Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De onzin van de elektrische deelstep (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249192)

araneus 1 juli 2019 12:55

De onzin van de elektrische deelstep
 
In een aantal steden in Belziek kan je ze nu ook terugvindden, de zg. deelsteps. Het gaat hier meestal om elektrische steps met een bereik van zo'n 30 km en een maximum snelheid van 25 km/u. Je kan de step activeren met een app en je rijdt dan de laatste km tot je bestemming met de step.

Waarom is dit onzin?

Het gebruik van de step is duur. In Antwerpen betaal je 1 euro bij het begin van een rit. Voor elke begonnen minuut komt er 0,25 euro bij. Een rit kost zo direct 2 euro en dan kom je niet ver, zeker als je je een beetje aan het verkeersreglement houdt en bv. stopt voor een rood verkeerslicht.

Ze zijn gevaarlijk (of misschien alleen de meeste gebruikers)

Men laveert als een gek met deze step door het verkeer, voetpad, fietspad, rijbaan, … het speelt allemaal geen rol. Als je aan 25 km/u tussen de voetgangers laveert dan moet dit tot ongelukken leiden! De meeste gebruikers hebben geen beschermingsmiddelen (helm, …).

Niet zo milieuvriendelijk

Een gemiddelde deelstep gaat 4 weken mee. In elke step zit een batterij van 400 Wh. Ik hoop dat deze correct worden gerecycleerd. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterij van 40 kWh, zo'n 100x groter. Een elektrische auto gaat dan ook wel wat langer mee. Als de auto 100x langer meegaat als een step dan is het gebruik aan Lithium en andere mineralen in de batterij indentiek voor de step en de auto. 400 weken is 400/52=7,6923 jaar. Als de gemiddelde levensduur van een EV ongeveer 7,5 jaar is dan kost dit evenveel batterijen als slecht één deelstep op de weg te houden! Als je gaat rekenen naar afgelegde afstand wordt het nog gekker!

Juicers!

Die deelsteps hebben geen grote batterij en na verloop van tijd geraken deze leeg. De meeste deelsteps gebruiken een systeem van Juicers om hun steps te laden. Als particulier kan je iets verdienen aan het laden van een deelstep. Neem ze 's avonds laat van de straat en zet ze 's morgens vol terug en je krijgt 10 euro. Een mooie winst, want er gaat voor zo'n 15 ?* 20 cent stroom in zo'n deelstep. Er zijn mensen die hier een aardig centje mee bij verdienen omdat ze meerdere steps dagelijks opladen. Men vecht als het ware voor de lege steps 's avonds en er zijn juicers die wel 10 steps en meer per nacht opladen.

Verlieslatend!

Tot nu toe wordt er geen geld verdient aan de deelsteps. Vooral de korte levensduur van de steps blijkt de bedrijven parten te spelen. De steps zouden de bedrijven ongeveer 400 euro kosten, tel daar een taks per step per dag bij die de steden eisen, het betalen van de juicers, … Zelfs met de hoge kost om ermee te rijden geraken ze dan niet uit de kosten!

Zucht 1 juli 2019 15:53

Op Franse TV zo'n stepoplader gezien. Die had een kamionetje op de steppen op te halen en verdiende daat over de 2000 € per maand mee.

De schoofzak 1 juli 2019 16:31

Zijn het openbare besturen die geld steken in die deel-steps?

Ik vermoed en hoop van niet.

Een private persoon die er zijn geld in steekt, zal zijn businessplan wel hebben. En als het een slecht plan is, dan verdient hij niet beter dan er zijn broek aan te scheuren.

Mocht ik nog werken, ik zou me zo'n step aanschaffen.
Liever zo te snorren tot aan het station, dan te wachten op een metro vol stank enz.
En dan snorren van het station in mijn gemeente, tot aan mijn huis.

araneus 1 juli 2019 18:27

De openbare besturen verdienen aan de deelsteps, meestal wordt er tot 1 euro per stap per dag betaald door de firma's om de steps in de gemeente te mogen plaatsen.

