Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Vaccins bieden 97% of 100% bescherming tegen hospitalisatie. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260496)

ViveLaBelgique 12 augustus 2021 16:33

Vaccins bieden 97% of 100% bescherming tegen hospitalisatie.
 
https://www.knack.be/nieuws/belgie/c...l-1681145.html


Minder dan 3 procent van de mensen die met COVID-19 in het ziekenhuis belanden, is volledig gevaccineerd. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano, die gaan tot en met 17 juli. Dat onderstreept volgens epidemioloog Boudewijn Catry van Sciensano nogmaals het belang om zich te laten inenten


https://www.laatjevaccineren.be/covi...ikbare-vaccins

Pfizer: Bijna 100% (1 week na dosis 2)
Moderna: 100% (14 dagen na dosis 2)
Astra Zenica: 100% (14 dagen na dosis 2)
Janssen Pharma: 100% tegen hospitalisatie (28 dagen na vaccinatie)


Ofwel zijn de 3% gehospitaliseerde gevaccineerden nog maar net volledig gevaccineerd, ofwel zijn er comorbiditeiten, ofwel werken de vaccins niet zoals geafficheerd.

Welke cijfers zijn het meeste accuraat ?

Micele 13 augustus 2021 08:35

In België is zowat 80% van de +18 jarigen volledig gevaccineerd, en ~ 85% had al zijn eerste spuit (dus die krijgt ook zijn tweede).

Citaat:

Tachtig procent gevaccineerd

Acht op de tien volwassenen in België zijn volledig gevaccineerd tegen het coronavirus. Het aantal volledig gevaccineerde mensen staat op iets meer dan 7,5 miljoen. Dat komt overeen met 65,2 procent van de volledige bevolking. Bij de volwassenen is de kaap van 80 procent bereikt.

Bijna 8,25 miljoen mensen hebben al minstens een eerste prik gekregen. Dat komt overeen met 71,6 procent van de volledige bevolking, bij de volwassenen gaat het om 84,3 procent.

Vlaanderen staat al net iets verder in de vaccinatiecampagne. Net geen 70 procent van de hele bevolking is er volledig gevaccineerd en ruim 85 procent van de volwassenen.

Intussen worden in België al enkele weken ook minderjarigen (vanaf 12 jaar) gevaccineerd. In de leeftijdsgroep 12-17 jaar is intussen 18 procent volledig gevaccineerd, ongeveer 60 procent kreeg minstens een eerste prik.
Dan mag men zo langzaam stellen dat vaccinaties voor 97% beschermen tegen (algemene) COVID-hospitalisatie (alle varianten).

Brussel zal wel de laagste percentages van vaccinatie hebben, momenteel een goede 62%.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...ssel-verhogen/

Wo 11 augustus

Eerst even de cijfers. In Vlaanderen kreeg intussen ruim 90 procent al minstens één prik, in Wallonië is dat net geen 80 procent, in de Duitstalige gebieden zo'n 74 procent en de hoofdstad bengelt achteraan met ruim 62 procent.

Bij jongeren is het verschil nog groter. "Van de 12- tot 17-jarigen heeft in Vlaanderen al 70 procent een eerste prik gekregen", zegt Geert Molenberghs, biostatisticus UHasselt/KU Leuven in "Terzake". "In Wallonië is dat nog maar 50 procent en in Brussel slechts 20 procent."

Hoe scoort Brussel als we het met andere Belgische grootsteden vergelijken? "60 procent van de Brusselaars kreeg een eerste prik", zegt Molenberghs. "In Luik en Charleroi komen we aan 70 procent, toch tien procent meer. Antwerpen zit aan 80 procent. Gent spant de kroon met 85 procent. Dat ligt niet zo ver van het Vlaamse gemiddelde."

Universalia 13 augustus 2021 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9750190)
In België is zowat 80% van de +18 jarigen volledig gevaccineerd, en ~ 85% had al zijn eerste spuit (dus die krijgt ook zijn tweede).



