Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Paradise Papers ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241092)

kojak 6 november 2017 20:01

Paradise Papers ...
 
De volgende in de reeks van....

'Een nieuw gegevenslek van 13,4 miljoen documenten legt de banden bloot tussen Rusland en de Amerikaanse minister van handel Wilbur Ross. Het onthult de geheime activiteiten van Canadees premier Justin Trudeaus fondsenwerver en de offshore-belangen van de Britse Queen en meer dan 120 politici wereldwijd.'

-bron-

En dat mag allemaal, en nu gaan ze bovendien ook nog allemaal steevast roepen dat ze 'onschuldig' zijn...

Moest een 'gewone burger' zoiets doen, dan vliegt hij in den bak....
Een regelrechte schande !

Eduard Khil 6 november 2017 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8565618)
Moest een 'gewone burger' zoiets doen, dan vliegt hij in den bak....

neen.

Alleen is de modale burger:
1) ofwel te dom om dergelijke constructies op te zetten
2) te arm om dergelijke constructies te betalen en er geld uit te halen
3) all of the above.


De dag van vandaag komt het er op neer dat vanaf pakweg 150k cash het mogelijk interessant zou kunnen zijn voor een Vlaming om iets in het buitenland op poten te zetten. Perfect legaal, trouwens.

kojak 6 november 2017 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8565623)
neen.

Alleen is de modale burger:
1) ofwel te dom om dergelijke constructies op te zetten
2) te arm om dergelijke constructies te betalen en er geld uit te halen
3) all of the above.


De dag van vandaag komt het er op neer dat vanaf pakweg 150k cash het mogelijk interessant zou kunnen zijn voor een Vlaming om iets in het buitenland op poten te zetten. Perfect legaal, trouwens.

Dat klopt idd, maar wat ik eigenlijk bedoelde met 'zoiets doen', is ook eens wat 'belastingen gaan ontduiken'.
Gegarandeerd hangt daar dan of een dikke boete aan vast, of voor de iets grotere, een rechtzaak.

Gipsy 6 november 2017 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8565623)
neen.

Alleen is de modale burger:
1) ofwel te dom om dergelijke constructies op te zetten
2) te arm om dergelijke constructies te betalen en er geld uit te halen
3) all of the above.


De dag van vandaag komt het er op neer dat vanaf pakweg 150k cash het mogelijk interessant zou kunnen zijn voor een Vlaming om iets in het buitenland op poten te zetten. Perfect legaal, trouwens.

150.000? Het absolute minimum voor fortuinbeheerders is 2 miljoen, liefst 5 en dan ben je nog maar een kleintje die amper recht heeft op de minimum service.

kojak 6 november 2017 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8565643)
150.000? Het absolute minimum voor fortuinbeheerders is 2 miljoen, liefst 5 en dan ben je nog maar een kleintje die amper recht heeft op de minimum service.

150.000 of 2 miljoen, maakt mij niets uit want ik heb dat toch niet. :lol:

Eduard Khil 6 november 2017 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8565643)
150.000? Het absolute minimum voor fortuinbeheerders is 2 miljoen, liefst 5 en dan ben je nog maar een kleintje die amper recht heeft op de minimum service.

ik heb niets gezegd over vermogensbeheer. Beter lezen.

Eduard Khil 6 november 2017 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8565635)
is ook eens wat 'belastingen gaan ontduiken'.
Gegarandeerd hangt daar dan of een dikke boete aan vast, of voor de iets grotere, een rechtzaak.

neen.

Belastingen ontwijken =/= belastingen ontduiken.

kojak 6 november 2017 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8565683)
neen.
Belastingen ontwijken =/= belastingen ontduiken.

Tja... het zijn idd 2 verschillende begrippen, maar 'voor een stuk' komen ze wel op hetzelfde neer hé.

Ze 'ontwijken belastingen', maar niemand mag het weten...

