Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Eedaflegging (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262370)

reservespeler 15 december 2021 19:49

Eedaflegging
 
Voor het opnemen van een openbaar mandaat moet er heel dikwijls een eed afgelegd worden.

Met die voor gemeenteraadsleden kan ik leven:


"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"


Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.


Iemand?

Henri1 15 december 2021 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843453)
Voor het opnemen van een openbaar mandaat moet er heel dikwijls een eed afgelegd worden.

Met die voor gemeenteraadsleden kan ik leven:


"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"


Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.


Iemand?

Neen die eed is oké. Dat is eigen aan een monarchie. Dus ook als Vlaams nationalist zult u hiermee leven.

Dadeemelee 15 december 2021 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843453)
Voor het opnemen van een openbaar mandaat moet er heel dikwijls een eed afgelegd worden.

Met die voor gemeenteraadsleden kan ik leven:


"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"


Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.


Iemand?

Vermits ons staatshoofd een koning is, is dat perfekt normaal.

Vrijheideerst 15 december 2021 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843453)
Voor het opnemen van een openbaar mandaat moet er heel dikwijls een eed afgelegd worden.

Met die voor gemeenteraadsleden kan ik leven:


"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"


Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.


Iemand?

Vlaanderen is geen land. :magniet:

Jan van den Berghe 15 december 2021 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843453)
Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.


Iemand?

Die eed wordt voor de schepenen niet meer gebruikt, tenzij voor de aanstelling van de burgemeester in aanwezigheid van de gouverneur. In Vlaanderen tenminste. In Wallonië en Brussel houdt men het op de oude tekst.

Jan van den Berghe 15 december 2021 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9843484)
Vlaanderen is geen land. :magniet:

Euh, schreef hij dat dan ergens?

Jan van den Berghe 15 december 2021 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9843470)
Vermits ons staatshoofd een koning is, is dat perfekt normaal.

Als de koning - zoals toch door belgicisten beweerd wordt - geen macht heeft, waarom moet je dan aan hem trouw zweren? Moet er trouw gezworen worden aan een marionet?

reservespeler 15 december 2021 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9843484)
Vlaanderen is geen land. :magniet:

Waar schrijf ik dat Vlaanderen een land is?

Ik vind wel dat een koning geen meerwaarde is voor een land, ik vind het nog erger dat ik er getrouwheid aan zou moeten zweren.

reservespeler 15 december 2021 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9843497)
Die eed wordt voor de schepenen niet meer gebruikt, tenzij voor de aanstelling van de burgemeester in aanwezigheid van de gouverneur. In Vlaanderen tenminste. In Wallonië en Brussel houdt men het op de oude tekst.

Klopt toch niet helemaal hoor.

Jan van den Berghe 15 december 2021 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843505)
Klopt toch niet helemaal hoor.

Wat klopt er niet op gemeentelijk vlak?

BWarrior 15 december 2021 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9843499)
Als de koning - zoals toch door belgicisten beweerd wordt - geen macht heeft, waarom moet je dan aan hem trouw zweren? Moet er trouw gezworen worden aan een marionet?

De Koning is krachtens de Grondwet het wettelijk staatshoofd, ongeacht de feitelijke macht die hij uitoefent.

Jan van den Berghe 15 december 2021 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9843520)
De Koning is krachtens de Grondwet het wettelijk staatshoofd, ongeacht de feitelijke macht die hij uitoefent.

Ja, daarom de vraag waarom er nog trouw moet worden gezweerd aan een figuur die geen reële macht heeft. In een democratie zijn de verkozenen verantwoording verschuldigd aan het volk, want daar resideert de macht. Van het volk gaat de macht uit en komt er naar terug. Trouw zweren aan het volk en aan de grondwet.

Zucht 15 december 2021 21:12

Staat er een sanctie voor het breken van de eed ?
Bijvoorbeeld een minister die een wet maakt die tegen de grondwet indruist ? Pleegt die meineed en kan die daarvoor gestraft worden ?

Jan van den Berghe 15 december 2021 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9843525)
Staat er een sanctie voor het breken van de eed ?
Bijvoorbeeld een minister die een wet maakt die tegen de grondwet indruist ? Pleegt die meineed en kan die daarvoor gestraft worden ?

Eigenlijk is het een inhoudloze eed geworden, want je kan als parlementslid die eed afleggen en ondertussen lustig politiek ageren voor de afschaffing van de monarchie, van België, enzovoort.

Boduo 15 december 2021 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9843525)
Staat er een sanctie voor het breken van de eed ?
Bijvoorbeeld een minister die een wet maakt die tegen de grondwet indruist ? Pleegt die meineed en kan die daarvoor gestraft worden ?

Goede vraag !!!

Het Oosten 15 december 2021 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9843520)
De Koning is krachtens de Grondwet het wettelijk staatshoofd, ongeacht de feitelijke macht die hij uitoefent.

Zo is het. En beter aan de koning dan aan mensen als Jan Jambon. België is nu eenmaal een monarchie. Ofwel moet men de monarchie afschaffen. Mij niet gelaten. Alhoewel ik vind dat de huidige koning het goed doet. Er moet iemand als staathoofd boven de partijen staan , vind ik.

Zipper 15 december 2021 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9843453)
Voor het opnemen van een openbaar mandaat moet er heel dikwijls een eed afgelegd worden.

Met die voor gemeenteraadsleden kan ik leven:


"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"


Maar er zijn er ook met een andere tekst:

Ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk".


Is zo'n eed nog van deze tijd?
Kan er niets anders bedacht worden?
Ik vind de eerste eed ruim voldoende, zeker voor een Vlaams Nationalist, zoals ik er één ben.

Iemand?

Zweren voor de hoge adel is een puur feodaal systeem.

Jan van den Berghe 15 december 2021 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9843532)
Zo is het. En beter aan de koning dan aan mensen als Jan Jambon. België is nu eenmaal een monarchie. Ofwel moet men de monarchie afschaffen. Mij niet gelaten. Alhoewel ik vind dat de huidige koning het goed doet. Er moet iemand boven de partijen staan.

Ja, Zwitserland is een volkomen onbestuurbare staat, natuurlijk... Geen koning "die boven de partijen staat".

Boduo 15 december 2021 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9843532)
Zo is het. En beter aan de koning dan aan mensen als Jan Jambon. België is nu eenmaal een monarchie. Ofwel moet men de monarchie afschaffen. Mij niet gelaten. Alhoewel ik vind dat de huidige koning het goed doet. Er moet iemand als staathoofd boven de partijen staan , vind ik.

Een president kan ook boven de partijen staan.
Zwitserland heeft een bondspresident.

Dadeemelee 15 december 2021 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9843544)
Een president kan ook boven de partijen staan.

Mij kan het geen zier schelen, monarch of president.

Maar als het de NVA stoort moeten ze er maar een wetsontwerp over indienen.
Dat zou pas lef hebben zijn.

Maar wedden? Ze durven niet. Schijters. :-P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be