Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatshervorming in 2024? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257935)

vlijmscherp 9 maart 2021 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623490)
Het beste bewijs dat er geen Vlaams volk bestaat.

Wanneer ik in Vlaanderen (de kust) mijn moedertaal spreek, is er niemand die begrijpt wat ik zeg.
Historisch gezien heeft de streek waar ik woon, en waar mijn voorouders reeds eeuwenlang leefden, niks te maken met het historische Vlaanderen.
Cultuur??? Zijn er buiten Limburg veel gemeentes waar er eeuwenoude schutterijen zijn?

dan bestaan er nergens volkeren.

Tavek 9 maart 2021 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623553)
Zonder betekenis, de kans is groot dat wanneer jij in Duitsland 'Duits' spreekt niemand u begrijpt.

Maar dat wil niet zeggen dat de Duitsers niet bestaan.

Toch wel.

Mijn schoonma doet het al jaren zo, ze heeft haar adresjes in Aachen waar ze komt (winkels), en ze spreekt daar gewoon dialect. Dat lijkt erg op het lokale dialect en dus verstaan die mensen elkaar.

Tavek 9 maart 2021 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623554)
dan bestaan er nergens volkeren.

Toch wel, maar het Vlaamse is er geen.

De schotten bijvoorbeeld wel.

Xenophon 9 maart 2021 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9623556)
Toch wel.

Mijn schoonma doet het al jaren zo, ze heeft haar adresjes in Aachen waar ze komt (winkels), en ze spreekt daar gewoon dialect. Dat lijkt erg op het lokale dialect en dus verstaan die mensen elkaar.

Ok.

Bewijs dat.

Tavek 9 maart 2021 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623566)
Ok.

Bewijs dat.

Nope.

vlijmscherp 9 maart 2021 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9623244)
Conclusie is wel dat het gehele Nederlandstalige deel van België "Vlaanderen" noemen historisch/geografisch gezien onjuist is.
Wordt "Vlaanderen" ooit onafhankelijk zal men wellicht toch iets anders moeten bedenken....

Suggesties?

oorspronkelijk was Vlaanderen enkel een regio rond Brugge. Dus zelfs de provincies Oost- en West-Vlaanderen hebben een verkeerde benaming als je dat doortrekt.

Xenophon 9 maart 2021 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9623569)
Nope.

Precies.

vlijmscherp 9 maart 2021 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9623557)
Toch wel, maar het Vlaamse is er geen.

De schotten bijvoorbeeld wel.

Als een Schot in zijn dialect gaat spreken aan de andere kant van Schotland, gaan ze hem ook niet verstaan hoor.

Sowieso zijn er overal culturele verschillen tussen stedelingen en mensen op het platteland.

Als Vlamingen geen volk zijn, bestaat nergens een volk. Mij goed hoor, doe maar. Feit blijft dat Vlaanderen bestaat, een regering heeft en dat de meeste Vlamingen zich identificeren met Vlaanderen.

Meestal als onderdeel van een meerlagige identiteit, de meesten beschouwen zich ook Belg, maar nog meer zullen stedelingen zich als Antwerpenaar, Gentenaar, Aalstenaar of Bruggeling beschouwen.

pajoske 9 maart 2021 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623566)
Ok.

Bewijs dat.

Wat valt daar aan te bewijzen?

Ik kan u wel vertellen dat begin van de vorige eeuw veel mensen uit de Maaskant (o.a. mijn grootvader) in Duitsland (tot in Bonn en Keulen) gingen werken. Brikken bakken en in de kroten werken. (= bakstenen en bieten). Het bewijs is de vele geboortes van jonge Maaslanders in die periode in Duiitsland.
Die arbeiders waren zo goed als ongeschoold. Hoe denkt gij dat die daar konden werken als ze de taal niet zouden begrijpen?

pajoske 9 maart 2021 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623579)
Als een Schot in zijn dialect gaat spreken aan de andere kant van Schotland, gaan ze hem ook niet verstaan hoor.

Sowieso zijn er overal culturele verschillen tussen stedelingen en mensen op het platteland.

Als Vlamingen geen volk zijn, bestaat nergens een volk. Mij goed hoor, doe maar. Feit blijft dat Vlaanderen bestaat, een regering heeft en dat de meeste Vlamingen zich identificeren met Vlaanderen.

Meestal als onderdeel van een meerlagige identiteit, de meesten beschouwen zich ook Belg, maar nog meer zullen stedelingen zich als Antwerpenaar, Gentenaar, Aalstenaar of Bruggeling beschouwen.

Vertel mij eens welke gemeenschappelijke geschiedenis 'het Vlaamse volk' heeft.
Vertel mij eens waarom de NED-Limburgers, en de Duitsers die een zelfde moedertaal hebben dan ik en mijn streekgenoten géén Vlamingen zijn.

vlijmscherp 9 maart 2021 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623593)
Vertel mij eens welke gemeenschappelijke geschiedenis 'het Vlaamse volk' heeft.
Vertel mij eens waarom de NED-Limburgers, en de Duitsers die een zelfde moedertaal hebben dan ik en mijn streekgenoten géén Vlamingen zijn.

