Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrouwen zijn minderwaardige wezens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=37193)

puud 18 juli 2005 13:35

Vrouwen zijn minderwaardige wezens
 
Het is al een hele tijd dat ik mij tracht te verdiepen in de Islam. De beste manier hiervoor is Islamitische sites bezoeken. En daar komt ge soms rare dingen tegen. De tekst hieronder heb ik vertaald uit het Frans en dat met toestemming van de auteur ‘Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid ‘.

Waarom vertaald? Om twee redenen. Ten eerste een beetje hersengymnastiek kan nooit geen kwaad. Ten tweede heb ik de indruk gekregen dat er hier op het forum nogal wat rondlopen met geen of een gebrekkige kennis van het Frans. (Dit is geen verwijt, ik verkeer in hetzelfde geval wat het Engels betreft.) Ik ben geen beroepsvertaler daarom misschien soms krakkemikkige zinnen. Andere zinnen lijken soms duister maar dat komt omdat de vertaling van het Arabisch naar het Frans ook soms duister is. Enkele echt onbegrijpbare zinnen heb ik dan ook niet geprobeerd te vertalen.De koranverzen heb ik niet zelf vertaald die heb ik geplukt op www.islam-info.be/. Ik heb er nergens commentaar aan toegevoegd, hoogstens enkele markante uitspraken in ‘bold’ gezet.


Ik wens er nog aan toe te voegen dat die tekst geplaatst werd op 19-05-2003 en niet in de middeleeuwen.


Warm aanbevolen aan de moslimlovers - vooral de dames - misschien zullen zij die leer een beetje meer relativeren.
Hier gaan we.


************************************************** *****************


Vraag :


Staat er in de Heilige Koran vermeld dat er gelijkheid is tussen man en vrouw ?


Antwoord:


Geloofd zij Allah


Vooreerst, het concept “gelijkheid” in verschillende gebieden van het leven, die veel oosterse en westerse denkers gebruiken, is gebaseerd op een foutieve basis en een onvoldoend begrip van de werkelijkheid.


De mensen hebben het verkeerd voor als zij zeggen: De Islam is een godsdienst van gelijkheid. Wat wel juist is: De Islam is een godsdienst van rechtvaardigheid.


Cheikh Ibn Outhaymine heeft gezegd: “Wij weten dat sommige de term “gelijkheid” gebruiken in plaats van “rechtvaardigheid”. Dat is een fout. Men mag niet zeggen “gelijkheid” want dat verondersteld dat er geen verschil is tussen de twee seksen.”


Deze slecht gevoerde propaganda rond de gelijkheid doet hen zeggen: welk verschil is er tussen de man en de vrouw? Maak de mannen en de vrouwen gelijk… De communisten gaan zelfs zo ver om te zeggen: “Welk verschil is er tussen de regeerders en de geregeerden? Niemand mag gezag hebben over een andere, zelf een vader mag geen gezag hebben over zijn zoon, enz.”


Alleen iemand die de Islam niet kent kan zeggen dat de Islam een geloof van gelijkheid is. De nietigheid van dat idee vindt zijn bewijs in de veelvuldige citaten uit de Koran waar de gelijkheid ontkend wordt: << Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?>>
(Koran,39,9) en << Zeg: “Kunnen de blinde en de ziende gelijk zijn?" Of kan de duisternis gelijk zijn aan het licht? >> (Koran, 13:16) <<Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,>> (Koran,4:95)


Geen letter in de Koran die gelijkheid promoot. Enkel de rechtvaardigheid wordt aanbevolen.


Ik wil me beter voelen dan een andere en dat omdat ik slimmer ben of meer geld heb of wegens mijn werken van barmhartigheid en nooit zal ik aanvaarden dat hij mijn gelijke is.


Elk menselijk wezen weet dat het kwetsend is om te zeggen dat de vrouw gelijk is aan de man. Charh al-aguida al-wassitiyya, 1/180-181.


De Koran gebied de vrouw zich anders te kleden dan de man gezien het verschil waarop de twee seksen een bron van verleiding kunnen zijn voor elkander. De verleiding die de man opwekt is veel kleiner dan de verleiding die een vrouw opwekt. Het zou inderdaad niet verstandig zijn dat de vrouwen delen van hun lichaam niet zouden bedekken die wel door mannen bloot gelaten worden want de verleiding dat het vrouwelijk lichaam opwekt is verschillend van de verleiding dat het mannelijk lichaam opwekt.


