Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kapitalisme krijgt weinig steun (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130969)

Praetorian 10 november 2009 14:55

Kapitalisme krijgt weinig steun
 
Citaat:


Kapitalisme krijgt weinig steun


ANP

LONDEN - Nog maar weinig mensen denken dat het kapitalisme een goed systeem is. Dat blijkt uit een wereldwijde peiling van de Britse omroep BBC, die maandag naar buiten is gebracht.

Van de 29 duizend respondenten in 27 landen stelde 11 procent dat het kapitalisme goed werkt. Het merendeel van de ondervraagden vindt dat het systeem hervorming nodig heeft. In 22 van de 27 landen wil het merendeel van de respondenten dat de welvaart eerlijker verdeeld wordt.

In de Verenigde Staten en Pakistan heeft men het meeste vertrouwen in het kapitalisme: een op de vijf vindt dat het systeem goed werkt. In Frankrijk denkt echter 43 procent van de bevolking dat het kapitalisme gebrekkig functioneert. Dat is 38 procent in Mexico en 35 procent in Brazilië.

In alle landen, op Turkije na, zijn de ondervraagden voorstander van betere regulering door de overheid. Dat heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met de economische crisis van het afgelopen jaar. Velen vinden dat die te wijten is aan een gebrek aan controle.

De BBC deed de peiling twintig jaar na de val van de muur in Berlijn. Volgens de omroep is er sindsdien veel veranderd: in 1989 werd het kapitalisme nog gezien als hét systeem.

De onderzoekers vroegen verder of het goed is dat de Sovjet-Unie uit elkaar is gevallen. In Duitsland (79 procent), Groot-Brittannië (76 procent) en Frankrijk (74 procent) wordt dat inderdaad zo ervaren. In andere delen van de wereld wordt daar heel anders naar gekeken. Zeker 70 procent van de Egyptenaren zegt de val van de Sovjet-Unie te betreuren. In India, Kenia en Indonesië zijn de meningen verdeeld.
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...t_weinig_steun

Nu nog politieke vertaling zoeken. The game is on.

AdrianHealey 10 november 2009 18:38

Een begrip van de vrije markt vereist een theoretisch inzicht waar mensen de moeite niet voor willen doen. Begrijpbaar; er zijn belangrijker zaken in het leven.

jamás será vencido 10 november 2009 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4433953)
Een begrip van de vrije markt vereist een theoretisch inzicht waar mensen de moeite niet voor willen doen. Begrijpbaar; er zijn belangrijker zaken in het leven.

Je kan nog altijd naar Turkije verhuizen waar de mensen duidelijk het meest theoretisch inzicht hebben ...

Ambiorix 10 november 2009 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4433953)
Een begrip van de vrije markt vereist een theoretisch inzicht waar mensen de moeite niet voor willen doen. Begrijpbaar; er zijn belangrijker zaken in het leven.

in Somalië is het zoveel beter he. Geen staat, ergo paradijs.

:roll:

jamás será vencido 10 november 2009 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 4434301)
in Somalië is het zoveel beter he. Geen staat, ergo paradijs.

:roll:

Ze hebben daar super privaatscholen.

Heftruck 10 november 2009 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 4434301)
in Somalië is het zoveel beter he. Geen staat, ergo paradijs.

:roll:

We zullen er voor het gemak maar niet bij vermelden dat de inwoners van de streek Somaliland er de afgelopen jaren sterk op vooruit zijn gegaan met een verwaarloosbare overheid en een gestage economische groei.

Proper water, electriciteit, transport, gezonder voedsel, communicatie, electronica en internetgebruik zitten in de lift.

Metternich 10 november 2009 22:35

Piraterij is dan ook iets dat de Somalische mensen uit plezier doen...

Heftruck 10 november 2009 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4434608)
Piraterij is dan ook iets dat de Somalische mensen uit plezier doen...

Want in Somaliland wonen 3 miljoen piraten. En die leven allemaal van piraterij. En piraten produceren proper water, electriciteit en internet.

:roll:

Pølle 10 november 2009 23:19

Thread rap om zeep.
Zonde.

Heftruck 10 november 2009 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pølle (Bericht 4434731)
Thread rap om zeep.
Zonde.

Dat veel mensen iets vinden is dan ook niet meer dan dat. En wat mensen vinden, is irrelevant om de juistheid van iets te bepalen.