Eduard Khil 6 november 2017 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8565690)
Tja... het zijn idd 2 verschillende begrippen, maar 'voor een stuk' komen ze wel op hetzelfde neer hé.

Ze 'ontwijken belastingen', maar niemand mag het weten...

neen

kojak 6 november 2017 22:08

Grapjas.

En zeg nu weer geen 'neen' hé.

Eduard Khil 6 november 2017 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8565730)
Grapjas.

En zeg nu weer geen 'neen' hé.

ik zie de grap niet in. Wat je zegt is de nogal klassieke praat van plebejers, maar ik heb wel degelijk gelijk. Mensen die (een deel van) hun kapitaal in het buitenland parkeren doen vaak helemaal niets illegaals. Men gebruikt gewoon de mogelijkheden die er zijn. Maar de modale plebejer begrijpt het verschil niet tussen dingen die illegaal zijn, of ethisch misschien niet ideaal. Ofte, het =/= tussen belastingsontduiking en ontwijking bvb

Libro 6 november 2017 22:59

Internationale zakenlieden hebben zakenpartners in Rusland, oh jee. Daar kan het verkwanselen van uw uraniummarkt aan de Russen niet tegenop.

Libro 6 november 2017 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8565735)
ik zie de grap niet in. Wat je zegt is de nogal klassieke praat van plebejers, maar ik heb wel degelijk gelijk. Mensen die (een deel van) hun kapitaal in het buitenland parkeren doen vaak helemaal niets illegaals. Men gebruikt gewoon de mogelijkheden die er zijn. Maar de modale plebejer begrijpt het verschil niet tussen dingen die illegaal zijn, of ethisch misschien niet ideaal. Ofte, het =/= tussen belastingsontduiking en ontwijking bvb

Er bestaat nog altijd zoiets als het recht om de minst belaste weg te kiezen. Dat schijnen veel mensen, politici en belastingambtenaren voorop, al eens te vergeten.

Dadeemelee 7 november 2017 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8565735)
ik zie de grap niet in. Wat je zegt is de nogal klassieke praat van plebejers, maar ik heb wel degelijk gelijk. Mensen die (een deel van) hun kapitaal in het buitenland parkeren doen vaak helemaal niets illegaals. Men gebruikt gewoon de mogelijkheden die er zijn. Maar de modale plebejer begrijpt het verschil niet tussen dingen die illegaal zijn, of ethisch misschien niet ideaal. Ofte, het =/= tussen belastingsontduiking en ontwijking bvb

Als ik het goed begrepen heb moeten die bedrijven in belastingsparadijzen échte bedrijven zijn, maw die moeten effectief van daaruit bestuurd worden, anders hebben ze het spek aan hun been.

Alhoewel, Jansens Pharma en Co zullen ze wel gerust laten...

Hoomer 7 november 2017 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8565949)
Als ik het goed begrepen heb moeten die bedrijven in belastingsparadijzen échte bedrijven zijn, maw die moeten effectief van daaruit bestuurd worden, anders hebben ze het spek aan hun been.

Alhoewel, Jansens Pharma en Co zullen ze wel gerust laten...


Skobelev 7 november 2017 13:49

Wat is het probleem indien er banden zijn tussen de USA en Rusland? Was globalisering en mondialisering geen streefdoel voor links?

Tavek 7 november 2017 13:57

Extra bewijsmateriaal voor Mueller dus.

Libro 7 november 2017 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8566274)
Extra bewijsmateriaal voor Mueller dus.

En daar is het dus vooral om te doen: Trump aanvallen, alle mooie woorden over de bestrijding van belastingontduiking ten spijt. Uranium One krijgt zoveel aandacht niet.

Tavek 7 november 2017 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8566291)
En daar is het dus vooral om te doen: Trump aanvallen, alle mooie woorden over de bestrijding van belastingontduiking ten spijt. Uranium One krijgt zoveel aandacht niet.

Vertel mij nu niet dat gij die "Clinton gave our uranium to the russians" hoax gelooft ?

