Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "België kan niet gered worden" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169420)

djimi 30 maart 2012 14:48

"België kan niet gered worden"
 
Jean Quatremer: "BELGIE KAN NIET GERED WORDEN"

vrijdag 30 maart 2012, 15u25

Jean Quatremer, journalist en Brussel-correspondent voor de Franse krant Libération, denkt dat België niet meer kan gered worden.

Over Bart De Wever is hij lovend.

'Voor mij is hij een moderne politicus die de volledige politieke klasse ouderwets heeft gemaakt.'

...

Quatremer is weinig optimistisch over de toekomst van ons land, zegt hij. 'België kan niet gered worden als Vlaanderen het niet wil. Franstaligen geloven dat alles in orde komt met deze regering. Ze vergissen zich, denk ik.'

Volgens de journalist schatten de Franstaligen de problemen in ons land erg slecht in. 'Ze weigeren onder ogen te zien dat België economisch en demografisch gedomineerd wordt door Vlaanderen.'

Hij noemt de N-VA de enige echte oppositiepartij...

Quatremer wijst er ... op dat de huidige regering-Di Rupo haast uit dezelfde politici bestaat als haar voorganger.

Volgens hem is Bart De Wever een moderne politicus omdat hij de enige is die niet bang is voor de confrontatie. 'Hij is een provocateur, een politicus �* la française.'

Toch is Quatremer ook hard voor de voorzitter van N-VA omdat hij met geen enkele Franstalige krant een gesprek wil - behalve met La Libre Belgique.

...



http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120330_143


In De Standaard stond dit artikel in de rubriek "BINNENLAND", en daarom heb ik het hier aangehaald.

Tja, Meneer Quatremer is natuurlijk nog lang Het Orakel van Delphi niet, maar het is best mogelijk dat hij als 'buitenstaander' een betere kijk heeft op het reilen en zeilen in ons land dan 'onze eigen jongens en meisjes van de Vierde Macht'.

Wat vinden jullie ervan?

Xenophon 30 maart 2012 15:19

:cheer: /Belgie :cheer:

Pericles 30 maart 2012 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 6053606)
Jean Quatremer: "BELGIE KAN NIET GERED WORDEN"

vrijdag 30 maart 2012, 15u25

Jean Quatremer, journalist en Brussel-correspondent voor de Franse krant Libération, denkt dat België niet meer kan gered worden.

Over Bart De Wever is hij lovend.

'Voor mij is hij een moderne politicus die de volledige politieke klasse ouderwets heeft gemaakt.'

...

Quatremer is weinig optimistisch over de toekomst van ons land, zegt hij. 'België kan niet gered worden als Vlaanderen het niet wil. Franstaligen geloven dat alles in orde komt met deze regering. Ze vergissen zich, denk ik.'

Volgens de journalist schatten de Franstaligen de problemen in ons land erg slecht in. 'Ze weigeren onder ogen te zien dat België economisch en demografisch gedomineerd wordt door Vlaanderen.'

Hij noemt de N-VA de enige echte oppositiepartij...

Quatremer wijst er ... op dat de huidige regering-Di Rupo haast uit dezelfde politici bestaat als haar voorganger.

Volgens hem is Bart De Wever een moderne politicus omdat hij de enige is die niet bang is voor de confrontatie. 'Hij is een provocateur, een politicus �* la française.'

Toch is Quatremer ook hard voor de voorzitter van N-VA omdat hij met geen enkele Franstalige krant een gesprek wil - behalve met La Libre Belgique.

...



http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120330_143


In De Standaard stond dit artikel in de rubriek "BINNENLAND", en daarom heb ik het hier aangehaald.

Tja, Meneer Quatremer is natuurlijk nog lang Het Orakel van Delphi niet, maar het is best mogelijk dat hij als 'buitenstaander' een betere kijk heeft op het reilen en zeilen in ons land dan 'onze eigen jongens en meisjes van de Vierde Macht'.

Wat vinden jullie ervan?

België is zoals een vis op het droge djimi : nog een beetje spartelen en daarna is het over.
Ik kan niet veel toevoegen aan de visie van Quatremer , ik zie het ook zo.

Another Jack 30 maart 2012 15:23

België: al 182 jaren een realiteit.
Tot spijt van wie het benijdt.

Jantje 30 maart 2012 15:28

.....

Xenophon 30 maart 2012 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6053684)
België: al 182 jaren een realiteit.
Tot spijt van wie het benijdt.

De "leve België" slogans mogen je dan wel leuk in de oren klinken, Belgie redden gaan ze echter niet doen jack, tot spijt van wie het benijdt.

Pericles 30 maart 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6053684)
België: al 182 jaren een realiteit.
Tot spijt van wie het benijdt.

Ja, maar de vis ligt nu op het droge.
En ge weet Jack ,een vis op het droge begint te spartelen, maar daarna is het vlug gedaan. 8-)

Another Jack 30 maart 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6053698)
De "leve België" slogans mogen je dan wel leuk in de oren klinken, Belgie redden gaan ze echter niet doen jack, tot spijt van wie het benijdt.

Beloven.

Another Jack 30 maart 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 6053699)
Ja, maar de vis ligt nu op het droge.
En ge weet Jack ,een vis op het droge begint te spartelen, maar daarna is het vlug gedaan. 8-)

Beloven.

djimi 30 maart 2012 15:38

"...