Ten tweede in de charia zijn er verschillende zaken waar de vrouw verschillend is van de man. Hier enkele voorbeelden.


1/ De leiding van de familie.

Allah heeft gezegd: << De mannen hebben autoriteit over de vrouwen omdat Allah hen die gunst heeft gegeven en ook omdat zij hun eigen bezittingen uitgeven.>>


Ibn Kathir heeft gezegd: Het woord van Allah << De mannen hebben autoriteit over de vrouwen>> betekend dat de man de goederen van de vrouw beheerd; hij is hun baas, hun opzichter die haar beveelt en haar bestraft als zij verkeerd doet. Dat betekent dat de mannen beter zijn dan de vrouwen. De man is beter dan de vrouw. Dat is de reden waarom de profetie voorbehouden is aan mannen net zoals het opperste bevel als men rekening houd met het woord van de profeet: <<Mensen die het bevel aan een vrouw geven zullen niet gelukkig kunnen zijn.>> (weergegeven door al-Boukhari volgens een hadith van Abd Rahman ibn Abi Bakr die het wist van zijn vader. Dat is ook het geval bij de magistratuur en andere functies.) en <<omdat zij hun eigen bezittingen uitgeven>> betekent de bruidschat, de uitgaven en lasten in het voordeel van de vrouwen zoals Allah die voorschrijft in zijn Boek en in de Sunna van de Profeet. De man is beter dan de vrouw want hij heeft meer verdienste dan zij.


2/ Getuigenis.

Voor de Koran is de getuigenis van één man evenveel waard als die van twee vrouwen. Allah zegt: << En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan één man en twee vrouwen van degenen, die u als getuigen aanstaan, zodat, wanneer één der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken.>> (Koran,2:282)


Ibn Kathir zegt: << Als twee vrouwen slechts evenveel waar zijn als één man dan komt dit door de gebrekkigheid van het vrouwelijk verstand zoals Mouslim het zegt in zijn Sahih… Volgens Abou Hourayra heeft de profeet gezegd: << O vrouwen! Geef aalmoezen en smeek om goddelijke vergiffenis. Want ik heb gezien dat jullie de meerderheid uitmaken van de bewoners van de hel. Een stoutmoedige vrouw zei dan: << O Boodschapper van Allah, waarom maken wij de meerderheid uit van de bewoners van de hel?
- <<Wegens jullie veelvuldig gebruik van vervloeking en jullie ondankbaarheid. Ik heb noch nooit wezens gezien met zo’n gebrekkig verstand en een onvolledig religieus leven!


- << O Boodschapper van Allah! Wat betekent een gebrekkig verstand en een onvolledig religieus leven?
-<< Gebrekkig verstand : De getuigenis van twee vrouwen is gelijk aan dat van één man. Dat veronderstelt een intellectueel verschil. Onvolledig religieus leven: De vrouw laat nachten voorbijgaan zonder te bidden en soms vergeet zij te vasten in de Ramadan. Dat veronderstelt onvolledigheid in haar religieus leven.>> Tafsir van Ibn Kathir, 1/336.


Sommige vrouwen kunnen verstandiger zijn dan sommige mannen, maar die maken een minderheid uit. De charia echter baseert zich op de meerderheid van de gevallen.


Gebrekkig verstand betekent niet dat zij mentaal gestoord is. Het betekent dat bij de vrouw meestal het gevoel primeert boven de rede. Dat gebeurt veelvuldiger bij haar dan bij de man. Enkel wie die evidentie ontkent kan dat betwisten.


3/ De vrouw erft de helft van het part van de man.

In verband daarmee heeft Allah gezegd: << Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen.>> (Koran, 4:11)


Al-Qurtoubi heeft gezegd: << Daar Allah beter dan henzelf hun belangen kent, heeft hij een ongelijke verdeling ingesteld en dit in functie van zijn kennis van hun belangen.>> Tafsir van al-Qurtoubi, 5/164.


Dit is te verklaren door het feit dat de man meer uitgaven heeft dan de vrouw en dus verdient hij het een groter deel van de erfenis te krijgen.


4/ De manier van zich te kleden.