Libro toch...teveel op reddit-thedonald gezeten ?

parcifal 7 november 2017 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8566266)
Wat is het probleem indien er banden zijn tussen de USA en Rusland? Was globalisering en mondialisering geen streefdoel voor links?

Het probleem is dat de mensen van Team Trump nu al maanden halsstarrig liegen over die banden.
Je zou je beginnen afvragen waarom.

parcifal 7 november 2017 14:52

[quote=Libro;8566291Uranium One krijgt zoveel aandacht niet.[/QUOTE]

En terecht.
Fake news om de aandacht af te leiden van het russisch moeras waarin Team Trump elke dag verder wegzinkt.

https://www.snopes.com/hillary-clint...m-russia-deal/

kojak 7 november 2017 16:40

Paradise papers...

Eén grote pot nattigheid.
Ben benieuwd hoeveel daarvan in de doofpot gaat belanden.

Eduard Khil 7 november 2017 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8565949)
Als ik het goed begrepen heb moeten die bedrijven in belastingsparadijzen échte bedrijven zijn, maw die moeten effectief van daaruit bestuurd worden, anders hebben ze het spek aan hun been.

.

aja?

Eduard Khil 7 november 2017 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8566413)
Ben benieuwd hoeveel daarvan in de doofpot gaat belanden.

Niets. Alles is geweten. Al die bedrijven gaan gewoon de schouders ophalen en verder doen. En de modale burger zal nog steeds hun producten kopen, want uiteindelijk kan het hen maar weinig schelen.

- Kleren in vele kledijketens komen uit sweatshops met kinderen: mensen blijven elkaar half de kop inslaan tijdens de solden om er te kunnen kopen
- Nike betaalt amper belastingen, maar hun verkoop blijft wel boomen
- Apple laat hun telefoons maken in fabrieken met slechte werkomstandigheden, maar ze staan wel weer in de rij voor de nieuwe Iphone
-Politicus x Y en Z worden betrapt op fraude, belastingsontduikingen, corruptie etc, maar de volgende verkiezingen zijn ze weer verkozen (vandaag nog gelezen dat Berlusconi in Italie weer opgang maakt)

Maw: er verandert niets omdat de modale mens er gewoon geen kloten om geeft. Veel praat aan den toog, tot hij zelf zijn gedrag moet veranderen of zelf iets gaan ondernemen :lol:

kojak 7 november 2017 19:30

Heb je dit artikel al eens gelezen ?

'3 redenen waarom de fiscale speeltijd voorbij is'

'Mark Delanote, professor fiscaal recht, merkt op dat het fiscale speelveld voor de grotere spelers aanzienlijk in omvang aan het krimpen is. Hij onderscheidt in essentie drie oorzaken.
'

Komt uit Knack.

sepper 7 november 2017 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8566413)
Paradise papers...

Eén grote pot nattigheid.
Ben benieuwd hoeveel daarvan in de doofpot gaat belanden.

Jaloers omdat je zelf geen geld meent te hebben?

Haal je geld van je spaarrekening, koop aandelen in de betreffende bedrijven, en je profiteert mee. Klaag niet als je achteraf minder blijkt te krijgen dan je hoopte.

kojak 7 november 2017 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 8566766)
Jaloers omdat je zelf geen geld meent te hebben?

Helemaal niet.
Ik ben gelukkig met wat ik heb.
Ik ken er ook die zwemmen in het geld, maar of zij daadwerkelijk gelukkiger zijn ?

'Ik hoef niet te zwemmen in het geld, maar pootje-baden vind ik fijn'

Dit hangt hier op aan de muur, en meer moet dat voor mij niet zijn.

Vlad 8 november 2017 05:33

De Belgische staat, die moet strijden tegen constructies in belastingparadijzen, blijkt al jaren zelf aandelen te hebben op de Britse Maagdeneilanden. Dat onthullen de Paradise Papers.




De Belgische staat, en dan nog bij hoofde van haar topman financiën, ontduikt haar eigen belastingen ...