Dan mag men zo langzaam stellen dat vaccinaties voor 97% beschermen tegen (algemene) COVID-hospitalisatie (alle varianten).

Brussel zal wel de laagste percentages van vaccinatie hebben, momenteel een goede 62%.

Serieus?

Ik stel mij nog steeds de vraag nu men al bijna aan een 4de vaccinatie zit voor de mensen of het vaccin wel werkt?

Laten wij het steken op een 'slim' virus dat zich goed weet aan te passen of op gezette tijden even weet te muteren? :roll:

Of had u het daarom juist gepost bij fact-checking?

Micele 13 augustus 2021 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9750382)
Serieus?

Ik stel mij nog steeds de vraag nu men al bijna aan een 4de vaccinatie zit voor de mensen of het vaccin wel werkt?

Waar haal je die "bijna aan een 4de vaccinatie" uit? BRON Xandernieuws? :lol:

Bij mijn weten is het het nog altijd de 1e vaccinatie, en die bestaat uit meestal 2 spuitjes of 2 dosissen.
(de minder gebruikte J&J of Janssen is 1 dosis)

Hier de vaccinatieteller van Vlaanderen:
Citaat:

https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

Het aantal gevaccineerde Vlamingen groeit élke dag. Volg je de cijfers graag op de voet? De Vlaamse vaccinatieteller toont je elke dag hoeveel mensen in Vlaanderen intussen gevaccineerd zijn met 1 of 2 dosissen van een COVID-19-vaccin.
Aja je hebt 1 dat is bijna 2, dan moet 2 bijna 4 zijn. :silly:

Serieus? :rofl:

De schoofzak 13 augustus 2021 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9750653)
Waar haal je die "bijna aan een 4de vaccinatie" uit? BRON Xandernieuws? :lol:
...
:rofl:

Ik denk dat hij rekent aan de snelheid waarmee de burgemeesteres van Sint-Truiden zichzelf en haar getrouwen liet prepareren.

Universalia 14 augustus 2021 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9750695)
Ik denk dat hij rekent aan de snelheid waarmee de burgemeesteres van Sint-Truiden zichzelf en haar getrouwen liet prepareren.

Ik gokte gewoon op: met het tempo zoals het nu gaat zal men snel aan een 4 de vaccinatie zitten.

Zoals ik al eens wist te schrijven en daarbij in vraag stelde of de vorige vaccinaties wel doel troffen? :|

(Het had niets te maken met de burgemeester van Sint-Truiden :-D )

Micele 14 augustus 2021 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9751051)
Ik gokte gewoon op: met het tempo zoals het nu gaat zal men snel aan een 4 de vaccinatie zitten.

:silly:

Universalia 15 augustus 2021 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9751196)
:silly:


ViveLaBelgique 16 september 2021 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9749877)
Pfizer: Bijna 100% (1 week na dosis 2)
Moderna: 100% (14 dagen na dosis 2)
Astra Zenica: 100% (14 dagen na dosis 2)
Janssen Pharma: 100% tegen hospitalisatie (28 dagen na vaccinatie)

Deze cijfers staan nog steeds op de overheidswebsite:

https://www.laatjevaccineren.be/covi...ikbare-vaccins

Op dezelfde website wordt de 100% bescherming tegen hospitalisatie tegengesproken:

https://www.laatjevaccineren.be/extr...-vanaf-12-jaar

Het aanbieden van een ‘extra dosis’ wordt voor deze doelgroep niet aanzien als een ‘booster dosis’ maar als een gedeelte van hun basisvaccinatie omdat zij noodzaak hebben aan meer dosissen om een zelfde immuunrespons te krijgen als personen met een normaal immuunsysteem. Een ‘booster dosis’ verwijst naar een andere dosis van een vaccin die wordt gegeven aan iemand die voldoende bescherming heeft opgebouwd na basisvaccinatie, maar die bescherming na verloop van tijd afnam.


