Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Electrische moto, tweewielaandrijving, zou tot 400 km rijbereik... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245566)

Micele 16 oktober 2018 21:48

Electrische moto, tweewielaandrijving, zou tot 400 km rijbereik...
 
Dankzij dubbele (rem)regeneratie door 2 wielmotoren en 15 kWh accupack

Citaat:

https://ecomento.de/2018/07/20/schwe...er-reichweite/

Schweizer Studenten entwickeln Elektro-Motorrad mit 400 Kilometer Reichweite

20.07.2018


Bild: ETH Zürich

Studenten der ETH Zürich entwickeln ein Elektro-Motorrad, das mit einer Batterieladung mindestens 400 Kilometer fahren können soll. Üblich sind derzeit maximal 200 bis 250 Kilometer. Möglich machen soll den Reichweitensprung eine neu entwickelte Technologie, bei der mithilfe der Bremsleistung durch Rekuperation Energie zurückgewonnen wird. Im Fokus stehen zudem das Design und weitere technische Innovationen.

Da bei konventionellen Motorrädern beim Bremsen etwa 75 Prozent der Energie am Vorderrad verloren geht, setzen die ETH-Studenten bei ihrem “ethec” getauften Zweirad auf einen Radnabenmotor im Vorderrad. Dieser rekuperiert Bremsenergie und soll eine höhere Effizienz, mehr Sicherheit und Fahrspaß ermöglichen.

Die graduell steuerbare Rekuperation greift ein, sobald der Fahrer den Bremshebel zieht. Dank Keyless-Go-System kann auf Knopfdruck direkt losgefahren werden. Auf einem 7-Zoll-Touchscreen Display werden die wichtigsten Fahrtinformationen und das integrierte Navigationssystem angezeigt.

Die aus 1260 Zellen bestehende Lithium-Ionen-Batterie des Schweizer E-Motorrads wird von einer thermoelektrischen Kühlung konstant auf idealer Temperatur gehalten. Durch das Zusammenspiel des Peltier-Elements und des Öls, das alle Zellen komplett umfließt, entsteht laut den jungen Forschern “eine sehr verlässliche und wartungsarme Stromquelle, die nichts zu wünschen übrig lässt”. Sie versprechen sich von ihrem System eine “beeindruckende Langlebigkeit ohne Reichweitenverlust”.

Die 15-kWh-Batterie der ethec soll für bis zu 400 Kilometer Reichweite sorgen. Die Dauerleistung der an Vorder- und Hinterrad montierten Motoren liegt kombiniert bei 22 kW (30 PS), die Spitzenleistung bei 50 kW (68 PS). Maximal sind 135 km/h möglich. Bei der ethec handelt es sich um ein Forschungsprojekt und nicht um einen seriennahen Protoypen – wie realistisch die erreichten Werte für die Praxis sind, ist daher offen.
Ethec Productfilm + Proefrit: https://www.youtube.com/watch?v=CkfzWaJkN6Y

Mambo 16 oktober 2018 22:31

Als ze zo goed worden als de formule e racers.
Dan mogen ze misschien ook na enkele straten van moto switchen.

De prijs voor lelijkaard hebben ze al vast.

Micele 17 oktober 2018 09:43

... of nettoverbruik daalt tot 3,5 kWh/100 km dankzij intelligente energierecuperatie.

Raakt men de remhendels aan, zal de bewegingsenergie via de 2 motoren terugvloeien naar de batterij en deze telkens wat bijladen.

Omgerekend naar fossiel geeft dat een verbruik van 0,35 liter/100 km voor een experimentele moto die 68 kW piek kan afleveren via zijn beide wielnaafmotoren.

Nu nog een solid state batterijpack die in de grootte halveert en dus aerodynamische voordelen gaat opleveren, en dan is 3 kWh/100 km zeker haalbaar.

Op naar de volgend concept in 2019-2020, want dan komen de solid states eraan.

Daar kan men toch echt op jaloers zijn. De studenten hebben er echt plezier aan, bovendien ook nog redelijk proper werken. :-)

Universalia 17 oktober 2018 09:43

Qua techniek misschien een 'hoogstandje' maar het is een lelijke motor. :roll:

Er zijn er al verschillende in de maak maar mooi zijn ze niet die moto's.

