Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   komkommertijd : Bean Weyts legt confederalisme op tafel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244350)

Pandareus 14 juli 2018 07:51

komkommertijd : Bean Weyts legt confederalisme op tafel
 
Nu zowat iedereen met de koffer in de hand staat of reeds op zijn vakantiebestemming aangekomen is, de federale regering in begrotingsconclaaf zit om knopen door te hakken en de 11e juli opvallend weinig animo heeft losgemaakt voelt minister Bean de kriebel om wat stoere praat te verkondigen.

Of zo lijkt het toch, tenzij je de tekst eens tegen het licht gaat houden...

Citaat:

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) wil het communautaire na de verkiezingen van 2019 opnieuw op de onderhandelingstafel leggen. Dat zegt hij in een interview met De Tijd. “De zesde staatshervorming is een zotternij van jewelste. Ik heb een avondvullend programma met idiote voorbeelden over bevoegdheidsdiscussies.”

Weyts wil na de federale en regionale verkiezingen opnieuw stappen zetten richting confederalisme, waarbij de meeste bevoegdheden bij de regio’s zitten. “Grosso modo hebben we twee keuzes. Ofwel gaan we door met de huidige formule, waarbij de ene gemeenschap de andere domineert (...) De tweede optie is de confederale omslag. Ik hoop dat ook de Franstaligen inzien dat het confederalisme voor hen een betere optie is.” Zo krijgen ze het beleid waarvoor ze gestemd hebben”, zegt hij in De Tijd.

Zevende staatshervorming

“Ik hoop dat we in 2019 stappen kunnen zetten naar dat confederalisme. Al hangt dat van twee dingen af: het mandaat van de kiezer en wie tegenover ons aan de onderhandelingstafel zit.”

Weyts pleit voor een volwaardige zevende staatshervorming. “Nog eens een paar trofeetjes binnenhalen, waardoor alles nog inefficiënter wordt, dat spel gaan we niet spelen”, klinkt het. “De zesde staatshervorming is een zotternij van jewelste. Ik heb een avondvullend programma met idiote voorbeelden over bevoegdheidsdiscussies.”

Economische herstelregering

De N-VA zette na de verkiezingen van 2014 volop in op een economische herstelregering, en stopte de communautaire corebusiness tijdelijk in de koelkast. Verschillende partijkopstukken lieten al verstaan dat de partij ook in 2019 niet per se met een communautaire agenda naar de verkiezingen trekt. “We zien na de verkiezingen wel of het erin zit”, liet voorzitter Bart De Wever vorig jaar nog optekenen.
bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...uzes~a5179cc1/

-hij legt dat op tafel na de verkiezingen als de strijd al voorbij is dus
-hij start door te zeggen dat er 2 keuzes zijn : niets doen, of confederalisme
-daardoor geeft hij zelf al aan dat het hoe dan ook de eerste keuze zal worden en er niet voor geknokt gaat worden
-hij zegt dat het afhangt van wie er voor hen aan tafel gaat zitten, hangt het communautaire zieltje van n-va vast aan PS misschien ? Met MR géén communautaire kramp dus ?
-hij pleit voor een zevende staatshervorming. Let wel : hij gaat daarover praten na de verkiezingen. We praten dus over 2029 ten vroegste om die te implementeren. :lol:
-nergens in heel het interview zegt Bean dat dit een conditie tot deelname aan de regering is, dus de handdoek is nu al in de ring geworpen.

Komkommertijd...

Dadeemelee 14 juli 2018 08:26

En gaat de NVA van de Onafhankelijkheid van Vlaanderen een campagnethema maken in de verkiezingsstrijd?
Eerst zien en daarna...

Jantje 14 juli 2018 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8758793)
Nu zowat iedereen met de koffer in de hand staat of reeds op zijn vakantiebestemming aangekomen is, de federale regering in begrotingsconclaaf zit om knopen door te hakken en de 11e juli opvallend weinig animo heeft losgemaakt voelt minister Bean de kriebel om wat stoere praat te verkondigen.