Ik heb niets tegen een elektrische step en overweeg er zelf ééntje aan te schaffen. Het gaat hier om de deelsteps. Dat zijn steps die je met een app kan starten en dan gelijk waar terug kan achterlaten. Je moet ze dus niet achterlaten op een vaste deelstep parkeerplaats.

fred vanhove 1 juli 2019 21:46

De elektrische step is dan ook het enige vervoermiddeltje samen met de fiets die de elektrische hype gaat overleven.
De auto wordt sowieso een grote commerciële flop. Meer en meer begint men dat in te zien en gaat alle hoop naar waterstof
Je kan in grootsteden nu éénmaal niet honderdduizenden auto's opgeladen. Vergelijk het dat je voor iedere auto op brandstof een apart tankstation zou moeten bouwen.
Het hele project is gedoemd om te verdwijnen daar ben ik ( en vele experts) meer dan van overtuigd.

araneus 2 juli 2019 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9058464)
De elektrische step is dan ook het enige vervoermiddeltje samen met de fiets die de elektrische hype gaat overleven.
De auto wordt sowieso een grote commerciële flop. Meer en meer begint men dat in te zien en gaat alle hoop naar waterstof
Je kan in grootsteden nu éénmaal niet honderdduizenden auto's opgeladen. Vergelijk het dat je voor iedere auto op brandstof een apart tankstation zou moeten bouwen.
Het hele project is gedoemd om te verdwijnen daar ben ik ( en vele experts) meer dan van overtuigd.

Er zijn dus nog mensen die in waterstof geloven als brandstof voor motor-voertuigen. Ik zal je een aantal factoren schetsen waarom waterstof als brandstof voor auto's nooit zal werken. Dan gebruik ik het ontploffen van een waterstof-tankstation in Noorwegen nog niet als hoofdreden.

1. Productie van waterstof is energetisch niet efficiënt.

Momenteel zijn er twee belangrijke industriële processen om waterstof aan te maken en beiden zijn ze energetisch niet efficiënt. Veruit de meest gebruikte manier is de omzetting van aardgas in waterstof met behulp van stoom. Deze omzetting is max. zo'n 65% efficiënt. Hetzelfde geld voor de andere productiewijze, electrolyse.

2. Omzetting van waterstof in elektriciteit in een brandstofcel is ineffciënt

De omzetting van waterstof in elektriciteit in een brandstofcel is ongeveer 50% efficiënt. Vermits bij de productie al veel energie verloren ging blijft er ongeveer 1/3 van de energie over in de vorm van elektriciteit in het voertuig.

3. Waterstof is moeilijk te transporteren

Waterstof heeft dan wel een zeer hoge energetische dichtheid, het is echter ook een zeer licht gas. Je moet het dus erg comprimeren. Een kubieke meter waterstof gas bij 1 atmosfeer weegt slechts 90 gram! In de wagen kan het gecomprimeerd worden tot 800 bar om toch voldoende waterstof te kunnen meenemen. De Toyota Mirai heeft tanks die 5 kg waterstof opslaan bij 700 bar. Dat is ongeveer 700 MJ aan energie, evenveel als 17,5 l diesel en genoeg om zo'n 500 km te rijden met de Mirai.
Omdat het zo licht is zijn de tanks, zelfs bij hoge druk zeer groot. Als je het tankstation wil bevoorraden met vrachtwagens heb je speciale tankwagens nodig. Een diesel/benzine tankwagen heeft maximum zo'n 30 000 l brandstof bij. Met een zuinige diesel die 5 l/100 km verbruikt kan je hiermee 600 000 km rijden.
De capaciteit van een waterstof tankwagen is slechts 500 kg, genoeg voor zo'n 50 000 km! Je zal dus 12x meer vrachtwagens met waterstof te weg op moeten sturen.
Je kan natuurlijk waterstof via pijpleidingen transporteren. Wil je echter voldoende massa door zo'n pijpleiding sturen zal je ofwel de druk moeten opvoeren of de stroomsnelheid in de pijpleiding. Dit veroorzaakt een grote weerstand in de pijpleiding en kost dus veel energie. Heel grote pijpleidingen aanleggen kan dit voor een stuk verhelpen, maar dat is niet praktisch.

