Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nieuws uit Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133957)

Hendrik de Stoute 18 januari 2010 15:00

Nieuws uit Wallonië
 
Veelal schilderen de media Wallonië af als een regio die massaal voor de Belgische nostalgie kiest. Historisch slaat dit nergens op : Wallonië heeft tussen 1870 en 1970 sterke stromingen voor Waals zelfbestuur gekend. Maar ook vandaag kiest niet elke Waalse burger voor een status-quo gedrappeerd met een Belgische driekleur. Er bestaat nog altijd een Waalse tegenstroom die Wallonië losser of zelfs helemaal los van België ziet. Een deel van Wallonië is dus een objectieve bondgenoot voor Vlaanderen en andere Europese regio's waar men droomt van een sociaal Europa van de regio's.

Zo ontdekte ik vandaag een organisatie die "Mouvement Eglise Wallonie" heet. Zij is voorstander van een katholieke kerk die meer open staat voor de Waalse regionale realiteit en vraagt bv. dat het aartsbisdom Mechelen-Brussel (komt grosso modo overeen met de vroegere provincie Brabant) gesplitst zou worden zodat Waals-Brabant een eigen Waals bisdom kan worden evenwaardig aan de andere Waalse bisdommen. Lijkt mij een ideale partner voor de Vlamingen die aan Vlaams-Brabantse kant hetzelfde zouden willen doen. ;-)

De website van "Mouvement Eglise Wallonie":
http://www.eglise-wallonie.be/

de kleine 18 januari 2010 16:42

Ik vind het heel tof dat er zo een bewegingen bestaan in Wallonië, maar op politiek vlak hebben die 0,0 waarde. Om in dit land iets te bereiken moet je met een politieke partij werken, en partijen die zoiets zouden steunen bestaan er (nagenoeg) niet in Wallonië.

solidarnosc 18 januari 2010 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4550616)
Veelal schilderen de media Wallonië af als een regio die massaal voor de Belgische nostalgie kiest. Historisch slaat dit nergens op : Wallonië heeft tussen 1870 en 1970 sterke stromingen voor Waals zelfbestuur gekend. Maar ook vandaag kiest niet elke Waalse burger voor een status-quo gedrappeerd met een Belgische driekleur. Er bestaat nog altijd een Waalse tegenstroom die Wallonië losser of zelfs helemaal los van België ziet. Een deel van Wallonië is dus een objectieve bondgenoot voor Vlaanderen en andere Europese regio's waar men droomt van een sociaal Europa van de regio's.

Zo ontdekte ik vandaag een organisatie die "Mouvement Eglise Wallonie" heet. Zij is voorstander van een katholieke kerk die meer open staat voor de Waalse regionale realiteit en vraagt bv. dat het aartsbisdom Mechelen-Brussel (komt grosso modo overeen met de vroegere provincie Brabant) gesplitst zou worden zodat Waals-Brabant een eigen Waals bisdom kan worden evenwaardig aan de andere Waalse bisdommen. Lijkt mij een ideale partner voor de Vlamingen die aan Vlaams-Brabantse kant hetzelfde zouden willen doen. ;-)

De website van "Mouvement Eglise Wallonie":
http://www.eglise-wallonie.be/

Ik denk dat ja alle Waalse regionalisten momenteel in één bus kan steken.

vlijmscherp 18 januari 2010 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4550927)
Ik denk dat ja alle Waalse regionalisten momenteel in één bus kan steken.

Happart en Van Cau zullen dan toch al van voor zitten....

Jaani_Dushman 18 januari 2010 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4550927)
Ik denk dat ja alle Waalse regionalisten momenteel in één bus kan steken.

Mattheus, hoofdstuk 7, vers 5.

BWarrior 18 januari 2010 18:04

Aartsbisdommen opdelen. Onnozeler kan niet.

Weezer 18 januari 2010 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4551052)
Mattheus, hoofdstuk 7, vers 5.

:lol:

system 18 januari 2010 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4550927)
Ik denk dat ja alle Waalse regionalisten momenteel in één bus kan steken.

In één jutte zak alleszins.

solidarnosc 18 januari 2010 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4550934)
Happart en Van Cau zullen dan toch al van voor zitten....

Wel ja. Dat is het hem net.

Txiki 18 januari 2010 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4551160)
Aartsbisdommen opdelen. Onnozeler kan niet.

