Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Ik ben elektrisch gegaan. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244057)

Dadeemelee 20 oktober 2018 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8836621)
Nogmaals: waar hebt u gelezen dat de nieuwe compensatieregeling inhoudt dat de injectievergoeding geordend zal worden in piek- en dalmomenten?

Ik voorspel dat Jan. Je hoeft mij niet te geloven hoor.

Maar wait and see ;-)

Jan van den Berghe 20 oktober 2018 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8836625)
Ik voorspel dat Jan. Je hoeft mij niet te geloven hoor.

Maar wait and see ;-)

Om welke reden zou ik geloof moeten hechten aan uw voorspelling? Hebt u dan ergens iets gelezen dat in die richting gaat? Of zuigt u gewoon dingen uit uw duim?

gertc 21 oktober 2018 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8836597)
Forfait dacht ik?

Je moet je realiseren dat de gebruikers van zonnepanelen momenteel het openbaar net als buffer gebruiken. Dat kan niet blijven duren, dus ofwel gaat men thuisbatterijen verplichten ofwel gaat men kosten aanrekenen om op ongunstige tijdstippen elektriciteit op het net te dumpen.

Je hoeft mij niet te geloven, maar dat was vroeger bij industriele wkk’s zo en men zal daar ook naartoe gaan.

Waarom denk je dat die intelligente meters ingevoerd gaan worden en waarom Tommelein dat niet wil invoeren tijdens zijn regentschap? ;-)

Inderdaad. Omdat er nog te veel onduidelijkheid is, werd er op een bepaald moment voorgesteld om de slimme meter voorlopig nog niet in te voeren voor mensen met zonnepanelen. Dat voorstel werd onmiddellijk afgeschoten door de netbeheerders en producenten: "als mensen met zonnepanelen niet als eerste verplicht worden om een slimme meter te installeren, is er helemaal geen business case om die slimme meter in te voeren". Waarmee ze dus letterlijk zeggen dat bezitters van zonnepanelen véél meer zullen moeten betalen dan nu.

Jan van den Berghe 21 oktober 2018 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8837081)
Inderdaad. Omdat er nog te veel onduidelijkheid is, werd er op een bepaald moment voorgesteld om de slimme meter voorlopig nog niet in te voeren voor mensen met zonnepanelen. Dat voorstel werd onmiddellijk afgeschoten door de netbeheerders en producenten: "als mensen met zonnepanelen niet als eerste verplicht worden om een slimme meter te installeren, is er helemaal geen business case om die slimme meter in te voeren". Waarmee ze dus letterlijk zeggen dat bezitters van zonnepanelen véél meer zullen moeten betalen dan nu.

Hebt u een bron voor die uitspraak?

gertc 21 oktober 2018 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8836600)
Ik zie niet goed in hoe u kan spreken over "ongunstige tijdstippen". Als er tijdens de dag flink wat zon is, dan is dat helemaal niet ongunstig. De bedrijven draaien op volle toeren, dus is dat dan meer dan gunstig.

U heeft dat wellicht, net als ik, enkele decennia geleden zo geleerd. Vandaag leven we in een andere wereld. Wij merken dat als particulier niet zo, omdat onze leverancier een gemiddelde prijs aanrekent, dezelfde op zonnige en bewolkte dagen, in de winter en in de zomer. Maar de spotprijs voor elektriciteit verandert elk uur - en op zomerse dagen is die prijs nul of zelfs negatief - grote producenten moeten dus betalen om elektriciteit te mogen leveren... En de slimme meter maakt het alvast mogelijk om diezelfde regeling ook naar eigenaars van zonnepanelen door te trekken.

Jan van den Berghe 21 oktober 2018 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8837101)
U heeft dat wellicht, net als ik, enkele decennia geleden zo geleerd. Vandaag leven we in een andere wereld. Wij merken dat als particulier niet zo, omdat onze leverancier een gemiddelde prijs aanrekent, dezelfde op zonnige en bewolkte dagen, in de winter en in de zomer. Maar de spotprijs voor elektriciteit verandert elk uur - en op zomerse dagen is die prijs nul of zelfs negatief - grote producenten moeten dus betalen om elektriciteit te mogen leveren... En de slimme meter maakt het alvast mogelijk om diezelfde regeling ook naar eigenaars van zonnepanelen door te trekken.

