Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Gaat de verfransing door? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143110)

Eberhard Leclerc 31 augustus 2010 18:55

Gaat de verfransing door?
 
Gaat de verfransing door?

Een mogelijk scenario.



Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.

Hollander 31 augustus 2010 19:08

Dat ligt aan jullie, maar reken maar dat het bij onze grens stopt.

ik vraag me trouwens af waar je al die franstaligen vandaan gaat halen, want dat is de minderheid en volgens jullie bureau van statistiek verandert dat tot ca. 2060 niet.

captain jack 31 augustus 2010 19:38

Een ander mogelijk scenario



(sorry, kon het niet laten :p)

Scarabaeida 31 augustus 2010 19:40

In de grootsteden dan, op het platteland brabbelen ze dan nog steeds een mengtaaltje tussen het locaal dialect en een rudimentair Engels.

Spinoza 31 augustus 2010 19:40

Veel Vlamingen zijn ertegen, maar mischien is een (brede) corridor tussen Brussel en Wallonie zo'n slecht idee nog niet. Brussel zal dan voortaan richting Wallonie uitdijen, en niet meer richting Vlaanderen. Bij hoogwater steekt men soms ook de dijken op bepaalde plaatsen door om overstromingen op andere plekken te voorkomen.

Fetai 31 augustus 2010 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4955072)
Veel Vlamingen zijn ertegen, maar mischien is een (brede) corridor tussen Brussel en Wallonie zo'n slecht idee nog niet.

Non, het is een ontzettend slecht idee, maar het verbaast me niet dat het komt van een Vlaminghater.

Zwartengeel 31 augustus 2010 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4955071)
In de grootsteden dan, op het platteland brabbelen ze dan nog steeds een mengtaaltje tussen het locaal dialect en een rudimentair Engels.

Zie maar naar de, ahum, 'bijdragen' van een zekere Cdude hier op dit forum. :|

Spinoza 31 augustus 2010 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 4955088)
Non, het is een ontzettend slecht idee, maar het verbaast me niet dat het komt van een Vlaminghater.

Het idee achter mijn suggestie was nou net om een verdergaande verfransing van Vlaanderen te stoppen. Maar volgens mij ben ik niet zozeer een vlamingenhater als jij wel een vlamingenlover.

Henri1 31 augustus 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4954996)
Dat ligt aan jullie, maar reken maar dat het bij onze grens stopt.

ik vraag me trouwens af waar je al die franstaligen vandaan gaat halen, want dat is de minderheid en volgens jullie bureau van statistiek verandert dat tot ca. 2060 niet.

U hebt een punt.
De invloed van Einstein laat zich gevoelen. ;-)

Hollander 31 augustus 2010 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4955228)
U hebt een punt.
De invloed van Einstein laat zich gevoelen. ;-)

én die van Calvijn ;)

Fetai 31 augustus 2010 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4955116)
Het idee achter mijn suggestie was nou net om een verdergaande verfransing van Vlaanderen te stoppen. Maar volgens mij ben ik niet zozeer een vlamingenhater als jij wel een vlamingenlover.

Maingain staat aan uw zijde.

poekieJ 31 augustus 2010 21:18

Als er paal en perk gesteld wordt aan het spreken van Frans waar Nederlands moet worden gesproken (lees: in alle Vlaamse gemeenten) dan is zo een scenario simpelweg niet mogelijk.

Verfransing kan alleen als dit gedoogd wordt, en nu wordt het zelfs aangemoedigd, en dit kan niet langer.

FR-Rand-Brusselaar 31 augustus 2010 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4954945)
Gaat de verfransing door?

Een mogelijk scenario.



Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.

Het lijkt een oorlogkaart met verloren gemeenten ...

Enkele opmerkingen :
1. Rond Brussel is er geen verfransing maar een verbrusseling (dus franstaligen, nederlandstaligen engelstaligen en anderstaligen)
2. Voeren vernederlandst ... en verfranst niet
3. Andere nederlandstalige faciliteitengemeenten langs de taalgrens verfransen niet
4. Een paar franstaligen gemeenten langs de taalgrens vervlaamsen door het invloed van Leuven ...

Bekrampte en oninterressante post !

Hollander 31 augustus 2010 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 4955392)
Als er paal en perk gesteld wordt aan het spreken van Frans waar Nederlands moet worden gesproken (lees: in alle Vlaamse gemeenten) dan is zo een scenario simpelweg niet mogelijk.

Verfransing kan alleen als dit gedoogd wordt, en nu wordt het zelfs aangemoedigd, en dit kan niet langer.

