Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   1 op 4 gezinnen kan geen onverwachte uitgave van €1100 aan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247116)

Hypochonder 2 februari 2019 12:36

1 op 4 gezinnen kan geen onverwachte uitgave van €1100 aan
 
https://www.hln.be/de-krant/allebei-...euro~a08ca84b/

Citaat:

Evy (37), administratief bediende bij internationaal bedrijf (4/5de) Lars (37), arbeider in bakkerij (voltijds) drie dochters (12, 9 en 3 jaar)
Niet rondkomen maar toch drie dochters hebben, het gaat er echt niet in bij mij.

Veel van die mensen doen enorme uitgaven aan dommigheden: abonnementen bij Telenet en/of Proximus, ze hebben honden, katten, muizen, slangen, ratten, vogels, reptielen en zo voort... Ze gaan elke week naar de Action hun kar volladen met zaken die ze totaal niet nodig hebben. Ze hebben abonnementen bij sportclubs waar ze één keer geweest zijn.

Ze hebben een veel te dure auto op afbetaling of private lease die ze voor elke verplaatsing gebruiken, ook al is het maar 50 meter ver.

maddox 2 februari 2019 15:23

Ik ken mensen die als alleenstaande geen onverwachte uitgave van €500 binnen de maand kunnen voldoen.

De schoofzak 2 februari 2019 15:28

3600 euro netto, na een belastingsvoordeel dank zij drie kinderen?
Is er een sos ons aan het bedotten?

Maar zelfs mocht het 4000 zijn, moeten we nog eens uitleggen dat arbeid kapot belast wordt?

Demper 2 februari 2019 16:14

Triestig.

fred vanhove 2 februari 2019 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8929083)
Ik ken mensen die als alleenstaande geen onverwachte uitgave van €500 binnen de maand kunnen voldoen.

Ik ken mensen met 5000 euro netto per maand die diep in de schulden zitten. Anderzijds zijn er veel mensen die met 1500 euro per maand een normaal leventje leiden zonder excessen maar ook zonder schulden.

kojak 2 februari 2019 16:21

De titel ware beter anders geweest:

1 op 4 gezinnen kunnen hun geld niet beheren.

OCMW's zeggen net hetzelfde.

Tavek 2 februari 2019 16:27

Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.

Demper 2 februari 2019 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8929118)
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.

Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.

maddox 2 februari 2019 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8929125)
Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.

Maar wat noemt u te duur? Mijn vader betaalt €350 huur voor een sociaal appartementje met 2 slaapkamertjes.
Een kennis van me betaalt €430 voor een jaren 60 HOB, 3 slaapkamers, zonder enige vorm van "officiële" verbeteringen. (alles enkel glas, gaskachel in de woonkamer en badkamer, de rest onverwarmd)
En 4 huizen verwijderd van hier betaalt een "buur" €750 voor een 1928 woning met 2 slaapkamers die het moet doen met 3 zekeringen, geen isolatie en een mazoutketel waar de stukken gietijzer made in Belgium zijn.

Demper 2 februari 2019 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8929127)
Pak dan een kartonnen doos.

Aha, meneer is verhuurder?

maddox 2 februari 2019 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8929128)
Aha, meneer is verhuurder?

Goed zot, met figuren zoals u.. laat maar. Ik zal uit de goedheid van mijn hart u een kartonnen doos geven die ik gratis mee kon nemen van het containerpark of andere locatie waar ik eens moest zijn.
Ik ga er niet voor rondrijden of andere moeite doen.

dpg 2 februari 2019 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8929118)
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.

Ze moeten lastig op hun eigen zijn.
Ik heb altijd kunnen sparen, altijd, ook toen ik mijn eerste woning alleen kocht van mijn bescheiden arbeidersloon.

Men kan niet meer sparen omdat men nooit geleerd heeft te sparen.

Mijn generatie spaarde om een appeltje voor de dorst te hebben, tegenwoordig spaart men met als doel het op dag X uit te geven, zodat men de volgende dag opnieuw kan starten met sparen om het op dag Y uit te geven.