Ook Tesla wil er misschien ééntje op de markt 'gooien?'



Dan hou ik het toch liever op een 'gewone' motor zoals we die kennen.

Mijn keuze zou uitgaan naar de volgende. (wel Acropovic 4-1 er op)


Micele 17 oktober 2018 09:46

... of nettoverbruik daalt tot 3,5 kWh/100 km dankzij intelligente energierecuperatie.

Raakt men de remhendels aan, zal de bewegingsenergie via de 2 motoren terugvloeien naar de batterij en deze telkens wat bijladen.

Omgerekend naar fossiel geeft dat een verbruik van 0,35 liter/100 km voor een experimentele moto die 68 kW piek kan afleveren via zijn beide wielnaafmotoren.

Nu nog een solid state batterijpack die in de grootte halveert en dus aerodynamische voordelen gaat opleveren, en dan is 3 kWh/100 km zeker haalbaar.

Keus in design is dan eindeloos zonder zuipende en vervuilende fossiele brol zoals hete knalpotten die in de weg hangen

Op naar de volgende concepten in 2019-2020, want dan komen de solid states eraan.

Daar kan men toch echt op jaloers zijn. De studenten hebben er echt plezier aan, bovendien ook nog redelijk proper werken. :-)





Er zijn nog veel leukere...

Maar de topic gaat wel over de techniek en niet over zuipkisten. :?

Universalia 17 oktober 2018 10:13

Allemaal toekomstmuziek?

Want had men op huidig ogenblik al niet een beetje problemen met elektriciteitsleveringen?

Lagen er al niet wat kerncentrales plat?

Begrijpt u mij niet verkeerd, ik ben er niet tegen maar er zijn toch nog wat vragen en probleempjes mee dacht ik.

De schoofzak 17 oktober 2018 10:31

Voor terras-motorrijders, zoals ik er een ben, is een rijbereik van 200 km ruim voldoende, als ik weet dat tijdens mijn koffie of ijsje kan bijtanken.

Micele 17 oktober 2018 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8833569)
Allemaal toekomstmuziek?

Je bent niet mee. Kijk naar de verkoop van E-motorfietsen en E-bikes.

Citaat:

Want had men op huidig ogenblik al niet een beetje problemen met elektriciteitsleveringen?
Relevantie?
Heeft men niet een beetje problemen met de luchtvervuiling? :roll:
Hoeveel vervuilt jouw moto eigenlijk?

Citaat:

Lagen er al niet wat kerncentrales plat?
Sinds wanneer heb je daar kerncentrales voor nodig?

Heb je voor electrische treinen ook kerncentrales nodig?
Waar waart je toen ze de dieseltreinen vervangen hebben? :lol:

Heb je voor olieraffinaderijen en tankstations dan geen kerncentrales nodig?

Citaat:

Begrijpt u mij niet verkeerd, ik ben er niet tegen maar er zijn toch nog wat vragen en probleempjes mee dacht ik.
Dan denk je helemaal verkeerd.

Ik haal een conceptmoto aan die maar 3,5 kwh/ 100 km verbruikt.

JIJ blijkt helemaal niet te beseffen hoe weinig dat is. Dat is 10-15 maal minder energie dan een fossiele moto. En dat zonder directe vervuiling.

Wie begrijpt het verkeerd?

Ik denk dat jij helemaal niet kunt rekenen.

Micele 17 oktober 2018 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8833607)
Voor terras-motorrijders, zoals ik er een ben, is een rijbereik van 200 km ruim voldoende, als ik weet dat tijdens mijn koffie of ijsje kan bijtanken.

Logisch. Maar stel eens voor dat je daarvoor maar 7 kWh nodig hebt. ;-)
En je dus nooit meer een tankstation hoeft te zien.

Mambo 17 oktober 2018 11:36

Raar dat men steeds verder kan rijden dan Formule E.

Om 45 minuten vol te houden op circuits van max 5 km ver moeten ze tussen in verschillende keren verwisselen van auto.
En ze halen amper snelheid. Max 220 km uur.
Wat nog niet eens 10 minuten kan volgehouden worden.