4. Waterstof productie in het tankstation

Het is mogelijk om water te splitsen via electrolyse in het tankstation. Hiervoor is wel een grote hoeveelheid elektriciteit nodig. Je zal dus een behoorlijke elektriciteitsaansluiting moeten leggen richting tankstation. Na de omzettingsverliezen en compressieverliezen heb je nog ergens tussen de 60 en 65% van de oorspronkelijke elektrische energie over!
Voor een tankbeurt met de Mirai is 5 kg waterstof nodig, dit is ongeveer 700 MJ. Het tankstation heeft 700 / 6 x 10 = 1.166,6667 MJ nodig om deze waterstof aan te maken. 1167 MJ is 324 kWh. Dat is 13,5 kW gedurende een hele dag! Een groot tankstation, bijvoorbeeld langs de snelweg, waar honderden voertuigen per dag tanken heeft dus een aansluiting nodig van enkele tientallen MW!

5. Waterstof ontsnapt uit elk vat

Het is bijzonder moeilijk om een systeem waterstofdicht te maken. Het waterstofmolecule is zo klein dat het overal wel door komt. Er is dus altijd een verlies aan waterstof, in de voorraadtanks, in de auto's, in de leidingen, … Nu verliest een batterij ook traag zijn lading maar deze produceert hierbij geen uiterst ontplofbaar gas.

6. Bereik van waterstofauto's is niet groter dan batterij-elektrische wagen

De Toyota Mirai heeft een bereik van zo'n 500 km. In dezelfde prijscategorie vind je batterij-elektrische wagens die even ver geraken. Toyota biedt de Mirai aan voor zo'n 80 000 euro!


Je stelt dat je in de grootsteden geen honderd duizenden auto's kan laden. Laat ons dat ook wat meer in detail bekijken. Een gemiddelde wagen in België rijdt zo'n 20 000 km/jaar. Een elektrische wagen rijdt dus gemiddeld 55 km/dag. Een EV verbruikt gemiddeld 160 Wh/km, dat is dus 55 x 160 = 8.800 Wh of afgerond 9 kWh. Dit haal je makkelijk op één nacht aan 1 kW. Zoveel stroom is er dus niet nodig om elektrisch te rijden.
Om alle personenwagens in België elektrisch te laten rijden is er ongeveer 20% meer elektriciteit nodig. Gezien de gezinnen ongeveer 20% van de elektriciteit verbruiken is dit een verdubbeling van het huishoudelijk verbruik.
In de laatste 12 jaar is het gemiddeld huishoudelijk verbruik met 30% afgenomen. Dit is te wijten aan veel zuiniger toestellen, LED-lampen, flatscreens, betere isolatie, … Je kan stellen dat er geen probleem mag zijn om deze 30% te gebruiken voor elektrische wagens, waardoor je nu zonder grote aanpassingen tot 30% van de personenwagens elektrisch kan laten rijden.

Waterstof als autobrandstof is een utopie! Het idee wordt echter levend gehouden door de petroleummaatschappijen. Thuis laden is een doorn in het oog van deze maatschappijen. Het bezoek aan het tankstation en eventueel iets uit het bijhorend winkeltje is hun business-model. Met een batterij-elektrisch voertuig kan je thuis laden, eventueel met zelf geproduceerde elektriciteit. Ze zien hun winsten dus opdrogen! Waterstof zal je nooit thuis produceren. Het is niet moeilijk, maar je zal bijna nooit een vergunning krijgen en gelukkig maar!