:Angry2:

kelt 8 november 2017 06:32

Voor de leiding van zovele "kleine naties" zonder realistische economische ontwikkelingsmogelijkheden (dat KAN ook niet overal op deze planeet !) zijn dergelijke "nietsdoende maatschappijen en zetels" een interessante bron van inkomsten,met minimum aan overheidsinvesteringen en ,ondanks de zeer geringe lokale belastingsvoet,toch mooie inkomsten voor "de staat"...

Geen zwaar vervoer,geen zware infrastruktuur,geen legioenen migranten-werknemers,(hoogstens wat steenrijke "beheerders en directeuren" die de lokale jet-set bovendien regelmatig goed doorsmeren met centjes),geen rook,geen lawaai,.....ideaal eigenlijk.......zulke "boevenbusfirma's"


Variaties hierop bestaan zelfs ,nog steeds,in Europa,zelfs plof midden in de EU....

Waar de nadruk op moet gelegd worden is niet de "morele zever" die we wel horen maar aanhoudend onderzoek dat ,in de toepasselijke vakjes,dergelijke constructs aangegeven staan bij de fiscus.....De periodes voor "amnestie" zijn al lang afgelopen....En eerlijk gezegd,je KUNT een "multinational"(om Nike eens niet te noemen) niet verbieden om wereldwijd ,dus buiten de Belgische jurisdiktie,te handelen zoals het de firma schikt.......Anders moet de schijnheiligheid gedropt worden en betreffende firma de toegang tot Belgie ontzegd woren....


Het is ook merkwaardig dat een grote firma die veel ECHTE werkgelegenheid schept ,en eigenlijk,via de lonen van werknemers en onderaannemers al immens veel geld in de lokale ecoomie pompt zou moeten verweten worden,(veelal door mensen zonder nuttig beroep en betaald uit de staatsruiven), dat ze te weinig belastingen betalen.

Er varen zelfs schepen op de oceanen onder "merkwaardige" vlaggen......waarom zou dat kunnen zijn....de rederijen waren die brievenbusfirma's al LANG voor op het gebied van "optimalisatie van de kostenstructuren"....


.......neem er maar een zakje knabbeltjes bij en zie dat maar eens aan.... :popcorn:

marie daenen 8 november 2017 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8566413)
Paradise papers...

Eén grote pot nattigheid.
Ben benieuwd hoeveel daarvan in de doofpot gaat belanden.

Buiten een of andere peanut, alles...

Elio di Supo 8 november 2017 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8565964)

:thumbsup: Kort maar krachtig.

marie daenen 8 november 2017 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8566498)
Niets. Alles is geweten. Al die bedrijven gaan gewoon de schouders ophalen en verder doen. En de modale burger zal nog steeds hun producten kopen, want uiteindelijk kan het hen maar weinig schelen.

- Kleren in vele kledijketens komen uit sweatshops met kinderen: mensen blijven elkaar half de kop inslaan tijdens de solden om er te kunnen kopen
- Nike betaalt amper belastingen, maar hun verkoop blijft wel boomen
- Apple laat hun telefoons maken in fabrieken met slechte werkomstandigheden, maar ze staan wel weer in de rij voor de nieuwe Iphone
-Politicus x Y en Z worden betrapt op fraude, belastingsontduikingen, corruptie etc, maar de volgende verkiezingen zijn ze weer verkozen (vandaag nog gelezen dat Berlusconi in Italie weer opgang maakt)

Maw: er verandert niets omdat de modale mens er gewoon geen kloten om geeft. Veel praat aan den toog, tot hij zelf zijn gedrag moet veranderen of zelf iets gaan ondernemen :lol:

Dus je wil dat we in hongerstaking gaan omdat de rechters en de politiekers en de geile machthebbers hun werk niet doen???
Wat zullen ze eens hard lachen...

