Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   De kassen van de vakbonden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237629)

fox 3 maart 2017 10:00

Jackske, het lijkt me opportuun dat ook vakbonden jaarrekeningen moeten neerleggen, die vrij consulteerbaar zijn. Een BVBA'tje moet dat doen, maar een instelling waar miljarden door de handen glijden, moet dat niet. Vind jij dat normaal?

Another Jack 3 maart 2017 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8394932)
Jackske, het lijkt me opportuun dat ook vakbonden jaarrekeningen moeten neerleggen, die vrij consulteerbaar zijn. Een BVBA'tje moet dat doen, maar een instelling waar miljarden door de handen glijden, moet dat niet. Vind jij dat normaal?

Vakbonden leggen ook hun jaarrekeningen neer.
Die zijn consulteerbaar voor de leden.
Ik vind dat normaal.

Ik ben er bovendien niet van overtuigd dat de jaarrekeningen van alle VZW's en BVBA's vrij consulteerbaar zijn.

fox 3 maart 2017 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394937)
Vakbonden leggen ook hun jaarrekeningen neer.
Die zijn consulteerbaar voor de leden.
Ik vind dat normaal.

Ik ben er bovendien niet van overtuigd dat de jaarrekeningen van alle VZW's en BVBA's vrij consulteerbaar zijn.

Niet van alle VZW's. Daar zijn idd een aantal voorwaarden aan gekoppeld met betrekking tot omzet en personeel en zo. Vakbonden zijn alleszins van die grootteorde dat een publieke neerlegging wenselijk is. De vraag is waarom dat niet zo is. Jij vind dat normaal, maar logisch denkende mensen vinden dat niet.

Another Jack 3 maart 2017 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8394942)
Niet van alle VZW's. Daar zijn idd een aantal voorwaarden aan gekoppeld met betrekking tot omzet en personeel en zo. Vakbonden zijn alleszins van die grootteorde dat een publieke neerlegging wenselijk is. De vraag is waarom dat niet zo is. Jij vind dat normaal, maar logisch denkende mensen vinden dat niet.

Goed, laten we dan allemaal het goede voorbeeld geven.
Contacteer jij je lokale volksvertegenwoordiger?

fox 3 maart 2017 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394945)
Goed, laten we dan allemaal het goede voorbeeld geven.
Contacteer jij je lokale volksvertegenwoordiger?

Kan je volgende keer op voorhand aangeven wanneer je wil trollen, kwestie dat ik mijn tijd niet blijf verdoen aan uw infantiele spelletjes.

Another Jack 3 maart 2017 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8394948)
Kan je volgende keer op voorhand aangeven wanneer je wil trollen, kwestie dat ik mijn tijd niet blijf verdoen aan uw infantiele spelletjes.

Tot zover de financiële transparantie voor alle verenigingen en vennootschappen...

Truder 3 maart 2017 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394520)
Wat heb jij op je rekening?

Iets van een +/- 8.000€, dat varieert en jij?

Ik weet al wat je antwoord gaat zijn, "dat zijn uw zaken niet".
Ik heb niets te verbergen, de belastingen weten beter wat ik heb of niet heb. Mijn financiële situatie is heel transparant.

Another Jack 3 maart 2017 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8395090)
Iets van een +/- 8.000€, dat varieert en jij?

Ik weet al wat je antwoord gaat zijn, "dat zijn uw zaken niet".
Ik heb niets te verbergen, de belastingen weten beter wat ik heb of niet heb. Mijn financiële situatie is heel transparant.

Kan je dat bewijzen?

Truder 3 maart 2017 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394665)
Wel, als lid kan je vragen inzage te krijgen in de cijfers.

Ik geloof er geen kl*ten van. Maar laten we aannemen dat jij exact weet hoeveel rekeningen uw vakbond heeft in het buitenland en hoeveel erop staat. Hoe komt dan dat er geen algemene transparantie is? Hoe komt het dat zich nog steeds wentelen in zwart geld. De oorlogskassen zoals ze dat vroeger noemden, geld dat nodig zou zijn om voor een langere tijd een nationale staking vol te houden.
Waarom moeten daar geen belastingen, taksen of gelijk hoe je het wil noemen, op betaald worden?
Is het niet meer dan normaal dat de vakbond zich in regel stelt met het bezit van de buitenlandse rekeningen en mee afdraagt ten goede van de maatschappij. Niet aangegeven buitenlandse rekeningen is fraude, je weet toch dat je alles moet aangeven?

