Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Achterstand sociale woningen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265539)

Blue Sky 8 juli 2022 13:02

Achterstand sociale woningen
 
Men klaagt steeds over de lange wachtlijsten voor sociale woningen, doch jaarlijks komen hier enkele tienduizenden schapenherders aangespoeld die tevens huisvesting nodig hebben.

Zouden onze politici al het verband hebben kunnen leggen tussen beide?

reservespeler 8 juli 2022 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9991424)
Men klaagt steeds over de lange wachtlijsten voor sociale woningen, doch jaarlijks komen hier enkele tienduizenden schapenherders aangespoeld die tevens huisvesting nodig hebben.

Zouden onze politici al het verband hebben kunnen leggen tussen beide?

Ik denk het niet.
Toch niet degenen die steeds klagen dat de achterstand niet weg geraakt.

Tja, je moet eens proberen te dweilen terwijl de kraan open staat.

fred vanhove 8 juli 2022 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9991424)
Men klaagt steeds over de lange wachtlijsten voor sociale woningen, doch jaarlijks komen hier enkele tienduizenden schapenherders aangespoeld die tevens huisvesting nodig hebben.

Zouden onze politici al het verband hebben kunnen leggen tussen beide?

Die zorgen voor nog andere wachtlijsten dan alleen maar deze voor sociale woningen.

Probeer nu maar eens een afspraak vast te leggen in een ziekenhuis. Dat het UZ Brussel sommige afdelingen moet sluiten wegens te kort aan personeel en een teveel aan patiënten verbaasd me niks.

Wie er al is geweest weet wel beter.

Dadeemelee 8 juli 2022 22:45

Mattias Diependaele (NVA) heeft 1,77 miljard voor sociale woningen.
Wat doet hij ermee?
Niets.

https://www.hln.be/binnenland/voorui...38c/218360755/

reservespeler 9 juli 2022 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9991653)
Mattias Diependaele (NVA) heeft 1,77 miljard voor sociale woningen.
Wat doet hij ermee?
Niets.

https://www.hln.be/binnenland/voorui...38c/218360755/

Wat kan een minister juist doen?
Zijn het niet de woonmaatschappijen die in actie moeten schieten?

Diependale gaat de privé er in betrekken, ik denk dat dit een goede move is.

Maar in de eerste plaats moeten we de kraan dicht draaien.

Rudy 9 juli 2022 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9991706)
Wat kan een minister juist doen?
Zijn het niet de woonmaatschappijen die in actie moeten schieten?

Diependale gaat de privé er in betrekken, ik denk dat dit een goede move is.

Maar in de eerste plaats moeten we de kraan dicht draaien.

Ik dacht dat het de gemeentes waren die in actie moeten schieten.
Het zijn toch de gemeentes die aan de huisvestingsmaatschappij betalen wat de huurder niet betaalt.

reservespeler 9 juli 2022 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9991909)
Ik dacht dat het de gemeentes waren die in actie moeten schieten.
Het zijn toch de gemeentes die aan de huisvestingsmaatschappij betalen wat de huurder niet betaalt.

Nee, dat is alleen zo bij SVK's.
SVK's bezitten zelf geen huizen, zij huren die zelf ook.

Pol Dolf 9 juli 2022 17:54

Eind vorig jaar stonden er 182.000 kandidaat-huurders op de wachtlijst voor een sociale woning in Vlaanderen.

Rudy 9 juli 2022 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9991928)
Nee, dat is alleen zo bij SVK's.
SVK's bezitten zelf geen huizen, zij huren die zelf ook.

Kan zijn, wat SVK ook moge betekenen.
Ik weet dat een huisvestingsmaatschappij huizen laat bouwen, deze verhuurt, en wat de huurder niet betaalt wordt betaald door de gemeente. De huurder betaalt afhankelijk van zijn inkomen.
De maatschappij mag steeds rekenen op een vaste afgesproken volle pot huurprijs, betaald door de huurder en de gemeente.

Dadeemelee 9 juli 2022 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9991706)
Wat kan een minister juist doen?


Zijn job. Zorgen dat met die 1,77 miljard woningen gebouwd worden. Of is het weer de schuld van ‘de Anderen’ dat hij dat geld niet gebruikt?

reservespeler 10 juli 2022 05:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9992093)
Kan zijn, wat SVK ook moge betekenen.
Ik weet dat een huisvestingsmaatschappij huizen laat bouwen, deze verhuurt, en wat de huurder niet betaalt wordt betaald door de gemeente. De huurder betaalt afhankelijk van zijn inkomen.
De maatschappij mag steeds rekenen op een vaste afgesproken volle pot huurprijs, betaald door de huurder en de gemeente.

Klopt helemaal niet.
Wij betalen geen eurocent aan sociale huurmaatschappijen, behalve (via het OCMW) aan het SVK (Sociaal Verhuur Kantoor).

De Vlaamse overheid kent wel huursubsidies toe, maar daarvoor moet je zelfs niet geen sociale woning huren.

reservespeler 10 juli 2022 05:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9992161)
Zijn job. Zorgen dat met die 1,77 miljard woningen gebouwd worden. Of is het weer de schuld van ‘de Anderen’ dat hij dat geld niet gebruikt?

Daar is het toch mee bezig.
Hij gat / is bezig met privé bouwmaatschappijen in te schakelen omdat de sociale woonmaatschappijen er niet in slagen het geld (dat een lening is) op te gebruiken.