'België kan niet gered worden als Vlaanderen het niet wil. Franstaligen geloven dat alles in orde komt met deze regering. Ze vergissen zich, denk ik.'

Volgens de journalist schatten de Franstaligen de problemen in ons land erg slecht in. 'Ze weigeren onder ogen te zien dat België economisch en demografisch gedomineerd wordt door Vlaanderen.'

..."

Ik heb nog maar weinig Franstalige Belgen ontmoet die NIET beantwoorden aan het beeld dat Meneer Quatremer hier van hen schetst.

Die weinigen waren dan - op één na - nog allemaal 'nieuwe' Franstalige Belgen.


De hamvraag is: wil het economisch en demografisch dominerende 'Vlaanderen' België nog redden?

Xenophon 30 maart 2012 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 6053720)
"...

'België kan niet gered worden als Vlaanderen het niet wil. Franstaligen geloven dat alles in orde komt met deze regering. Ze vergissen zich, denk ik.'

Volgens de journalist schatten de Franstaligen de problemen in ons land erg slecht in. 'Ze weigeren onder ogen te zien dat België economisch en demografisch gedomineerd wordt door Vlaanderen.'

..."

Ik heb nog maar weinig Franstalige Belgen ontmoet die NIET beantwoorden aan het beeld dat Meneer Quatremer hier van hen schetst.

Die weinigen waren dan - op één na - nog allemaal 'nieuwe' Franstalige Belgen.


De hamvraag is: wil het economisch en demografisch dominerende 'Vlaanderen' België nog redden?

Ik heb de indruk dat het alleen de N-VA is die België wil redden.

VB wil een onafhankelijk Vlaanderen.

De traditio's begrijpen onder het begrip "Belgie redden" enkel het bestendigen van hun profitariaat.

Ik denk dus niet dat het gaat goed komen.

fantoom 30 maart 2012 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6053725)
Ik heb de indruk dat het alleen de N-VA is die België wil redden.

VB wil een onafhankelijk Vlaanderen.

De traditio's begrijpen onder het begrip "Belgie redden" enkel het bestendigen van hun profitariaat.

Ik denk dus niet dat het gaat goed komen.

En denk je dat het het VB zal lukken? :-D

Het VB is momenteel voor de traditionele partijen de garantie dat ze aan de macht blijven en dat er niets (grondig) zal veranderen... Vandaar dat ze terug op de vrt mogen komen.. :-D ;-)

Effect 30 maart 2012 15:57


Xenophon 30 maart 2012 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fantoom (Bericht 6053758)
En denk je dat het het VB zal lukken? :-D

Het VB is momenteel voor de traditionele partijen de garantie dat ze aan de macht blijven en dat er niets (grondig) zal veranderen... Vandaar dat ze terug op de vrt mogen komen.. :-D ;-)

Ik begrijp het, pas als er niemand voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen wordt Vlaanderen onafhankelijk.

Cyrano 30 maart 2012 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 6053720)
"...

'België kan niet gered worden als Vlaanderen het niet wil. Franstaligen geloven dat alles in orde komt met deze regering. Ze vergissen zich, denk ik.'

Volgens de journalist schatten de Franstaligen de problemen in ons land erg slecht in. 'Ze weigeren onder ogen te zien dat België economisch en demografisch gedomineerd wordt door Vlaanderen.'

..."

Ik heb nog maar weinig Franstalige Belgen ontmoet die NIET beantwoorden aan het beeld dat Meneer Quatremer hier van hen schetst.

Die weinigen waren dan - op één na - nog allemaal 'nieuwe' Franstalige Belgen.


De hamvraag is: wil het economisch en demografisch dominerende 'Vlaanderen' België nog redden?

Als je deze stelling wil hard maken, kan je beter vooraf de vraag stellen : Is er nog genoeg economie in Vlaanderen ? en :Zijn er nog genoeg Vlamingen over om te domineren ?

den dinges 30 maart 2012 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6053684)
België: al 182 jaren een realiteit.
Tot spijt van wie het benijdt.

Wat zijn 182 jaren in de geschiedenis van Europa & de rest van de wereld ? Een paranthese...

Alboreto 30 maart 2012 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6053684)
België: al 182 jaren een realiteit.
Tot spijt van wie het benijdt.

Op naar de 200 :cheer::cheer::cheer:

Zeno! 30 maart 2012 17:05

Mensen met een beetje verstand, én in het bezit van zowel ogen als oren, weten dat België een aflopende zaak is. We zijn al lang voorbij het point of no return.

Stingray 30 maart 2012 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6053701)
Beloven.


den dinges 30 maart 2012 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6053698)
De "leve België" slogans mogen je dan wel leuk in de oren klinken, Belgie redden gaan ze echter niet doen jack, tot spijt van wie het benijdt.

En welke nationaliteit gaan wij dan hebben als dat niet meer bestaat eigenlijk ? Gaat men er van uit gaan waar de mensen geboren zijn, waar ze wonen, welke taal ze spreken, of hoe zit dat ? Wat met Belgen die reeds lang in het buitenland wonen ? Of Vlamingen die hun taal vergeten zijn ? Walen die in Antwerpen wonen sinds 20 jaar en perfect Antwerps klappen ? Wat gebeurt er met de Brusselaars ?
Niet dat ik iets heb tegen het " Einde van Belgie ", maar dit zijn toch vragen die ik mij stel...Het gaat redelijk ingewikkeld worden denk ik...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be