Citaat:
Stel dat ik aan de snelheid van het licht naar de krantenwinkel kan dan zie ik daar de gazet van morgen liggen? |
Citaat:
|
Citaat:
Een voorbeeld: In 2020 vertrekt een ruimteschip naar een planeet die 20 lichtjaar ver is. Dit ruimteschip kan een snelheid halen van 99% van de lichtsnelheid. We blijven slechts 1 dag op de vreemde planeet en keren dan weer terug. Dan zal het schip, rekening houdend met de versnelling en vertraging naar en van de lichtsnelheid, aankomen op de planeet ergens in 2045, en terugkeren naar de aarde in het jaar 2070. Wie denkt dat de bemanning 50 jaar ouder zal zijn heeft het verkeerd voor. Voor de bemanning in het schip gaat de tijd veel trager, zeker als ze 99% van de lichtsnelheid vliegen. De heenreis zal slechts enkele jaren duren en de terugreis ook. Daarmee zal de bemanning slechts 5 jaar ouder zijn als ze landen op aarde. Dus voor hen zal het slechts 2025 zijn in plaats van 2070. Als ze uitstappen hebben ze 45 jaar in de tijd gereisd. Op die manier kan je enorme afstanden afleggen binnen een mensenleven. Stel dat een mensenleven 80 jaar duurt en je reist die 80 jaar aan 99% van de lichtsnelheid (100% is wetenschappelijk niet mogelijk), dan heb je geen 75 lichtjaar afgelegd maar meer dan 750 lichtjaar.... |
Het is dus theoretisch, wetenschappelijk mogelijk voor buitenaardse wezens om naar hier te komen. Echter voorlopig hebben we nog niemand gezien.
Eigen volk eerst zou dan heel andere bijklank hebben. :twisted: |
Citaat:
We sturen pas sinds 60 jaar em-straling uit van radio en tv, we zijn dus detecteerbaar binnen een bol met straal 60 lichtjaar rond de aarde, dat is natuurlijk peanuts. We zijn dus vrijwel zeker niet detecteerbaar voor alien beschavingen en het is wellicht vrij lastig voor aliens met eindige middelen om honderden miljoenen planeten fysiek te bezoeken. De kans dat er intelligent leven is binnen een straal van een paar duizend lichtjaar is vrij klein, maar stijgt natuurlijk sterk eenmaal je over miljoenen of miljarden lichtjaren praat. Maar de tijd die voor een reis voor zo'n afstanden, zelfs bij 0,99c blijft duizenden jaren of een groot veelvoud ervan. Het is dus mogelijk, theoretisch, maar zeer zeer onwaarschijnlijk. Verwaarloosbaar eigenlijk. |
Citaat:
Je dient de benodigde energie te leveren + en meer of even belangrijk je dient te versnellen/vertragen ... neem nu nog dat je max een 20 tal g aankunt |
Citaat:
Het lijkt wel alsof tijd afstand is en door zo snel te reizen je gebruikte tijd gelijk met die afstand komt te staan waardoor er geen of weinig verlies meer is. Enfin ik raaskal er maar op los zie ik. |
Citaat:
http://www.sg.unimaas.nl/programma.a...id=822&lang=nl Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet wat ik erover moet denken...Misschien weten de Aliens wel waar het allemaal over gaat ?:-D |
Citaat:
ZO zit het :http://www.rtlnieuws.nl/editienl/doc...aliens-bestaan Citaat:
|
Citaat:
Maar als tijd kan vertragen door snelheid valt daar misschien iets meer over te zeggen? Iets heel ergs ingewikkeld. :lol: |
Citaat:
In uw ogen is 100 jaar een lange tijd, omdat het de tijd is dat uw cellen in leven blijven ( ongeveer, ik wens je om die 100 jaar te bereiken in aanvaardbare toestand :-) ). Maar 100 jaar in de geschiedenis van het universum is twee keren niks. Iedereen maakt de tijd anders mee. Bvb tien minuten kunnen ongelofelijk lang duren als er een paar gasten u aan het aframmelen zijn. Als je aan het neuken bent echter, zijn die heel vlug voorbij.:-) Oude mensen zeggen bvb ook dat ze de indruk hebben dat de jaren steeds sneller voorbijgaan. Tijd is dus wel degelijk een illusie. Je moet de zaken op simpele wijze bezien, en je zal dan beseffen dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. |
Citaat:
Een mier bekijkt een emmer als een gigantische berg, bekeken vanop een dak lijkt die emmer echter heel klein. Het blijft dezelfde emmer, met dezelfde afmetingen, gewicht, kleur en dergelijke. Volgens jouw redenering is de emmer echter een illusie. |
Tijd is inderdaad een illusie. En dat komt omdat er geen verandering is. Er is alleen zijn en niet-zijn.
Nu lijkt het natuurlijk evident dat er verandering is: verandert de rups immers niet in een vlinder? De dingen zijn echter niet zoals ze ons voorkomen. Want als een rups verandert in een vlinder, waar was die vlinder dan eerst? Die moet in de rups zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Woensdag 03 oktober, 20h00 - 22h00 • Aula Minderbroedersberg 4-6 • € 5 / studenten gratis • Dr. G. Bodifée, astrofysicus, journalist en schrijver, Lummen (B) Citaat:
U vraagt ? Wij draaien. Dat tijd een illusie is, is geen van mijn persoonlijke bedenkingen ( die u minacht en constant maar tevergeefs poogt belachelijk te maken ), maar zowel die van een filosoof uit de Oudheid als die van algemeen erkend wetenschapper Einstein.;-) |
Citaat:
Citaat:
Overigens spelen relativistische effecten slechts een rol als er een snelheidsverschil is van minstens .1c tussen waarnemer en object. Binnen onze wereld komt dit niet voor tenzij bij telecom-toepassingen en gps. Je kan dus gerust tijd beschouwen als een volledig aparte dimensie als ruimte. |
Citaat:
|
Citaat:
Tja, niet echt een antwoord op mijn vraag. Aangezien je tot op heden niet geantwoord of geargumenteerd hebt waarom tijd een illusie is, ga ik er voorlopig van uit dat het geen illusie is. PS: namedropping is niet argumenteren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be