Maar dat was ook al niet goed voor het links gespuis.

Blue Sky 10 juli 2022 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9991653)
Mattias Diependaele (NVA) heeft 1,77 miljard voor sociale woningen.
Wat doet hij ermee?
Niets.

https://www.hln.be/binnenland/voorui...38c/218360755/

U bent voorstander van Vlaanderen nog meer vol te bouwen dan dat het nu het geval is?

Misschien kunnen we nog wat bossen kappen en daar sociale woning in de plaats zetten zodat we binnenkort half Afrika kunnen huisvesten.

kelt 10 juli 2022 20:31

Ik kan me voorstellen dat onderhand de meeste gemeentes liever GEEN sociale woonwijken bij zetten...
Bewoners van sociale woonwijken komen namelijk,onvermijdelijk bijna ,geheel of gedeeltelijk op rekening van de gemeente....

snappie?


Het voordeel is dat onze steden over het algemeen erg hun best doen om "normale" mensen (en die zijn van GELIJk WELKE afkomst hoor!) ,dat zijn mensen die gewoon willen leven en werken en verder MET RUST gelaten worden,weg te jagen ,in ruil voor de duurste gemeentetaksen dan nog...
Wegjagen naar de meer normale gemeentes...DAT zijn de mensen die de gemeentes ,met plezier,zien komen.Nadeel is dat Vlaanderen zo verder dichtgemetseld wordt.:-(

En zo komen de de steden "vrij",voor bejaarden in semi-afgesloten appartementsblokken ,infrastruktuur voor de universitaire onderwijsindustrie en alle vormen van overheidsafhankelijke bewoners....
En neen,fusioneren met de randgemeentes om de faktuur te spreiden gaat niet verder meer lukken,Temeer daar de Stden hun vroegere "centrumfunctie" voor bepaalde goederen en diensten al lang niet meer hebben......:twisted:

Dadeemelee 10 juli 2022 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9992517)
U bent voorstander van Vlaanderen nog meer vol te bouwen dan dat het nu het geval is?

Misschien kunnen we nog wat bossen kappen en daar sociale woning in de plaats zetten zodat we binnenkort half Afrika kunnen huisvesten.

Sociale woningen zijn volgens mij ‘basic’ woningen voor mensen die ‘arm’ zijn. Dat hoeven geen luxevilla’s te zijn met een lap grond eraan. Gewoon ‘basic’ appartementen.

reservespeler 10 juli 2022 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9992521)
Ik kan me voorstellen dat onderhand de meeste gemeentes liever GEEN sociale woonwijken bij zetten...
Bewoners van sociale woonwijken komen namelijk,onvermijdelijk bijna ,geheel of gedeeltelijk op rekening van de gemeente....

snappie?


Het voordeel is dat onze steden over het algemeen erg hun best doen om "normale" mensen (en die zijn van GELIJk WELKE afkomst hoor!) ,dat zijn mensen die gewoon willen leven en werken en verder MET RUST gelaten worden,weg te jagen ,in ruil voor de duurste gemeentetaksen dan nog...
Wegjagen naar de meer normale gemeentes...DAT zijn de mensen die de gemeentes ,met plezier,zien komen.Nadeel is dat Vlaanderen zo verder dichtgemetseld wordt.:-(

En zo komen de de steden "vrij",voor bejaarden in semi-afgesloten appartementsblokken ,infrastruktuur voor de universitaire onderwijsindustrie en alle vormen van overheidsafhankelijke bewoners....
En neen,fusioneren met de randgemeentes om de faktuur te spreiden gaat niet verder meer lukken,Temeer daar de Stden hun vroegere "centrumfunctie" voor bepaalde goederen en diensten al lang niet meer hebben......:twisted:


Ik zeg niet dat ze op kosten komen van de gemeente, wat wel is, is dat ze weinig of geen belastingen betalen en zodoende niets of weinig bijdragen aan de gemeenschap.

reservespeler 10 juli 2022 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9992535)
Sociale woningen zijn volgens mij ‘basic’ woningen voor mensen die ‘arm’ zijn. Dat hoeven geen luxevilla’s te zijn met een lap grond eraan. Gewoon ‘basic’ appartementen.

Is dat zo?

Dadeemelee 10 juli 2022 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9992539)
Is dat zo?

Ja.

Blue Sky 11 juli 2022 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9992535)
Sociale woningen zijn volgens mij ‘basic’ woningen voor mensen die ‘arm’ zijn. Dat hoeven geen luxevilla’s te zijn met een lap grond eraan. Gewoon ‘basic’ appartementen.

Ik denk dat veel mensen die op de privé markt moeten huren of kopen erg blij zouden zijn met een nieuwe, moderne en energie zuinige sociale woning.

Skobelev 11 juli 2022 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9991424)
Men klaagt steeds over de lange wachtlijsten voor sociale woningen, doch jaarlijks komen hier enkele tienduizenden schapenherders aangespoeld die tevens huisvesting nodig hebben.

Zouden onze politici al het verband hebben kunnen leggen tussen beide?

Elk jaar komen er hier het equivalent van een middelgrote stad aangespoeld (+50.000).
Ook die moeten wonen en eten...werken is wat anders want er is hier geen gras genoeg om die allemaal met een kudde schapen rond te laten trekken. Om van de schapen-stikstof-uitstoot dan nog te zwijgen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be