Alle kleine beetjes helpen.

Maar ja met een regering die nog te tam is om iets eenvoudigs als dit doortastend aan te pakken en een europese unie die al even tam en nutteloos is zijt ge rap content zeker ?

Moesten mijn bazen werken zoals die sukkels in Broekzele waren we al lang failliet.

Xenophon 19 september 2022 22:18

Als er genoeg geld is binnen gehaald om een nieuw en zwaarder net te steken.

Dat net moet er komen anders komt de stroomvoorziening in gevaar als er miljoenen wagens twee maal of meer per dag opgeladen worden.

De schoofzak 20 september 2022 12:33

Ik wou nog even de aandacht vestigen op een wiskundige ambetantigheid.

En werken met een voorbeeld:
Ik had een vast contract van 1 augustus 2021 tot 1 augustus 2022.

Een belangrijk deel van de prijsverhogingen is dus in die periode aan mij voorbijgegaan.
De energie-boer die mij levert, heeft zijn broek gescheurd.

En wie heeft dat verlies, dat IK veroorzaakte, moeten bijpassen? Juist, al die mensen met een variabel contract. Die sukkelaars moeten betalen a) voor de hogere prijs van hun eigen verbruik, PLUS b) voor de hogere prijs van mijn verbruik.

Daarom kan het dat sommige mensen echt een veelvoud op hun boterham kregen.

Maar ... sedert 1 augustus betaal ik dus netjes ook alles voor mijn verbruik.

Rudy 20 september 2022 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035497)
En bovendien varieert het gasverbruik ook met de seizoenen. Dat voorschot is gewoor een ‘geschat gemiddelde’.

Met de nadruk op "geschat", en dat geldt ook voor de jaarlijkse afrekening.
Zolang ik geen digitale teller heb weet de leverancier niet wat ik op welk moment heb verbruikt.
Gelet op de prijsschommelingen vraag ik mij af op basis van welke prijs de jaarlijkse afrekening wordt berekend.

Herr Flick 20 september 2022 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10035675)
Ik wou nog even de aandacht vestigen op een wiskundige ambetantigheid.

En werken met een voorbeeld:
Ik had een vast contract van 1 augustus 2021 tot 1 augustus 2022.

Een belangrijk deel van de prijsverhogingen is dus in die periode aan mij voorbijgegaan.
De energie-boer die mij levert, heeft zijn broek gescheurd.

En wie heeft dat verlies, dat IK veroorzaakte, moeten bijpassen? Juist, al die mensen met een variabel contract. Die sukkelaars moeten betalen a) voor de hogere prijs van hun eigen verbruik, PLUS b) voor de hogere prijs van mijn verbruik.

Daarom kan het dat sommige mensen echt een veelvoud op hun boterham kregen.

Maar ... sedert 1 augustus betaal ik dus netjes ook alles voor mijn verbruik.

Je hebt gewoon ingetekend op een duurder contract om zekerheid te hebben. Daar is niks mis mee. Ik had dat ook.

Herr Flick 20 september 2022 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10035681)
Met de nadruk op "geschat", en dat geldt ook voor de jaarlijkse afrekening.
Zolang ik geen digitale teller heb weet de leverancier niet wat ik op welk moment heb verbruikt.
Gelet op de prijsschommelingen vraag ik mij af op basis van welke prijs de jaarlijkse afrekening wordt berekend.

Een gemiddelde over de tijd.

Diegene die veel duur gas verbruikt hebben, hebben sjans, die die veel goedkoop verbruikt hebben, hebben pech.

Maar eigenlijk stelt dat probleem zich vooral voor het komende jaar. Deze zomer is gas ingekocht niet om te verbranden nu, maar om te verbranden deze winter.

Oma 20 september 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10035681)
Met de nadruk op "geschat", en dat geldt ook voor de jaarlijkse afrekening.
Zolang ik geen digitale teller heb weet de leverancier niet wat ik op welk moment heb verbruikt.
Gelet op de prijsschommelingen vraag ik mij af op basis van welke prijs de jaarlijkse afrekening wordt berekend.

