Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "De ene moskee is de andere niet" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152589)

suqar_7loe 12 maart 2011 18:27

"De ene moskee is de andere niet"
 
Een mooie, korte reportage op den vrt 'De ene moskee is de andere niet'

Ik kan me volledig vinden in hetgeen die Turkse mevrouw verteld.
Er komen telkens meer en meer moslims bij dus is het maar normaal ook dat we korte metten maken met de 'verstopmoskeetjes' en deftige gebouwen neerzetten. Dat Duits cool moskeetje staat me wel aan.

Maar het gaat de goede kant op, zo te zien :thumbsup:


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...14708/1.979157

alice 12 maart 2011 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5355989)
Een mooie, korte reportage op den vrt 'De ene moskee is de andere niet'

Ik kan me volledig vinden in hetgeen die Turkse mevrouw verteld.
Er komen telkens meer en meer moslims bij dus is het maar normaal ook dat we korte metten maken met de 'verstopmoskeetjes' en deftige gebouwen neerzetten. Dat Duits cool moskeetje staat me wel aan.

Maar het gaat de goede kant op, zo te zien :thumbsup:


http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...14708/1.979157

Best mooi die Duitse moskee. Maar ik voel vooral voor wat je in Nederland ziet, één moskee waar alle gelovigen gaan bidden, ongeacht of ze Turks, Afrikaans, Pakistaan of Marokkaans zijn.Eén imam en Nederlands als taalgebruik, dat is pas cool!;-)

suqar_7loe 12 maart 2011 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 5356007)
Best mooi die Duitse moskee.

Vooral speciaal in vergelijking met andere moskeeën.
Citaat:

Maar ik voel vooral voor wat je in Nederland ziet, één moskee waar alle gelovigen gaan bidden, ongeacht of ze Turks, Afrikaans, Pakistaan of Marokkaans zijn.Eén imam en Nederlands als taalgebruik, dat is pas cool!;-)
Helemaal mee eens.

Mahalingam 12 maart 2011 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 5356007)
Best mooi die Duitse moskee. Maar ik voel vooral voor wat je in Nederland ziet, één moskee waar alle gelovigen gaan bidden, ongeacht of ze Turks, Afrikaans, Pakistaan of Marokkaans zijn.Eén imam en Nederlands als taalgebruik, dat is pas cool!;-)

Op welke Ned. moskee doel je hier? Ik ken alleen maar de Ahmadiyya moskee die daaraan voldoet. En hoe de Mohammedanen (Turks, Afrikaans, Pakistaan of Marokkaans) die groep gelovigen behandelen? Beestachtig.

Sus Iratus 12 maart 2011 22:57

Dit vind ik een hele mooie moskee:



Zagen ze er allemaal maar zo uit. :D

suqar_7loe 12 maart 2011 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 5356578)
Dit vind ik een hele mooie moskee:

Zagen ze er allemaal maar zo uit. :D

Als ge de ballen bezit mag je ze er zo laten uitzien. Succes!

kiko 12 maart 2011 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 5356578)
Dit vind ik een hele mooie moskee:



Zagen ze er allemaal maar zo uit.

Op voorwaarde dat er geen slachtoffers vallen.

alice 12 maart 2011 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 5356521)
Op welke Ned. moskee doel je hier? Ik ken alleen maar de Ahmadiyya moskee die daaraan voldoet. En hoe de Mohammedanen (Turks, Afrikaans, Pakistaan of Marokkaans) die groep gelovigen behandelen? Beestachtig.

Moskee in de Bijlmermeer bijvoorbeeld.

bgf324 13 maart 2011 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 5356578)
Dit vind ik een hele mooie moskee:



Zagen ze er allemaal maar zo uit. :D

Ook Katholieke dingen zie je graag branden zeker? :|

Sus Iratus 13 maart 2011 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5356853)
Ook Katholieke dingen zie je graag branden zeker? :|

Dat is inderdaad hartverwarmend op de koude winteravonden. En ja, ik zie gaarne hoe de louterende vlammen gretig religieuze zaken verteren:




suqar_7loe 17 april 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5356597)
Op voorwaarde dat er geen slachtoffers vallen.

Natuurlijk wel. De islamofoben zouden niet anders willen.

AsGardSGO 17 april 2011 15:57

Ach we kunnen ook ineens all kerken ombouwen tot moskeeën dan zijn die minderheden van moslims in ons land gelukkig.
En laat ons daar vooral niet bij stopopen, neen.. haal de rest van de gewoontes enzo ook naar hier. En vooral de ongescheiden religieuze dictatoriale regeringsvorming, de repressie, de onverdraagzaamheid van het islamitische geloof tegen anders gelovigen of niet gelovigen, homo's, fotografie, vrije meningsuiting, televisie,...

