Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   kledingbudget voor kind(jes) per jaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207671)

bembem 6 oktober 2014 23:25

kledingbudget voor kind(jes) per jaar
 
Euh, wat is een standaard budget voor kleding per jaar voor kindjes?

Kom ik met 300€ per jaar toe per kind? (wat neerkomt op 75€ per seizoen, inclusief schoenen)?

Thx :-)

Tavek 6 oktober 2014 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7350308)
Euh, wat is een standaard budget voor kleding per jaar voor kindjes?

Kom ik met 300€ per jaar toe per kind? (wat neerkomt op 75€ per seizoen, inclusief schoenen)?

Thx :-)

Neen.

Of ge moet zeeman solo gaan, maar zeker voor babies gaat ge merken dat ge heel wat nodig hebt in het begin.

bembem 7 oktober 2014 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7350314)
Neen.

Of ge moet zeeman solo gaan, maar zeker voor babies gaat ge merken dat ge heel wat nodig hebt in het begin.

oh ok ik dacht dat een baby toch maar enkel wat pyjama's nodig heeft .. ps. ik projecteer sowieso van in de solden te kopen tegen het einde wanneer alles goedkoper is :-)

giserke 7 oktober 2014 01:00

Een ongelukje gehad?

bembem 7 oktober 2014 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7350331)
Een ongelukje gehad?

euh nee hoor :lol: ik ben graag voorbereid daarmee dat ik nu al info inwin :-)

Hoomer 7 oktober 2014 05:06

Moderatie gelieve deze draad te verplaatsen naar de flair.

SMI94 7 oktober 2014 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 7350353)
Moderatie gelieve deze draad te verplaatsen naar de flair.

²

Trouwens, 75 euro per seizoen... alstublieft zeg! Daar koop je één paar deftige winterschoenen voor of een goeie winterjas als je geluk hebt. Dan kan het voor de rest van de winter nog in een shortje en een zomer t-shirtje rondcrossen zeker?

Hoomer 7 oktober 2014 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7350403)
Gisteren of eergisteren las ik dat je kids haatte?
Ik stel voor dat je jouw kleren gebruikt, kan je wel een kind of 6 mee bedekken

Ja maar toen was ze vergeten haar medicatie te nemen. :lol:

hamac 7 oktober 2014 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7350308)
Euh, wat is een standaard budget voor kleding per jaar voor kindjes?

Kom ik met 300€ per jaar toe per kind? (wat neerkomt op 75€ per seizoen, inclusief schoenen)?

Thx :-)

Geen vriendinnen om daarover te keuvelen bij een hotdog van Ikea?

Marie van de koster 7 oktober 2014 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7350321)
oh ok ik dacht dat een baby toch maar enkel wat pyjama's nodig heeft .. ps. ik projecteer sowieso van in de solden te kopen tegen het einde wanneer alles goedkoper is :-)

Hemdjes, sokjes, slofjes, navelbandjes, mutsjes, mogelijk nog doeken in stof al zijn het tegenwoordig toch overal pampers. Vergeet het beddegoed niet!
Pampers zijn een ongelooflijke rekening, dat houdt niet op.
Verder ook flesjes, bedje, poussetje ... En toch ook een speelgoedje :-)
Denk er maar tien keer over na! Het houdt niet op!

Klojo eerste klas 7 oktober 2014 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7350676)
Hoe deed men dat vroeger eigenlijk, voor de pampers?

met luiers (genre serieus grote zakdoeken) en sluitspelden....... Om de wasknijpers niet te vergeten die je nodig had om je neus dicht te knijpen bij het voorbereiden van 'de was en de plas' ;-)

Tavek 7 oktober 2014 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7350695)
met luiers (genre serieus grote zakdoeken) en sluitspelden....... Om de wasknijpers niet te vergeten die je nodig had om je neus dicht te knijpen bij het voorbereiden van 'de was en de plas' ;-)

Veel wassen dus :)

Klojo eerste klas 7 oktober 2014 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7350702)
Veel wassen dus :)

En beeld je dan nog maar eens in dat dat ook zo was in de tijd voor de wasmachine..... :twisted:
'k Zie nog die in die tijd moderne apparatuur : ketels voor de kookwas, met onderaan de steenkolenstoof en dat 'wringtoestel' om 't water uit de was te persen......en bleken in de zon/sneeuw...... :lol: Waar is de tijd gebleven ......

Marie van de koster 7 oktober 2014 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7350702)
Veel wassen dus :)

Er werd wat was gedraaid. Maar ga nog even verder terug in de tijd toen de mensen nog geen automatische wasmachine hadden! En zo'n boeleke kan wat doeken nat maken op een dag. Komt nog bij dat pampers zo goed als waterdicht zijn, maar luiers niet dus werd het beddegoed ook al vlugger nat.

Marie van de koster 7 oktober 2014 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7350676)
Hoe deed men dat vroeger eigenlijk, voor de pampers?

