Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Koen T'Sijen (Spirit) - 9 tot 15 april (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=161)
-   -   Boycot van de federale verkiezingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87492)

Supervlaming 9 april 2007 17:31

Boycot van de federale verkiezingen
 
Zoals u weet hebben 24 gemeenten in het arrondissement Halle-Vilvoorde en de gemeente Hulshout in de provincie Antwerpen toegezegd het organiseren van de federale verkiezingen te gaan boycotten vanwege het achterwege blijven van de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Bij de Vlaamse en Europese verkiezingen in 2004 stond Vlaams Minister van Binnenlandse Zaken Paul Van Grembergen (ook van spirit) loyaal achter de boycotters. Uiteindelijk greep Patrick Dewael in, net als waarschijnlijk deze keer, tenminste: hij dreigt ermee. Vindt u dat Dewael ermee weg kan komen Vlaamse gemeenten te dwingen de Grondwet en het Arbitragehof te negeren?

Koen T'Sijen 9 april 2007 18:41

Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Enerzijds wil ik de burgemeesters steunen, met moties, in het parlement, enz. Anderzijds heb ik niet het recht om in mijn gemeente kiezers hun deelname aan de federale verkiezingen te ontzeggen. Dit probleem komt hoedanook op de federale onderhandelingstafel. Ik ben daarin nogal rationeel en pragmatisch. Bovendien is het voor Vlaanderen veel belangrijker om de defederalisering van het werkgelegenheidsbeleid en de gezondheidszorg te bekomen.

Supervlaming 9 april 2007 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koen 't Sijen (Bericht 2596316)
Hier worden twee zaken door elkaar gehaald. Enerzijds wil ik de burgemeesters steunen, met moties, in het parlement, enz. Anderzijds heb ik niet het recht om in mijn gemeente kiezers hun deelname aan de federale verkiezingen te ontzeggen. Dit probleem komt hoedanook op de federale onderhandelingstafel. Ik ben daarin nogal rationeel en pragmatisch. Bovendien is het voor Vlaanderen veel belangrijker om de defederalisering van het werkgelegenheidsbeleid en de gezondheidszorg te bekomen.

Ik kan u hierin volgen (ik mis de huisvesting, een spirit-eis uit 2003 alweer) maar het Arbitragehof kunt u niet negeren!

Als niet-Belg denk ik meteen, ah 't is Belgiƫ waar men de wet weer eens niet handhaaft!

Jaani_Dushman 9 april 2007 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koen 't Sijen (Bericht 2596316)
Anderzijds heb ik niet het recht om in mijn gemeente kiezers hun deelname aan de federale verkiezingen te ontzeggen.

Correctie: ...om kiezers hun deelname aan de ongrondwettelijke federale verkiezingen te ontzeggen.

van Maerlant 9 april 2007 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koen T'Sijen (Bericht 2596316)
Ik ben daarin nogal rationeel en pragmatisch. Bovendien is het voor Vlaanderen veel belangrijker om de defederalisering van het werkgelegenheidsbeleid en de gezondheidszorg te bekomen.

Voor de Rand, waar ik woon, maakt dat NIETS uit, mijnheer T'Sijen. De verfransing gaat verder, of de gezondheidszorg gesplitst wordt of niet.

Apropos, gaat de SP.a wel akkoord daarmee?

evilbu 9 april 2007 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2596636)
Correctie: ...om kiezers hun deelname aan de ongrondwettelijke federale verkiezingen te ontzeggen.

Ontzeggen...niet alleen ontzeggen, ook verlossen van de plicht. Stemplicht wordt wel heel vreemd nu...

Supervlaming 9 april 2007 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2597270)
Ontzeggen...niet alleen ontzeggen, ook verlossen van de plicht. Stemplicht wordt wel heel vreemd nu...

Ik denk ook dat een ieder met een beroep op de uitspraak van het Arbitragehof een wettige reden heeft de verkiezingen te boycotten. De Grondwet met voeten treden kan van niemand verwacht worden!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be