Het lichaam van de vrouw moet volledig bedekt worden. In de veronderstelling dat er een deel bloot mag gelaten worden dan mag dat niet meer zijn dan de handpalmen en het gezicht Maar men zegt dat niets van haar lichaam mag getoond worden. In dat verband zegt Allah:
<<O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.>> (Koran,33:59)


Het gedeelte van het mannelijk lichaam dat bedekt moet blijven strekt zich uit van de navel tot de knieën.


Men heeft aan Abd Allah Ibn Djaafar ibn Abi Talib gezegd:


- << Hij zegt : ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen << Het gedeelte (van het mannelijk lichaam) gaande van de navel tot de knieën moet bedekt blijven>> (awra) (meegedeeld door al-Hakim in al-Moustadrak, 6418 en <<mooi>> verklaard door al-Albani in Sahih al-Djami,5583. De voorbeelden gegeven als wijze van uitleg zijn niet beperkend.


Er zijn nog andere verschillen tussen de twee seksen en noemen er enkele op.
- de man mag vier vrouwen huwen daar waar de vrouw maar één man mag hebben.

- de moslim mag een christene of een joodse huwen daar waar de moslim vrouw niet mag huwen met een niet-moslim.

- de man mag reizen zonder zijn vrouw of één van zijn naaste daar waar de vrouw enkel mag reizen in gezelschap van haar man of een naaste verwant (die ze niet mag huwen door een te dichte verwantschap)

- bidden in de moskee is een verplichting voor de mannen daar waar de vrouwen bij voorkeur bij hen thuis bidden.

- de vrouw mag zijden kleren en gouden sieraden dragen daar waar dat verboden is voor man.

Alles wat hier gezegd werd toont het verschil aan tussen de man en de vrouw zoals Allah heeft gezegd: << Een jongen is niet zoals een meisje>>. De man verschild van de vrouw op veel gebieden: fysische kracht, hardheid, gestrengheid. In tegenstelling hiervan is de vrouw zacht, soepel en fijn.

Er is ook verschil in verstand. De man onderscheid zich door zijn capaciteit om intelligente dingen te verstaan en ook door zijn sterk geheugen. De vrouw daarentegen is veel zwakker en veel vergeetachtiger. Daardoor komt het dat de me meeste geleerden en uitvinders in de wereld mannen zijn. Nochtans er zijn zekere vrouwen die intelligenter zijn en een beter geheugen hebben dan sommige mannen, maar dat annuleerd de regel van de meerderheid niet zoals reeds eerder aangetoond.


Op sentimenteel gebied beheerst de man zich beter bij woede of bij vreugde. De vrouw daarentegen blijft hypergevoelig onder sentimentele invloeden; haar tranen begonnen te lopen bij het minste sentimenteel ongelukje.
- De Djihad (religieuze oorlog) valt uitsluitend de mannen ten laste. De vrouwen moeten er dan ook niet militair aan deelnemen. Dat betekend voor hen een goddelijke barmhartigheid die rekening houd met hun toestand.

Dus zijn wij verplicht te zeggen dat de maatregelen die toepasselijk zijn op de man niet toepasselijk zijn op de vrouw.

Ten derde in veel gevallen - in culturele daden en transacties - heeft de wet de gelijkheid tussen man en vrouw ingesteld: zij doet dezelfde reinigingsrituelen als de man; zij neemt het ritueel bad, doet het gebed en de vasten zoals hij, tenminste als zij niet haar maandstonden heeft of in het kraambed ligt.

Zij beoefend de zakaat of de bedevaart zoals hij. Nochtans zijn er enkele schikkingen die voor beiden verschillend zijn. Zij mag kopen en verkopen zoals hij. Zij mag geldig een aalmoes geven net zoals zij slaven mag vrijlaten, daar de vrouwen zusters zijn van de mannen zoals een hadith zegt.