Dajjal 17 april 2011 16:16

Die Religion ist das Opium des Volkes.

suqar_7loe 17 april 2011 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5415397)
Ach we kunnen ook ineens all kerken ombouwen tot moskeeën dan zijn die minderheden van moslims in ons land gelukkig.
En laat ons daar vooral niet bij stopopen, neen.. haal de rest van de gewoontes enzo ook naar hier. En vooral de ongescheiden religieuze dictatoriale regeringsvorming, de repressie, de onverdraagzaamheid van het islamitische geloof tegen anders gelovigen of niet gelovigen, homo's, fotografie, vrije meningsuiting, televisie,...

Dat mijn beste heeft niks met het islamitische geloof te maken. Maar inderdaad: meer moskeeën zou best wel fijn zijn! En neen wij bouwen geen kerken om tot moskeeën. Dat zou namelijk niet passen binnen ons plaatje van de mooie, zalige multiculturele samenleving!

Esperanza 18 april 2011 04:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5355989)
Een mooie, korte reportage op den vrt 'De ene moskee is de andere niet'

Ik kan me volledig vinden in hetgeen die Turkse mevrouw verteld.
Er komen telkens meer en meer moslims bij dus is het maar normaal ook dat we korte metten maken met de 'verstopmoskeetjes' en deftige gebouwen neerzetten. Dat Duits cool moskeetje staat me wel aan.

Misschien. Gezien vanuit een puur architecturaal standpunt kan hierover wel gediscussiëerd worden.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5355989)
Maar het gaat de goede kant op, zo te zien :thumbsup:

Het is maar hoe je het bekijkt.

Een toename van zogenaamde gebedshuizen alwaar men zich vol overgave stort op een middeleeuws obscurantisme om één of ander onzichtbaar opperwezen te aanbidden is niet bepaald een goede evolutie te noemen. Eerder het tegendeel...

Esperanza 18 april 2011 05:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5415991)
Dat mijn beste heeft niks met het islamitische geloof te maken.

Natuurlijk niet...

Nooit een carriëre als stand-up comedian overwogen?

Succes gegarandeerd.

suqar_7loe 18 april 2011 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5416107)
Misschien. Gezien vanuit een puur architecturaal standpunt kan hierover wel gediscussiëerd worden.Het is maar hoe je het bekijkt.

Dat niet alleen.

Citaat:

Een toename van zogenaamde gebedshuizen alwaar men zich vol overgave stort op een middeleeuws obscurantisme om één of ander onzichtbaar opperwezen te aanbidden is niet bepaald een goede evolutie te noemen. Eerder het tegendeel...
Vanuit atheïstische hoek zou ik hetzelfde beweren.

suqar_7loe 18 april 2011 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5416109)
Natuurlijk niet...

Nooit een carriëre als stand-up comedian overwogen?

Succes gegarandeerd.

Misschien moet jij maar eens overwegen van uw schrijfsel te staven met degelijke argumenten.

Rudy 18 april 2011 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5355989)
Een mooie, korte reportage op den vrt 'De ene moskee is de andere niet'

Ik kan me volledig vinden in hetgeen die Turkse mevrouw verteld.
Er komen telkens meer en meer moslims bij dus is het maar normaal ook dat we korte metten maken met de 'verstopmoskeetjes' en deftige gebouwen neerzetten. Dat Duits cool moskeetje staat me wel aan.

Maar het gaat de goede kant op, zo te zien :thumbsup:

Een gebedshuis mag best mooi zijn, en liefst niet verborgen. De christenen zijn fier op hun kerkpatrimonium. Hoewel ik niet zo echt gelovig ben bezoek ik toch tijdens citytrips, in de mate van het mogelijke, de lokale kerk(en). Niet dat ik sta te springen om er een kaarsje te laten branden.
Een moskee mag dus voor mijn part best statig zijn. De moskee is ook multifunctioneel, iets wat we binnen kerkgemeenschappen niet kennen.
Daarbij, toch liever iets wat mooi oogt, in plaats van wat verdoken blijft achter een of andere garagepoort.

Cynara Cardunculus 18 april 2011 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5416689)
Een gebedshuis mag best mooi zijn, en liefst niet verborgen. De christenen zijn fier op hun kerkpatrimonium. Hoewel ik niet zo echt gelovig ben bezoek ik toch tijdens citytrips, in de mate van het mogelijke, de lokale kerk(en). Niet dat ik sta te springen om er een kaarsje te laten branden.
Een moskee mag dus voor mijn part best statig zijn. De moskee is ook multifunctioneel, iets wat we binnen kerkgemeenschappen niet kennen.
Daarbij, toch liever iets wat mooi oogt, in plaats van wat verdoken blijft achter een of andere garagepoort.

het verschil is natuurlijk dat de meeste kerken minstens al een paar eeuwen oud zijn, en gewoonlijk beperkt tot één per dorp.

als men de moslims laat doen krijg je één moskee per straat waar een muzelman woont.
en die megalomane bouwsel zijn toch wel enkel gorilla-geroffel. In hun heimweelanden is de moskee dikwijls een normaal discreet gebouwtje. Maar ja, ginds hebben ze het niet (meer) nodig om hun aanwezigheid in de verf te zetten. De mooie byzantijnse kerken hebben ze allemaal omgebouwd want zelf konden ze geen koepel maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be