Niet mee afdragen met miljoenen op de rekeningen is niet erg sociaal hé? Je kan dan ook niet meer kafferen op bedrijven die zo goed als geen belastingen betalen. Bv de notionele intrestaftrek waar rooie Rudy zo tegen fulmineert, terwijl zijn eigen bedrijf het zelf doet.

Truder 3 maart 2017 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8395096)
Kan je dat bewijzen?

Ja vraag het maar aan de belastingen.
En wat staat er nu op uw rekening?

Hypochonder 3 maart 2017 14:53

De zuilen onttrekken jaarlijks miljarden aan de Belgische belastingbetaler. Mocht men die eens doorlichten dan zouden de politici die onlangs als graaiers werden opgevoerd verbleken als broekventjes in vergelijking met wat er zich binnen de zuilen afspeelt.

Another Jack 3 maart 2017 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8395104)
Ik geloof er geen kl*ten van. Maar laten we aannemen dat jij exact weet hoeveel rekeningen uw vakbond heeft in het buitenland en hoeveel erop staat. Hoe komt dan dat er geen algemene transparantie is? Hoe komt het dat zich nog steeds wentelen in zwart geld. De oorlogskassen zoals ze dat vroeger noemden, geld dat nodig zou zijn om voor een langere tijd een nationale staking vol te houden.
Waarom moeten daar geen belastingen, taksen of gelijk hoe je het wil noemen, op betaald worden?
Is het niet meer dan normaal dat de vakbond zich in regel stelt met het bezit van de buitenlandse rekeningen en mee afdraagt ten goede van de maatschappij. Niet aangegeven buitenlandse rekeningen is fraude, je weet toch dat je alles moet aangeven?

Niet mee afdragen met miljoenen op de rekeningen is niet erg sociaal hé? Je kan dan ook niet meer kafferen op bedrijven die zo goed als geen belastingen betalen. Bv de notionele intrestaftrek waar rooie Rudy zo tegen fulmineert, terwijl zijn eigen bedrijf het zelf doet.

Als jij weet hebt van zwart geld of andere belastingsfraude , mag je dat gerust aan de fiscus melden.

quercus 3 maart 2017 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394907)
Doet uw vakbond dat misschien?

Ik ben niet bij een vakbond.

quercus 3 maart 2017 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394937)
Vakbonden leggen ook hun jaarrekeningen neer.
Die zijn consulteerbaar voor de leden.
Ik vind dat normaal.

Ik ben er bovendien niet van overtuigd dat de jaarrekeningen van alle VZW's en BVBA's vrij consulteerbaar zijn.

Jawel. Daartoe werd een speciale dienst bij de Nationale Bank opgericht: de Balansencentrale. Iedereen kan bij dienst een exemplaar van de laatste jaarrekening van een onderneming opvragen. Je betaalt een kleine vergoeding daarvoor.

Another Jack 3 maart 2017 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8395219)
Jawel. Daartoe werd een speciale dienst bij de Nationale Bank opgericht: de Balansencentrale. Iedereen kan bij dienst een exemplaar van de laatste jaarrekening van een onderneming opvragen. Je betaalt een kleine vergoeding daarvoor.

Dat noem jij vrij consulteerbaar?

quercus 3 maart 2017 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8395222)
Dat noem jij vrij consulteerbaar?

Dat noem ik inderdaad vrij consulteerbaar. Mogen de verzendingskosten soms niet aangerekend worden? Bovendien, ik ben er van overtuigd dat de NBB-Balansencentrale dat tegenwoordig u ook via een e-mailbijlage kan bezorgen en dan is het mogelijk nog goedkoper of misschien zelfs helemaal gratis. Doe eens de proef.

Another Jack 3 maart 2017 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8395229)
Dat noem ik inderdaad vrij consulteerbaar. Mogen de verzendingskosten soms niet aangerekend worden? Bovendien, ik ben er van overtuigd dat de NBB-Balansencentrale dat tegenwoordig u ook via een e-mailbijlage kan bezorgen en dan is het mogelijk nog goedkoper of misschien zelfs helemaal gratis. Doe eens de proef.

Ik ben op de hoogte van de jaarrekeningen die mij aanbelangen.

quercus 3 maart 2017 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8395232)
Ik ben op de hoogte van de jaarrekeningen die mij aanbelangen.

Ah! Zoals die van "uw" vakbond... :mrgreen:

reservespeler 3 maart 2017 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8394640)
Omdat ik geen vereniging ben.

Een vzw moet haar jaarrekeningen neerleggen.
Waarom de vakbond niet?

reservespeler 3 maart 2017 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8394656)
Ik heb volledig zicht op alle inkomsten en uitgaven van mijn vakbond.

Zit u in het bestuur?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be