Belachelijk, dat jullie een relatief armlastig minderheidsgroepje uit het zuiden je zo bij de ballen laat pakken. Zuiver omdat zij wél trots hebben.

Jullie zijn de economische macht in België én de meerderheidsgroep. haha, als de grens met Wallonië niet vernederlandst betekent dat dat jullie met je voeten laten spelen.

Ik begin er steeds meer de humor van in te zien.

Hollander 31 augustus 2010 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar (Bericht 4955539)
Het lijkt een oorlogkaart met verloren gemeenten ...

Enkele opmerkingen :
1. Rond Brussel is er geen verfransing maar een verbrusseling (dus franstaligen, nederlandstaligen engelstaligen en anderstaligen)
2. Voeren vernederlandst ... en verfranst niet
3. Andere nederlandstalige faciliteitengemeenten langs de taalgrens verfransen niet
4. Een paar franstaligen gemeenten langs de taalgrens vervlaamsen door het invloed van Leuven ...

Bekrampte en oninterressante post !

Dat lijkt me een relatief evenwichtige analyse, behalve het waardeoordeel aan het eind waar ik me niet achter schaar.

Eberhard Leclerc 31 augustus 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar (Bericht 4955539)
Enkele opmerkingen :
1. Rond Brussel is er geen verfransing maar een verbrusseling (dus franstaligen, nederlandstaligen engelstaligen en anderstaligen)
2. Voeren vernederlandst ... en verfranst niet
3. Andere nederlandstalige faciliteitengemeenten langs de taalgrens verfransen niet
4. Een paar franstaligen gemeenten langs de taalgrens vervlaamsen door het invloed van Leuven ...

ad 1) Daarom spreekt de OP (ondergetekende dus) in de legenda ook over 'Nederlandstalige minderheid'.
ad 2) Voeren heeft een Nederlandstalige meerderheid gekregen door de influx van Nederlanders. Als deze weer wegtrekken 'valt' Voeren.
ad 3) Ronse verfranst wel degelijk. En niet zo'n beetje ook.
ad 4) De Vlaming past zich aan in Franstalig gebied. Hij heeft dat eeuwen gedaan immers.

FR-Rand-Brusselaar 31 augustus 2010 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4955577)
ad 1) Daarom spreekt de OP (ondergetekende dus) in de legenda ook over 'Nederlandstalige minderheid'.
ad 2) Voeren heeft een Nederlandstalige meerderheid gekregen door de influx van Nederlanders. Als deze weer wegtrekken 'valt' Voeren.
ad 3) Ronse verfranst wel degelijk. En niet zo'n beetje ook.
ad 4) De Vlaming past zich aan in Franstalig gebied. Hij heeft dat eeuwen gedaan immers.

1) ... en Brussel verengelst ... geen probleem mee. Mijn klein kinderen kunnen zowel franstaligen, nederlandstaligen , engelstaligen zijn ... Dat stoort mij niet !
2) Wil jij de Nederlanders uit Voeren wegtrekken ?
3) Verdeling FR/NL in Ronse blijft stabiel
4) Leuvenaars in Grez d'Oiceau Nethen of Hamme Mille blijven Vlamingen en dat is hun goed recht !

Eberhard Leclerc 31 augustus 2010 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar (Bericht 4955618)
1) ... en Brussel verengelst ... geen probleem mee. Mijn klein kinderen kunnen zowel franstaligen, nederlandstaligen , engelstaligen zijn ... Dat stoort mij niet !
2) Wil jij de Nederlanders uit Voeren wegtrekken ?
3) Verdeling FR/NL in Ronse blijft stabiel
4) Leuvenaars in Grez d'Oiceau Nethen of Hamme Mille blijven Vlamingen en dat is hun goed recht !

1) De meeste Franstaligen denken daar heel anders over
2) Nee, zeg ik dat dan?
3) Neen
4) Waar is hun politieke partij dan? (Zoals bv FDF en UNION in Vlaanderen)

poekieJ 1 september 2010 09:52

Msr. Leclerc, ik wil gerust aannemen dat Ronse verfranst, Als je daar een redelijke bron voor hebt. Anders zijn we uitgepraat.

vlijmscherp 1 september 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 4956046)
Msr. Leclerc, ik wil gerust aannemen dat Ronse verfranst, Als je daar een redelijke bron voor hebt. Anders zijn we uitgepraat.

Ronse verfranst niet echt, maar er komen wel meer en meer Brusselse immigranten wonen. hun tweede taal is meestal het Frans en daarom zeggen de Franstaligen, en blijkbaar ook Leclerc, dat dit Franstaligen zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be