Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Evaluatie ambtenaren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246357)

N-Vb 4 december 2018 00:54

Evaluatie ambtenaren
 
Bron: De Standaard

Vakbonden dreigen met acties na ‘onverteerbaar’ voorstel Homans

De vakbonden van de Vlaamse ambtenaren dreigen met acties na nieuw overleg met minister Liesbeth Homans (N-VA) over het ambtenarenstatuut. Een nieuw voorstel over de ontslagregeling noemen ze ‘onverteerbaar’.

De minister onderhandelt al een tijd met de overheidsbonden over het statuut van de Vlaamse ambtenaar en de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden van statutairen en contractuelen. Dat leidde al tot vakbondsacties in september bij onder meer de sluizen en in de havens, met heel wat hinder voor de scheepvaart tot gevolg.
Een ‘zwaar struikelblok’ is de evaluatieprocedure, zegt ACOD-vakbondsman Jan Van Wesemael. Nu kan iemand ontslagen worden na twee negatieve evaluaties binnen de drie jaar. ‘Homans wilde dat eerst optrekken naar twee negatieve evaluaties tijdens de hele loopbaan. Nu heeft ze dat bijgesteld naar 20 jaar. Dat is voor ons nog steeds onverteerbaar’, zegt Van Wesemael.

De bonden gaan zich nu beraden over acties. Donderdagnamiddag komen de drie vakbonden bijeen om hun standpunt te bepalen. Mogelijk volgt er ook nog een ultiem gesprek met de minister. Enkel als ze de termijn op ‘een deftig getal’ brengt, zijn acties voor ACOD nog te vermijden. ‘Voor ons zou 5 ?* 6 jaar misschien nog kunnen. Dat is al een verdubbeling van de huidige termijn’, aldus de vakbondsman.

De minister vindt dat de vakbonden geen ‘constructieve houding’ tonen door met acties te dreigen. Er is wel al overleg geplaagd, maar ‘de officiële onderhandelingen starten pas op 17 december’, zegt de woordvoerder van Homans.

Hypochonder 4 december 2018 07:31

Ja en dan? Heb je nog een aanzet tot discussie of ga je hier artikels blijven copy pasten?

Anna List 4 december 2018 07:38

ik vraag me af hoeveel van de ambtenaren in deze nog achter de bonden staan.

ik kan me voorstellen dat het voor ambtenaren die wel vooruit willen even frustrerend is, die eikels met negatieve evaluaties die de boel blijven verzieken ...

in elk geval in onze onderneming is er nooit veel geduld met meesurfers en nitwits, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het tussen ambtenaren anders is.

Vlad 4 december 2018 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8874608)
ik vraag me af hoeveel van de ambtenaren in deze nog achter de bonden staan.

ik kan me voorstellen dat het voor ambtenaren die wel vooruit willen even frustrerend is, die eikels met negatieve evaluaties die de boel blijven verzieken ...

in elk geval in onze onderneming is er nooit veel geduld met meesurfers en nitwits, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het tussen ambtenaren anders is.

De enige eikels die de boel verzieken zijn meestal de onbekwame politiek geparachuteerde mensen die de leiding hebben en doen wat nog veel onbekwamere politici hen verplichten te doen. Alles privatiseren en de politici die de laatste 40 jaar Europa naar de kloten hebben geholpen in de gevangenis steken. Verafstoot eerst.

Jay-P. 5 december 2018 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8874618)
De enige eikels die de boel verzieken zijn meestal de onbekwame politiek geparachuteerde mensen die de leiding hebben en doen wat nog veel onbekwamere politici hen verplichten te doen. Alles privatiseren en de politici die de laatste 40 jaar Europa naar de kloten hebben geholpen in de gevangenis steken. Verafstoot eerst.

95% van 't personeel van de NMBS zijn in dat geval politiek geparachuteerd? Zou me toch wat verwonderen.

N-Vb 5 december 2018 14:02

je hebt ook onbekwame, politiek benoemde, leidinggevenden, bv directeurs in een school,

als je als ambtenaar of leerkracht tegen hen zegt: "je bent een prutser, het draait hier vierkant"

word je zelf buitengegooid er wordt vanalles verzonnen, gelogen, zelfs geprovoceerd om u zwart te maken; besluit: je ontslag volgt,

en Justitie is hetzelfde corrupte zootje

Eduard Khil 5 december 2018 20:36

de helft van alle ambtenaren moet onmiddellijk ontslagen worden

Jan van den Berghe 5 december 2018 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8876014)
je hebt ook onbekwame, politiek benoemde, leidinggevenden, bv directeurs in een school,

als je als ambtenaar of leerkracht tegen hen zegt: "je bent een prutser, het draait hier vierkant"

word je zelf buitengegooid er wordt vanalles verzonnen, gelogen, zelfs geprovoceerd om u zwart te maken; besluit: je ontslag volgt,

en Justitie is hetzelfde corrupte zootje

Een leraar kan niet "buitengegooid" worden als hij zoiets tegen zijn directeur zegt. Hoogstens komt er een tuchtprocedure.