Maar kijk de clikbaits sneuvelen iedere dag een nieuw record.

Trouwens waarom moet een univ zich bezig houden met een moto?
Het is kindertechniek op zich en geen enkele student zal ooit iets doen met wat ze daar doen.

Mochten ze dat nu nog doen in de opleiding mechanica als bijkomende cursus voor hobby...het zou nog te verstaan zijn.

Geen wonder dat hier nooit iets gerealiseerd word.

Micele 17 oktober 2018 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8833621)
Logisch. Maar stel eens voor dat je daarvoor maar 7 kWh nodig hebt. ;-)
En je dus nooit meer een tankstation hoeft te zien.

Bovendien ziet men welstellende motards graag komen aan terrassen zeker als hun motos geen lawaai maken en niet vervuilen.

Bovendien is dat beetje stroom zo goedkoop dat ze dan de grootste ijscoupe gaan mogen bestellen, sukkelaars zijn het zeker niet. :-)

Level 2 laden wordt dan al voldoende voor zuinige E-motos, een goed halfuur moet al voldoende zijn voor extra 100 km. Zelfs een gewoon stopcontact level 1 loont zich al.

Bovendien vertrekt elke E-moto volgeladen van thuis uit (toch als men niet in een grot woont)
Citaat:

http://www.motorcycle.com/mini-featu...nnectors=J1772
Where To Charge Electric Motorcycles?

According to the U.S. Department of Energy, there are currently 1,185 public Level 1 charging stations and 14,193 Level 2 charging stations across the country. Meanwhile, there are just 2,302 DC Fast Charging stations in the U.S. Those numbers are as of this writing, and the numbers are increasing over time. The U.S. Department of Energy offers a handy online electric vehicle charging station locator, which we’ve embedded below.

http://www.motorcycle.com/mini-featu...nnectors=J1772


Zero offers a Charge Tank upgrade option which enables Level 2 charging. Zero claims it offers six times the charging speed of a regular Level 1 outlet.


Charging my Zero at a Whole Foods store
Er bestaan zelfs motos voorzien voor supersnel DC-laden:
https://www.energicamotorusa.com/how-to-charge/

Voor de laadpunten is een appje voldoende, ofwel op je motonavigatie zelf ofwel op je smartphone:
https://www.afdc.energy.gov/fuels/el...rest?fuel=ELEC

Dit is geen reclame. lol

Citaat:

https://www.zeromotorcycles.com/charging/

Start every day with a full “Tank”

Ditch the gas station. Plug in at night and wake up every morning with a full “tank.” Per hour of charging, a Zero takes you farther than just about any EV in the world. The result, most owners use a standard outlet to “fuel” their daily rides.

Charge 6x Faster

Add 30 miles of range while grabbing coffee. For fast charging on the go, Zero offers a 6kW Charge Tank option on 2018 Zero S and Zero DS models. It increases charging speeds by about six times as compared to using a standard outlet, allowing recharges in as little as an hour depending on battery size (0-95%).

The Charge Tank uses the popular J1772 EV standard. It is compatible with the rapidly expanding network of Level 2 (220 V) public and home charging stations. In one hour the Charge Tank delivers up to 84 miles of city range. Max out your charge speed. Plug in the standard charger in parallel to hit 103 mph of charging.
En dat met de huidige minder zuinige modellen van Zero, maar ook die worden elk jaar zuiniger.

Enkel voor eco-freaks die niet naar de prijs kijken zegt dit petrolhead-testbericht:
Citaat:

https://www.forbes.com/sites/jasonfo.../#64f714e234a1

During my time with the FXS, I explored back roads, country roads and even dirt and gravel roads in my area. I loved the near-silent operation of the motor. Zooming along an empty two-laner on the electric bike with only wind noise rushing past my helmet, I felt like I was flying down the road. What a great feeling.