Uiteindelijk speelt de prijs nog de belangrijkste rol voor de consument. Momenteel kost waterstof zo'n 10 euro/kg. Een hoge kostprijs veroorzaakt door de hoge energiekost om het aan te maken, maar ook de zeer dure infrastructuur die nodig is, niet in het minst het tankstation zelf. Je kan stellen dat je met 1 kg waterstof 100 km ver geraakt, dus 10 euro energiekost per 100 km. Een zuinige diesel die ongeveer 5 l verbruikt heeft een energiekost van zo'n 7,5 euro. De elektrische auto verbruikt ongeveer 16 kWh/100 km, met een gemiddelde kost van zo'n 0,25 euro is dit 16 x 0,25 = 4 euro/100 km! Dat is 2,5x minder dan de waterstofauto. Neem daar nog de hogere onderhoudskost van de waterstofauto bij en de waterstofauto is dood geboren!

Anna List 2 juli 2019 08:50

handig ding.

ik geraak ermee thuis op momenten dat het openbaar vervoer niet meer (na middernacht) of te onregelmatig rijdt (op zondagen), liever 5€ dan een uur op de bus moeten wachten bij zondagregeling (waarbij er af en toe ook nog één onaangekondigd geschrapt blijkt, daar kan je echt niet op rekenen).

en mijn privé fiets, die riskeer ik gewoon niet meer in de stad, die worden toch maar gepikt.

app downloaden, creditcard inscannen, step scannen en rijden. en dan (netjes) achterlaten waar je maar wil.

daar kunnen de fietsdeelsystemen vd stad of NMBS nog een hoop van leren.

vlijmscherp 2 juli 2019 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9058638)
handig ding.

ik geraak ermee thuis op momenten dat het openbaar vervoer niet meer (na middernacht) of te onregelmatig rijdt (op zondagen), liever 5€ dan een uur op de bus moeten wachten bij zondagregeling (waarbij er af en toe ook nog één onaangekondigd geschrapt blijkt, daar kan je echt niet op rekenen).

en mijn privé fiets, die riskeer ik gewoon niet meer in de stad, die worden toch maar gepikt.

app downloaden, creditcard inscannen, step scannen en rijden. en dan (netjes) achterlaten waar je maar wil.

daar kunnen de fietsdeelsystemen vd stad of NMBS nog een hoop van leren.

en is dat wat makkelijk te besturen?

Anna List 2 juli 2019 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9058642)
en is dat wat makkelijk te besturen?

ik ski, snowboard en fiets behoorlijk ... geen probleem dus, als je daar een beetje aandachtig, sportief en proactief op staat.

al vind ik het ook niet verwonderlijk dat daar ongevallen mee gebeuren.

en nu is de limiet 18kmu, die wordt momenteel opgetrokken naar 25 kmu ... daar heb ik toch wel echt mijn bedenkingen bij...

araneus 2 juli 2019 10:21

De limiet is inderdaad 25 km/u, maar dat haal je maar zelden. Het maximum ligt voor mij rond de 22 ?* 23 km/u, misschien heeft dat voor een stuk te maken met mijn gewicht.

fred vanhove 2 juli 2019 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9058603)
Er zijn dus nog mensen die in waterstof geloven als brandstof voor motor-voertuigen. Ik zal je een aantal factoren schetsen waarom waterstof als brandstof voor auto's nooit zal werken. Dan gebruik ik het ontploffen van een waterstof-tankstation in Noorwegen nog niet als hoofdreden.

1. Productie van waterstof is energetisch niet efficiënt.

Momenteel zijn er twee belangrijke industriële processen om waterstof aan te maken en beiden zijn ze energetisch niet efficiënt. Veruit de meest gebruikte manier is de omzetting van aardgas in waterstof met behulp van stoom. Deze omzetting is max. zo'n 65% efficiënt. Hetzelfde geld voor de andere productiewijze, electrolyse.

2. Omzetting van waterstof in elektriciteit in een brandstofcel is ineffciënt

De omzetting van waterstof in elektriciteit in een brandstofcel is ongeveer 50% efficiënt. Vermits bij de productie al veel energie verloren ging blijft er ongeveer 1/3 van de energie over in de vorm van elektriciteit in het voertuig.