Volgens Aïcha, werd de Boodschapper van Allah eens ondervraagd nopens een man die nat werd zonder dat hij had gedroomd. Hij (de Boodschapper) heeft gezegd: << Dat hij een ritueel bad neemt>> - Dan heeft men hem gevraagd wat iemand moest doen die de indruk kreeg dat hij geëjaculeerd had in zijn droom maar toch niet nat was. Hij heeft gezegd;: << Hij moet geen bad nemen>> - Oum Salamata zegt: <<O Boodschapper van Allah! Indien een vrouw in hetzelfde geval verkeerde?! – Hij heeft gezegd: << Ja, de vrouwen zijn zeker de zusters van de mannen>> (gerapporteerd door at-Tirmidhi (113) en door Ahmad (25663) en authentiek verklaard in Sahihi at-Tirmidhi,98.


In feite, in sommige gevallen wordt de vrouw op dezelfde manier behandeld als de man en in andere gevallen anders behandeld. De meeste van de islamitische wetten zijn toepasselijk zowel voor mannen als voor vrouwen. De gevallen waar er verschil is moeten door de moslim beschouwd worden als barmhartigheid van Allah die voortvloeit uit zijn kennis van zijn schepsel. De ongelovige beschouwt dat als onrechtvaardig en blijft koppig de gelijkheid der seksen eisen. Dat hij ons dan zegt hoe de man een foetus kan dragen en zijn baby kan baren en de borst geven. Hij blijft koppig vasthouden ondanks de zwakheid van de vrouw en de maandstonden die zij ondergaat Ondanks dit alles blijft hij koppig vasthouden tot hij botst met de harde werkelijkheid. Ondertussen blijft de moslim kalm en onderworpen aan het bevel van Allah: <<Zou Hij Die schiep niet alles weten? Hij is Aldoordringend, Alkennend.>> (Koran,67:14)
************************************************** *****
Oorspronkelijk artikel
http://63.175.194.25/index.php?ln=fr...&QR=1105&dgn=4

Website in zeven talen, waaronder engels.
http://63.175.194.25/index.php?ds=ab...s&dgn=4&ln=fre


[size=1]Il est permis �* tout visiteur d'utiliser et de montrer les informations continues dans ce site sans l'autorisation de l'auteur. Cette autorisation implique la copie, la distribution, l'établissement d'une liaison entre le site et un document ou une traduction en toute langue, �* condition d'indiquer les citations par l'usage de guillemets et de ne pas modifier les sens des éléments.[/size]

Gargamel 18 juli 2005 13:48

<<O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.>> (Koran,33:59)




Vooral dit is typisch,diene vent was ne vooruitziende want ze vallen nog altijd de vrouwen lastig,WEL de onze.

Moesten hun vrouwen een beetje meer bloot tonen zouden ze hun driften beter in toom kunnen houden.Nu geilen ze zelfs op geiten met natte reet[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Gargamel on 18-07-2005 at 14:51
Reason:
--------------------------------

<<O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.>> (Koran,33:59)




Vooral dit is typisch,diene vent was ne vooruitziende want ze vallen nog altijd de vrouwen lastig,WEL de onze.

Moesten hun vrouwen een beetje meer bloot tonen zouden ze hun driften beter in toom kunnen houden.Nu geilen ze zelfs op geiten met natte reet[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

<<O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.>> (Koran,33:59)




Vooral dit is typisch,diene vent was ne vooruitziende want ze vallen nog altijd de vrouwen lastig,WEL de onze[/size]
[/edit]

Mitgard 18 juli 2005 13:50

ik vind vrouwen vaak superieure wezens.

Gargamel 18 juli 2005 13:59

Gans dat Mohammedgedoe stelt het christianisme in een zeer dubieus daglicht.De Zoon van God kwam op de aarde...we mogen toch veronderstellen dat verleden en toekomst geen onbekende zaak was voor God...Waarom zou diezelfde God dan een gek als Mohammed sturen om gans het tegendeel te zeggen van de christelijke godsdienst.Jihad,ongelovige honden,mensen opblazen,100 maagden enz....Mooie religie die moslimspullen...compleet gedrogeerde gekken ja,niets anders,terug naar de zandbak en gedaan.

kelt 18 juli 2005 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
Gans dat Mohammedgedoe stelt het christianisme in een zeer dubieus daglicht.De Zoon van God kwam op de aarde...we mogen toch veronderstellen dat verleden en toekomst geen onbekende zaak was voor God...Waarom zou diezelfde God dan een gek als Mohammed sturen om gans het tegendeel te zeggen van de christelijke godsdienst.Jihad,ongelovige honden,mensen opblazen,100 maagden enz....Mooie religie die moslimspullen...compleet gedrogeerde gekken ja,niets anders,terug naar de zandbak en gedaan.

