Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=204)
-   -   Cool-factor (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122337)

Flanelcondoom 28 april 2009 13:49

Cool-factor
 
Geachte,

Bent u ook van mening dat de zgn. cool-factor, waarbij een bepaalde dominante stroming binnen de jeugdculturen bepaalt wat mag en wat niet mag, compleet genegeerd wordt door volwassenen?

Bent u net zoals mij van mening dat het negeren van de cool-factor de oorzaak is van het falen van alle sensibiliseringskampanjes en een van de factoren van het slecht werken van het onderwijs?

An Michiels 28 april 2009 21:46

Ik zou niet stellen dat die 'cool-factor' genegeerd wordt door de volwassenen, ik zou eerder willen zeggen dat het als volwassene zeer moeilijk is om ten eerste die 'cool-factor' te vatten en ten tweede daar op in te spelen. (Ik heb zelf twee pubers en één bijna-puber in huis en wat vandaag 'cool' is, is dat morgen helemaal niet meer)
Of door het inspelen op die 'cool-factor' sensibiliseringscampagnes beter zouden aanslaan en of onderwijs beter zou werken, dat durf ik toch te betwijfelen. Onderwijs moet toch meer zijn dan het meegaan in de stromingen binnen de jeugdculturen? Onderwijs is toch overdracht van kennis, maar ook van cultuur.
Nu al is er zoveel gepedagoocheld in ons onderwijs. Als we nu nog rekening gaan houden met wat dominant is binnen de jongerenculturen, dan vrees ik dat het nog verder bergaf zal gaan met ons onderwijs.
Dus, neen, ik ben niet van mening dat het negeren van die cool-factor een van de factoren is van het slecht werken van het onderwijs.

Flanelcondoom 28 april 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4079281)
Ik zou niet stellen dat die 'cool-factor' genegeerd wordt door de volwassenen, ik zou eerder willen zeggen dat het als volwassene zeer moeilijk is om ten eerste die 'cool-factor' te vatten en ten tweede daar op in te spelen. (Ik heb zelf twee pubers en één bijna-puber in huis en wat vandaag 'cool' is, is dat morgen helemaal niet meer)
Of door het inspelen op die 'cool-factor' sensibiliseringscampagnes beter zouden aanslaan en of onderwijs beter zou werken, dat durf ik toch te betwijfelen. Onderwijs moet toch meer zijn dan het meegaan in de stromingen binnen de jeugdculturen? Onderwijs is toch overdracht van kennis, maar ook van cultuur.
Nu al is er zoveel gepedagoocheld in ons onderwijs. Als we nu nog rekening gaan houden met wat dominant is binnen de jongerenculturen, dan vrees ik dat het nog verder bergaf zal gaan met ons onderwijs.
Dus, neen, ik ben niet van mening dat het negeren van die cool-factor een van de factoren is van het slecht werken van het onderwijs.

Wat ik bedoel is: een boodschap die niet is gebracht op een coole manier wordt sowieso geweigerd.

An Michiels 28 april 2009 21:56

Maar wat is dan die 'coole' manier? Ik zei het je al, ik heb drie (bijna) pubers in huis en wat voor de ene 'cool' is, is dat voor de andere helemaal niet. Moet ik me dan voor alles wat ik hen wil bijbrengen, aanpassen aan wat zij 'cool' vinden?
Onderwijs moet niet 'cool' zijn, onderwijs moet prikkelen, moet stimuleren om meer te leren. En als je als leerkracht er zelf van overtuigd bent dat je een goed product aan de man brengt, dan lukt dat wel (en hier spreek ik echt uit ervaring!)

Flanelcondoom 28 april 2009 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4079303)
Maar wat is dan die 'coole' manier? Ik zei het je al, ik heb drie (bijna) pubers in huis en wat voor de ene 'cool' is, is dat voor de andere helemaal niet. Moet ik me dan voor alles wat ik hen wil bijbrengen, aanpassen aan wat zij 'cool' vinden?
Onderwijs moet niet 'cool' zijn, onderwijs moet prikkelen, moet stimuleren om meer te leren. En als je als leerkracht er zelf van overtuigd bent dat je een goed product aan de man brengt, dan lukt dat wel (en hier spreek ik echt uit ervaring!)

Het is moeilijk om te definieren wat cool is. Twee jaartjes geleden (ben 21) had ik er nog een zeer goed gevoel over. Nu is het slechts vaag.

Ik kan er eens een dagje over nadenken. Er zijn enkele grondleggende definities, de rest is een functie van tijd.

vlijmscherp 29 april 2009 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4079284)
Wat ik bedoel is: een boodschap die niet is gebracht op een coole manier wordt sowieso geweigerd.

dat zou betekenen dat je nooit de hele groep kunt bereiken, want voor iedere persoon is "cool" anders.

ik werk al meer dan 15 jaar met kinderen, zonder zelf "cool" te zijn. je moet kinderen kunnen begeesteren, individueel benaderen en een positief verhaal blijven vertellen.

leerkrachten of opvoeders/jeugdtrainers die proberen "cool" te zijn en dus proberen om vriendjes te worden met de leerlingen/jeugdspelers vallen hoe dan ook door de mand. hun publiek valt na een tijdje weg en ze leren die gasten nauwelijks iets bij. op den duur verliezen ze trouwens het respect dat ze dachten te hebben.

