Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Nieuw-Zeelandse politie presenteert uniform met hoofddoek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256135)

Rudy 18 november 2020 12:38

Nieuw-Zeelandse politie presenteert uniform met hoofddoek
 
Nieuw-Zeelandse politie presenteert uniform met hoofddoek


agente Zeena Ali in het uniform. Foto: Instagram politie Nieuw-Zeeland

De politie in Nieuw-Zeeland wil moslimvrouwen aanmoedigen om zich aan te sluiten bij de veiligheidsdiensten. Kandidaten kunnen naast de klassieke uniformen nu ook kiezen voor een uniform met bijhorende hoofddoek. ‘We willen een inclusief korps bouwen dat onze diverse samenleving reflecteert’, liet een woordvoerder weten.

Zeena Ali is de eerste vrouw die het uniform zal dragen. Ali werd in Fiji geboren en verhuisde naar Nieuw-Zeeland als kind. ‘Het voelt fantastisch dat de hidjab een deel is van mijn uniform, ik werd ook betrokken bij de ontwerpfase ervan’, staat te lezen op de officiële Instagrampagina van de Nieuw-Zeelandse politie.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201118_93389210 (betaalmuur)

Ik twijfelde eerst waar dit onderwerp het best wordt geplaatst.

De vraag die ik mij stel is of dergelijk initiatief relevant is.
Politie met hoofddoek. Religieuze symbolen binnen het openbaar ambt.
Ik heb er een ongemakkelijk gevoel bij.

Aton 18 november 2020 13:45

Een hoofddoek is helemaal geen religieus symbool, maar een cultureel symbool.

Rudy 18 november 2020 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9521412)
Een hoofddoek is helemaal geen religieus symbool, maar een cultureel symbool.

Ok. Culturele symbolen in het openbaar ambt dan.

Aton 18 november 2020 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9521431)
Ok. Culturele symbolen in het openbaar ambt dan.

Je hebt me wel verkeerd begrepen. Een cultureel atribut verkopen als een religieus symbool. Met een Volendams hoedje heb ik geen probleem, zolang ze dit niet als een christelijk voorschrift willen verkopen, snappy ?

De schoofzak 18 november 2020 15:24

Ik vind het een verkeerd signaal.
Nu, Nieuw-Zeeland (en zelfs de UK, waar dit ook al bestaat) heeft een andere cultuur dan wij.

En ja, ik vind het wel een religieus symbool. Maar dat heeft minder belang. Culturele symbolen zijn al te vaak ook uit den boze voor gezagsfuncties.

Ik kom graag nog eens terug op mijn dada-voorbeeldje in deze: er zijn al een paar kaloten-priesters die verkozen geraakten in het parlement.
Die gasten zijn daar nooit aangekomen in hun kazuifel of in een andere werkkledij. Want zij "zijn of waren mee, in onze cultuur".

ViveLaBelgique 18 november 2020 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9521412)
Een hoofddoek is helemaal geen religieus symbool, maar een cultureel symbool.

Dat klopt. Er zit ook commerce achter. De ontwerpster van de politiehoofdoek loopt er als eerste mee te pronken. Dit is copy/paste van het marketingverhaal achter de burqini.

Het Oosten 18 november 2020 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9521530)
Ik vind het een verkeerd signaal.
Nu, Nieuw-Zeeland (en zelfs de UK, waar dit ook al bestaat) heeft een andere cultuur dan wij.

En ja, ik vind het wel een religieus symbool. Maar dat heeft minder belang. Culturele symbolen zijn al te vaak ook uit den boze voor gezagsfuncties.

Ik kom graag nog eens terug op mijn dada-voorbeeldje in deze: er zijn al een paar kaloten-priesters die verkozen geraakten in het parlement.
Die gasten zijn daar nooit aangekomen in hun kazuifel of in een andere werkkledij. Want zij "zijn of waren mee, in onze cultuur".