Eerst en vooral,ook in de Koran worden de "mensen van het Boek",Joden en Christenen veelvuldig vermeld.

Dit gebeurt soms gunstig,soms met een zekere misachting omdat ze,hoewel ze "van het Boek" zijn, niet de laatste reincarnatie ervan ,de Koran en de laatste Profeet "Mohammed" aanvaarden als autoritair.

Hier zit hem de "switch" die de extremisten binnen de Islam nog moeten maken,niet alleen met de tong maar ook in de praktijk.

Zoals Christenen het lang moelijk hadden met hun voorgangers in het monotheisme,de Joden,en lange tijd zelfs met elkaar,is er binnen de Islam nog de neiging hun versie als superieur te beschouwen omdat het toevallig de "recentste versie" is....


Ziehier de ironie,we aanvaarden dezelfde ene God,maar we maken ruzie over het belang dat we hechten aan deze of gene profeet,een puur Aardse aangelegenheid. :roll:

Xnorf 18 juli 2005 14:50

Kunnen wij dan stellen dat fundamentalistische moslims niet intelligent genoeg zijn om te beseffen dat Allah niet bestaat? Als ze dan toch zelf zeggen dat er geen gelijkheid bestaat moeten ze ook niet kakken als ze anders worden behandeld :)

Teerke 18 juli 2005 14:52

Over dat hele epistel van puud kan ik alleen maar zeggen dat deze tekst bewijst dat godsdienst onderdrukt. Deze tekst is duidelijk afkomstig van een fundi en niet van een gematigde. Denk je dat de chistelijke fundi's er andere meningen op na houden?
De man verdient de kost en de vrouw doet het huishouden en baart kinderen, en voor de rest zwijgen en braaf zijn. Ik zou de christelijke gezinnen waar dat adagium van toepassing is niet te eten geven.

Xnorf 18 juli 2005 14:57

Kan je dat laatste staven aan de hand van bronnen?

puud 18 juli 2005 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Teerke
Over dat hele epistel van puud kan ik alleen maar zeggen dat deze tekst bewijst dat godsdienst onderdrukt. Deze tekst is duidelijk afkomstig van een fundi en niet van een gematigde. Denk je dat de chistelijke fundi's er andere meningen op na houden?
De man verdient de kost en de vrouw doet het huishouden en baart kinderen, en voor de rest zwijgen en braaf zijn. Ik zou de christelijke gezinnen waar dat adagium van toepassing is niet te eten geven.

Fundi?
Bezoek eens die site. Er staan wel honderden, ik zeg wel honderden van die epistels. Allemaal vraag en antwoord. Een beetje zoals de cathechismus vroeger maar wel uitgebreider.
Trouwens die site noemt Islam Q&R (Questions et Réponses), Islam Q&A (Questions and Answers) + nog 5 andere talen

Teerke 19 juli 2005 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door puud
Fundi?
Bezoek eens die site. Er staan wel honderden, ik zeg wel honderden van die epistels. Allemaal vraag en antwoord. Een beetje zoals de cathechismus vroeger maar wel uitgebreider.
Trouwens die site noemt Islam Q&R (Questions et Réponses), Islam Q&A (Questions and Answers) + nog 5 andere talen

Allemaal fundi's volgens mij. De meeste islamieten die ik ken en dat zijn er nogal wat, gaan gewoon naar hun werk, bidden thuis op hun matje, proberen zo goed als mogelijk voor hun gezin te zorgen en ervaren dezelfde sores als hun christelijke, protestantse, orthodoxe, boedistische en vrijzinnige broeders en zusters in het dagelijkse leven.

De schoofzak 19 juli 2005 11:33

Awel, je zo verdiepen in de islam, dat inspireert me.
Ik ga me eens verdiepen in het Kaloten-dom.