Of zo lijkt het toch, tenzij je de tekst eens tegen het licht gaat houden...


bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...uzes~a5179cc1/

-hij legt dat op tafel na de verkiezingen als de strijd al voorbij is dus
-hij start door te zeggen dat er 2 keuzes zijn : niets doen, of confederalisme
-daardoor geeft hij zelf al aan dat het hoe dan ook de eerste keuze zal worden en er niet voor geknokt gaat worden
-hij zegt dat het afhangt van wie er voor hen aan tafel gaat zitten, hangt het communautaire zieltje van n-va vast aan PS misschien ? Met MR géén communautaire kramp dus ?
-hij pleit voor een zevende staatshervorming. Let wel : hij gaat daarover praten na de verkiezingen. We praten dus over 2029 ten vroegste om die te implementeren. :lol:
-nergens in heel het interview zegt Bean dat dit een conditie tot deelname aan de regering is, dus de handdoek is nu al in de ring geworpen.

Komkommertijd...

't Ja, de NVA is nooit van dat idee afgestapt, maar heeft het laten rusten en rijpen.
En het is inderdaad verstandig om er geen direct verkiezingsprogramma van te maken, want datheeft meer invloed op de uitslag van de verkiezingen in Wallonië dan in Vlaanderen.
Er een punt voor regeringsonderhandelingen van maken voor verkiezingen, maakt de bespreken voor een regeerakkoord op voorhand zeer moeilijk.
Men kan dit dus beter in stilte doen, maar men moet de Vlaamse kiezers wel regelmatig laten weten dat dit punt niet van de agenda is verdwenen.

Skobelev 14 juli 2018 08:55

Om het na de verkiezingen weer in de diepvries te steken? Neen, bedankt,
Nieuwe Vlaamse Achterbaksen.

Vlad 14 juli 2018 08:55

Heeft die mens niet al z'n handen vol met onze immobiliteit ?

ViveLaBelgique 14 juli 2018 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8758803)
't Ja, de NVA is nooit van dat idee afgestapt, maar heeft het laten rusten en rijpen.

Zijn er nieuwe teksten van de N-VA waar hun confederalisme is uitgewerkt ? Gaat N-VA nog altijd voor de Brusselkeuze ?

Jantje 14 juli 2018 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8758812)
Zijn er nieuwe teksten van de N-VA waar hun confederalisme is uitgewerkt ? Gaat N-VA nog altijd voor de Brusselkeuze ?

Waarom nieuwe teksten uitwerken?
De N-VA heeft nog steeds dezelfde standpunten rond een confederaal België.

Maar om in Wallonië dat idee te doen rijpen, moet men eerst vanuit Vlaanderen zorgen dat Wallonië zelfbedruipend is en dat ze daar het gevoel krijgen te betalen voor het BHG.

De schoofzak 14 juli 2018 09:39

Sommige zagerijen hangen ferm mijn kloten uit.

We hebben bij de vorming van deze regering aangekondigd dat we Di Rupo II wilden vermijden, en tegelijk wilden de zieltjes van veel kiezers winnen, door te bewijzen dat wij konden regeren.
Daarvoor waren we bereid om vijf jaar het communautaire in de diepvries te steken.

Vijf jaar dus.

En wat lezen we hier in dit forum dagelijks?
Zaag zaag, het is al vier jaar en 261 dagen en nog altijd niks op het communautaire;
Zaag zaag, het is al vier jaar en 262 dagen, en nog altijd niks op het communautaire;
Zaag zaag, het is al vier jaar en 263 dagen, en nog altijd niks op het communautaire;
.......
Altijd maar zagen.

Skobelev 14 juli 2018 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8758828)
Sommige zagerijen hangen ferm mijn kloten uit.

We hebben bij de vorming van deze regering aangekondigd dat we Di Rupo II wilden vermijden, en tegelijk wilden de zieltjes van veel kiezers winnen, door te bewijzen dat wij konden regeren.
Daarvoor waren we bereid om vijf jaar het communautaire in de diepvries te steken.

Vijf jaar dus.

En wat lezen we hier in dit forum dagelijks?
Zaag zaag, het is al vier jaar en 261 dagen en nog altijd niks op het communautaire;
Zaag zaag, het is al vier jaar en 262 dagen, en nog altijd niks op het communautaire;
Zaag zaag, het is al vier jaar en 263 dagen, en nog altijd niks op het communautaire;
.......
Altijd maar zagen.

Prikt het in uw oogjes, jij als lid van de Niueuwe Vlaamse Achterbaksen, dat men de vinger nog eens in de Vlaamse wonde durft te steken? Weer op jacht naar Vlaamse stemmen om ze vervolgens, eens de verkiezingen voorbij, weer te negeren met een pennentrek? FUCK uw NVA.

