Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De strijd om Brussel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95570)

DebianFox 30 september 2007 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965778)
Het overgrote deel van die anderstaligen gebruikt het FR als lingua franca en heeft- tercht of onterecht- een negatief beeld van Vlaanderen.
Afhankelijk van hoe je het bekijkt: bedankt Dewinter.

Franstalige moedertaalsprekers zijn een minderheid in Brussel, punt uit.

straatrue 30 september 2007 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2965784)
Franstalige moedertaalsprekers zijn een minderheid in Brussel, punt uit.

In BR slechts 2 officiële talen en indien de mensen daar moeten kiezen = overgrote deel = FR

stab 30 september 2007 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2964066)
DE grenzen van het gewest blijven behouden, dat is duidelijke taal. Brussel vrijstaat, liberale staat.

En indien onafhankelijk, ook de eerste moslimstaat in de EU.
Ga jij je daar thuisvoelen, denk je?

stab 30 september 2007 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2964763)
[/list]Dat is niet waar. In principe stapt Vlaanderen uit de federatie. De federale staat België blijft dus bestaan, met een Brussels gewest, een Waals gewest, en een Duitstalige gemeenschap.

We hoeven ons geen legalistisch standpunt door Franstaligen te laten aanpraten , als dat in ons nadeel is.
We nemen gewoon ons stuk van België en de anderen het hunne.

DebianFox 30 september 2007 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965789)
In BR slechts 2 officiële talen en indien de mensen daar moeten kiezen = overgrote deel = FR

Nu is het Frans er nog de lingua franca. Maar er komt een dag dat Engels de lingua franca zal worden in Brussel en ook het Frans zal verdringen. :thumbsup:

I amsterdam 30 september 2007 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2965809)
We hoeven ons geen legalistisch standpunt door Franstaligen te laten aanpraten , als dat in ons nadeel is.
We nemen gewoon ons stuk van België en de anderen het hunne.

Zo is het.
Niet alleen een moedertaal ,maar ook een vaderland.

straatrue 30 september 2007 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2965813)
Nu is het Frans er nog de lingua franca. Maar er komt een dag dat Engels de lingua franca zal worden in Brussel en ook het Frans zal verdringen. :thumbsup:

Zoals er ook een dag komt dat Nederland en Vlaanderen onder de zeespiegel zullen verdwijnen en de USA Spaanstalig zal zijn.

DebianFox 30 september 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965822)
Zoals er ook een dag komt dat Nederland en Vlaanderen onder de zeespiegel zullen verdwijnen en de USA Spaanstalig zal zijn.

Die dag komt er nooit

I amsterdam 30 september 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2965813)
Nu is het Frans er nog de lingua franca. Maar er komt een dag dat Engels de lingua franca zal worden in Brussel en ook het Frans zal verdringen. :thumbsup:

Voor Brussel, als hoofdstad van de EU ,zal Engels de voertaal worden ,met faceliteiten voor Frans ,Nederlands en Duits.;-)

Eddy B 30 september 2007 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965778)
Het overgrote deel van die anderstaligen gebruikt het FR als lingua franca en heeft- tercht of onterecht- een negatief beeld van Vlaanderen.
Afhankelijk van hoe je het bekijkt: bedankt Dewinter.

Hopelijk is hun angst zoooo groot dat ze toch niet naar Vlaanderen komen afgezakt als het in de stadstaat Brussel naar het failliet neigt...

Kortaf 30 september 2007 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2965809)
We hoeven ons geen legalistisch standpunt door Franstaligen te laten aanpraten , als dat in ons nadeel is.

Dat valt me idd op bij de Noord-Nederlanders hier op het forum, ook bij degenen die de Vlaamse strijd gunstig gezind zijn: zij houden zich angstvallig vast aan een twijfelachtig wettelijk kader, alsof dat iets objectiefs zou zijn waar iedereen zich moet bij neerleggen.

In tegenstelling tot ons Belgen hebben zij blijkbaar nooit geleerd dat politiek niet om wetten, grondwetten of internationale regels draait, maar om macht.

Als de Vlamingen altijd de legaliteit erkend hadden, waren we nu nog altijd een volwaardige kolonie.

Er is niets dat ons tegenhoudt om het zgn. Brussels "gewest" niet te herkennen, er een claim op te leggen en het mits standvastigheid en intelligent maneuvreren te verkrijgen. Tenzij de slaaf in ons hoofd.

Legaliteit en legitimiteit zijn immers twee verschillende dingen. Het eerste is een creatie van de machthebbers, en die macht hebben wij als we willen.

Eddy B 30 september 2007 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965822)
Zoals er ook een dag komt dat Nederland en Vlaanderen onder de zeespiegel zullen verdwijnen en de USA Spaanstalig zal zijn.