Eens beniewd naar de redenen waarom dames geen priester mogen worden. Laat staan bisschop, kardinaal of paus.
Eens beniewd waarom een homo, die niet verliefd kan worden op iemand van het andere geslacht, gebrandmerkt moet worden dat ie recht naar de hel gaat, dat ie geen kinderen - behalve toevallig zijn biologisch eigen kinderen - zou kunnen opvoeden, als ze dat al vinden.
Eens benieuwd naar de motivering waarom Spaanse bisschoppen mogen oproepen om demokratisch gestemde wetten te laten boykotten door ambtenaren (geen homo-huwelijken afsluiten) ...

puud 19 juli 2005 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Awel, je zo verdiepen in de islam, dat inspireert me.
Ik ga me eens verdiepen in het Kaloten-dom.

Eens beniewd naar de redenen waarom dames geen priester mogen worden. Laat staan bisschop, kardinaal of paus.
Eens beniewd waarom een homo, die niet verliefd kan worden op iemand van het andere geslacht, gebrandmerkt moet worden dat ie recht naar de hel gaat, dat ie geen kinderen - behalve toevallig zijn biologisch eigen kinderen - zou kunnen opvoeden, als ze dat al vinden.
Eens benieuwd naar de motivering waarom Spaanse bisschoppen mogen oproepen om demokratisch gestemde wetten te laten boykotten door ambtenaren (geen homo-huwelijken afsluiten) ...

Voor alle duidelijkheid ik vind elk geloof in een of andere god idioot en ik verwerp alle godsdiensten.
Dat vrouwen minderwaardig zijn in de islam staat als het ware ingeschreven in hun 'grondwet' (Koran en sharia) en die worden tot op heden gevolgd. Dat vrouwen geen priester mogen worden wordt verdedigd met zogezegde theologische argumenten (genre Christus had geen vrouwelijke apostelen) en niet met het argument dat vrouwen minderwaardig zijn. Dat er in de vroegere katholieke kerk godsgeleerden waren die de vrouwen minachten doet vandaag niets meer ter zake.

ashrawi 19 juli 2005 15:30

[quote=puud]

1) Goed dat je de AUTEUR erbij hebt gezet;
het kan goed zijn dat hij een geleerde is, maar je hebt er zoveel en die hebben over zulke zaken allemaal een verschillende mening, wat aantoond dat je hier met een INTERPRETATIE te maken hebt!

2) Ik ben het er volledig mee eens dat er een verschil is tussen man en vrouw, wat nog niet betekend dat de ene superieur aan de andere is.

Men zegt aan moslimvrouwen dat ze moeten vechten voor GELIJKE RECHTEN zoals de westerse vrouw, MAAR HET ENIGE WAT DE WESTERSE VROUW HEEFT GEKREGEN IS MEER WERK!!!!
Na haar werk staat zij nog steeds in voor het opvoeden van haar kinderen en het huishouden.
Wat hiermee dus wordt bedoeld is dat als een vrouw gaat werken, er rekening moet gehouden dat ze daarnaast ook nog fulltime gezinsmanager is.

ashrawi 19 juli 2005 15:30

[quote=puud]

1) Goed dat je de AUTEUR erbij hebt gezet;
het kan goed zijn dat hij een geleerde is, maar je hebt er zoveel en die hebben over zulke zaken allemaal een verschillende mening, wat aantoond dat je hier met een INTERPRETATIE te maken hebt!

2) Ik ben het er volledig mee eens dat er een verschil is tussen man en vrouw, wat nog niet betekend dat de ene superieur aan de andere is.

Men zegt aan moslimvrouwen dat ze moeten vechten voor GELIJKE RECHTEN zoals de westerse vrouw, MAAR HET ENIGE WAT DE WESTERSE VROUW HEEFT GEKREGEN IS MEER WERK!!!!
Na haar werk staat zij nog steeds in voor het opvoeden van haar kinderen en het huishouden.
Wat hiermee dus wordt bedoeld is dat als een vrouw gaat werken, er rekening moet gehouden dat ze daarnaast ook nog fulltime gezinsmanager is.

ashrawi 19 juli 2005 15:31

edit[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ashrawi on 19-07-2005 at 16:32
Reason:
--------------------------------

edit[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

1) Goed dat je de AUTEUR erbij hebt gezet;
het kan goed zijn dat hij een geleerde is, maar je hebt er zoveel en die hebben over zulke zaken allemaal een verschillende mening, wat aantoond dat je hier met een INTERPRETATIE te maken hebt!

2) Ik ben het er volledig mee eens dat er een verschil is tussen man en vrouw, wat nog niet betekend dat de ene superieur aan de andere is.