So, what’s the verdict on the 2018 Zero FXS? I love almost everything about this bike. The big hang-up is still the price. For as great as the riding experience and usability, FXS isn’t really competing with other electric bikes in the marketplace. It’s competing with old technology. Even at the entry price of $8,495 for FXS ZF3.6 Modular, there are dozens of fun, easy-to-ride gasoline-engine bikes available, and they won’t have the range anxiety that FXS buyers will have to contend with. Early adopters, eco-freaks, and dedicated moto-commuters might be able to justify springing for an electric motorcycle – and they’ll reap great rewards if they choose a 2018 Zero FXS.
Soit als deze pakweg 30% zuiniger wordt...

Aurora_Borealis 17 oktober 2018 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8833533)
... of nettoverbruik daalt tot 3,5 kWh/100 km dankzij intelligente energierecuperatie.

3.5 kWh/100 km ? Welke fantast beweert dat nu weer...?

Ja kijk, op mijn S-pedelec verbruik ik 1.4 kWh/100 km (1 kWh elektrisch, 0.4 kWh spierkracht) en dat is een 'fiets' van hoop en al 25 kg aan 40 km/u... en ik moet geloven dat een moto die wss. een kleine 200 kg weegt en veel hogere snelheden aankan nauwelijks meer dan het dubbele aan energie nodig heeft ?

btw: een F-zero S verbruikt 7.5 kWh/100 km - lijkt me al een pak realistischer.

maddox 17 oktober 2018 14:33

Ik ben bezig aan een elektrische bromfiets.

Een custom build controler met een actief gestuurd regeneratie systeem gaat ons een bereik van 125km geven met een 4kw(€2000) accupack. Alle testen tot nu toe wijzen dat onze theorie klopt. Maar we gaan het pas weten als het ding in het echte verkeer gebruikt gaat worden.

Wat een probleem is. In België kan je het niet laten keuren.
En in Nederland is het ongeveer €2500 om alleen de losse elektronische componenten gekeurd te krijgen.(custom ESC, motor en BMS....)
De volledige bromfiets is nadien in verhouding een lachertje.

Tavek 17 oktober 2018 15:18

Snelheid en gewicht spelen een grote rol he.

Tegen 120 km/h zal dat geen 3 kW meer zijn...

Micele 17 oktober 2018 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8833908)
Snelheid en gewicht spelen een grote rol he.

Tegen 120 km/h zal dat geen 3 kW meer zijn...

Pakweg (afgerond) 10 kWh/100 km wat nog altijd weinig is:

Citaat:

https://www.zeromotorcycles.com/zero-s/2017/specs.php (nominal capacity nemen)

ZERO S ZF13.0

Highway, 70 mph (113 km/h) 81 miles (130 km)
#Combined 108 miles (174 km)

Max capacity 13.0 kWh
Nominal capacity 11.4 kWh

Curb weight 408 lb (185 kg)

11,4 kWh/1,3 = 8,77 kwh/100 km bij 113 kmh.
Klassieke E-moto, "zwakke regeneratie" (enkel via achterwiel ~ *25%)
Citaat:

Da bei konventionellen Motorrädern beim Bremsen etwa *75 Prozent der Energie am *Vorderrad verloren geht, setzen die ETH-Studenten bei ihrem “ethec” getauften Zweirad auf einen Radnabenmotor im Vorderrad. Dieser rekuperiert Bremsenergie und soll eine höhere Effizienz, mehr Sicherheit und Fahrspaß ermöglichen.
Wielnaafmotoren zullen de minste verliezen hebben en max regen.

Het domein van een moto = bochtrijke gewone wegen, zonder remmen te gebruiken enkel op (dubbele) E-motorrem rijden.

De range #combined 50/50 stijgt naar 174 km met 11,4 kWh nominal = 6,55 kWh/100 km

Citaat:

#The combined or “Highway Commuting” range calculation procedure is specified to determine riding range in urban areas when operation consists of 50% stop-and-go operation and 50% operation on urban freeways under levels of congestion that allow for quasi-steady speeds of 70 mph (113 km/h). This estimate is provided following the SAE J2982 Riding Range Test Procedure. Actual range will vary based upon riding conditions and habits.

Universalia 17 oktober 2018 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8833610)
Je bent niet mee. Kijk naar de verkoop van E-motorfietsen en E-bikes.