3. Waterstof is moeilijk te transporteren

Waterstof heeft dan wel een zeer hoge energetische dichtheid, het is echter ook een zeer licht gas. Je moet het dus erg comprimeren. Een kubieke meter waterstof gas bij 1 atmosfeer weegt slechts 90 gram! In de wagen kan het gecomprimeerd worden tot 800 bar om toch voldoende waterstof te kunnen meenemen. De Toyota Mirai heeft tanks die 5 kg waterstof opslaan bij 700 bar. Dat is ongeveer 700 MJ aan energie, evenveel als 17,5 l diesel en genoeg om zo'n 500 km te rijden met de Mirai.
Omdat het zo licht is zijn de tanks, zelfs bij hoge druk zeer groot. Als je het tankstation wil bevoorraden met vrachtwagens heb je speciale tankwagens nodig. Een diesel/benzine tankwagen heeft maximum zo'n 30 000 l brandstof bij. Met een zuinige diesel die 5 l/100 km verbruikt kan je hiermee 600 000 km rijden.
De capaciteit van een waterstof tankwagen is slechts 500 kg, genoeg voor zo'n 50 000 km! Je zal dus 12x meer vrachtwagens met waterstof te weg op moeten sturen.
Je kan natuurlijk waterstof via pijpleidingen transporteren. Wil je echter voldoende massa door zo'n pijpleiding sturen zal je ofwel de druk moeten opvoeren of de stroomsnelheid in de pijpleiding. Dit veroorzaakt een grote weerstand in de pijpleiding en kost dus veel energie. Heel grote pijpleidingen aanleggen kan dit voor een stuk verhelpen, maar dat is niet praktisch.

4. Waterstof productie in het tankstation

Het is mogelijk om water te splitsen via electrolyse in het tankstation. Hiervoor is wel een grote hoeveelheid elektriciteit nodig. Je zal dus een behoorlijke elektriciteitsaansluiting moeten leggen richting tankstation. Na de omzettingsverliezen en compressieverliezen heb je nog ergens tussen de 60 en 65% van de oorspronkelijke elektrische energie over!
Voor een tankbeurt met de Mirai is 5 kg waterstof nodig, dit is ongeveer 700 MJ. Het tankstation heeft 700 / 6 x 10 = 1.166,6667 MJ nodig om deze waterstof aan te maken. 1167 MJ is 324 kWh. Dat is 13,5 kW gedurende een hele dag! Een groot tankstation, bijvoorbeeld langs de snelweg, waar honderden voertuigen per dag tanken heeft dus een aansluiting nodig van enkele tientallen MW!

5. Waterstof ontsnapt uit elk vat

Het is bijzonder moeilijk om een systeem waterstofdicht te maken. Het waterstofmolecule is zo klein dat het overal wel door komt. Er is dus altijd een verlies aan waterstof, in de voorraadtanks, in de auto's, in de leidingen, … Nu verliest een batterij ook traag zijn lading maar deze produceert hierbij geen uiterst ontplofbaar gas.

6. Bereik van waterstofauto's is niet groter dan batterij-elektrische wagen

De Toyota Mirai heeft een bereik van zo'n 500 km. In dezelfde prijscategorie vind je batterij-elektrische wagens die even ver geraken. Toyota biedt de Mirai aan voor zo'n 80 000 euro!


Je stelt dat je in de grootsteden geen honderd duizenden auto's kan laden. Laat ons dat ook wat meer in detail bekijken. Een gemiddelde wagen in België rijdt zo'n 20 000 km/jaar. Een elektrische wagen rijdt dus gemiddeld 55 km/dag. Een EV verbruikt gemiddeld 160 Wh/km, dat is dus 55 x 160 = 8.800 Wh of afgerond 9 kWh. Dit haal je makkelijk op één nacht aan 1 kW. Zoveel stroom is er dus niet nodig om elektrisch te rijden.
Om alle personenwagens in België elektrisch te laten rijden is er ongeveer 20% meer elektriciteit nodig. Gezien de gezinnen ongeveer 20% van de elektriciteit verbruiken is dit een verdubbeling van het huishoudelijk verbruik.
In de laatste 12 jaar is het gemiddeld huishoudelijk verbruik met 30% afgenomen. Dit is te wijten aan veel zuiniger toestellen, LED-lampen, flatscreens, betere isolatie, … Je kan stellen dat er geen probleem mag zijn om deze 30% te gebruiken voor elektrische wagens, waardoor je nu zonder grote aanpassingen tot 30% van de personenwagens elektrisch kan laten rijden.

