Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Geneeskunde voor het Volk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=37707)

de limburgse leeuw 4 augustus 2005 18:33

Geneeskunde voor het Volk
 
Citaat:

De Orde van geneesheren schorst twee huisartsen van Geneeskunde voor het Volk. Dokter Nele en dokter Chris mogen respectievelijk één en twee weken lang hun patiënten niet verzorgen. Dokter Chris en haar man en kinderen wachten bovendien met een bang hart op de komst van een deurwaarder thuis.


Nele Vandenbempt, huisarts in Schaarbeek en Chris Deprédomme, huisarts in Molenbeek, worden geschorst omdat ze hun lidgeld niet betalen. "Onze principes staan haaks op die van de Orde," zegt dokter Nele. "Wij bieden onze patiënten gratis én kwaliteitsvolle geneeskunde. Onze praktijk maakt deel uit van de VZW Geneeskunde voor het Volk die sedert de jaren '70 gratis geneeskunde aanbiedt. De Orde is daar tegen." De Orde noemt een gezondheidszorg met twee snelheden onvermijdelijk: iedereen krijgt een minimumaanbod, al de rest moet de patiënt uit eigen zak betalen via dure verzekeringen.

Bij dokter Chris en haar collega Leen Vermeulen in Molenbeek,kan de deurwaarder elk moment langskomen om thuis de inboedel in beslag te nemen. "Onze collega Dirk Van Duppen schreef een boek vol over de wantoestanden binnen de Belgische gezondheidszorg. Zou de Orde zich daar niet beter op concentreren in plaats van dokters te pesten die weigeren hun lidgeld te betalen?" De Orde heeft ook nooit het kiwi-model van Van Duppen gesteund dat nochtans vele miljarden euro's zou opleveren voor de gezondheidszorg.

De twee dokters tekenen alvast beroep aan tegen de schorsing. En als de deurwaarder langskomt zullen de patiënten, hun vrienden en sympathisanten paraat staan om dit te verhinderen.

Bron : Indymedia.be Vandaag.
Een grote schande is het. Het initiatief van Geneeskunde voor het Volk is een van de beste initiatieven die er in de geneeskundige wereld genomen zijn.

Grellig 4 augustus 2005 18:49

Hoeveel bedraagt dat lidgeld voor de "orde van geneesheren" leeuw?Is dat zoveel dat ze er de deurwaarder voor kunnen sturen?

de limburgse leeuw 4 augustus 2005 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Hoeveel bedraagt dat lidgeld voor de "orde van geneesheren" leeuw?Is dat zoveel dat ze er de deurwaarder voor kunnen sturen?

Misschien is dat lidgeld op zich niet zo hoog, maar het gaat om een principekwestie die al tientallen jaren aansleept. Dat is wat ik ervan begrepen heb. Geneeskunde voor het Volk weigert die bijdrage te betalen. Echt verwonderlijk is dat niet, want de Orde van Geneesheren steunt hen ook op geen enkele wijze. Integendeel zelfs.

De schoofzak 4 augustus 2005 19:13

Geneeskunde voor het volk heeft niet de bedoeling om geneeskunde toegankelijker te maken voor het volk.

Het heeft enkel de bedoeling om reklame te maken voor de kommunistische partij die erachter zit.
Dat weet toch het kleinste kind.
Evenzeer als deze draad opstarten, ook maar enkel publicitair-politieke doeleinden heeft.

de limburgse leeuw 4 augustus 2005 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Geneeskunde voor het volk heeft niet de bedoeling om geneeskunde toegankelijker te maken voor het volk.

Het heeft enkel de bedoeling om reklame te maken voor de kommunistische partij die erachter zit.
Dat weet toch het kleinste kind.
Evenzeer als deze draad opstarten, ook maar enkel publicitair-politieke doeleinden heeft.

Als gratis gezondheidszorg een communistisch project is, dan ben ik daar toch voorstander van, om het even van wie het project is.

Waarom organiseren het VL.B., de Spa, de VLD en de NVA zelf geen gratis gezondheidszorg ? Omdat zij teveel belangen hebben bij de farmaceutische industrie en bij de Orde van Geneesheren ?

laat die mensen van Geneeskunde voor het Volk toch hun werk doen. Ik vind hen niet laakbaar.

de limburgse leeuw 4 augustus 2005 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Geneeskunde voor het volk heeft niet de bedoeling om geneeskunde toegankelijker te maken voor het volk.

Het heeft enkel de bedoeling om reklame te maken voor de kommunistische partij die erachter zit.
Dat weet toch het kleinste kind.
Evenzeer als deze draad opstarten, ook maar enkel publicitair-politieke doeleinden heeft.