Relevantie?
Heeft men niet een beetje problemen met de luchtvervuiling? :roll:
Hoeveel vervuilt jouw moto eigenlijk?


Sinds wanneer heb je daar kerncentrales voor nodig?

Heb je voor electrische treinen ook kerncentrales nodig?
Waar waart je toen ze de dieseltreinen vervangen hebben? :lol:

Heb je voor olieraffinaderijen en tankstations dan geen kerncentrales nodig?


Dan denk je helemaal verkeerd.

Ik haal een conceptmoto aan die maar 3,5 kwh/ 100 km verbruikt.

JIJ blijkt helemaal niet te beseffen hoe weinig dat is. Dat is 10-15 maal minder energie dan een fossiele moto. En dat zonder directe vervuiling.

Wie begrijpt het verkeerd?

Ik denk dat jij helemaal niet kunt rekenen.

Ik schreef het al eerder op het forum dat ik alleen maar de eerste kleuterklas gedaan heb maar wel met grote onderschijting.

Ik blijf in deze tijden ook liever dom anders moet je u met teveel bezig houden.

Als hobby leer ik op huidig ogenblik hangmatten maken.

Geen idee waarvoor dat goed is maar kom, laten we het plaatsen onder de noemer: bezigheidstherapie. :lol:

maddox 17 oktober 2018 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8833940)
Pakweg (afgerond) 10 kWh/100 km wat nog altijd weinig is:

Bitter weinig. Mijn "stinkmoto" heeft op papier 11kw, en daar haal ik met moeite de 110 op kilometerteller mee.
Citaat:

Klassieke E-moto, "zwakke regeneratie" (enkel via achterwiel ~ *25%)
Je kan ook maar zoveel regenereren zonder te verongelukken.
Citaat:

Wielnaafmotoren zullen de minste verliezen hebben en max regen.
Wielnaafmotoren zonder ingebouwde reductiekasten hebben hun specifieke problemen.
Elektromotoren hebben het maximum koppel op 0rpm, maar ook de minst efficiënte opbrengst. Tegen 0rpm ga je ook 0KM/u.
Elektromotoren halen hun beste efficiëntie op ongeveer 75% van hun ontworpen toerental bereik. (uitzonderingen daargelaten)

Citaat:

Het domein van een moto = bochtrijke gewone wegen, zonder remmen te gebruiken enkel op (dubbele) E-motorrem rijden.
Citaat:

De range #combined 50/50 stijgt naar 174 km met 11,4 kWh nominal = 6,55 kWh/100 km
Dat klinkt zeer optimistisch. Waarschijnlijk alleen bergaf en wind van achter.

Micele 17 oktober 2018 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8834170)
Bitter weinig. Mijn "stinkmoto" heeft op papier 11kw, en daar haal ik met moeite de 110 op kilometerteller mee.

Dat is het verbruik maddox...

Citaat:

Dat klinkt zeer optimistisch. Waarschijnlijk alleen bergaf en wind van achter.
Dat zijn nochtans officiele testprocedures

Geen Europees gesjoemel hé.

Het verbruik is zelfs nog minder moest je het nagaan, maar ik wou je niet doen verschrikken, lol.

Citaat:

The combined or “Highway Commuting” range calculation procedure is specified to determine riding range in urban areas when operation consists of 50% stop-and-go operation and 50% operation on urban freeways under levels of congestion that allow for quasi-steady speeds of 55 mph (89 km/h). This estimate is provided following the SAE J2982 Riding Range Test Procedure. Actual range will vary based upon riding conditions and habits.
Ik heb de 50/50 mix met 113 kmh genomen:
Citaat:

The combined or “Highway Commuting” range calculation procedure is specified to determine riding range in urban areas when operation consists of 50% stop-and-go operation and 50% operation on urban freeways under levels of congestion that allow for quasi-steady speeds of 70 mph (113 km/h). This estimate is provided following the *SAE J2982 Riding Range Test Procedure. Actual range will vary based upon riding conditions and habits.
Zoek eens op hoeveel wind vanachter het is: :lol:
* https://www.mic.org/downloads/MIC-re...les-042412.pdf
Die US-procedure is upgedated juni 2013.