Natuurlijk weet de leverancier ook zonder digitale teller wat je op welk moment verbruikt hebt en aan welke prijs, hun technologie registreert dat immers. :roll:

Mijn jaarlijkse afrekening, en ik heb geen digitale brol, 5 blz, was opgesplitst per periode met het verbruik, per (schommelende!) eenheidsprijs en met de veranderende btw%.
Een voorbeeld: elektriciteitsverbruik van 8,04 kWh in de daluren voor 1 maart tot 4 maart (DRIE dagen dus) met eenheidsprijs 16,72600€ aan 6% btw
Elke leverancier kan dus perfect tot in detail de juiste prijs berekenen voor elk verbruik met elke schommeling van eenheidsprijs en veranderende btw en dat gaat zelfs automatisch....automatisering? Duh...

Het is mogelijk dat energieleveranciers elke maand een eindfactuur zouden opstellen om enkel het werkelijke verbruik van de voorbije maand aan te rekenen, net zoals ze doen voor de jaarlijkse afrekening.
Dat kan automatisch door de digitale meters.
Maar ook de klant met een ferraris meter hoeft dan enkel elke maand de meterstanden maar door te geven om dan alleen het werkelijke verbruik van de vorige maand te betalen.
Dan is het gedaan met dat omslachtige (over)schattingen en gokken met gemiddeldes, met te hoge of te lage voorschot bedragen en een doolhof aan uitsplitsingen voor schommelingen, veranderende prijzen en btw.
Eenvoudiger kan het toch niet: enkel betalen wat je verbruikt hebt. :roll:

Maar zoals altijd grijpt de huichelende politiek de kans aan om digitale meters door onze strot te kunnen duwen door discriminerend de dwang-voorwaarde te stellen om maandelijks je werkelijke verbruik pas te "mogen" betalen als je een digitale meter laat plaatsen.
Pure chantage, discriminatie en strafbaar.

Iedere burger heeft het recht om van die geboden keuze mogelijkheid gebruik te kunnen maken om maandelijks het werkelijke verbruik te kunnen betalen ongeacht en onafhankelijk van welke meters er gebruikt worden.

Dadeemelee 20 september 2022 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10035681)
Met de nadruk op "geschat", en dat geldt ook voor de jaarlijkse afrekening.
Zolang ik geen digitale teller heb weet de leverancier niet wat ik op welk moment heb verbruikt.
Gelet op de prijsschommelingen vraag ik mij af op basis van welke prijs de jaarlijkse afrekening wordt berekend.

De leverancier gebruikt daarvoor een schatting. Elke maand of kwartaal telt voor een % van het jaar mee. Staat in principe in je contract.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220905_95465207
Citaat:

Je gasverbruik fluctueert doorheen het jaar”, zegt Simon November van consumentenorganisatie Test Aankoop. “Zo is het logisch dat je in de koudere wintermaanden meer aardgas verbruikt in vergelijking met de warme zomermaanden. Als je een variabel tariefplan hebt, dan wordt je factuur opgemaakt op basis van een gewogen gemiddelde waarbij het maandelijkse verbruik aan de prijs van die maand wordt gekoppeld. Met andere woorden: vooral voor aardgas zullen de prijzen in de winter doorslaggevend zijn voor jouw factuur.”

“Elke maand of elk kwartaal – afhankelijk van welk type variabel contract je hebt – krijgt een bepaald gewicht mee”, vult Hernot aan. “De winter telt bijvoorbeeld voor 45,81 procent. Als je dus 20.000 kilowatt gas verbruikt op een jaar, zal je daar voor 45,81 procent – ofwel 9.162 kilowatt – aan wintertarief moeten betalen. Ook al heb je het gas in werkelijkheid op een ander moment verbruikt.” (Lees verder onder de grafieken)



Oma 20 september 2022 20:36

Energiemaatregelen waarmee de vlaamse regering ons zou gaan helpen?

Citaat:

.....
De deadline voor de onderhandelingen ligt op maandag.
Dan wordt Jambon in het Vlaams Parlement verwacht voor zijn jaarlijkse Septemberverklaring.

