Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wij zijn Germanen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267070)

DeZeeuw 19 november 2022 14:57

Wij zijn Germanen.
 
Aan het begin van onze jaartelling leefden de Belgae in onze contreien, toen nog deel uitmakend van het Romeinse rijk. De Belgae bestonden uit Germaanse én Keltische stammen: de Belgae ten noorden van de Ardennen waren voornamelijk van Germaanse afkomst, de Belgae ten zuiden van de Ardennen voornamelijk van Keltische afkomst.

Toen de Romeinen onze contreien uiteindelijk verlieten ontstond er een vacuüm, een vacuüm waar Frankische Germanen (de Franken dus) gretig gebruik van maakten. In grote getale staken zij al moordend en plunderend de Rijn over om zich hier definitief te vestigen. De Belgae werden verjaagd, vermoord of d.m.v. taal- en cultuurassimilatie tot Frankische Germanen omgevormd. Door deze gebeurtenissen kwam de germanisering, een proces dat al vele decennia gaande was, uiteraard in een enorme stroomversnelling. De Keltische cultuur werd feitelijk met wortel en tak uitgeroeid.

Wij (autochtone) Vlamingen, Zeeuwen, Limburgers en Brabanders stammen dus rechtstreeks af van deze (Frankische) Germanen. Dat wij Galliërs zouden zijn is een hardnekkige fabel, deel uitmakend van belgicistische propaganda om het "België-gevoel" te doen toenemen en tevens het anti-germaanse/anti-Nederlandse sentiment te vergroten. Alleen al om deze reden is een Vlaamse canon (waar deze geschiedenis uiteraard een plaats in zou moeten krijgen) een prima idee.

Henri1 19 november 2022 19:35

Wij zijn de dappersten van alle Galliërs.

Shadowke 19 november 2022 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10069349)
Wij zijn de dappersten van alle Galliërs.

ik denk meer dat DeZeeuw correcter is dan jouw eeuwige Belgo-cystische riedel.
als de volgende minister/staatssecretaris opstapt, kan je beter vragen of je plaatsvervanger mag spelen in de Vivaldi-Leugenregering

Henri1 19 november 2022 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 10069357)
ik denk meer dat DeZeeuw correcter is dan jouw eeuwige Belgo-cystische riedel.
als de volgende minister/staatssecretaris opstapt, kan je beter vragen of je plaatsvervanger mag spelen in de Vivaldi-Leugenregering

U begrijpt het duidelijk niet.

Normaal voor een Belg die met een Hollandse vlag zwaait ?

Zipper 19 november 2022 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10069364)
U begrijpt het duidelijk niet.

Normaal voor een Belg die met een Hollandse vlag zwaait ?

alles is beter dan die tricolore vod.

Het Oosten 19 november 2022 20:57

"Wij zijn Germanen".

Ofte:

Er ist wieder da.

Zucht 19 november 2022 23:50

Het vacuum ontstond al veel eerder, in het midden van de 3de eeuw. Als je de literatuur wat meeleest zie je in het noorden van België eern bloei van heel wat landelijke nederzettingen en wegen in de 2de en begin 3de eeuw, maar rond 250 verdampen die gewoon. Geen invallen, geen sporen van brand en verwoesting. Gewoon verlaten.
In wat grotere steden in het noorden van Frankrijk ('k zou het terug moeten nalezen, maar ik denk bijv. Samarobriva, Amiens) zie je ook een gevoelige daling van bevolking.
Waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden. Uitputting van landbouwgrond na een heel productieve 2de eeuw, politieke crisis van de 3de eeuw, afsplitsing van het "Gallisch rijk" onder Postumus en een verandering van klimaat met beduidende verhoging van de zeespiegel. (Duinkerke II transgressie) Dat zou ook meer naar het binnenland frekwente overstromingen van rivieren en stormen veroorzaakt hebben. Dus ja de Gallo-Romeinse bevolking in de lage landen verminderde gevoelig en dat is nooit meer goedgekomen, dit in tegenstelling tot meer zuidelijke gebieden. De Germanen die hier vervolgens kwamen wonen waren daardoor in de meerderheid en behielden taal en gewoonten.

Dadeemelee 19 november 2022 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10069224)
Aan het begin van onze jaartelling leefden de Belgae in onze contreien, toen nog deel uitmakend van het Romeinse rijk. De Belgae bestonden uit Germaanse én Keltische stammen: de Belgae ten noorden van de Ardennen waren voornamelijk van Germaanse afkomst, de Belgae ten zuiden van de Ardennen voornamelijk van Keltische afkomst.

Toen de Romeinen onze contreien uiteindelijk verlieten ontstond er een vacuüm, een vacuüm waar Frankische Germanen (de Franken dus) gretig gebruik van maakten. In grote getale staken zij al moordend en plunderend de Rijn over om zich hier definitief te vestigen. De Belgae werden verjaagd, vermoord of d.m.v. taal- en cultuurassimilatie tot Frankische Germanen omgevormd. Door deze gebeurtenissen kwam de germanisering, een proces dat al vele decennia gaande was, uiteraard in een enorme stroomversnelling. De Keltische cultuur werd feitelijk met wortel en tak uitgeroeid.

Wij (autochtone) Vlamingen, Zeeuwen, Limburgers en Brabanders stammen dus rechtstreeks af van deze (Frankische) Germanen. Dat wij Galliërs zouden zijn is een hardnekkige fabel, deel uitmakend van belgicistische propaganda om het "België-gevoel" te doen toenemen en tevens het anti-germaanse/anti-Nederlandse sentiment te vergroten. Alleen al om deze reden is een Vlaamse canon (waar deze geschiedenis uiteraard een plaats in zou moeten krijgen) een prima idee.