Herr Oberst 29 april 2009 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4079639)
leerkrachten of opvoeders/jeugdtrainers die proberen "cool" te zijn en dus proberen om vriendjes te worden met de leerlingen/jeugdspelers vallen hoe dan ook door de mand. hun publiek valt na een tijdje weg en ze leren die gasten nauwelijks iets bij. op den duur verliezen ze trouwens het respect dat ze dachten te hebben.

Zo is dat. Leerkrachten die zich bij ons op school cool probeerden voor te doen, werden uitgelachen.

RodeLantaarn 30 april 2009 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4079281)
Nu al is er zoveel gepedagoocheld in ons onderwijs. Als we nu nog rekening gaan houden met wat dominant is binnen de jongerenculturen, dan vrees ik dat het nog verder bergaf zal gaan met ons onderwijs.

Dat zegt vooral genoeg over de ingesteldheid van uw partij. Ik denk dat er tegenwoordig meer jongeren zijn die weten hoe de wereld draait dan 'volwassenen'. Maarja, een deel van die jongeren mogen (NOG!) niet stemmen, dus waarom ook moeite doen?

Flanelcondoom 30 april 2009 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4079303)
Maar wat is dan die 'coole' manier? Ik zei het je al, ik heb drie (bijna) pubers in huis en wat voor de ene 'cool' is, is dat voor de andere helemaal niet. Moet ik me dan voor alles wat ik hen wil bijbrengen, aanpassen aan wat zij 'cool' vinden?
Onderwijs moet niet 'cool' zijn, onderwijs moet prikkelen, moet stimuleren om meer te leren. En als je als leerkracht er zelf van overtuigd bent dat je een goed product aan de man brengt, dan lukt dat wel (en hier spreek ik echt uit ervaring!)

Uiteraard.

Maar de kinderen zullen sowieso niet luisteren naar bijvoorbeeld een preventiekampanje. Geen enkel kind.

Ik kan het goed genoeg herinneren. Er werd altijd gelachen met zulke dingen, en niemand nam ze serieus. Pas toen mensen ouder werden, begonnen ze te denken.

Ik heb het niet over het imiteren van jeugdcultuur. Dat faalt nog harder, zoals u ook had opgemerkt.

Ik had het over het in kaart proberen te brengen van de jongerenmentaliteit.
Volwassenen voelen zich vaak veel te hautain en denken dat kinderen slechts domme spelende wezentjes zijn.
Ik denk dat alleen de leerkracht ietsofwat besef heeft van hoe het er aantoe gaat.
De pedagoog snapt er in de meeste gevallen geen bal van (het zijn dan ook vaak zweverige mensen).

Slechts wanneer men kan begrijpen over wat er exact gebeurt, kan men acties ondernemen.


Voorlopig zou het afschaffen van ALLE preventiekampanjes een goed idee zijn. Ze zijn te duur, en nog nooit is er IEMAND pakweg niet aan drugs begonnen door zo'n kampanje.
Integendeel: toen we ontdekten dat de regering loog, namen we nog meer drugs.

Flanelcondoom 30 april 2009 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn (Bericht 4081609)
Dat zegt vooral genoeg over de ingesteldheid van uw partij. Ik denk dat er tegenwoordig meer jongeren zijn die weten hoe de wereld draait dan 'volwassenen'. Maarja, een deel van die jongeren mogen (NOG!) niet stemmen, dus waarom ook moeite doen?

De vrouw in kwestie heeft gelijk op sommige punten. De pedagogen (lees: partijalchemisten van de "spa") begrijpen geen bal van wat er in't onderwijs gebeurt en dient te gebeuren. Ze putten hun kennis uit politiek gekleurd onderzoek (velen van die mensen kunnen niet eens statistiek) en passen theoretische modellen toe op de werkelijkheid.

Dit is helaas hoe het aan toe gaat. Veel mensen zullen het niet merken, verblind door idealen en holle leuzen.
Helaas is de werkelijkheid anders.

An Michiels 30 april 2009 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4081615)
Uiteraard.

Maar de kinderen zullen sowieso niet luisteren naar bijvoorbeeld een preventiekampanje. Geen enkel kind.

Ik kan het goed genoeg herinneren. Er werd altijd gelachen met zulke dingen, en niemand nam ze serieus. Pas toen mensen ouder werden, begonnen ze te denken.

Ik heb het niet over het imiteren van jeugdcultuur. Dat faalt nog harder, zoals u ook had opgemerkt.

Ik had het over het in kaart proberen te brengen van de jongerenmentaliteit.
Volwassenen voelen zich vaak veel te hautain en denken dat kinderen slechts domme spelende wezentjes zijn.
Ik denk dat alleen de leerkracht ietsofwat besef heeft van hoe het er aantoe gaat.
De pedagoog snapt er in de meeste gevallen geen bal van (het zijn dan ook vaak zweverige mensen).