Heftruck 10 november 2009 23:37

Laat dat jullie vooral niet tegenhouden om kreten van blijheid te slaken. ;-)

Maar het potentieel dat deze thread daarbuiten heeft, ontgaat mij toch wel een beetje.

Praetorian 11 november 2009 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4434608)
Piraterij is dan ook iets dat de Somalische mensen uit plezier doen...

Score

Laten we ook niet vergeten dat ze massaal in de savanne staan om een zak rijst van UN-voedselhulp te kunnen krijgen. En permanent tussen 2-2.5 miljoen Somali die rondtrekken omdat er geen bal voedsel is in de steden.

Maar allez, ze zullen content zijn dat iemand hier erop wijst dat ze proper water en internet hebben.

Heftruck 11 november 2009 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4434825)
Score

Dat meent ge niet. Alsof de Somalische bevolking gekenmerkt wordt door piraten. :roll:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4434825)
Laten we ook niet vergeten dat ze massaal in de savanne staan om een zak rijst van UN-voedselhulp te kunnen krijgen. En permanent tussen 2-2.5 miljoen Somali die rondtrekken omdat er geen bal voedsel is in de steden.

Maar allez, ze zullen content zijn dat iemand hier erop wijst dat ze proper water en internet hebben.

Ja, de situatie in Somalie is één homogene brok, Praetorian. :roll:

Ik had het over Somaliland, niet over plaatsen waar idiote, geweldadige legers terreur zaaien.

Praetorian 11 november 2009 01:09

Ik zeg het toch, ik denk dat de bevolking je oprecht zal bedanken voor deze hoopvolle berichten. Ik denk dat zelfs sommigen op dit forum een spontane drang krijgen om de valies vol te proppen en te vertrekken naar dit onbekend stukje paradijs.

Heftruck 11 november 2009 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4434918)
Ik zeg het toch, ik denk dat de bevolking je oprecht zal bedanken voor deze hoopvolle berichten. Ik denk dat zelfs sommigen op dit forum een spontane drang krijgen om de valies vol te proppen en te vertrekken naar dit onbekend stukje paradijs.

Het gaat hen stukken beter dan enkele jaren geleden. En dat hebben ze aan zichzelf te danken. Er is daar geen overheidsinterventie bij te pas gekomen. Dat is de vaststelling. Is het daarom op een paar jaar tijd een paradijs zonder problemen geworden? Neen. Dat kunt ge sociologisch en economisch ook niet verwachten. Maar dat er serieuze vooruitgang is, dat is de realiteit.

Dat gij dat niet kunt accepteren en dan maar een beetje zit te morren, is uw probleem.

Praetorian 11 november 2009 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4434936)
Het gaat hen stukken beter dan enkele jaren geleden. En dat hebben ze aan zichzelf te danken. Er is daar geen overheidsinterventie bij te pas gekomen. Dat is de vaststelling. Is het daarom op een paar jaar tijd een paradijs zonder problemen geworden? Neen. Dat kunt ge sociologisch en economisch ook niet verwachten. Maar dat er serieuze vooruitgang is, dat is de realiteit.

Dat gij dat niet kunt accepteren en dan maar een beetje zit te morren, is uw probleem.

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen jouw mening zullen delen. We zouden hier beter ook de staat afschaffen, dan heeft de bevolking hier tegen 2050 elk 6 villa's en 3 sportwagens naar keuze.

Heftruck 11 november 2009 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 4434957)
Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen jouw mening zullen delen. We zouden hier beter ook de staat afschaffen, dan heeft de bevolking hier tegen 2050 elk 6 villa's en 3 sportwagens naar keuze.

Zwak, echt zwak.

Praetorian 11 november 2009 01:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4434970)
Zwak, echt zwak.

Ik praat jullie naar de mond, en nu is het ook niet goed. Moeilijke mensen.

Pølle 11 november 2009 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4434779)
Laat dat jullie vooral niet tegenhouden om kreten van blijheid te slaken. ;-)

Maar het potentieel dat deze thread daarbuiten heeft, ontgaat mij toch wel een beetje.


Er staat nog een zinnetje onder he ;).

Heftruck 11 november 2009 02:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pølle (Bericht 4435087)
Er staat nog een zinnetje onder he ;).

Laat mij u niet weerhouden. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be