Geef me eens een Europese standaardprocedure die het verbruik van electrische motorfietsen bij benadering kan checken.
Veel geluk. ;-)

Zero Motorcycles doet zich tenminste de moeite.
En blijkbaar zijn die waardes nog eens getest in de echte praktijk, en wat lezen we Maddox?
Citaat:

http://www.motorcycle.com/mini-featu...otorcycle.html

What’s The Range Of An Electric Motorcycle?

What about some numbers?

Fine. For the purposes of this summary let’s take a 2018 Zero S with the ZF13.0 battery pack as our sample. This means our sample Zero’s battery has a max capacity of 13.0kWh, and a nominal capacity of 11.4kWh. Zero claims city mileage to be 161 miles, which includes stop-and-go traffic and “operation typically found in urban areas,” at least according to the SAE J2982 Riding Range Test Procedure for On-Highway Electric Motorcycles. We’ve never had the opportunity to fully explore this mileage claim, mostly for the fact that doing so would be incredibly boring.

What we have done, however, is ride a number of Zeros in real-world situations, including highway riding, a situation Zero also has a mileage number for, under “Combined.” In this scenario, 50% of the urban riding mentioned earlier is mixed with another 50% of highway riding that allow for “quasi-steady speeds of 70 mph.” Again, each of these tests are performed to the SAE J2982 standard. Here, Zero claims 60 miles for the ZF7.2 battery pack and 108 miles for the ZF13.0 battery, and in our experience these numbers have been fairly accurate.
QED. :-P

11,4 kWh/ 1,74 = 6,55 kWh/100 km verbruik.

maddox 18 oktober 2018 01:04

Ja Micele, ik ken het verschil wel tussen 11kw motorvermogen en 11Kwu opslag.
Mijn motorfiets op vol vermogen per uur geeft 11kw aan rijplezier en een mooie 20Kw aan warmte die door de radiator en uitlaat weggespuwd wordt. (wat ongeveer klopt, het verbruik per 100km geeft me 25kw totaal aan goed verbrande benzine)
Dus om de kleine 300kg die ik en de motorfiets samen wegen zou ik voor hetzelfde plezier/bereik een accu van pakembeet 25Kwu erin moeten lepelen.

Zero motorcycles. 'k Heb ermee gereden. Rijd plezant.
Maar €12-16K voor het short range equivalent van een koppelrijke 600CC, nah.

En die rangetesten, tof en aardig. Maar elektrische voertuigen blijven hun achillespees houden in energieopslag in volume en gewicht.

En daar kan je niet van zeggen dat ik er niks van afweet.

Micele 18 oktober 2018 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8834312)
Ja Micele, ik ken het verschil wel tussen 11kw motorvermogen en 11Kwu opslag.
Mijn motorfiets op vol vermogen per uur geeft 11kw aan rijplezier en een mooie 20Kw aan warmte die door de radiator en uitlaat weggespuwd wordt. (wat ongeveer klopt, het verbruik per 100km geeft me 25kw totaal aan goed verbrande benzine)
Dus om de kleine 300kg die ik en de motorfiets samen wegen zou ik voor hetzelfde plezier/bereik een accu van pakembeet 25Kwu erin moeten lepelen.

Zero motorcycles. 'k Heb ermee gereden. Rijd plezant.
Maar €12-16K voor het short range equivalent van een koppelrijke 600CC, nah.

En die rangetesten, tof en aardig. Maar elektrische voertuigen blijven hun achillespees houden in energieopslag in volume en gewicht.

En daar kan je niet van zeggen dat ik er niks van afweet.

Ik heb het toch netjes opgezocht voor jou, nu weet je alvast meer.

Het succes van E-motos zoals de Zero wijst er op dat er een markt is.

Het verbruik van een fossiele moto ziet er echt belabberd uit tov een electrische dan mag je nog zoveel achillespezen opwerpen. ;-)

Het topic heb ik gestart gewoon om te zeggen dat er bij E-motos nog veel rek zit en bij fossiele moto's gaat het langzaam maar zeker uitdoven. Het is gewoon een verspiller van energie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be