Als de bescherming na een verloop van tijd afneemt, ben je dan nog 100% beschermd tegen hospitalisatie ?

patrickve 16 september 2021 13:35

Het zal wel een hele tijd duren voor de officiele aankondigingen in overeenstemming komen met de wetenschappelijk beschikbare zaken. 10 jaar of zo, neem ik aan.

Het is de rode draad doorheen de overheidscommunicatie en politiek betreffende corona: zolang het maar niet iets te maken heeft met wetenschappelijke resultaten of onderzoeken.

morte-vivante 16 september 2021 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9774286)
Het zal wel een hele tijd duren voor de officiele aankondigingen in overeenstemming komen met de wetenschappelijk beschikbare zaken. 10 jaar of zo, neem ik aan.

Het is de rode draad doorheen de overheidscommunicatie en politiek betreffende corona: zolang het maar niet iets te maken heeft met wetenschappelijke resultaten of onderzoeken.

we zijn ver gekomen sinds de tijd dat de overheid het alleenrecht had om het nieuws te bepalen. Met dank aan het internet, en het vrij toegankelijk maken van wetenschappelijke publicaties. We zien nu, eerst met ongeloof, nu met een zekere gène, hoe de officiele kanalen hopeloos achter lopen op wetenschappelijke feiten.

morte-vivante 16 september 2021 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9774282)
Deze cijfers staan nog steeds op de overheidswebsite:

https://www.laatjevaccineren.be/covi...ikbare-vaccins

Op dezelfde website wordt de 100% bescherming tegen hospitalisatie tegengesproken:

https://www.laatjevaccineren.be/extr...-vanaf-12-jaar

Het aanbieden van een ‘extra dosis’ wordt voor deze doelgroep niet aanzien als een ‘booster dosis’ maar als een gedeelte van hun basisvaccinatie omdat zij noodzaak hebben aan meer dosissen om een zelfde immuunrespons te krijgen als personen met een normaal immuunsysteem. Een ‘booster dosis’ verwijst naar een andere dosis van een vaccin die wordt gegeven aan iemand die voldoende bescherming heeft opgebouwd na basisvaccinatie, maar die bescherming na verloop van tijd afnam.


Als de bescherming na een verloop van tijd afneemt, ben je dan nog 100% beschermd tegen hospitalisatie ?

stel jezelf eens de vraag Vive, als een gevaccineerde 100% beschermd zou zijn tegen hospitalisatie, hoe het komt dat er toch nog gevaccineerden moeten opgenomen worden in het ziekenhuis?

CUFI 16 september 2021 14:12

Cijfers zijn geen zak meer waard.

ViveLaBelgique 16 september 2021 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9774306)
stel jezelf eens de vraag Vive, als een gevaccineerde 100% beschermd zou zijn tegen hospitalisatie, hoe het komt dat er toch nog gevaccineerden moeten opgenomen worden in het ziekenhuis?

Misschien zouden de productfiches van de vaccins beter spreken over 200% bescherming tegen hospitalisatie....

Door te spreken over 100% kwamen ze nooit geloofwaardig over...

patrickve 16 september 2021 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9774311)
Misschien zouden de productfiches van de vaccins beter spreken over 200% bescherming tegen hospitalisatie....

Door te spreken over 100% kwamen ze nooit geloofwaardig over...

Dat was ook een geweldige mop om te gieren natuurlijk. Ik herinner mij dat nog bij het onderzoek van het Janssen vaccin: 100% bescherming tegen zware ziekte, want er was er ene die zwaar ziek was in de placebo groep, en 0 in de vaccin groep :-)

Kodo Kodo 16 september 2021 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9774345)
Dat was ook een geweldige mop om te gieren natuurlijk. Ik herinner mij dat nog bij het onderzoek van het Janssen vaccin: 100% bescherming tegen zware ziekte, want er was er ene die zwaar ziek was in de placebo groep, en 0 in de vaccin groep :-)

In de VS worden degenen die tijdens de eerste twee weken na de vaccinatie ziek worden niet bij de vaccin-zieken, maar bij de niet-gevaccineerde corona-zieken gerekend, onder het voorwendsel dat het vaccin de eerste twee weken nog niet voldoende werkt.

patrickve 17 september 2021 04:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 9774451)
In de VS worden degenen die tijdens de eerste twee weken na de vaccinatie ziek worden niet bij de vaccin-zieken, maar bij de niet-gevaccineerde corona-zieken gerekend, onder het voorwendsel dat het vaccin de eerste twee weken nog niet voldoende werkt.