Luiers : gewone luiers (katoenen, in de tijd dat mijn kinderen klein waren tergal) en flanellen.
Luier op de juiste manier plooien en naar gelang het plooiwerk met één of twee veiligheidsspelden vastmaken. Die veiligheidsspelden zijn gewoon grote toespelden waarvan het bovenste deel over de speld schuift zodat de speld niet kan openspringen. Maar er is een tijd geweest dat ook dat systeem nog niet bestond en er heeft meer dan één babytje ooit geweend omdat de speld niet goed vast zat!
Vroeger werden kindjes ook ingeduffeld (dat was gelukkig voor mijn tijd) of ingebakerd. Dan werden er nog doeken over het kind gedaan tot het in feite niet meer kon bewegen. Het schijnt dat dat soms kromme beentjes veroorzaakte, ik weet niet of het waar is maar het ontnam in ieder geval de baby zijn bewegingsvrijheid. Kindjes liet men vroeger al gauw zonder doek lopen zodra ze wat konden kruipen of lopen en het weer het toeliet. Tegenwoordig lopen ze jaren met pampers, ik denk dat kinderen daarom meer moeite hebben om proper te worden.
PS : luiers hadden één voordeel, als men uit de kleine kinderen was, konden die nog heel goed als poetslap gebruikt worden :lol:

Marie van de koster 7 oktober 2014 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7350744)
En beeld je dan nog maar eens in dat dat ook zo was in de tijd voor de wasmachine..... :twisted:
'k Zie nog die in die tijd moderne apparatuur : ketels voor de kookwas, met onderaan de steenkolenstoof en dat 'wringtoestel' om 't water uit de was te persen......en bleken in de zon/sneeuw...... :lol: Waar is de tijd gebleven ......

Maar wat rook die was heerlijk fris! Nu doen ze een lavendelgeurke in hun wasverzachter. Bijlange niet hetzelfde!

Marie van de koster 7 oktober 2014 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7350776)
dat was al luxe, hoe deed men het DAAR voor ?

Wassen met de hand, tiens! Eerst wordt de was in de week gezet met heet water en javel. Herinner u wel dat er ook geen boilers waren, dus een grote ketel op het vuur! Oh ja, kraantjes waren er ook niet : pompen of water uit de put!
De was stond gewoonlijk een dag en een nacht in de week. Dan uithalen en wringen, dan in zeepsop maar de meesten hadden wel zo'n dubbele stok om mee te roeren, stukken naar boven te halen, terug onder te duwen...
Een keer spoelen en terug in het zeepsop. De was moest altijd twee keer gewassen worden.
En dan spoelen, spoelen, spoelen. Tot het laatste spoelwater geen spoortje sop meer bevatte dat voor het blote oog zichtbaar was.
Ocharme mijn grootmoeders!
En bedenk ook, niet alleen luiers werden zo behandeld maar ook de beddelakens, handdoeken enzovoort.
Mijn moeder had een jaar of twee na haar huwelijk zo'n eerste wasmachine, dat moet nogal een opluchting geweest zijn, zo'n bak waar onderin een draaiding zat dat het water in beweging bracht. En een mangeltje om mee te wringen!
De meeste huisvrouwen hadden toen ruwe handen met een huid die dikwijls kapot was van veel in het water te zitten.
Ja, de goede oude tijd. In veel opzichten vond ik hem goed maar qua werk voor de huismoeder ... amai!!!

Marie van de koster 7 oktober 2014 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7351134)
naar ?

Héwel, ik denk niet dat men zich dat kan voorstellen als men het nooit geroken heeft. Was die door zon en wind gedroogd is, die ruikt gewoon fantastisch zuiver. Bedenk ook dat er amper luchtvervuiling was. Nu zou ik bijvoorbeeld in een stedelijke omgeving amper was durven buiten hangen!
Het was ook niet allemaal kommer en kwel, hoor. Als mijn moeder de lakens buiten had opgehangen, die hingen dan bijna tot op de grond, dan vonden wij het heerlijk om daar tussen te lopen, dat was zo fris en ons te verstoppen. Eigenlijk mocht het niet, de was zou kunnen vallen maar soms liet ze het oogluikend toe ;-)

Marie van de koster 7 oktober 2014 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempala (Bericht 7351177)
Dat heeft dan niks met de zeep te maken eh.

Die lakens in den hof, dat ken ik ook nog.
Tot je er bal tegen knalde (was perfecte doel, zo'n laken) en er bal afdrukken opstonden :snipersm:

Het is ook niet zozeer de geur van zeep want de mensen gebruikten toen eenvoudige producten. Nu moet het lavendel of roosjes of citroen of weet ik veel zijn. Allemaal toegevoegde geuren die helpen vergeten uit wat voor scheikundige rommel die producten zijn samengesteld.
Maar als u die tijd zelf nog hebt meegemaakt, waarom vraagt u het dan?

Marie van de koster 7 oktober 2014 16:36

Kijk eens aan : het inbakeren van kinderen zou weer worden toegepast omdat ze er rustig van worden! http://nl.wikipedia.org/wiki/Inbakeren
Sinds halverwege de jaren negentig is inbakeren weer erg populair aan het worden. Het huidige inbakeren wordt tijdelijk toegepast bij huilbaby’s en baby’s die moeilijk slapen. Deze baby’s worden ingebakerd voor het slapen; het verschil is vrijwel direct merkbaar. Op deze manier kan de rust en regelmaat weer terugkeren.
De fotootjes staan bij het artikel voor degenen die het willen leren!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be