Anna List 8 november 2017 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8566926)

Citaat:

Hans D’Hondt, de baas van de fiscus, was jarenlang ook bestuurder bij de Belgische investeringsmaatschappij die nu opduikt in de Paradise Papers. De 59-jarige D’Hondt is al meer dan zeven jaar voorzitter van de federale overheidsdienst Financiën. Daar strijden zijn belastingcontroleurs tegen constructies in belastingparadijzen. Zeker ook op de Britse Maagdeneilanden, want die staan op de officiële Belgische lijst van belastingparadijzen. Maar D’Hondt was dus ook tien jaar lang, van 23 maart 2006 tot 8 juni vorig jaar, bestuurder bij de Belgische investeringsmaatschappij, die aandeelhouder was van zo’n postbusvennootschap op de Maagdeneilanden. Nadat D’Hondt als ex-kabinetschef van premier Yves Leterme (CD&V) in februari 2010 topman van de fiscus was geworden, bleef hij nog meer dan zes jaar bestuurder bij de investeringsmaatschappij.
constructie opgezet onder paarsgroene regering, met o.a. SStevaert als bestuurder ... ben eens benieuwd naar de reacties van Calvo en Crombez nu ...

fox 8 november 2017 09:17

Gisteren grote kop. Ageas betaalt 0 euro belasting op een winst van 1,2 miljard euro doordat ze een constructie hebben op Bermuda.

Realiteit. Ageas heeft een bedrijf gekocht van 800 miljoen en een paar jaar later verkocht voor 1.2 miljard. Ze genereren dus een meerwaarde van 400 miljoen. Meerwaardes die ook in Belgie onbelast zijn, ergo Ageas heeft met die constructie geen eurocentiem belasting ontweken. Maar ondertussen schreeuwt het plebs weer moord en brand.

Anna List 8 november 2017 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8566998)
Gisteren grote kop. Ageas betaalt 0 euro belasting op een winst van 1,2 miljard euro doordat ze een constructie hebben op Bermuda.

Realiteit. Ageas heeft een bedrijf gekocht van 800 miljoen en een paar jaar later verkocht voor 1.2 miljard. Ze genereren dus een meerwaarde van 400 miljoen. Meerwaardes die ook in Belgie onbelast zijn, ergo Ageas heeft met die constructie geen eurocentiem belasting ontweken. Maar ondertussen schreeuwt het plebs weer moord en brand.

uiteraard, en terecht, het plebs wordt immers belast aan 54%.

sepper 8 november 2017 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8567001)
uiteraard, en terecht, het plebs wordt immers belast aan 54%.

Dat het plebs dan gaat werken in een belastingparadijs in plaats van te zagen.

Anna List 8 november 2017 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 8567050)
Dat het plebs dan gaat werken in een belastingparadijs in plaats van te zagen.

informeer u eerst eens, het is niet omdat kapitalen ginder niet belast worden, dat arbeid er niet belast zou zijn.

sepper 8 november 2017 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8567069)
informeer u eerst eens, het is niet omdat kapitalen ginder niet belast worden, dat arbeid er niet belast zou zijn.

Dat zeg ik ook niet. Zoek belastingparadijzen voor arbeid.
Maar ja, klagen is te gemakkelijk.

Anna List 8 november 2017 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 8567114)
Dat zeg ik ook niet. Zoek belastingparadijzen voor arbeid.
Maar ja, klagen is te gemakkelijk.

waarom zou ik moeten vertrekken? ik zal wel politiek ijveren voor een betere en meer faire fiscaliteit, waarbij burgers en bedrijven fair belast worden.

sepper 8 november 2017 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8567120)
waarom zou ik moeten vertrekken? ik zal wel politiek ijveren voor een betere en meer faire fiscaliteit, waarbij burgers en bedrijven fair belast worden.

En dus vertrekken de bedrijven naar belastingparadijzen.
Zie je dit zelf niet?
Wat is je voorstel? Bedrijven verplichten hier hun hoofdkantoor te hebben? En dus niet in bvb Frankrijk? Pech voor Frankrijk?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be