Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Nummer 29 of 19? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239687)

hamac 14 juli 2017 18:38

Nummer 29 of 19?
 
Uit het HLN:

Citaat:

Tae-Yoon Michielsens is woensdagochtend racistisch behandeld in een bedrijf in Genk. De zaakvoerder deelde de Wijnegemnaar als begroeting het volgende mee: "Nummer 29? Of is het nummer 19? Oh, u spreekt Nederlands? Ja, ik verwees naar de nummertjes van het menu bij de Chinees." Tae-Yoon reconstrueerde het geval op Twitter, waar het honderden keren werd gedeeld.
Het bedrijf in kwestie en de betrokken zaakvoerder worden niet bij naam genoemd. Tae-Yoon die als @Twezus meer dan 4.000 twittervolgers heeft en initiatiefnemer is van de frituurrecensiewebsite frietfromdesire.be, trok naar het bedrijf voor een foto-opdracht. De afspraak was al enkele dagen eerder per mail vastgelegd. Tae-Yoon was naar eigen zeggen te verbaasd om op het moment zelf te reageren.

"Compleet verbouwereerd lach ik dit wat onhandig weg en gooi ik het gesprek dan maar zelf over een andere boeg. Het is niet het moment om na 1 minuut al een scène beginnen te maken. Tenslotte ben ik hier in opdracht van mijn werkgever", aldus Tae-Yoon op Twitter. Daar bleef het niet bij. De zaakvoerder verklaarde even later aan een personeelslid: "Zo zie je maar, ook als je een buitenlander bent en geen diploma's hebt, kan je werk vinden, mits wat bijscholing en zo". Een uur later verliet Tae-Yoon "gedegouteerd" het bedrijf.

"Ja, ik zie er anders uit dan de doorsnee-Belg, maar ik ben hier verdorie opgegroeid en werd opgevoed door Belgische ouders. Ik behaalde hier mijn diploma's en ik spreek 2 van de 3 landstalen. Dit is mijn thuis", luidt het in de post. Tae-Yoon heeft Zuid-Koreaanse roots en werd als baby geadopteerd door Antwerpse ouders.

Aan de VRT verklaarde hij dat dergelijke racistische commentaren zeker een paar keer per jaar voorkomen. "Als groepjes jongeren naar me zitten te wijzen en 'Chinees' roepen, ja, dat doet wat met je."
Bij het artikel hoort ook een foto. Pas op het laatste had ik door dat het over een 'hij' gaat. :-)

Xenophon 14 juli 2017 19:00

Die Koreanen hebben precies wel heel lange tenen.

Eurosceptic 14 juli 2017 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8490346)
Uit het HLN:



Bij het artikel hoort ook een foto. Pas op het laatste had ik door dat het over een 'hij' gaat. :-)

Dus als wij lachen met West Vlamingen die de G niet kunnen uitspreken, of met Limburgers die zingen, dan moet dat kunnen.
Maar bij ons om de hoek zijn er Chinezen met een frituur en als mensen zeggen "vool mij een glote fliet" of een andere cliché joke, is dat racistisch.

Ik snap wel dat die grappen weinig origineel en zelfs irritant zijn omdat je ze continu hoort. Maar de brug naar racisme wordt wel snel gemaakt tegenwoordig.

Ben benieuwd of men er even zwaar aan zou tillen als een zwarte of een moslim zo'n (oppervlakkige) opmerking maakte.

dpg 14 juli 2017 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8490346)
Uit het HLN:



Bij het artikel hoort ook een foto. Pas op het laatste had ik door dat het over een 'hij' gaat. :-)

Racistisch doen tegen iedere vreemdeling zit de vlaming in zijn genen.
Het goed praten ervan ook, duidelijk dat de twee wereldoorlogen waar den duits kwistig zijn zaad verdeelde zijn sporen nalaat.