Geloof jij echt in dat opwarmingscomplot?8O

Eddy B 30 september 2007 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2965824)
Voor Brussel, als hoofdstad van de EU ,zal Engels de voertaal worden ,met faceliteiten voor Frans ,Nederlands en Duits.;-)

Ooit al in Brussel geweest? Ik denk het niet. OVERAL in Brussel bedoel ik he. Niet alleen een bezoekje aan manneke pis en andere bezienswaardigheden. Brussel is duidelijk verfranst en hier is géén engelstalige omgeving, dus engels kan wel oprukken, maar nooit verdrukken! De enige switch sie in de geschiedenis KAN gemaakt worden is dat het weer terug zijn originele taal als overheersende taal krijgt.

liberalist_NL 30 september 2007 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2965809)
We hoeven ons geen legalistisch standpunt door Franstaligen te laten aanpraten , als dat in ons nadeel is.
We nemen gewoon ons stuk van België en de anderen het hunne.

Ik neem aan dat je doelt op Brussel. Hoe wil je dat realiseren? Vlaanderen heeft daar niets over te zeggen. De federale overheid zelfs niet. Het Brussels gewest moet daar over beslissen.

liberalist_NL 30 september 2007 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2965918)
Ooit al in Brussel geweest? Ik denk het niet. OVERAL in Brussel bedoel ik he. Niet alleen een bezoekje aan manneke pis en andere bezienswaardigheden. Brussel is duidelijk verfranst en hier is géén engelstalige omgeving, dus engels kan wel oprukken, maar nooit verdrukken! De enige switch sie in de geschiedenis KAN gemaakt worden is dat het weer terug zijn originele taal als overheersende taal krijgt.

Dan kun je heel snel al die allochtonen (lijkt me toch 500000 allochtoonse Brusselaars) op een verplichte taalcursus Nederlands zetten. Uit zichzelf doen ze het niet. Maar, wie gaat dat betalen? Ik vind dat de Franstalige Brusselaars het toch redelijk spraken, al.

evilbu 30 september 2007 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2965947)
Dan kun je heel snel al die allochtonen (lijkt me toch 500000 allochtoonse Brusselaars) op een verplichte taalcursus Nederlands zetten. Uit zichzelf doen ze het niet. Maar, wie gaat dat betalen? Ik vind dat de Franstalige Brusselaars het toch redelijk spraken, al.

Ho ho, er zijn er die drietalig zijn : Turks/Arabisch/Berbers en Frans thuis, maar de kinderen gaan naar een Vlaamse school. Er zijn wel degelijk allochtonen die vinden dat hun kinderen er iets aan zouden hebben als ze Frans en Nederlands kennen.

liberalist_NL 30 september 2007 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2965967)
Ho ho, er zijn er die drietalig zijn : Turks/Arabisch/Berbers en Frans thuis, maar de kinderen gaan naar een Vlaamse school. Er zijn wel degelijk allochtonen die vinden dat hun kinderen er iets aan zouden hebben als ze Frans en Nederlands kennen.

De evolutie gaat dus een goede kant uit, maar hoelang gaat het duren voordat we de effecten merken? De laat denk ik. :?

straatrue 30 september 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2965970)
De evolutie gaat dus een goede kant uit, maar hoelang gaat het duren voordat we de effecten merken? De laat denk ik. :?

Logisch, het duurt wel een tijdje; maar vroeger leerden Vlamingen ook maassal goed FR omdat er werk mee kon gevonden worden.
En FR was ook een wereldtaal en de taal vd liefde, romantiek, enz...

Helaas is NL enkel een taal om werk mee te vinden = minder aantrekkelijk.

evilbu 30 september 2007 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2965981)
Logisch, het duurt wel een tijdje; maar vroeger leerden Vlamingen ook maassal goed FR omdat er werk mee kon gevonden worden.
En FR was ook een wereldtaal en de taal vd liefde, romantiek, enz...

Helaas is NL enkel een taal om werk mee te vinden = minder aantrekkelijk.

Ja ja ja, we weten hoe prachtig en lieflijk en mooi Frans is maar wat ik vooral zie en hoor van anderen is dat het een taal met een afgrijselijk moeilijke spelling die helemaal verouderd is.:roll:

straatrue 30 september 2007 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2965994)
Ja ja ja, we weten hoe prachtig en lieflijk en mooi Frans is maar wat ik vooral zie en hoor van anderen is dat het een taal met een afgrijselijk moeilijke spelling die helemaal verouderd is.:roll:

Je moet aan buitenlanders maar eens uitleggen waarom we "bomen" schrijven i.p.v. het logische "boomen".
Was trouwens zo tot spellingshervorming in de jaren '50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be