Dus de Franken (Franstaligen) zijn ook Germanen.

Er imploderen nu meerdere Vlaams-Identitaire breinen. ;-)

Rudy 19 november 2022 23:59

Vergeet de Duitsers niet.
Wat is uiteindelijk de bedoeling ?

Zucht 20 november 2022 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10069469)
Dus de Franken (Franstaligen) zijn ook Germanen.

Er imploderen nu meerdere Vlaams-Identitaire breinen. ;-)

Uiteraard zijn Franken Germanen. Wat dacht je dat die waren ? Turken zoals Sinterklaas ?

Dadeemelee 20 november 2022 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10069475)
Uiteraard zijn Franken Germanen. Wat dacht je dat die waren ? Turken zoals Sinterklaas ?

Ik wist dat wel. ;-)

En volgens wat ik gelezen heb hebben die Germanen/Franken eigenlijk hetzelfde gedaan als de Romeinen. Geen ‘omvolking of genocide’. Ze hebben de bevolking geGermaniseerd.

Jay-P. 20 november 2022 03:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10069476)
Ik wist dat wel. ;-)

En volgens wat ik gelezen heb hebben die Germanen/Franken eigenlijk hetzelfde gedaan als de Romeinen. Geen ‘omvolking of genocide’. Ze hebben de bevolking geGermaniseerd.

AHAA! Vandaar dat den Ambiorix rap overliep toe de grond onder zijn schoenen te heet werd in De Limburg! ;-)

Adam Smith 20 november 2022 04:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10069368)
alles is beter dan die tricolore vod.

Die hebben beide landen:lol:

patrickve 20 november 2022 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 10069224)
Aan het begin van onze jaartelling leefden de Belgae in onze contreien, toen nog deel uitmakend van het Romeinse rijk. De Belgae bestonden uit Germaanse én Keltische stammen: de Belgae ten noorden van de Ardennen waren voornamelijk van Germaanse afkomst, de Belgae ten zuiden van de Ardennen voornamelijk van Keltische afkomst.

Cultureel of genetisch ? Want normaal gezien waren Germanen ten oosten van de Rijn, he. Het is waar dat nadat de Keltische militaire cultuur vernietigd werd door de Romeinen, de Germanen de Rijn zijn overgestoken, maar in welke mate hebben die gewoon de daar levende Keltische volkeren uitgemoord om door hun eigen nazaten te vervangen, en in welke mate is dat gewoon een versmelting geweest waarbij het misschien Germanen zijn die de "leiding" namen ?

Zoals ik elders zegde, indien de originele Germanen van ten Oosten van de Rijn negers waren geweest, in welke mate zijn die bevolkingen ten noorden van de Ardennen zwart ten tijde van de Romeinen en later ?

Het is toch niet omdat men op een zeker moment koeter-Latijn is beginnen praten in Gallie, dat het allemaal "Italianen" geworden zijn, niewaar. Dat is een culturele overname, maar geen genetische.

patrickve 20 november 2022 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10069469)
Dus de Franken (Franstaligen) zijn ook Germanen.

Er imploderen nu meerdere Vlaams-Identitaire breinen. ;-)

Inderdaad "FRANK rijk", daar komt die naam vandaan. Als Franken Germanen zijn, dan zijn de Fransen Germanen.

patrickve 20 november 2022 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10069476)
Ik wist dat wel. ;-)

En volgens wat ik gelezen heb hebben die Germanen/Franken eigenlijk hetzelfde gedaan als de Romeinen. Geen ‘omvolking of genocide’. Ze hebben de bevolking geGermaniseerd.

Ja, dat is inderdaad mijn vraag aan De Zeeuw (ik ken het antwoord niet, maar ik vermoed dat het is wat je schrijft: ik zou anders geilen op die enorme genocide, maar ik heb er geen weet van).

Het Oosten 20 november 2022 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10069538)
AHAA! Vandaar dat den Ambiorix rap overliep toe de grond onder zijn schoenen te heet werd in De Limburg! ;-)

'Ambiorix' is wel een Keltische naam, geen Germaanse (cfr. Vercingetorix). Alle uitgangen van namen op 'ix' zijn Keltisch. Het is maar dat men het weet.

En dus: twee mogelijkheden.
a)ofwel was Ambiorix geen Germaan (zoals Caesar beweert) maar een Kelt.
b)ofwel hadden de toenmalige Germaanse stammen (en zeker de elite) de cultuur van de Kelten voor een stuk overgenomen (Keltische cultuur die meer verfijnd was), zoals o.m. de voornamen.

En voor zover ik weet is Ambiorix nooit overgelopen. Wel is hij gaan lopen omdat de Romeinen jacht op hem maakten nadat de Eburonen zo goed als uitgeroeid waren. Tenminste, zo luidt het verhaal.

quercus 20 november 2022 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10069391)
"Wij zijn Germanen".

Ofte:

Er ist wieder da.

Het Hitler syndroom steekt weer de kop op.

quercus 20 november 2022 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10069552)
Inderdaad "FRANK rijk", daar komt die naam vandaan. Als Franken Germanen zijn, dan zijn de Fransen Germanen.

Laten we zeggen dat in Frankrijk de Franken zich vooral vestigden ten Noorden van de Loire.

Het Oosten 20 november 2022 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10069596)
Laten we zeggen dat in Frankrijk de Franken zich vooral vestigden ten Noorden van de Loire.

Frankrijk betekent nu eenmaal 'het land (rijk) der Franken'. Dus lag het machtscentrum in die tijd bij de Germaanse Franken. En in die zin is de naam Fransen een synoniem van Franken.

Hoe graag u dit misschien zou willen, maar hier kunt u nu eenmaal niet om heen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be