Welk noodpakket haalt de Vlaamse regering uit haar hoge hoed?
Dit ligt er op tafel:
* Een huurindexatie voor slecht geïsoleerde woningen
* Een garantie van een ‘minimale levering’ van gas en elektriciteit tijdens de wintermaanden: van begin december tot maart.
* Het opvangen – tot 90 procent – van de kosten van het OCMW.
* Een nieuw systeem van groene verbouwleningen en -premies
* Noodlijdende bedrijven zullen een deel van hun verlies kunnen opvangen via overheidssteun, vooral dan via leningen en waarborgen
* De jobbonus verhogen en de groep uitbreiden naar 40% van de werkende Vlamingen.
* Naast de bedrijven zou de Vlaamse regering ook iets willen doen voor de energiefacturen van de non-profit – lees: de scholen, zorginstellingen, jeugdbewegingen en sportclubs.
Dat lijken eerder weeral dooie mussen!

Er wordt weer volop met ons belastinggeld te gesmeten door nieuwe systemen van subidies en premies te verzinnen om uit te delen aan wie het niet nodig heeft?!
Huurindexatie voor slecht geïsoleerde woningen.
Huh? Bedoelen ze daarmee dat de huurprijs dan toch mag geïndexeerd worden, zoals normaal is want het voorstel om huurindexatie te beperken haalde het toch niet?
Komen stoefen met iets dat normaal is? :roll:
Gemeentebelastingen en dus de burgers zorgen al voor de kosten van ocmw's - en het gratis onderhoud van hordes fortuinzoekers.
Er zijn geen noodlijdende bedrijven, zij rekenen hun 'verliezen' immers door aan hun klanten.
De garantie van minimale levering bestaat al, dat heet een BUDGET meter!
Eenmalige jobbonus verhogen om een jaar lang elke maand een maandloon aan energie te moeten betalen?
Een druppel op een gloeiend hete plaat, een dooie mus om te sussen. :roll:
Mensen kunnen hun huizen niet meer verwarmen, niet douchen, niet koken maar wie renoveert en "groen" (ver)bouwt mag rekenen op de (gestolen) steun van wie in de kou en donker moet gaan zitten omdat hoge prijzen onnodig worden aangehouden ondanks daling van de marktprijs?!
Denkt nva dat verkocht te krijgen?
Kan iemand die politieke pipo's in ivoren torens eens uitleggen wat een BASISBEHOEFTE is en waarvoor deze maatregelen zouden moeten dienen?
Hoe helpen deze nepmaatregelen gezinnen met het betalen van hun peperdure energiefacturen?
Iemand?

Zouden die politieke nullen niet beter de elektricteits-/en gasboeren aanmanen, of beter: verplichten (dat doen ze anders bij de burgers maar al te graag!) om de prijzen te halveren en de dalende marktprijs voor gas en daaraan gekoppeld lagere elektriciteitsprijzen nu meteen toe te passen zodat energiemaatregelen overbodig zijn en voor iedereen de energiefakturen terug een betaalbaar niveau halen?!

https://pnws.be/welke-energiemaatreg...-i-en-wanneer/

Oma 21 september 2022 11:39

Typisch de hypocriete politieker: "doe wat ik zeg maar doe niet wat ik doe" want de politieker hoeft zijn eigen regeltjes niet te volgen, die zijn enkel voor het volk.

De verwarming mag voor het gepeupel niet hoger dan 19 graden maar op het kabinet van tinne de groene muts is het snikheet met 24,8 graden, zelfs tot in de grote lobby. Verspilling en dat met ons belastinggeld.

https://pnws.be/op-het-kabinet-van-t...-is-248-grade/

De schoofzak 21 september 2022 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035734)
Je hebt gewoon ingetekend op een duurder contract om zekerheid te hebben. Daar is niks mis mee. Ik had dat ook.

Hoe kan je bij die zin komen? Vermoed je ergens dat ik me zorgen maakte dat is iets mis gedaan zou hebben?

De enige conclusie uit mijn ervaring is: de echt hogere prijzen gaan nu zachtjesaan gewoon hoog worden, omdat meer mensen mee de actuele marktprijs gaan betalen.

Herr Flick 21 september 2022 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10036211)
Hoe kan je bij die zin komen? Vermoed je ergens dat ik me zorgen maakte dat is iets mis gedaan zou hebben?

De enige conclusie uit mijn ervaring is: de echt hogere prijzen gaan nu zachtjesaan gewoon hoog worden, omdat meer mensen mee de actuele marktprijs gaan betalen.

Nee ik dacht dat uw gevoelig communiezieltje daarvan afzag. ;-)

Natuurlijk zelf als de prijs nu keldert gaan we nog altijd moeten compenseren voor de dure maanden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be