Waterstof als autobrandstof is een utopie! Het idee wordt echter levend gehouden door de petroleummaatschappijen. Thuis laden is een doorn in het oog van deze maatschappijen. Het bezoek aan het tankstation en eventueel iets uit het bijhorend winkeltje is hun business-model. Met een batterij-elektrisch voertuig kan je thuis laden, eventueel met zelf geproduceerde elektriciteit. Ze zien hun winsten dus opdrogen! Waterstof zal je nooit thuis produceren. Het is niet moeilijk, maar je zal bijna nooit een vergunning krijgen en gelukkig maar!

Uiteindelijk speelt de prijs nog de belangrijkste rol voor de consument. Momenteel kost waterstof zo'n 10 euro/kg. Een hoge kostprijs veroorzaakt door de hoge energiekost om het aan te maken, maar ook de zeer dure infrastructuur die nodig is, niet in het minst het tankstation zelf. Je kan stellen dat je met 1 kg waterstof 100 km ver geraakt, dus 10 euro energiekost per 100 km. Een zuinige diesel die ongeveer 5 l verbruikt heeft een energiekost van zo'n 7,5 euro. De elektrische auto verbruikt ongeveer 16 kWh/100 km, met een gemiddelde kost van zo'n 0,25 euro is dit 16 x 0,25 = 4 euro/100 km! Dat is 2,5x minder dan de waterstofauto. Neem daar nog de hogere onderhoudskost van de waterstofauto bij en de waterstofauto is dood geboren!

Interessant. Ik ben eerlijk en ben daar niet echt van op de hoogte. Ik baseerde me op wat ik hier las.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/o...eck=1562066998

Anna List 2 juli 2019 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9058734)
De limiet is inderdaad 25 km/u, maar dat haal je maar zelden. Het maximum ligt voor mij rond de 22 ?* 23 km/u, misschien heeft dat voor een stuk te maken met mijn gewicht.

de 'Bird' steps in Antwerpen zijn van voor t optrekken van de limiet

(waar haal je dat fabeltje van die levensduur van 4w trouwens :roll: )

dus die halen momenteel 18 kmu ...

zoals gezegd, dat vind ik al ferm eigenlijk ... 25 kmu lijkt me voor de meeste mensen waanzin ... al ga ik dat wel plezanter vinden. :p

araneus 2 juli 2019 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9058877)
de 'Bird' steps in Antwerpen zijn van voor t optrekken van de limiet

(waar haal je dat fabeltje van die levensduur van 4w trouwens :roll: )

dus die halen momenteel 18 kmu ...

zoals gezegd, dat vind ik al ferm eigenlijk ... 25 kmu lijkt me voor de meeste mensen waanzin ... al ga ik dat wel plezanter vinden. :p

Google het maar eens, de meesten spreken over een levensduur van 28 tot 30 dagen.

https://www.bruzz.be/mobiliteit/deel...gen-2019-03-12

Anna List 2 juli 2019 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9058890)
Google het maar eens, de meesten spreken over een levensduur van 28 tot 30 dagen.

https://www.bruzz.be/mobiliteit/deel...gen-2019-03-12

lijkt me sterk, maar soit, cijfers zijn cijfers idd

Citaat:

Bij de cijfers hoort een nuance: de Xiaomi-steps waarmee Bird begon, waren vrijetijdsmodellen, die niet ontworpen zijn om elke dag intensief gebruikt te worden. Recent bleek ook dat de Bird-steps om diezelfde reden een makkelijke prooi waren voor dieven.
Quartz wijst er ook op dat de Xiaomi's ontworpen zijn voor passagiers met een maximumgewicht van 100 kg, terwijl de gemiddelde Amerikaanse man al 98 kg weegt. De steps die Lime gebruikt zijn overigens wel ontwerpen voor intensief deelgebruik. Bird lanceerde in Parijs op zijn beurt ook een nieuw stepmodel, dat robuuster zou zijn.
We vroegen aan zowel Bird en Lime hoe het nu zit met de levensduur van hun steps. Bird laat enkel weten dat de cijfers van Quartz fout zijn, maar vertelt er niet bij hoe lang de steps dan wel meegaan.

ik heb zo'n vermoeden dat het verhaal van de deelsteps al over and out zou zijn mochten de bovenvermelde cijfers kloppen.

araneus 2 juli 2019 13:13

Ik heb het nagekeken voor de Antwerpse deelsteps van Bird, ook hier geld een max. gewicht van 100 kg. Ik vrees dat ik daar al een paar kg overzit!

Anna List 2 juli 2019 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 9058924)
Ik heb het nagekeken voor de Antwerpse deelsteps van Bird, ook hier geld een max. gewicht van 100 kg. Ik vrees dat ik daar al een paar kg overzit!

kan niet moeilijk zijn om daar een meterke in te steken hé, zodat die effectief niet bolt indien overbelast.

BigF 9 juli 2019 14:47

Ik heb op zich geen probleem met die steps want als ze niet in een deel-systeem bestaan kan ieder op zich ook zelf zo'n step kopen.
Of ze dan gevaarlijker zijn dan een fiets of ander 'zacht' vervoermiddel weet ik niet. Ik veronderstel dat wanneer de gebruiker zich aan de regels houdt zo'n step niet meer gevaar inhoudt dan een (elektrische) fiets.

Waar ik wel problemen mee heb is de vervuiling van het straatbeeld door zo'n deel-steps.
Nu weet ik niet hoe het in Antwerpen of Brussel ofzo zit maar ik was onlangs in Amerika en in bv Washington DC kan je geen 20m wandelen zonder over zo'n ding te vallen.
Ze liggen op de stoep, steken in vuilnisbakken, hangen over afsluitingen, liggen in tuinen, op parkeerplaatsen, in fonteinen... zelfs in metrostations stonden er (geen idee wie daar mee langs de roltrappen naar beneden is gegaan en door de toegangspoortjes is gemurwd maar zelfs 2 verdiepingen diep kwam je die dingen tegen).

En doordat ze daar letterlijk op elke straathoek te vinden zijn krijg je ook het probleem dat kleine kinderen ze gaan gebruiken om gewoon mee te steppen. DIe dingen kan je immers ook gebruiken zonder te betalen maar dan moet je wel zelf steppen natuurlijk. En dan wordt het al gauw een step-rodeo op pleintjes en stoepen. Voorzichtig zijn hoeft niet want als je zo'n step vernielt pak je gewoon 10 meter verder een andere.

Het ding heeft inderdaad zijn voordelen maar voor hetgeen ik zag wegen die voordelen echt niet op tegen de nadelen.

Dadeemelee 9 juli 2019 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9058642)
en is dat wat makkelijk te besturen?

Wat denk je? Je rijdt 25 Km/u op wieltjes met een diameter van 5 cm. Remmen nul de botten en als je je stuur een beetje te ver draait maak je een salto voorwaarts. :-D

Vlad 8 september 2022 12:26

In Ukkel worden de deelsteps verboden.

Gaan ze een grens optrekken met de rest van Brussel ? :rofl:

Onzijdig 8 september 2022 12:42

Gisteren nog 2 gastjes met 1 deelstep op hun sjoekedaaizen zien gaan. Twee gekleurde medeburgers van 14 a 15 jaar. Misschien ene 16 jaar. 't was mooi om zien.
Geen greintje medelijden mee, ze moesten nog wat kletsen rond hun oren hebben gekregen.
Locatie van het gebeuren, Rivierenhof in Deurne en op een woensdag middag loopt daar veel volk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be