Wat kan het ons schelen dat het een initiatief betreft van dokters die lid zijn van de PVDA ? Als dat zo laakbaar is, waarom organiseren de andere partijen dan geen gratis gezondheidszorg ? Zou toch goede publiciteit zijn voor het Vl.Bl., de VLD, de SPa en de CD&VA ?

Laat die mensen van Geneeskunde voor het Volk toch hun werk doen, het is niet nodig hen te vervolgen. Ik beschouw het verstrekken van gratis geneeskunde niet als een misdrijf.

Dat zij hun bijdragen niet betalen, wat maakt dat uit ? Ik denk dat ze er zowiezo meer insteken dan dat ze eruit halen, als ze alles gratis moeten doen.

Rene Artois 4 augustus 2005 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Wat kan het ons schelen dat het een initiatief betreft van dokters die lid zijn van de PVDA ?

In dit geval is hun politieke overtuiging de reden achter hun weigering om hun lidgeld te betalen. Als dat verplicht is voor alle artsen dan ook voor die van maoïstische strekking. Niet zagen dan als de deurwaarder voor de deur staat.

Zij moeten trouwens niet klagen over de duurte van de ziektenkosten. Ziekenverlof voorgeschreven door artsen van geneeskunde voor het volk is systematisch veel langer dan dat voorgeschreven door andere artsen. Vandaar waarschijnlijk ook een stuk van hun populariteit.

"gratis" bestaat niet. Ook niet in de gezondheidszorgen. Er is altijd iemand die de factuur betaalt.

de limburgse leeuw 4 augustus 2005 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
"gratis" bestaat niet. Ook niet in de gezondheidszorgen. Er is altijd iemand die de factuur betaalt.

Juist, en momenteel zijn het de farmaceutische multinationals die het geld opsouperen en zijn het de patiënten in België die voor ongeveer een miljard per jaar teveel uitgeven. De factuur wordt dus door ons allemaal betaald.

Geneeskunde voor het Volk heeft, samen met dr. Dirk van Duppen, een alternatief model voorgesteld, maar intussen is het alweer niks geworden.

Sokkie 4 augustus 2005 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
In dit geval is hun politieke overtuiging de reden achter hun weigering om hun lidgeld te betalen. Als dat verplicht is voor alle artsen dan ook voor die van maoïstische strekking. Niet zagen dan als de deurwaarder voor de deur staat.

Zij moeten trouwens niet klagen over de duurte van de ziektenkosten. Ziekenverlof voorgeschreven door artsen van geneeskunde voor het volk is systematisch veel langer dan dat voorgeschreven door andere artsen. Vandaar waarschijnlijk ook een stuk van hun populariteit.

"gratis" bestaat niet. Ook niet in de gezondheidszorgen. Er is altijd iemand die de factuur betaalt.

Ik vind het absurd dat alle dokters zich moeten aansluiten bij de 'orde'. Waarom is dat eigenlijk, kan iemand mij dat uitleggen...?

Flippend Rund 4 augustus 2005 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Ziekenverlof voorgeschreven door artsen van geneeskunde voor het volk is systematisch veel langer dan dat voorgeschreven door andere artsen.

Dan is ziektenverlof voorgeschreven door andere artsen systematisch veel korter dan dat voorgechreven door artsen van Geneeskunde voor het Volk.

Leviathan 4 augustus 2005 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Laat die mensen van Geneeskunde voor het Volk toch hun werk doen, het is niet nodig hen te vervolgen. Ik beschouw het verstrekken van gratis geneeskunde niet als een misdrijf.

Gratis geneeskunde niet, maar propaganda voeren voor een partij die een dictatuur nastreeft, de misdaden van Stalin, Mao en andere massamoordenaars afdoet als verzinsels, dictators steunt zolang ze maar anti-westers zijn en vindt dat geweld tegen politieke tegenstanders moet kunnen wel! De PVDA is geen politieke partij maar een criminele, sektarische organisatie. Lidmaatschap van een zo'n organisatie is nog altijd strafbaar!

vooruit 4 augustus 2005 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie
Ik vind het absurd dat alle dokters zich moeten aansluiten bij de 'orde'. Waarom is dat eigenlijk, kan iemand mij dat uitleggen...?

Ik ga er vanuit dat de orde van geneesheren te vergelijken is met de orde van advocaten. Deze ordes dienen ervoor om te controleren of de dokters/advocaten zich aan de regels van hun beroep te houden. Om een heel simpele uitleg te geven.