N-Vb 6 december 2018 05:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8876593)
Een leraar kan niet "buitengegooid" worden als hij zoiets tegen zijn directeur zegt. Hoogstens komt er een tuchtprocedure.

je kent er niet veel van hoor

N-Vb 6 december 2018 05:38

de meeste leidinggevenden zijn onbekwaam

Jay-P. 6 december 2018 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8876495)
de helft van alle ambtenaren moet onmiddellijk ontslagen worden

en de andere helft opgeleid.

Anna List 6 december 2018 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8876727)
je kent er niet veel van hoor

lol, jij wel dan???

laat dat nu zowat de grootste frustratie in elke school zijn, dat ze leraars die er met hun klak naar zwieren niet deftig kunnen ontslaan eens ze vast in dienst zijn.

Anna List 6 december 2018 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8876802)
en de andere helft opgeknoopt.

drastisch, maar efficiënt! ;-)

N-Vb 6 december 2018 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8876811)
lol, jij wel dan???

laat dat nu zowat de grootste frustratie in elke school zijn, dat ze leraars die er met hun klak naar zwieren niet deftig kunnen ontslaan eens ze vast in dienst zijn.



jij kent er ook niet veel van hoor,

de meeste problemen in scholen worden gecreëerd door de directeur zelf,
de leerkrachten moeten het maar ondergaan om in die knoeiboel te moeten functioneren en krijgen dan de zwarte piet toegeworpen

N-Vb 6 december 2018 16:17

veel directeurs zijn onbekwaam,

in een goed gestructureerde school met goede lln merk je dat niet,

in moeilijke scholen krijgen de leerkrachten de schuld van de desorganisatie van de prutsdirecteurs

Eduard Khil 6 december 2018 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8876728)
de meeste leidinggevenden zijn onbekwaam

de meeste mensen zijn de facto achterlijk en onbekwaam. Dus ook een groot deel van de leidinggevenden. Zéker al onder de ambtenaren, want bekwame mensen werken in de privé

Eyjafjallajökull 6 december 2018 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8877332)
de meeste mensen zijn de facto achterlijk en onbekwaam. Dus ook een groot deel van de leidinggevenden. Zéker al onder de ambtenaren, want bekwame mensen werken in de privé

:lol:

Jan van den Berghe 7 december 2018 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8876727)
je kent er niet veel van hoor

O jawel, ik ben onderwijzer met veel dienstjaren.

N-Vb 8 december 2018 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8878584)
O jawel, ik ben onderwijzer met veel dienstjaren.


in het lager onderwijs zijn er geen problemen zoals bv in het beroepsonderwijs in Antwerpen of in Brussel

en een onderwijzer die als directeur benoemd wordt kan meestal de problemen wel aan,

in het beroepsonderwijs heb je andere katten te geselen:
ongemotiveerde jongeren die met niks in orde zijn, spijbelen,
brutaal, onbeschoft, alle lln van de klas die een C-attest halen,
de helft van de klas die buitengezet wordt, diefstal, agressie,

onbekwame directeurs die in zo'n school benoemd worden maken het meestal nog erger,
er is trouwens geen fatsoenlijke opleiding voor directeurs,
allemaal politieke benoemingen, zoon/dochter van...

je kent er duidelijk niet veel van

N-Vb 8 december 2018 02:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8878749)
in het lager onderwijs zijn er geen problemen zoals bv in het beroepsonderwijs in Antwerpen of in Brussel

en een onderwijzer die als directeur benoemd wordt kan meestal de problemen wel aan,

in het beroepsonderwijs heb je andere katten te geselen:
ongemotiveerde jongeren die met niks in orde zijn, spijbelen,
brutaal, onbeschoft, alle lln van de klas die een C-attest halen,
de helft van de klas die buitengezet wordt, diefstal, agressie,

onbekwame directeurs die in zo'n school benoemd worden maken het meestal nog erger,
er is trouwens geen fatsoenlijke opleiding voor directeurs,
allemaal politieke benoemingen, zoon/dochter van...

je kent er duidelijk niet veel van

lees het Nieuwsblad:

Bron: Nieuwsblad

De autoriteit in het klaslokaal brokkelt af. Een goede zaak, zegt de één. Een ramp, zegt de ander. De realiteit? Vooral voor leerkrachten in het beroepsonderwijs is het pompen of verzuipen. De helft van onze BSO-leerkrachten noemt zijn of haar leerlingen brutaal, en één op vijf verliest geregeld de controle over de klas. Wij deden ons voor als leraar in opleiding en observeerden de lessen in een beroepsschool in de grote stad. “Ze hebben al onze stokken achter de deur afgenomen om die gasten tot de orde te roepen.”


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be