Slechts wanneer men kan begrijpen over wat er exact gebeurt, kan men acties ondernemen.


Voorlopig zou het afschaffen van ALLE preventiekampanjes een goed idee zijn. Ze zijn te duur, en nog nooit is er IEMAND pakweg niet aan drugs begonnen door zo'n kampanje.
Integendeel: toen we ontdekten dat de regering loog, namen we nog meer drugs.

Dat is dan omdat er geen stok achter de deur stond voor als je toch drugs zou nemen ... Enkel zeggen dat het niet goed is, dat het niet mag, is niet voldoende. Het moet ook duidelijk zijn dat er zware gevolgen (zelfs straffen) zijn als je toch bv drugs neemt. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen, want straffen, da's vies!
Verder kan ik je wel volgen als je stelt dat je maar acties kan ondernemen als je weet wat er gaande is. Maar dat is nog iets heel anders dan je hele actie afstemmen op de 'cool-factor', vind ik.

Flanelcondoom 30 april 2009 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels (Bericht 4082210)
Dat is dan omdat er geen stok achter de deur stond voor als je toch drugs zou nemen ... Enkel zeggen dat het niet goed is, dat het niet mag, is niet voldoende. Het moet ook duidelijk zijn dat er zware gevolgen (zelfs straffen) zijn als je toch bv drugs neemt. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen, want straffen, da's vies!
Verder kan ik je wel volgen als je stelt dat je maar acties kan ondernemen als je weet wat er gaande is. Maar dat is nog iets heel anders dan je hele actie afstemmen op de 'cool-factor', vind ik.

Nee, je mag niet zeggen dat er straffen komen. Omdat straffen niet werken. Conditioning met angst zorgt er enkel voor dat de kinderen denken: die stomme oubollige volwassenen begrijpen ons niet en vinden vanalles slecht.

Dat gevolg (straf) is niet echt. Dat gevolg is veroorzaakt door een denkkader. Kinderen nemen het dus niet aan als een absoluut gevolg. Ze geven de volwassenen de schuld.

Overigens: niet alle drugs zijn dezelfde ;-)

brother paul 30 april 2009 21:39

Ja geen angstpolitiek zoals Spa met hun flitspalen, aub imiteert dat niet. Je maakt een duidelijk kader voor de kinderen, en je coacht ze naar iets positiefs: schilderen, voetballen, gitaar spelen, een full time kid coaching programma heb je nodig waar kinderen permanent zich niet meer een loozer voelen maar gewoon in funstijl hun talenten kunnen ontdekken.

Flanelcondoom 30 april 2009 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4082439)
Ja geen angstpolitiek zoals Spa met hun flitspalen, aub imiteert dat niet. Je maakt een duidelijk kader voor de kinderen, en je coacht ze naar iets positiefs: schilderen, voetballen, gitaar spelen, een full time kid coaching programma heb je nodig waar kinderen permanent zich niet meer een loozer voelen maar gewoon in funstijl hun talenten kunnen ontdekken.

Dat klinkt allemaal heel fluffy, maar het werkt niet.

Men coacht jongeren niet naar iets positiefs. Men vliegt ook niet op varkens.

Kallikles 2 mei 2009 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4082443)
Dat klinkt allemaal heel fluffy, maar het werkt niet.

Men coacht jongeren niet naar iets positiefs. Men vliegt ook niet op varkens.

Wat werkt er wel?

Flanelcondoom 2 mei 2009 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4084818)
Wat werkt er wel?

Paradoxaal: maak van kennis een taboe, en de jeugd zal er vanzelf naar streven.

Kallikles 2 mei 2009 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4084866)
Paradoxaal: maak van kennis een taboe, en de jeugd zal er vanzelf naar streven.

Herinvoering van de index librorum prohibitorum? ;-)

Flanelcondoom 2 mei 2009 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4084953)
Herinvoering van de index librorum prohibitorum? ;-)

Om mee te beginnen. Boeken die men verplicht ziet in't middelbaar leest men nooit meer. Zo heb ik een grondige hekel gekregen aan Ulysses.
Schijnt een goed boek te zijn, jammer.

vlijmscherp 2 mei 2009 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4082248)
Nee, je mag niet zeggen dat er straffen komen. Omdat straffen niet werken. Conditioning met angst zorgt er enkel voor dat de kinderen denken: die stomme oubollige volwassenen begrijpen ons niet en vinden vanalles slecht.

Dat gevolg (straf) is niet echt. Dat gevolg is veroorzaakt door een denkkader. Kinderen nemen het dus niet aan als een absoluut gevolg. Ze geven de volwassenen de schuld.

Overigens: niet alle drugs zijn dezelfde ;-)

tuurlijk werkt angst wel.

Flanelcondoom 2 mei 2009 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4085000)
tuurlijk werkt angst wel.

In zeer grote dosissen, en dan nog niet helemaal goed.

Die Pavlovianen toch.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be