ViveLaBelgique 14 juli 2018 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8758818)
Waarom nieuwe teksten uitwerken?
De N-VA heeft nog steeds dezelfde standpunten rond een confederaal België.

De Brussel-keuze die uitgewerkt is in de laatste N-VA teksten over confederalisme is naar mijn bescheiden mening niet goed uitgewerkt. Naar analogie met de Vlaamse zorg wordt aan Brusselaars de keuze gelaten om zichzelf Vlaming of niet te declareren.

Het verschil met de N-VA Brussel-keuze is dat deze voor alle aspecten van de gezondheid, welzijn en culturele beleving geldt, inclusief de opbouw van persoonsgebonden rechten gedurende de persoonlijke levensloop.

Een ander verschil in N-VA Brussel-keuze met de Vlaamse zorg in Brussel is dat als een Brussellaar kiest om zichzelf niet als Vlaming te declareren dat hij voor de betrokken aspecten van ambtswege is aangesloten bij la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Voor de Vlaamse zorg is voor niet aangesloten Brusselaars toch de mogelijkheid voorzien om in bepaalde omstandigheden wel aan te sluiten. Bij de Brussel-keuze is dit nog niet uitgewerkt. Er is ook geen uitwerking van de overdracht van opgebouwde persoonsgebonden rechten tussen la Fédération Walllonie-Bruxelles en Vlaanderen.

In de grote media zwijgt N-VA liefst over hun confederalisme uitwerking over Brussel. Het Vlaams Belang neemt hier een veel duidelijker standpunt in. Voor het Vlaams Belang ligt Brussel in Vlaanderen en maakt het er ook integraal deel van uit.

De schoofzak 14 juli 2018 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8758833)
Prikt het in uw oogjes, jij als lid van de Niueuwe Vlaamse Achterbaksen, dat men de vinger nog eens in de Vlaamse wonde durft te steken? Weer op jacht naar Vlaamse stemmen om ze vervolgens, eens de verkiezingen voorbij, weer te negeren met een pennentrek? FUCK uw NVA.

Dat de Blokkers kregelig worden omdat ze achteruit gaan in de peilingen, stoort me van geen kanten.
Ik zou maar één ding spijtig vinden: dat ze onder de kiesdrempel zouden vallen.
De ideale uitslag voor het Belang, naar mijn mening, zou 5.01 procent van de stemmen zijn.

Zipper 14 juli 2018 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8758849)
Dat de Blokkers kregelig worden omdat ze achteruit gaan in de peilingen, stoort me van geen kanten.
Ik zou maar één ding spijtig vinden: dat ze onder de kiesdrempel zouden vallen.
De ideale uitslag voor het Belang, naar mijn mening, zou 5.01 procent van de stemmen zijn.

tov vorige verkiezing in 2014 gaan het VB zelfs licht vooruit (in de peilingen), en dat zal niet ten koste van Groen zijn (if you know what I mean)

De schoofzak 14 juli 2018 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8758836)
De Brussel-keuze die uitgewerkt is in de laatste N-VA teksten over confederalisme is naar mijn bescheiden mening niet goed uitgewerkt. Naar analogie met de Vlaamse zorg wordt aan Brusselaars de keuze gelaten om zichzelf Vlaming of niet te declareren.
....

U mag uw bescheiden mening hebben.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8758836)
In de grote media zwijgt N-VA liefst over hun confederalisme uitwerking over Brussel. Het Vlaams Belang neemt hier een veel duidelijker standpunt in. Voor het Vlaams Belang ligt Brussel in Vlaanderen en maakt het er ook integraal deel van uit.

Het is mijn bescheiden mening dat dat standpunt zo typisch is als alle standpunten van het Belang: onmogelijk waar te maken zoals het voorgesteld wordt.
Ik ben ook licht van een ander gedacht omtrent Brussel, dan hetgeen de NVA voorstelt sedert een vijftal jaren, toen ze dat spellement eens deftig uitwerkte. Maar het kan mogelijks zijn, dat zeer uitzonderlijk, een aantal kopstukken van de nva, tijdelijk en niet definitief, slimmer zijn dan mezelf mijn eigen ikzelve.

dalibor 14 juli 2018 10:22

Citaat:

't Ja, de NVA is nooit van dat idee afgestapt, maar heeft het laten rusten en rijpen.
Heet uw eigen programma inslikken tegenwoordig zo? 'Laten rijpen'.