De gemeenschappelijke geschiedenis begint in 1830 en wordt steeds uitgebreider.

Kan jij eens zeggen waarom Nederlanders dan wel een volk zouden zijn? Wat Groningers te maken hebben met mensen van Hulst?

Waarom zijn Duitsers een volk? Wat hebben Berlijners te maken met mensen uit Munchen? Duitsland bestaat nu ook niet zo heel lang.

Xenophon 9 maart 2021 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623589)
Wat valt daar aan te bewijzen?

Ik kan u wel vertellen dat begin van de vorige eeuw veel mensen uit de Maaskant (o.a. mijn grootvader) in Duitsland (tot in Bonn en Keulen) gingen werken. Brikken bakken en in de kroten werken. (= bakstenen en bieten). Het bewijs is de vele geboortes van jonge Maaslanders in die periode in Duiitsland.
Die arbeiders waren zo goed als ongeschoold. Hoe denkt gij dat die daar konden werken als ze de taal niet zouden begrijpen?

Mijn twee grootvaders hebben midden vorige eeuw in kampen gezeten waar gewerkt moest worden. De ene 4 jaar in Polen, de andere vier of vijf jaar in Frankrijk.

Ze spraken de taal niet maar als er op geklopt werd begrepen ze snel wat de bedoeling was.

Boduo 9 maart 2021 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623579)
Als een Schot in zijn dialect gaat spreken aan de andere kant van Schotland, gaan ze hem ook niet verstaan hoor.

Sowieso zijn er overal culturele verschillen tussen stedelingen en mensen op het platteland.

Als Vlamingen geen volk zijn, bestaat nergens een volk. Mij goed hoor, doe maar. Feit blijft dat Vlaanderen bestaat, een regering heeft en dat de meeste Vlamingen zich identificeren met Vlaanderen.

Meestal als onderdeel van een meerlagige identiteit, de meesten beschouwen zich ook Belg, maar nog meer zullen stedelingen zich als Antwerpenaar, Gentenaar, Aalstenaar of Bruggeling beschouwen.

dat is duidelijke taal in vgl. met de scheve "argumenten" en de kromme redeneringen hier.

pajoske 9 maart 2021 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623604)
De gemeenschappelijke geschiedenis begint in 1830 en wordt steeds uitgebreider.

Kan jij eens zeggen waarom Nederlanders dan wel een volk zouden zijn? Wat Groningers te maken hebben met mensen van Hulst?

Waarom zijn Duitsers een volk? Wat hebben Berlijners te maken met mensen uit Munchen? Duitsland bestaat nu ook niet zo heel lang.

De geschiedenis van het Belgische volk bedoelt ge? Het is trouwens pas vanaf 1839 dat de grenzen van België vastgelegd werden.

pajoske 9 maart 2021 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623609)
Mijn twee grootvaders hebben midden vorige eeuw in kampen gezeten waar gewerkt moest worden. De ene 4 jaar in Polen, de andere vier of vijf jaar in Frankrijk.

Ze spraken de taal niet maar als er op geklopt werd begrepen ze snel wat de bedoeling was.

Gaat ge krijgsgevangenen of dwangarbeiders nu al vergelijken met mensen die uit vrije wil ergens gingen werken?

vlijmscherp 9 maart 2021 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623634)
De geschiedenis van het Belgische volk bedoelt ge? Het is trouwens pas vanaf 1839 dat de grenzen van België vastgelegd werden.

ook, het Belgische volk bestaat hé, dat betwist ik niet. Maar ook Vlaanderen bestaat, hoe erg dat jij dat ook vindt.

Boduo 9 maart 2021 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623634)
De geschiedenis van het Belgische volk bedoelt ge? Het is trouwens pas vanaf 1839 dat de grenzen van België vastgelegd werden.

Tussen 1830 en 1839 zouden de Belgen lelijke manieren gehad hebben t.o.v. de Luxemburgers & de Nederlanders...

Xenophon 9 maart 2021 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623637)
Gaat ge krijgsgevangenen of dwangarbeiders nu al vergelijken met mensen die uit vrije wil ergens gingen werken?

Neen beste Limburgse vriend, het ging over de taal niet verstaan.

Tavek 9 maart 2021 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9623745)
Neen beste Limburgse vriend, het ging over de taal niet verstaan.

Duits was nochtans de tweede taal in Polen.....

vlijmscherp 9 maart 2021 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9623634)
De geschiedenis van het Belgische volk bedoelt ge? Het is trouwens pas vanaf 1839 dat de grenzen van België vastgelegd werden.

dat is trouwens niet waar, die grenzen zijn nadien nog veranderd. Oost-kantons zijn er bijgekomen, samen met Neutraal Moresnet.

Behoren de inwoners van Elzas volgens jou tot het Franse volk of het Duitse?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be