Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Forum laadt bliksemsnel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241349)

zonbron 29 november 2017 02:31

Forum laadt bliksemsnel
 
Alvast bedankt!

zb

zonbron 29 november 2017 02:33

Posten lijkt nu ook 'venijnig' snel te gaan. 8-) COOL!

zonbron 29 november 2017 03:51

Sinterklaas is een paar dagen te vroeg geweest. Schol!


Vlad 29 november 2017 06:04

Bedankt !

Pandareus 29 november 2017 06:38

Maarten, bedankt !

vlijmscherp 29 november 2017 09:09

ja super gedaan!

Bobke 29 november 2017 09:15

Super

Hypochonder 29 november 2017 09:15

Momenteel laadt het forum inderdaad snel maar zal dit zo blijven?

De schoofzak 29 november 2017 10:15

Is er ergens uitgelegd wat er precies gewijzigd is ? Gewoon technische nieuwsgierigheid van mijnentwege.

Geen dank aan mr. Maarten, maar wel een dikke proficiat. Niet alleen voor de actuele nieuwe toestand, maar voor de vele jaren van veel succes van dit forum.

Zipper 29 november 2017 10:59

Dikke :thumbsup:

En zelfs de verzameling smileys is terug normaal zichtbaar

Anna List 29 november 2017 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8582944)
Dikke :thumbsup:

En zelfs de verzameling smileys is terug normaal zichtbaar

laden is idd sneller, maar ik heb nog altijd de ene gateway na de andere bij 'edit' :?

...

edit : tiens, blijkbaar alleen in die draad over het Eurostadion ...

eno2 29 november 2017 13:15

Je krijgt enkel nog een '504 Gateway Time-out' bij een EDIT. :thumbsup:

eno2 29 november 2017 20:28

Edit gaat terug vlotjes.

reservespeler 29 november 2017 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8582910)
Is er ergens uitgelegd wat er precies gewijzigd is ? Gewoon technische nieuwsgierigheid van mijnentwege.

Geen dank aan mr. Maarten, maar wel een dikke proficiat. Niet alleen voor de actuele nieuwe toestand, maar voor de vele jaren van veel succes van dit forum.

Ze hebben diene dinges vervangen door nen dinges.
Hierdoor werkt die ene dinges nu sneller dan die dinges vroeger.

NieuwNoors 29 november 2017 21:29

Bedankt Maarten! Eindelijk zijn de smileys opnieuw zichtbaar.
8-)

koe de poing 29 november 2017 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 8583517)
Bedankt Maarten! Eindelijk zijn de smileys opnieuw zichtbaar.
8-)

:clapping: de techies :clapping:

NieuwNoors 29 november 2017 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 8583555)
:clapping: de techies :clapping:

de cheeries: :cheer::cheer::cheer:

Jeroen 30 november 2017 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8582910)
Is er ergens uitgelegd wat er precies gewijzigd is ? Gewoon technische nieuwsgierigheid van mijnentwege.

Geen dank aan mr. Maarten, maar wel een dikke proficiat. Niet alleen voor de actuele nieuwe toestand, maar voor de vele jaren van veel succes van dit forum.

Nee, maar hier komt het ;-)
Het forum was (hopelijk!) erg traag geworden doordat de server al die jaren hetzelfde is gebleven en de database wel bleef groeien. Database en web stonden ook op één dedicated server bij OVH.
Wat ik al gedaan heb nu is de database overgezet naar CloudSQL bij Google Cloud en op een even grote instance als vroeger de gecombineerde server. Wat nog moet gebeuren is vBulletin zelf overzetten naar een aparte instance ook bij Google Cloud, en dan meteen ook eindelijk een SSL certificaat eraan hangen.

Wat er foutliep maandag is dat de database niet alleen 56GB is ondertussen en dus wel even duurt om te exporteren en importeren, maar ook dat ik jaren (11 blijkbaar) geleden (en vergeten) wijzigingen gemaakt heb aan de database van vBulletin om sneller te werken op onze toenmalige hardware en MySQL versie.
Toendertijd had ik de post tabel van vBulletin in meerdere tabellen gesplitst zodat de recentste posts altijd in het geheugen pasten. Dat gebruikte MyISAM dan en om de tabellen terug samen te brengen gebruikte ik MRG_MyISAM. Nu bij de overzetting heb ik ook MySQL geupgrade en meteen ook (eindelijk) InnoDB gebruikt, waardoor dat niet meer werkte. Vermits ik vergeten was dat dat gebruikt werd duurde het even om te vinden wat er fout was. Ondertussen zijn alle aparte postvtabellen geherimporteerd in één en is die in plaats van de merge engine nu gepartitioneerd.

Wat er nog moet gebeuren dus is de laatste stukken van OVH verhuizen naar recentere machines en de webserver + php beer configureren voor die timeouts. De timeout die nu nog voorkomt bij grotere threads is omdat de php-fpm processen eindigen voor de nginx timeout.

En waarom we nog steeds op een antieke vBulletin versie draaien: er zijn verschillende patches in de code gebeurd om sneller te werken jaren geleden en upgraden is niet zo evident met de standaard tools door de omvang, het is mogelijk maar neemt relatief veel tijd in beslag.

Dadeemelee 30 november 2017 10:24

Het is een beetje wennen dat het zo snel gaat maar :thumbsup:

zonbron 30 november 2017 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8583850)
Het is een beetje wennen dat het zo snel gaat maar :thumbsup:

Cool he!

Alle forumverslaafden tevree. Mooi zo.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be