Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Kristof Calvo (Jong Groen!) (forumsessie 21 juli t.e.m. 27 juli) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=185)
-   -   Jong Groen! / Drugs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=109745)

Objectief 22 juli 2008 14:34

Jong Groen! / Drugs
 
Enerzijds pleit Jong Groen! voor een nultolerantie voor overdreven snelheid en rijden onder invloed van alcohol of drugs. Daar ben ik het absoluut mee eens.

Anderzijds pleit Jong Groen! voor Jong Groen! voor een legaal kader voor de kweek en verkoop van cannabis. Daar ben ik het absoluut niet mee eens!

Mij lijkt het getuige van wereldvreemdheid als u zou denken dat men mag kweken, verkopen en gebruiken maar niet onder invloed mag rijden.

Hoe lang duurt die invloed trouwens? Is dat bij iedere persoon eenzelfde tijd? Hoe gaat men dat berekenen en vastleggen?

Trouwens ook moet het gebruik van drugs voor Jong Groen! uit de strafwet. Hoe gaat u dan iemand bestraffen als deze onder invloed van drugs zou rijden?

danielsjohan 22 juli 2008 20:09

Mag ik er van uitgaan dat u dan oo tegenstander bent van de productie, verkoop en verbruik van alcoholische dranken? Daar kan men namelijk exact de zelfde redenering op toepassen... ;)

Kristof Calvo 23 juli 2008 13:30

Hier en in een andere topic zijn wat vragen gerezen ivm het Jong Groen!-standpunt rond drugs.

Geen enkele drug of genotsmiddel is onschadelijk. Maar niet alle drugs zijn even schadelijk. Wetenschappelijke informatie (toxicologisch, farmacologisch,…) geeft echter aan dat cannabis eerder op dezelfde hoogte gebracht zou moeten worden als tabak en alcohol. Bovendien zijn softdrugs alomtegenwoordig.

Vandaar dat Jong Groen! altijd gepleit heeft voor een gecontroleerde legalisering van cannabis (in verbruik en verwerving). Er is dus ook een oplossing nodig voor de verwerving, want anders zit je toch met een hele gekke situatie? Met Jong Groen! pleiten we daarom ook voor een legaal kader voor de kweek en verkoop van cannabis (voor alle duidelijkheid: een gecontroleerde verkoop, niet aan -16-jarigen, geen reclame).

Voor Jong Groen! is druggebruik echter vooral in de eerste plaats een zaak van volksgezondheid, niet van justitie. Preventie, ontrading, goede opvang, ... is dus de belangrijkste opdracht, niet het criminaliseren. Een druggebruiker die buiten het gebruik geen strafbare feiten heeft gepleegd moet geholpen worden, hem of haar extra te laten lijden door te straffen heeft, vind ik, weinig zin. Het gebruik van drugs moet voor Jong Groen! dus uit de strafwetgeving. Dat betekent natuurlijk niet (zoals door iemand ergens gesuggereerd werd) dat rijden onder invloed dus niet langer strafbaar zou zijn...

Niels Cheyns 23 juli 2008 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Objectief (Bericht 3583584)
Enerzijds pleit Jong Groen! voor een nultolerantie voor overdreven snelheid en rijden onder invloed van alcohol of drugs. Daar ben ik het absoluut mee eens.

Trouwens ook moet het gebruik van drugs voor Jong Groen! uit de strafwet. Hoe gaat u dan iemand bestraffen als deze onder invloed van drugs zou rijden?

Alcochol is ook een aanvaarde drug, maar mag men onder zwaardere invloed dan door de wet toegelaten achter het stuur kruipen? Neen, dus waarom kan dit met canabis niet?

Jozef Ostyn 23 juli 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Cheyns (Bericht 3585600)
Alcochol is ook een aanvaarde drug, maar mag men onder zwaardere invloed dan door de wet toegelaten achter het stuur kruipen? Neen, dus waarom kan dit met canabis niet?

Omdat Cannabis verslavender is.

Niels Cheyns 23 juli 2008 14:07

Maar toch gebruikt wordt als deze gewenst is, dus waarom geen kwaliteit bieden ipv de jongeren brol te laten roken die nog schadelijker is?

Pieke 23 juli 2008 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3585602)
Omdat Cannabis verslavender is.

wie heeft u dat wijsgemaakt?

Jozef Ostyn 23 juli 2008 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Cheyns (Bericht 3585608)
Maar toch gebruikt wordt als deze gewenst is, dus waarom geen kwaliteit bieden ipv de jongeren brol te laten roken die nog schadelijker is?

Ik dacht dat het standpunt juist was dat het verboden zou zijn onder de 16 jaar?

Er wordt ook door mensen te snel gereden op de autoweg. Waarom dat dan ook niet legaliseren?

Objectief 23 juli 2008 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo (Bericht 3585536)
Hier en in een andere topic zijn wat vragen gerezen ivm het Jong Groen!-standpunt rond drugs.

Geen enkele drug of genotsmiddel is onschadelijk. Maar niet alle drugs zijn even schadelijk. Wetenschappelijke informatie (toxicologisch, farmacologisch,…) geeft echter aan dat cannabis eerder op dezelfde hoogte gebracht zou moeten worden als tabak en alcohol. Bovendien zijn softdrugs alomtegenwoordig.