Zelfs een onafhankelijke Vlaamse staat is nog minder onnozel :cheer:

Hendrik de Stoute 18 januari 2010 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4550911)
Ik vind het heel tof dat er zo een bewegingen bestaan in Wallonië, maar op politiek vlak hebben die 0,0 waarde. Om in dit land iets te bereiken moet je met een politieke partij werken, en partijen die zoiets zouden steunen bestaan er (nagenoeg) niet in Wallonië.

Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :

Shadowke 18 januari 2010 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4551736)
Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :

2 rattachistisch en 2 waals-regionalistisch.
mooi verdeeld.

Hendrik de Stoute 18 januari 2010 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4550934)
Happart en Van Cau zullen dan toch al van voor zitten....

Andere bekende Waalse rattachisten of independentisten zijn :
  • Étienne Duvieusart ( ex Volksvertegenwoordiger en senator),
  • Danie Ducarme ( gewezen Brusselse Minister-president - gewezen Waals burgemeester - MR)
  • Robert Collignon (gewezen Waals Minister-president)
  • Jacques Etienne (CDH, burgemeester van Namen)

---
Jacques Etienne en faveur du divorce de la Belgique
"Le bourgmestre cdH de Namur estime que l’Etat fédéral ne remplit plus ses missions vis-�*-vis des communes et qu’un divorce entre la Flandre et la Wallonie est dès lors souhaitable."

Artikel + video: http://www.rtlinfo.be/info/belgique/...de-la-belgique

Everytime 18 januari 2010 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4551736)
Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :

Ze vertegenwoordigen vooral niets in het Waalse politieke landschap.

Pelgrim 18 januari 2010 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4551736)
Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :

Dat zijn niet allemaal Waalse onafhankelijkheidsbewegingen hoor.

van Maerlant 18 januari 2010 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4551052)
Mattheus, hoofdstuk 7, vers 5.

:lol:

vlijmscherp 19 januari 2010 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4551052)
Mattheus, hoofdstuk 7, vers 5.

:rofl:

Ernst Niessen 19 januari 2010 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4551736)
Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :

Jules Gheude had met zijn Waalse Staten-Generaal in augustus nog van zich laten horen. Er was niemand in de politieke arena, die anders zo luidruchtig is, die hem openlijk afviel. Geen politieke tenoren die hem tegenspraken. Teken aan de wand?

Pelgrim 19 januari 2010 12:07

Ze waren met niet zo veel meer dan op onze voorbije SFL trefdag. Daar werd in de media ook over gezwegen.
Met andere woorden, alle Vlaamse partijen volgen dus het SFL standpunt over Brussel. :cheer:

Jantje 19 januari 2010 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4550616)
Veelal schilderen de media Wallonië af als een regio die massaal voor de Belgische nostalgie kiest. Historisch slaat dit nergens op : Wallonië heeft tussen 1870 en 1970 sterke stromingen voor Waals zelfbestuur gekend. Maar ook vandaag kiest niet elke Waalse burger voor een status-quo gedrappeerd met een Belgische driekleur. Er bestaat nog altijd een Waalse tegenstroom die Wallonië losser of zelfs helemaal los van België ziet. Een deel van Wallonië is dus een objectieve bondgenoot voor Vlaanderen en andere Europese regio's waar men droomt van een sociaal Europa van de regio's.

Zo ontdekte ik vandaag een organisatie die "Mouvement Eglise Wallonie" heet. Zij is voorstander van een katholieke kerk die meer open staat voor de Waalse regionale realiteit en vraagt bv. dat het aartsbisdom Mechelen-Brussel (komt grosso modo overeen met de vroegere provincie Brabant) gesplitst zou worden zodat Waals-Brabant een eigen Waals bisdom kan worden evenwaardig aan de andere Waalse bisdommen. Lijkt mij een ideale partner voor de Vlamingen die aan Vlaams-Brabantse kant hetzelfde zouden willen doen. ;-)

De website van "Mouvement Eglise Wallonie":
http://www.eglise-wallonie.be/

De meeste Walen weten dat Wallonië niets heeft te bieden aan onderhandelingswaarden tegenover andere staten.
De meeste Walen weten de Wallonië op zich niet levensvatbaar is.
En in tegenstelling tot de Vlamingen, weten zij dat zonder België, beide regio's veranderen in een derdewereldland.

De meeste Walen weten ook dat het huidige België niets waard is en politiek niet deugd.
Maar er is tot op heden nog niemand met een goed en werkbaar plan afgekomen om de problemen op te lossen.
Dus blijven de meeste Walen liever bij wat ze kennen, dan een sprong te maken in het duister zonder nadenken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be