Dat is dan ook waar. Een vaccin begint meestal pas effect te krijgen na 1 of 2 weken.

Dat is dan ook de reden waarom covid 1 of 2 weken duurt als je het opdoet, tenminste als uw aangeboren systeem het niet eerder opruimt.

Waterglas 17 september 2021 05:02

Ik neem aan dat de gegeven cijfers de resultaten zijn van de phase 3 trials. Het aantal deelnemers was beperkt (30.000 a 40.000), de trials vonden plaats voordat de meer besmettelijke delta variant verscheen. En de meest zwakke personen deden niet aan de trials mee.

De resultaten werden bekend gemaakt nadat er voldoende besmettingen waren om conclusies te trekken. Dat zullen haast allemaal besmettingen in de placebogroep zijn, en sowieso belanden de meeste personen met covid niet in het ziekenhuis. Dan is het niet verbazend dat van de zieken in de vaccingroep niemand opgenomen moest worden. En je dus een resultaat van 100% krijgt.

Pfizer, resultaten gepubliceerd op 10 december 2020:
vanaf 1 week na de 2de prik: 170 personen met symptomen, 162 in de placebogroep, 8 in de vaccingroep.
https://www.pfizer.com/news/press-re...sults-landmark

patrickve 17 september 2021 05:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Waterglas (Bericht 9774598)
Ik neem aan dat de gegeven cijfers de resultaten zijn van de phase 3 trials. Het aantal deelnemers was beperkt (30.000 a 40.000), de trials vonden plaats voordat de meer besmettelijke delta variant verscheen. En de meest zwakke personen deden niet aan de trials mee.

De resultaten werden bekend gemaakt nadat er voldoende besmettingen waren om conclusies te trekken. Dat zullen haast allemaal besmettingen in de placebogroep zijn, en sowieso belanden de meeste personen met covid niet in het ziekenhuis. Dan is het niet verbazend dat van de zieken in de vaccingroep niemand opgenomen moest worden. En je dus een resultaat van 100% krijgt.

Pfizer, resultaten gepubliceerd op 10 december 2020:
vanaf 1 week na de 2de prik: 170 personen met symptomen, 162 in de placebogroep, 8 in de vaccingroep.
https://www.pfizer.com/news/press-re...sults-landmark

Absoluut. Maar het punt is dat die cijfers geldig zijn omdat al die mensen nog "profiteren" van hun acuut opgewekte antilichamen tijdens de "ontstekingsfase" van de tweede injectie. Dat zegt niks over de lange-termijn geheugen werking. Die vind je pas als je wacht tot de antilichamen die tijdens die ontstekingsfase opgewekt werden, allemaal verdwenen zijn (halfwaarde tijd tot ongeveer een maand) en de plasmocyten die die opwekken, ook allemaal gestorven zijn (vergelijkbare termijnen). Dan val je terug op de geheugencellen, die geregeld eens wat nieuwe plasmocyten maken, en dus het lange-termijn niveau aanhouden.

Als men de bescherming nodig heeft van de acute fase (en dat is wat dat onderzoek eigenlijk gemeten heeft) dan moet men natuurlijk telkens de acute fase voorbij is, bijprikken.

Universalia 18 september 2021 13:37

Laat ik het dan maar op een vierde golf houden al dan niet samengaande met een ander of nieuw vaccin?

Infectiologe Vlieghe: “Op deze manier wacht ons een vierde golf”

:?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be