Men zegt aan moslimvrouwen dat ze moeten vechten voor GELIJKE RECHTEN zoals de westerse vrouw, MAAR HET ENIGE WAT DE WESTERSE VROUW HEEFT GEKREGEN IS MEER WERK!!!!
Na haar werk staat zij nog steeds in voor het opvoeden van haar kinderen en het huishouden.
Wat hiermee dus wordt bedoeld is dat als een vrouw gaat werken, er rekening moet gehouden dat ze daarnaast ook nog fulltime gezinsmanager is.[/size]
[/edit]

Egidius 19 juli 2005 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Teerke
Over dat hele epistel van puud kan ik alleen maar zeggen dat deze tekst bewijst dat godsdienst onderdrukt. Deze tekst is duidelijk afkomstig van een fundi en niet van een gematigde. Denk je dat de chistelijke fundi's er andere meningen op na houden?

Die leggen geen bommen in onze metro's. Wat ze denken is dus irrelevant.

Egidius

Egidius 19 juli 2005 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Awel, je zo verdiepen in de islam, dat inspireert me.
Ik ga me eens verdiepen in het Kaloten-dom.

Eens beniewd naar de redenen waarom dames geen priester mogen worden. Laat staan bisschop, kardinaal of paus.
Eens beniewd waarom een homo, die niet verliefd kan worden op iemand van het andere geslacht, gebrandmerkt moet worden dat ie recht naar de hel gaat, dat ie geen kinderen - behalve toevallig zijn biologisch eigen kinderen - zou kunnen opvoeden, als ze dat al vinden.
Eens benieuwd naar de motivering waarom Spaanse bisschoppen mogen oproepen om demokratisch gestemde wetten te laten boykotten door ambtenaren (geen homo-huwelijken afsluiten) ...

Onderzoek ook eens waarom zij voor hun God geen bommen laten ontploffen in metrostellen. En laat het ons weten!

Egidius

kelt 19 juli 2005 15:51

[quote=ashrawi]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door puud

1) Goed dat je de AUTEUR erbij hebt gezet;
het kan goed zijn dat hij een geleerde is, maar je hebt er zoveel en die hebben over zulke zaken allemaal een verschillende mening, wat aantoond dat je hier met een INTERPRETATIE te maken hebt!

2) Ik ben het er volledig mee eens dat er een verschil is tussen man en vrouw, wat nog niet betekend dat de ene superieur aan de andere is.

Men zegt aan moslimvrouwen dat ze moeten vechten voor GELIJKE RECHTEN zoals de westerse vrouw, MAAR HET ENIGE WAT DE WESTERSE VROUW HEEFT GEKREGEN IS MEER WERK!!!!
Na haar werk staat zij nog steeds in voor het opvoeden van haar kinderen en het huishouden.
Wat hiermee dus wordt bedoeld is dat als een vrouw gaat werken, er rekening moet gehouden dat ze daarnaast ook nog fulltime gezinsmanager is.


qua ontplooiing kan dat tellen :lol: 8)

driewerf 19 juli 2005 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Die leggen geen bommen in onze metro's. Wat ze denken is dus irrelevant.

Egidius

nope, ze knallen alleen abortusdokters af, leggen bommen in klinieken en verbranden bioscopen.

peace in the world 19 juli 2005 21:52

Uiteindelijk komt het er vaak op neer dat er verschillende interpretaties voor zijn :

Sommigen "gebruiken" de Koran voor extremistische doeleinden
Anderen zien er dan een of andere verlichting in.

Wat puud schreef was niet juist of fout maar hangt gewoon af van de interprtatie van de auteur.
Persoonlijk denk ik dat de Koran zoals elke godsdienst een boodschap van liefde wilt meegeven.

Daarbij, "woorden van God" of woorden in de zogenaamde "2de taal" of taal der emoties zijn vaak moeilijk te vatten en betekenen zelden wat ze lijken te betekenen. Meestal zijn ze dan ook moeilijk te herleiden naar een praktische toepassing. Daarvoor zijn er de spirituele leiders.

En nu kan je inderdaad merken wat een corrupte spirituele leider kan bereiken ( zie naar zelfmoordaanslagen ). Het bewijs dat een boek als de Koran heel vatbaar is voor verkeerde interpretaties.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be