Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Werkdocument Leo Belgicus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209099)

Shadowke 8 november 2014 15:43

Werkdocument Leo Belgicus
 
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf

Hollander 8 november 2014 16:15

doen

cato 8 november 2014 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 7401010)
doen

In principe vindt ik het een positief voorstel en initiatief

Vragen heb ik nog als ,wat is het verschil met de Baarle groep die we hier al eerder hebben gezien?

Wat is de toekomst visie op Wallonie ,in relatie tot Vlaams-Nederlandse confederatie?

Het Oosten 8 november 2014 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7400965)
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf

Bent u wel zeker dat Wallonië en Vlaanderen uit mekaar groeien?

TheFourHorsemen 8 november 2014 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7401095)
Bent u wel zeker dat Wallonië en Vlaanderen uit mekaar groeien?

U heeft de laatste zes staatshervormingen gemist?

Shadowke 8 november 2014 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7401044)
In principe vindt ik het een positief voorstel en initiatief

Vragen heb ik nog als ,wat is het verschil met de Baarle groep die we hier al eerder hebben gezien?

Wat is de toekomst visie op Wallonie ,in relatie tot Vlaams-Nederlandse confederatie?

behoud van economische en vriendschappelijke banden.
voor de rest mag het doen wat het wilt.
kans is zéér groot dat ze aansluiten bij Frankrijk.

Het Oosten 8 november 2014 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7401112)
U heeft de laatste zes staatshervormingen gemist?

De staatshervorming is gewoon het aanpassen van Belgie aan de noden van de tijd. Zelden heb ik zovele Waalse ministers zoveel Nederlands horen praten. Nooit heb ik de Waalse economie zo zien converteren naar een economie zoals die in Vlaanderen werkt. Ook de Vlaams jongeren willen niet dat België splitst volgens een bevraging. En de volwassenen blijkbaar ook niet. En samen met Nederland willen ze zeker niet.

Met de beste wil van de wereld , maar zie ik zeker niet de afstand groter worden tussen Wallonië en Vlaanderen.

Shadowke 8 november 2014 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7401148)
De staatshervorming is gewoon het aanpassen van Belgie aan de noden van de tijd. Zelden heb ik zovele Waalse ministers zoveel Nederlands horen praten. Nooit heb ik de Waalse economie zo zien converteren naar een economie zoals die in Vlaanderen werkt. Ook de Vlaams jongeren willen niet dat België splitst volgens een bevraging. En de volwassenen blijkbaar ook niet.

Met de beste wil van de wereld , maar zie ik zeker niet de afstand groter worden tussen Wallonië en Vlaanderen.

je gaat zekers elk weekend een pint drinken in het café van je PS-vriendje Rikske van Klein-Luik?
kan je beter naar daar verhuizen.

Another Jack 8 november 2014 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7400965)
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf

Was je daar dan nog niet mee begonnen?

Het Oosten 8 november 2014 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7401171)
je gaat zekers elk weekend een pint drinken in het café van je PS-vriendje Rikske van Klein-Luik?
kan je beter naar daar verhuizen.

Wat heeft dit nu te maken met de discussie?

Ambiorix 8 november 2014 18:19

ik lees in het document:

"Een kleine groep Vlaamsgezinden wil louter een onafhankelijk Vlaanderen."

Wat wil je daar mee zeggen, Shadowke, dat de meerderheid een hereniging met Nederland wil?

hollande 8 november 2014 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7400965)
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf

:rofl::rofl::rofl:
*proest*


wat komt er nu boven het water

hollande 8 november 2014 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7401206)
Was je daar dan nog niet mee begonnen?

al 10 jaar geleden, en het ledenaantal is gegroeid met 1 man.:lol:

TheFourHorsemen 8 november 2014 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7401148)
De staatshervorming is gewoon het aanpassen van Belgie aan de noden van de tijd. Zelden heb ik zovele Waalse ministers zoveel Nederlands horen praten. Nooit heb ik de Waalse economie zo zien converteren naar een economie zoals die in Vlaanderen werkt. Ook de Vlaams jongeren willen niet dat België splitst volgens een bevraging. En de volwassenen blijkbaar ook niet. En samen met Nederland willen ze zeker niet.