Vandaar dat Jong Groen! altijd gepleit heeft voor een gecontroleerde legalisering van cannabis (in verbruik en verwerving). Er is dus ook een oplossing nodig voor de verwerving, want anders zit je toch met een hele gekke situatie? Met Jong Groen! pleiten we daarom ook voor een legaal kader voor de kweek en verkoop van cannabis (voor alle duidelijkheid: een gecontroleerde verkoop, niet aan -16-jarigen, geen reclame).

Voor Jong Groen! is druggebruik echter vooral in de eerste plaats een zaak van volksgezondheid, niet van justitie. Preventie, ontrading, goede opvang, ... is dus de belangrijkste opdracht, niet het criminaliseren. Een druggebruiker die buiten het gebruik geen strafbare feiten heeft gepleegd moet geholpen worden, hem of haar extra te laten lijden door te straffen heeft, vind ik, weinig zin. Het gebruik van drugs moet voor Jong Groen! dus uit de strafwetgeving. Dat betekent natuurlijk niet (zoals door iemand ergens gesuggereerd werd) dat rijden onder invloed dus niet langer strafbaar zou zijn...

Rijden onder invloed van alcohol is - terecht - strafbaar en kan bestraft worden omdat het in het strafwetboek staat!

U wil gebruik van cannabis uit het strafwetboek.

Als Jong Groen! dit zou kunnen doordrukken, hoe ga je dan rijden onder invloed van cannabis bestraffen?

Objectief 23 juli 2008 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Cheyns (Bericht 3585600)
Alcochol is ook een aanvaarde drug, maar mag men onder zwaardere invloed dan door de wet toegelaten achter het stuur kruipen? Neen, dus waarom kan dit met canabis niet?

Omdat rijden onder invloed van alcohol strafbaar is net omdat het in het strafwetboek staat!

Jong Groen! wil cannabis uit het strafwetboek omdat het volgens hun - blabla - veel meer met volksgezondheid te maken heeft.

Objectief 23 juli 2008 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo (Bericht 3585536)
Wetenschappelijke informatie (toxicologisch, farmacologisch,…) geeft echter aan dat cannabis eerder op dezelfde hoogte gebracht zou moeten worden als tabak en alcohol.

U zal daar inderdaad 100-en-1 studies voor kunnen vinden. Maar u zal evenveel studies vinden die tot een andere conclusie komen.

proost 23 juli 2008 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo (Bericht 3585536)
niet aan -16-jarigen

-18 jaar !!!!!!!!!! :evil:

danielsjohan 23 juli 2008 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Objectief (Bericht 3585780)
Omdat rijden onder invloed van alcohol strafbaar is net omdat het in het strafwetboek staat!

Jong Groen! wil cannabis uit het strafwetboek omdat het volgens hun - blabla - veel meer met volksgezondheid te maken heeft.

Ik krijg de indruk dat jij gewoon niet wil lezen en nadenken.

Objectief 24 juli 2008 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan (Bericht 3586049)
Ik krijg de indruk dat jij gewoon niet wil lezen en nadenken.

Hoe gaat men rijden onder invloed van cannabis bestraffen als het niet in het strafwetboek staat? Daar wil ik graag een antwoord op!

Als er geen verschil zou zijn tussen cannabisgebruik en alcoholgebruik, mag ik er dan vanuit gaan dat Jong Groen! rijden onder invloed van alcohol ook uit het strafwetboek wil?

Pieke 24 juli 2008 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Objectief (Bericht 3587399)
Hoe gaat men rijden onder invloed van cannabis bestraffen als het niet in het strafwetboek staat? Daar wil ik graag een antwoord op!

Als er geen verschil zou zijn tussen cannabisgebruik en alcoholgebruik, mag ik er dan vanuit gaan dat Jong Groen! rijden onder invloed van alcohol ook uit het strafwetboek wil?

of juist rijden onder invloed van cannabis in het strafboek zetten

man, dit begint echt ridicuul te worden

Niels Cheyns 24 juli 2008 11:47

waarom heeft men het trouwens de ganse tijd over rijden onder invloed? Het gebruik van softdrugs en alcohol heeft toch niet altijd het rechtstreekse gevolg van rijden onder invloed?

Objectief 24 juli 2008 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 3587407)
of juist rijden onder invloed van cannabis in het strafboek zetten

man, dit begint echt ridicuul te worden

Hoe kan men er iets uithalen als het er nog niet zou inzitten?

Objectief 24 juli 2008 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Cheyns (Bericht 3587432)
waarom heeft men het trouwens de ganse tijd over rijden onder invloed? Het gebruik van softdrugs en alcohol heeft toch niet altijd het rechtstreekse gevolg van rijden onder invloed?

Omdat Jong Groen! in hun programma heeft staan dat ze een nultolerantie willen tegenover rijden onder invloed van cannabis, maar in hetzelfde programma heeft staan dat cannabis uit het strafwetboek moet worden geschrapt!

pekka_123 24 juli 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3585614)
Ik dacht dat het standpunt juist was dat het verboden zou zijn onder de 16 jaar?

Er wordt ook door mensen te snel gereden op de autoweg. Waarom dat dan ook niet legaliseren?

Omdat dat andere mensen in gevaar brengt of kan brengen.

fransV 24 juli 2008 14:49

zij
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 3585612)
wie heeft u dat wijsgemaakt?

Degenen die het niet meer kunnen voortvertellen .


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be