Guinevere 14 juli 2017 21:07

Begrijp het Genk's bedrijf ook niet helemaal. Er komt een Tae-Yoon foto's maken... wat voor iemand had men dan in gedachten? Wereldvreemd. Genk is eigenlijk een gehucht.

reservespeler 15 juli 2017 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8490392)
Begrijp het Genk's bedrijf ook niet helemaal. Er komt een Tae-Yoon foto's maken... wat voor iemand had men dan in gedachten? Wereldvreemd. Genk is eigenlijk een gehucht.

Er kwam iemand van een bepaalde firma foto's maken in een Genks bedrijf.
Nergens staat dat de bedrijfsleider op voorhand wist dat het om Tae-Yoon ging.

Truder 15 juli 2017 07:42

Is dat racistisch? Dat is gewoon humor, persoonlijk vindt ik geen billenkletser, maar het is gewoon humor. Hoe dikwijls worden er geen grappen verteld over domme Belgen, gierige Hollanders, dikke Duitsers, zuipende Russen? In Fawlty Towers lacht men met de Spanjaard Emanuel. Hugo Matthysen lacht in het liedje Blankenberge met 'dikke Duitsers' (goeie artist trouwens). Of CPEX zingt over 'lelijke foorwijven' (ook goeie groep).
Is er dan helemaal geen plaats meer voor een beetje humor?

Vlad 15 juli 2017 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8490485)
Is dat racistisch? Dat is gewoon humor, persoonlijk vindt ik geen billenkletser, maar het is gewoon humor. Hoe dikwijls worden er geen grappen verteld over domme Belgen, gierige Hollanders, dikke Duitsers, zuipende Russen? In Fawlty Towers lacht men met de Spanjaard Emanuel. Hugo Matthysen lacht in het liedje Blankenberge met 'dikke Duitsers' (goeie artist trouwens). Of CPEX zingt over 'lelijke foorwijven' (ook goeie groep).
Is er dan helemaal geen plaats meer voor een beetje humor?

Zwijg blanke man, het is allemaal uw schuld.

Hoomer 15 juli 2017 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8490469)
Er kwam iemand van een bepaalde firma foto's maken in een Genks bedrijf.
Nergens staat dat de bedrijfsleider op voorhand wist dat het om Tae-Yoon ging.

Tja wie weet had die man niet juist Chinees besteld en twijfelde die wat ze brachten 19 of 29.
Anderzijds hebben we nog zo een Koreaanse die overal racisme in ziet, kan dus misschien zijn dat Koreanen gevoeliger voor opmerkingen zijn dan andere Oriëntaalse types, je weet nooit met mensen die jaarlijks hun troeteldiertjes opeten. ;-)

Zeus 15 juli 2017 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 8490357)
Dus als wij lachen met West Vlamingen die de G niet kunnen uitspreken, of met Limburgers die zingen, dan moet dat kunnen.
Maar bij ons om de hoek zijn er Chinezen met een frituur en als mensen zeggen "vool mij een glote fliet" of een andere cliché joke, is dat racistisch.

Ik snap wel dat die grappen weinig origineel en zelfs irritant zijn omdat je ze continu hoort. Maar de brug naar racisme wordt wel snel gemaakt tegenwoordig.
.

Alles hangt af van de context van die grappen. In luchtige programma's mag er best wel eens gelachen worden met een accent, maar in De Zevende Dag gaat men ook niet onnozel over het gezang van een Limburgse politicus.

Ik maak ook wel eens raciale grapjes tegen Congolese vrienden en vice versa, maar tegelijk verwachten en wensen ze in een professionele context niet aangesproken te worden met Mobutu.

Eurosceptic 15 juli 2017 09:02

Dit incident is trouwens heel gelijkaardig aan wat er een paar jaar geleden gebeurde in Holland's got talent, waar jurylid Gordon zich ziek lachte met een Chinese deelnemer.

De wereld was verontwaardigd en Gordon kwam er zelfs op FOX news mee in de USA

Dutch judge makes racist jokes about Chinese contestant

Dadeemelee 15 juli 2017 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8490346)
Uit het HLN:



Bij het artikel hoort ook een foto. Pas op het laatste had ik door dat het over een 'hij' gaat. :-)

Wel een heel slechte moppentapper die zaakvoerder. Als je achteraf je mop moet gaan uitleggen ben je wel ferm de mist in gegaan :-D

De schoofzak 15 juli 2017 13:21

De linkse kerk denkt iets gevonden te hebben tegen de uitspraak van De Wever destijds.