En als er dan tussen dag X en Y iets onverwachts voorvalt is het miserie.

Tavek 2 februari 2019 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8929125)
Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.

Ja en nee.

Hun ouders (toch hier in het maasland) hebben vaak een hoge levensstandaard kunnen bereiken door goedbetaalde jobs in de maakindustrie. Indien je in de jaren 70 of 80 bij Ford Genk, Siemens, Bekaert, de mijnen, enz...werkte verdiende je gemakkelijk 40-50 % meer dan bij de gemiddelde KMO. Dat zorgde er voor dat deze mensen vaak mooie vrijstaande woningen met een mooie gezinswagen konden betalen.

Die goedbetaalde maakjobs zijn verdwenen, en wil je nu een hoger loon hebben, zal je moeten hebben gestudeerd, of succesvolle zelfstandige worden (wat niet iedereen gegeven is).

Of denk je dat magazijnier bij Essers beter betaalt dan de job die pa had aan de band bij Ford ? De lokatie is hetzelfde...het loon gemakkelijk delen door twee.

Demper 2 februari 2019 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8929132)
Goed zot, met figuren zoals u.. laat maar. Ik zal uit de goedheid van mijn hart u een kartonnen doos geven die ik gratis mee kon nemen van het containerpark of andere locatie waar ik eens moest zijn.
Ik ga er niet voor rondrijden of andere moeite doen.

Als gij niet erkent dat huizen tegenwoordig veel te duur zijn.

Dan bezit ge tal van huizen om te verkopen.
Of wacht er een erfenis op u.
Of zijt ge verhuurder, zo simpel is dat.

Gij haalt hoe dan ook voordeel uit die absurde prijzen.

Profiteur 2 februari 2019 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8929118)
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

En hoeveel gezinnen waar beide ouders een hogere opleiding hebben genoten en een goed betaalde job hebben zien niet af? Waarschijnlijk veel meer dan iedereen zou denken. Omdat ze het aan de buitenwereld willen laten zien hoeveel ze wel niet verdienen en zich daarom diep in schulden steken. Een dikke villa sleutel-op-deur, direct aan gelegde tuin, regelmatig op reis, steeds de nieuwste iPhone's voor de ganse kroost, merkkledij aan doen, elke week restaurantbezoeken, duur gadgets ... Wagens niet want de dikke BMW, Mercedes en Audi zijn salariswagens. Ze zeggen wel aan hun geburen dat ze die zelf gekocht hebben. Die gezinnen zitten veel in een financieel drama. Maar naar de buitenwereld zijn dit gezinnen die een mooi leven hebben. Ik kan er zo direct in mijn naaste familie- en kennissenkring tientallen opnoemen. Maar moet ik nu leedvermaak of medelijden hebben? Een gezin dat enkele kinderen dat op hun pakweg 50e geen eigen afbetaalde woning heeft en geen minstens 50000 euro op een spaarrekening zijn niet goed bezig geweest.

Tavek 2 februari 2019 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8929155)
En hoeveel gezinnen waar beide ouders een hogere opleiding hebben genoten en een goed betaalde job hebben zien niet af? Waarschijnlijk veel meer dan iedereen zou denken. Omdat ze het aan de buitenwereld willen laten zien hoeveel ze wel niet verdienen en zich daarom diep in schulden steken. Een dikke villa sleutel-op-deur, direct aan gelegde tuin, regelmatig op reis, steeds de nieuwste iPhone's voor de ganse kroost, merkkledij aan doen, elke week restaurantbezoeken, duur gadgets ... Wagens niet want de dikke BMW, Mercedes en Audi zijn salariswagens. Ze zeggen wel aan hun geburen dat ze die zelf gekocht hebben. Die gezinnen zitten veel in een financieel drama. Maar naar de buitenwereld zijn dit gezinnen die een mooi leven hebben. Ik kan er zo direct in mijn naaste familie- en kennissenkring tientallen opnoemen. Maar moet ik nu leedvermaak of medelijden hebben? Een gezin dat enkele kinderen dat op hun pakweg 50e geen eigen afbetaalde woning heeft en geen minstens 50000 euro op een spaarrekening zijn niet goed bezig geweest.