Ik vind het ook een verkeerd signaal. Wij weten allemaal dat de hoofddoek in de feiten een godsdienstig symbool is. Godsdienst is een privé-zaak en moet zeker niet geuit worden op een politie-uniform. De politie moet neutraal zijn.

Rudy 18 november 2020 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9521566)
Ik vind het ook een verkeerd signaal. Wij weten allemaal dat de hoofddoek in de feiten een godsdienstig symbool is. Godsdienst is een privé-zaak en moet zeker niet geuit worden op een politie-uniform. De politie moet neutraal zijn.

Sebiet nog een uniform met een keppeltje.
Ik begrijp niet hoe een overheid op dergelijk idee komt.

harriechristus 19 november 2020 11:27

Allah zij geprezen, nu nog een moskee boven op de pet.
Want niet de pet gaat Allah, maar Allah gaat de pet te boven...LOL

Pandareus 19 november 2020 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 9522105)
Allah zij geprezen, nu nog een moskee boven op de pet.
Want niet de pet gaat Allah, maar Allah gaat de pet te boven...LOL

Of flikken die met een pet met daarop een ruimteschip van de microwezentjes rondlopen ?

Rudy 19 november 2020 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9522493)
Of flikken die met een pet met daarop een ruimteschip van de microwezentjes rondlopen ?

Het is gewoonweg god geklaagd.
We gaan lelijke tijden tegemoet.
Gelukkig is dit nog ver van huis.

reservespeler 20 november 2020 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9521697)
Sebiet nog een uniform met een keppeltje.
Ik begrijp niet hoe een overheid op dergelijk idee komt.

Ik wil een uniform met een vergiet op het hoofd.
Een vergiet dat de stralingen tegengaat.

harriechristus 20 november 2020 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9522493)
Of flikken die met een pet met daarop een ruimteschip van de microwezentjes rondlopen ?

Ja, dat zou nog beter zijn....:lol:

siegfried1648 20 november 2020 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9521412)
Een hoofddoek is helemaal geen religieus symbool, maar een cultureel symbool.

Wil je zeggen dat moslims een cultuur bezitten? :lol:

DewareJakob 20 november 2020 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9521412)
Een hoofddoek is helemaal geen religieus symbool, maar een cultureel symbool.

Onzin. Niemand denkt bij het zien van een hoofddoek aan een 'bepaalde cultuur' maar wel degelijk als een symbool dat je de koran en de leer daarvan onderschrijft. Een leer die geweld en erger aanbeveelt tegenover mensen die die 'leer' niet onderschrijven.

Aton 20 november 2020 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9523072)
Onzin. Niemand denkt bij het zien van een hoofddoek aan een 'bepaalde cultuur' maar wel degelijk als een symbool dat je de koran en de leer daarvan onderschrijft. Een leer die geweld en erger aanbeveelt tegenover mensen die die 'leer' niet onderschrijven.

Dat moslims een hoofddoek willen linken aan hun geloof, daar moeten wij niet intrappen. Er staat niks daarvan in de Koran. Bewijs maar eens het tegendeel ! Duidelijk provocatie en aanwezigheidspolitiek.

Aton 20 november 2020 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 (Bericht 9523052)
Wil je zeggen dat moslims een cultuur bezitten? :lol:

Jazeker, misschien meer dan wat jij bezit.

siegfried1648 20 november 2020 14:28

Grapjas

harriechristus 20 november 2020 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9523166)
Dat moslims een hoofddoek willen linken aan hun geloof, daar moeten wij niet intrappen. Er staat niks daarvan in de Koran. Bewijs maar eens het tegendeel ! Duidelijk provocatie en aanwezigheidspolitiek.

Wat er in de Koran staat is niet hetzelfde als wat de Moslima's zelf denken, en dat geldt evenzeer voor de christenen, die kerken bouwen waarvan het bouwplan ook niet in de Bijbel staat beschreven.
Noch dat de paus een tiara moet dragen.

Aton 20 november 2020 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 (Bericht 9523240)
Grapjas

Analfabeet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be