Waar haalt u het vandaan dat op zomerse dagen de elektriciteit gratis of met verlies wordt geleverd door de producenten?

gertc 21 oktober 2018 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8837086)
Hebt u een bron voor die uitspraak?

Ja.
https://www.tijd.be/nieuws/archief/U...meter/10043194
Citaat:

Als de zonnepaneleneigenaars geen digitale meter krijgen, valt het businessmodel onder de digitale meter weg. Dat kan leiden tot duurdere distributienettarieven. 'Van uitstel voor eigenaars van zonnepanelen kan daarom geen sprake zijn', zegt Marc Van den Bosch van de Federatie van Elektriciteits- en Gasbedrijven. 'We hebben deze groep nodig bij de invoering van de slimme meters.'

gertc 21 oktober 2018 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8837103)
Waar haalt u het vandaan dat op zomerse dagen de elektriciteit gratis of met verlies wordt geleverd door de producenten?

Kent u Google? Probeer eens.

Jan van den Berghe 21 oktober 2018 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8837106)
Ja.

U interpreteert dat op een bepaalde manier, daar waar ik op een andere plaats toch deze duidelijke taal lees:

Citaat:

Bart Tommelein stelt dat wie zonnepanelen heeft of laat plaatsen voor eind 2020 hetzelfde rendement behoudt tot 15 jaar na de plaatsing.

Plaatst u bijvoorbeeld zonnepanelen in 2019 en heeft u tegen dan een slimme meter, dan geniet u tot 2034 hetzelfde voordeel als nu via de terugdraaiende teller. Ook voor nieuwe installaties vanaf 2021 komt een compensatieregeling.
https://ichoosr.be/nl/nieuws/zonnepa...-zonnepanelen/

Jan van den Berghe 21 oktober 2018 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8837107)
Kent u Google? Probeer eens.

U kon hierboven een verwijzing geven. Waarom plotseling hier niet?

gertc 21 oktober 2018 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8837111)
U kon hierboven een verwijzing geven. Waarom plotseling hier niet?

Bijvoorbeeld hier:
weekend-duitsland-83-000-000-verlies-op-stroomproductie/

gertc 21 oktober 2018 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8837110)
U interpreteert dat op een bepaalde manier, daar waar ik op een andere plaats toch deze duidelijke taal lees:

https://ichoosr.be/nl/nieuws/zonnepa...-zonnepanelen/

Oh ja, hij heeft dat inderdaad beloofd.
Citaat:

Het probleem is dat Tommelein daar niet volledig voor bevoegd is.
Politiekers en hun beloften... :roll:
U mag uiteraard geloven wat u wil...

Jan van den Berghe 21 oktober 2018 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8837163)
Oh ja, hij heeft dat inderdaad beloofd.

Politiekers en hun beloften... :roll:
U mag uiteraard geloven wat u wil...

Hoezo? Wat is de bevoegdheid van Tommelein dan wel?

Eduard Khil 21 oktober 2018 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8837103)
Waar haalt u het vandaan dat op zomerse dagen de elektriciteit gratis of met verlies wordt geleverd door de producenten?

dat is gewoon zo. In de grootmarkt wordt de prijs per uur bepaald. Sommige momenten is er té veel energie. Andere momenten is er veel te weinig. En dan kunnen bedrijven die in bvb R3 of R1 meewerken met Elia of Eandis, goed geld verdienen door vermogen af te schakelen. Aan tarieven die merkelijk hoger liggen op dat moment dan wat een doodgewone consument gelijk gij denkt te moeten betalen voor zijn elektriek. Dat doen wij ook in het bedrijf waar ik werk.

Overduidelijk is de energiemarkt iets waar jij duidelijk geen hol van kent :lol: Maar blijf gerust de slimme uithangen, het maakt dit topic alleen maar grappiger.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be