Welk financieel drama ?

Als je 5000 netto verdient kan je vrij simpel al die luxe wegsnijden en terug gaan naar je basisuitgaven.

Als je 3500 netto verdient met 3 kinderen is dat al heel wat moeilijker. Veel "luxe uitgaven" zijn er dan niet meer.

Profiteur 2 februari 2019 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8929157)
Welk financieel drama ?

Als je 5000 netto verdient kan je vrij simpel al die luxe wegsnijden en terug gaan naar je basisuitgaven.

Als je 3500 netto verdient met 3 kinderen is dat al heel wat moeilijker. Veel "luxe uitgaven" zijn er dan niet meer.

Daar zit dan de oorzaak waar het fout loopt. Misschien in de scholen iets meer over condooms en de pil vertellen? Geen medelijden met die mensen. Ik ken ook zo een alleenstaande vrouw met 3 kinderen. En maar blèten dat leven te duur is geworden. Maar wel om de zoveel tijd een andere man in haar bed. Waarschijnlijk tot kind 4 er aan zal komen. Maar als ik dat dan zeg dan ben ik de boeman en maakt ze mij in de vriendenkring zwart. Maar wie is hier fout bezig?

Tavek 2 februari 2019 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8929163)
Daar zit dan de oorzaak waar het fout loopt. Misschien in de scholen iets meer over condooms en de pil vertellen? Geen medelijden met die mensen. Ik ken ook zo een alleenstaande vrouw met 3 kinderen. En maar blèten dat leven te duur is geworden. Maar wel om de zoveel tijd een andere man in haar bed. Waarschijnlijk tot kind 4 er aan zal komen. Maar als ik dat dan zeg dan ben ik de boeman en maakt ze mij in de vriendenkring zwart. Maar wie is hier fout bezig?

Ik heb het over tweeverdieners met 3 kinderen.

Profiteur 2 februari 2019 17:17

Tweeverdieners met 3 kinderen en dan financiële problemen? Dan moeten ze eerst de dure iPhone's, hun 4G GSM abonnementen, hun digitale TV met betaalzenders, hun netflix abonnementen, hun merkkledij en hun reizen weg laten. En waarschijnlijk nog tientallen andere prullen. Dan pas kan men spreken over financiële problemen. Maar soit iedereen doet wat hij zelf denkt wat het beste is. Van mij moeten gezinnen die -zoals de topictitel zegt- geen onverwachtse uitgave van 100 euro aan kunnen geen greintje medelijden of empathie verwachten.

dpg 2 februari 2019 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8929136)
Ja en nee.

Hun ouders (toch hier in het maasland) hebben vaak een hoge levensstandaard kunnen bereiken door goedbetaalde jobs in de maakindustrie. Indien je in de jaren 70 of 80 bij Ford Genk, Siemens, Bekaert, de mijnen, enz...werkte verdiende je gemakkelijk 40-50 % meer dan bij de gemiddelde KMO. Dat zorgde er voor dat deze mensen vaak mooie vrijstaande woningen met een mooie gezinswagen konden betalen.

Die goedbetaalde maakjobs zijn verdwenen, en wil je nu een hoger loon hebben, zal je moeten hebben gestudeerd, of succesvolle zelfstandige worden (wat niet iedereen gegeven is).

Of denk je dat magazijnier bij Essers beter betaalt dan de job die pa had aan de band bij Ford ? De lokatie is hetzelfde...het loon gemakkelijk delen door twee.

Velen hebben zich werkelijk van alles laten wijsmaken, niet in staat door de bling bling heen te kijken.

Ik kreeg indertijd 1995 nog een bouwpremie omdat mijn bruttoloon het vastgelegde maximum niet overschreed.

Wat wel het geval was bij grote bedrijven dat je loonzekerheid had, je kon een lening op langere tijd nemen, je wist dat je werkzekerheid had, je wist dat je loon altijd op tijd zou zijn en je kon dus ook een financieel risico nemen iets wat vandaag alleen nog voor een ambtenaar kan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be