Met de beste wil van de wereld , maar zie ik zeker niet de afstand groter worden tussen Wallonië en Vlaanderen.

Hoeveel Vlamingen kennen Waalse televisiesterren, politici... Ik kan natuurlijk niet voor heel Vlaanderen spreken, maar als ik in mijn kennissenkring kijk, merk ik toch duidelijk op dat men meer "bekende Nederlanders" kent dan "bekende Walen". En ze houden zich absoluut niet bezig met wat er over de taalgrens gebeurt, tenzij het ook invloed heeft op Vlaanderen. Ik zie amper minder afstand tussen Vlaanderen en Wallonië dan tussen België en een willekeurig buurland.

TheFourHorsemen 8 november 2014 18:30

En ik meende ook ergens gelezen te hebben dat er meer huwelijken plaatsvinden tussen Vlamingen en Nederlanders enerzijds en Walen-Franstaligen anderzijds, dan tussen Vlamingen en Walen.

Shadowke 8 november 2014 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 7401229)
ik lees in het document:

"Een kleine groep Vlaamsgezinden wil louter een onafhankelijk Vlaanderen."

Wat wil je daar mee zeggen, Shadowke, dat de meerderheid een hereniging met Nederland wil?

nee Ambiorix.
voor de meesten maakt het niet uit.

Ernst Niessen 8 november 2014 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7400965)
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf

Benoît Lutgen zelf houdt het op 2019, dus vooral: doen! :-)

http://www.knack.be/nieuws/belgie/lu...al-507065.html

Bron: http://www.knack.be

Ernst Niessen 8 november 2014 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 7401254)
nee Ambiorix.
voor de meesten maakt het niet uit.

... of durven zich niet uit te spreken uit vrees voor consequenties.

Ernst Niessen 8 november 2014 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 7401229)
ik lees in het document:

"Een kleine groep Vlaamsgezinden wil louter een onafhankelijk Vlaanderen."

Wat wil je daar mee zeggen, Shadowke, dat de meerderheid een hereniging met Nederland wil?

Met "een kleine groep Vlaamsgezinden" willen wij zeggen dat hun pleidooi voor een onafhankelijk Vlaanderen dat op zichzelf terugplooit getuigt van een onbegrepen haat tegen Nederlanders en een verraad van de Vlaamse zaak.

Op klein-België 2.0 zit niemand meer te wachten.

Ernst Niessen 8 november 2014 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7401148)
De staatshervorming is gewoon het aanpassen van Belgie aan de noden van de tijd. Zelden heb ik zovele Waalse ministers zoveel Nederlands horen praten. Nooit heb ik de Waalse economie zo zien converteren naar een economie zoals die in Vlaanderen werkt. Ook de Vlaams jongeren willen niet dat België splitst volgens een bevraging. En de volwassenen blijkbaar ook niet. En samen met Nederland willen ze zeker niet.

Met de beste wil van de wereld , maar zie ik zeker niet de afstand groter worden tussen Wallonië en Vlaanderen.

Aanpassen aan de noden van de tijd? Zo lust ik er nog wel een paar! België wordt al vanaf 1830 'aangepast aan de tijd'. Aangepast aan de noden van de bevolking - de Nederlandstaligen wier volkenrechtelijke verzuchtingen lange tijd genegeerd werden - zult u bedoelen.

Waalse ministers die Nederlands spreken. Dat werd ook eens tijd, hè? Of hadden wij moeten schrijven: Vlaamse ministers die Frans spreken? Want dat is al jaren zo. En dat wordt ook nog eens als heel normaal geconcipieerd. U laat het voorkomen alsof wij dankbaar moeten zijn en bewondering moeten hebben voor het feit dat zo veel Waalse ministers Nederlands spreken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be