Maar ze dwalen.

Er is geen reden om te denken dat Aziaten minder gediscrimineerd zouden worden dan islamieten; het punt van De Wever was dat die Aziaten daar veel minder over zagen, maar wel meer hun lot in eigen handen nemen door de werken ipv te zagen.

Ik zeg: ze zagen er MINDER over, en ze DOEN er meer zelf aan.
Er zijn dus wel degelijk ook midden-oostenaars die het maken: bij de nva zitter er een paar toppers van zulke fenomenen !

djimi 15 juli 2017 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8490377)
Racistisch doen tegen iedere vreemdeling zit de vlaming in zijn genen.
Het goed praten ervan ook, duidelijk dat de twee wereldoorlogen waar den duits kwistig zijn zaad verdeelde zijn sporen nalaat.

Fantazieke én racistische oudewijvenzever.

Stop ermee uw eigen tekortkomingen op anderen te projecteren, voor ge domme dingen gaat doen.

De schoofzak 15 juli 2017 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8490377)
Racistisch doen tegen iedere vreemdeling zit de vlaming in zijn genen.
Het goed praten ervan ook, duidelijk dat de twee wereldoorlogen waar den duits kwistig zijn zaad verdeelde zijn sporen nalaat.

Dat is een racistische uitspraak eerste klasse.
Tegen Vlamingen en tegen Duitsers.

Xenophon 15 juli 2017 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8490377)
Racistisch doen tegen iedere vreemdeling zit de vlaming in zijn genen.
Het goed praten ervan ook, duidelijk dat de twee wereldoorlogen waar den duits kwistig zijn zaad verdeelde zijn sporen nalaat.

Ben je daar nu nog over bezig?

De mensen kozen de Duitsers boven Belgie, laat de razernij daarover nu toch los, het maakt u ziek.

dalibor 15 juli 2017 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8490647)
De linkse kerk denkt iets gevonden te hebben tegen de uitspraak van De Wever destijds.

Maar ze dwalen.

Er is geen reden om te denken dat Aziaten minder gediscrimineerd zouden worden dan islamieten; het punt van De Wever was dat die Aziaten daar veel minder over zagen, maar wel meer hun lot in eigen handen nemen door de werken ipv te zagen.

Ik zeg: ze zagen er MINDER over, en ze DOEN er meer zelf aan.
Er zijn dus wel degelijk ook midden-oostenaars die het maken: bij de nva zitter er een paar toppers van zulke fenomenen !

Het gaat eens niet over De Wever. Betrek jij hem nu niet bij een onderwerp dat in de verste verte niet over hem gaat.

Als hetgeen die man beschrijft veel voorvalt is het wel een probleem. Uiteraard kan je onder vrienden al eens dollen met dat soort clichés. Maar ten aanzien van iemand die je niet kent is het ongepast. En in dat geval minder onschuldig dan een losse opmerking. Die zaakvoerder kreeg initieel geen reactie en zette dan maar door met een tweede opmerking. Domme kloot.

dpg 15 juli 2017 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8490377)
Racistisch doen tegen iedere vreemdeling zit de vlaming in zijn genen.
Het goed praten ervan ook, duidelijk dat de twee wereldoorlogen waar den duits kwistig zijn zaad verdeelde zijn sporen nalaat.

QED

Zoals ik dus al schreef, het goed praten en minimaliseren van dergelijk gedrag zit in de vlaming zijn genen.

dpg 15 juli 2017 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8490692)
Dat is een racistische uitspraak eerste klasse.
Tegen Vlamingen en tegen Duitsers.

Je kan gewoon niet tegen de waarheid.

dpg 15 juli 2017 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 8490691)
Fantazieke én racistische oudewijvenzever.

Stop ermee uw eigen tekortkomingen op anderen te projecteren, voor ge domme dingen gaat doen.

Nog eentje die er niet tegen kan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be