Voor je je afvraagt of dat dat wel nodig is, ja nodig is het. Anders zou de kwaliteit van de gezondheidszorg enorm variëren van dokter tot dokter. De orde probeert een zeker eenheid te bewaren.

Dokters en advocaten zullen waarschijnlijk een duidelijkere uitleg kunnen geven, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

Guderian 5 augustus 2005 01:03

Mooi zo! Voor maoïsten kan er geen plaats zijn in de artsenij.

Guderian 5 augustus 2005 01:05

Beroepsorden zijn trouwens een lovenswaardig iets, dat best uitgebreid wordt naar andere beroepen waar het mogelijk is.

De schoofzak 5 augustus 2005 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Als gratis gezondheidszorg een communistisch project is, dan ben ik daar toch voorstander van, om het even van wie het project is.

Waarom organiseren het VL.B., de Spa, de VLD en de NVA zelf geen gratis gezondheidszorg ? Omdat zij teveel belangen hebben bij de farmaceutische industrie en bij de Orde van Geneesheren ?

laat die mensen van Geneeskunde voor het Volk toch hun werk doen. Ik vind hen niet laakbaar.

In GB is een systeem van staatsgeneeskunde.
Licht je maar eens in over de voor- en de nadelen. Vraag je maar eens af waarom er naast die staatsgeneeskunde een bloeiende maar zeer dure privé geneeskunde bestaat.

Ik ga hier niet beweren dat alles koek en ei is bij die horde der geneesheren, doch tenminste is hun wettelijke opdracht om 'met kennis van zaken' op te treden tegen artsen die hun medisch en professioneel boekje te buiten gaan.

Naast die orde bestaan er artsensyndikaten.

Maar die pvda'ers kiezen de onwettelijke weg: ze betalen hun verplicht lidgeld niet, zodat ze goed op voorhand weten dat het niet anders kan dan dat ze voor een weekje of zo geschorst worden. In dat weekje pakken ze dan een geplande vakantie.
Naar mijn oordeel zijn hun motieven niet medisch. Wel politiek. Namelijk de ziekenkastoestanden doen evolueren naar een kommunistisch model, waarbij het aspekt 'gratis' enkel dient als zand in de ogen strooien. En geloof me vrij: dat is niet wat jij zou willen.
Daarbij: in de grote steden bestaan artsen-samenwerkingsverbanden die aan terugbetalingstarieven werken, met een overeenkomst met de mutualiteiten enzovoorts .... maar die dokters doen dat dan wel volgens het juiste boekje, iets wat de pvda niet kan, want zij volgen alleen het rode boekje.

giserke 5 augustus 2005 18:23

De orde van geneesheren steunt op geen enkel gebied artsen! Dit zou ze moeten doen. Maar in de praktijd gedragen ze zich als poullin van de farmaceutische maffia!

Ik denk niet dat die 2 artsen iets te maken hebben met de PVDA. Zij klagen enkel de maffia en clanvorming van de orde van geneesheren aan met de pillendraaiers die op deze manier de gezondheidszorg onbetaalbaar maken en woekerwinsten maken op de kap van de patiënten en de gemeenschap!

Dit heeft niks te maken met 'staatsgeneeskunde' of communisme. Ik zie hen nergens verwijzen naar een staatsgeneeskunde, alleen naar het onderdeel die Vanduppen aanhaalt als maffiapraktijken in de farmaceutische sector.

Ik sta volledig achter de praktijk van die 2 artsen.


Trouwens, iedere arts heeft zijn eed afgelegd in die zin. ;-)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by giserke on 05-08-2005 at 19:26
Reason:
--------------------------------

De orde van geneesheren steunt op geen enkel gebied artsen! Dit zou ze moeten doen. Maar in de praktijd gedragen ze zich als poullin van de farmaceutische maffia!

Ik denk niet dat die 2 artsen iets te maken hebben met de PVDA. Zij klagen enkel de maffia en clanvorming van de orde van geneesheren aan met de pillendraaiers die op deze manier de gezondheidszorg onbetaalbaar maken en woekerwinsten maken op de kap van de patiënten en de gemeenschap!

Dit heeft niks te maken met 'staatsgeneeskunde' of communisme. Ik zie hen nergens verwijzen naar een staatsgeneeskunde, alleen naar het onderdeel die Vanduppen aanhaalt als maffiapraktijken in de farmaceutische sector.

Ik sta volledig achter de praktijk van die 2 artsen.