Skobelev 14 juli 2018 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8758849)
Dat de Blokkers kregelig worden omdat ze achteruit gaan in de peilingen, stoort me van geen kanten.
Ik zou maar één ding spijtig vinden: dat ze onder de kiesdrempel zouden vallen.
De ideale uitslag voor het Belang, naar mijn mening, zou 5.01 procent van de stemmen zijn.

Om uw vernedering te verbergen moet je niet over een andere partij beginnen. De NVA doet gewoon NIETS voor Vlaanderen.

ViveLaBelgique 14 juli 2018 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8758857)
Het is mijn bescheiden mening dat dat standpunt zo typisch is als alle standpunten van het Belang: onmogelijk waar te maken zoals het voorgesteld wordt.

Hetzelfde werd gezegd van het stappenplan van het Vlaams Belang om de gastarbeiders en hun nageslacht terug naar huis te sturen. Ondertussen zijn er al vele stappen verwezenlijkt. Onder meer de stap om het nageslacht van de gastarbeiders in hun taal te onderwijzen zodat de integratie in hun oorsprongland gefaciliteerd wordt.

Het Vlaams Belang plan omtrent Brussel snijdt hout. De N-VA brussel-keuze uit hun confederalisme oplossing doorstaat geen juridische toetsing.

Pandareus 14 juli 2018 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8758803)
't Ja, de NVA is nooit van dat idee afgestapt, maar heeft het laten rusten en rijpen.
En het is inderdaad verstandig om er geen direct verkiezingsprogramma van te maken, want datheeft meer invloed op de uitslag van de verkiezingen in Wallonië dan in Vlaanderen.
Er een punt voor regeringsonderhandelingen van maken voor verkiezingen, maakt de bespreken voor een regeerakkoord op voorhand zeer moeilijk.
Men kan dit dus beter in stilte doen, maar men moet de Vlaamse kiezers wel regelmatig laten weten dat dit punt niet van de agenda is verdwenen.

Er is een meer voor de hand liggende reden dat deze communicatie er kwam. Namelijk dat V & V de pers haalden samen met een blok politica. Als 2 flamingante politici die n-va verlieten de aandacht van de pers capteren, dan is het voor de communicatie dienst van n-va tijd om te reageren.

Maar aangezien het enkel voor de vlaamse kiezer belang kan hebben, laten ze dat niet doen door een nationaal politicus zoals bv Jan Jambon maar wel door die schrielkip van een Ben Weyts.

Zo weet Charles Michel ook dat het enkel maar wat marketing is en dat hij niet moet rekenen op een lastige n-va aan de onderhandelingstafel.

Xenophon 14 juli 2018 11:21

Goed gezien.

Na de kiezing willen we confederalisme op tafel leggen.

Nu, het kleinste kind weet dat ze stemmen gaan verliezen, dus gaat men zeggen, de kiezer wil geen confederalisme, dus we zijn goed bezig zoals we bezig zijn.

...

Met zulke 'eigen' politici hebben niet eens vijanden nodig.

Pandareus 14 juli 2018 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8758910)
Goed gezien.

Na de kiezing willen we confederalisme op tafel leggen.

Nu, het kleinste kind weet dat ze stemmen gaan verliezen, dus gaat men zeggen, de kiezer wil geen confederalisme, dus we zijn goed bezig zoals we bezig zijn.

...

Met zulke 'eigen' politici hebben niet eens vijanden nodig.


[IMG]via Imgflip Meme Generator[/IMG]

Jantje 14 juli 2018 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8758896)
Er is een meer voor de hand liggende reden dat deze communicatie er kwam. Namelijk dat V & V de pers haalden samen met een blok politica. Als 2 flamingante politici die n-va verlieten de aandacht van de pers capteren, dan is het voor de communicatie dienst van n-va tijd om te reageren.

Maar aangezien het enkel voor de vlaamse kiezer belang kan hebben, laten ze dat niet doen door een nationaal politicus zoals bv Jan Jambon maar wel door die schrielkip van een Ben Weyts.

Zo weet Charles Michel ook dat het enkel maar wat marketing is en dat hij niet moet rekenen op een lastige n-va aan de onderhandelingstafel.

Dat idee had ik ook


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be