Trouwens, iedere arts heeft zijn eed afgelegd in die zin. ;-)[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by giserke on 05-08-2005 at 19:24
Reason:
--------------------------------

De orde van geneesheren steunt op geen enkel gebied artsen! Dit zou ze moeten doen. Maar in de praktijd gedragen ze zich als poullin van de farmaceutische maffia!

Ik denk niet dat die 2 artsen iets te maken hebben met de PVDA. Zij klagen enkel de maffia en clanvorming van de orde van geneesheren aan met de pillendraaiers die op deze manier de gezondheidszorg onbetaalbaar maken en woekerwinsten maken op de kap van de patiënten en de gemeenschap!

Dit heeft niks te maken met 'staatsgeneeskunde' of communisme. Ik zie hen nergens verwijzen naar een staatsgeneeskunde, alleen naar het onderdeel die Vanduppen aanhaalt als maffiapraktijken in de farmaceutische sector.

Ik sta volledig achter de praktijk van die 2 artsen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

De orde van geneesheren steunt op geen enkel gebied artsen! Dit zou ze moeten doen. Maar in de praktijd gedragen ze zich als poulin van de farmaceutische maffia!

Ik denk niet dat die 2 artsen iets te maken hebben met de PVDA. Zij klagen enkel de maffia en clanvorming van de orde van geneesheren aan met de pillendraaiers die op deze manier de gezondheidszorg onbetaalbaar maken en woekerwinsten maken op de kap van de patiënten en de gemeenschap!

Dit heeft niks te maken met 'staatsgeneeskunde' of communisme. Ik zie hen nergens verwijzen naar een staatsgeneeskunde, alleen naar het onderdeel die Vanduppen aanhaalt als maffiapraktijken in de farmaceutische sector.

Ik sta volledig achter de praktijk van die 2 artsen.[/size]
[/edit]

De schoofzak 5 augustus 2005 20:23

Ik meen me te herinneren dat de leden van de horde der geneesheren verkozen worden door de geneesheren zelf.

Als die horde zo amechtig aan de famaceutische industrie gebonden zou zijn, dan is het triestig gesteld met het geheel van onze medische wereld.

Is jouw huisarts zo'n geldwolf dat hij liever jouw portemonnee uitperst dan dat hij jou geneest ?

de limburgse leeuw 5 augustus 2005 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie
Ik vind het absurd dat alle dokters zich moeten aansluiten bij de 'orde'. Waarom is dat eigenlijk, kan iemand mij dat uitleggen...?

Dat is ook een absurditeit. Het is daartegen dat Geneeskunde voor het Volk ook ageert.

de limburgse leeuw 5 augustus 2005 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan
Gratis geneeskunde niet, maar propaganda voeren voor een partij die een dictatuur nastreeft, de misdaden van Stalin, Mao en andere massamoordenaars afdoet als verzinsels, dictators steunt zolang ze maar anti-westers zijn en vindt dat geweld tegen politieke tegenstanders moet kunnen wel! De PVDA is geen politieke partij maar een criminele, sektarische organisatie. Lidmaatschap van een zo'n organisatie is nog altijd strafbaar!

Een lidmaatschap van de PVDA is bij mijn weten nog altijd niet strafbaar. In ieder geval, zelfs al zou een stelletje koekoeks als jij morgen beslissen dat het wel strafbaar zou zijn, dan zou ik me daar zeker niet aan houden.

Organisaties ter rechterzijde zijn geen haar beter: jullie steunden vroeger ook fascistische regimes zoals dat van Pinochet, en nu dat van Israël en de USA.

de limburgse leeuw 5 augustus 2005 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
De orde van geneesheren steunt op geen enkel gebied artsen! Dit zou ze moeten doen. Maar in de praktijd gedragen ze zich als poullin van de farmaceutische maffia!

Ik denk niet dat die 2 artsen iets te maken hebben met de PVDA. Zij klagen enkel de maffia en clanvorming van de orde van geneesheren aan met de pillendraaiers die op deze manier de gezondheidszorg onbetaalbaar maken en woekerwinsten maken op de kap van de patiënten en de gemeenschap!

Dit heeft niks te maken met 'staatsgeneeskunde' of communisme. Ik zie hen nergens verwijzen naar een staatsgeneeskunde, alleen naar het onderdeel die Vanduppen aanhaalt als maffiapraktijken in de farmaceutische sector.

Ik sta volledig achter de praktijk van die 2 artsen.


Trouwens, iedere arts heeft zijn eed afgelegd in die zin. ;-)

Als de CD&V nu al de waarheid durft zeggen....dan moet het al heel erg gesteld zijn met de geneeskunde in ons land. :-)

Verder doen, giserke, ge begint me aan te staan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be