Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatshervorming in 2024? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257935)

BWarrior 9 maart 2021 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623604)
De gemeenschappelijke geschiedenis begint in 1830 en wordt steeds uitgebreider.

In 1829 of in 1799 woonden ze niet in dezelfde staat?

Boduo 9 maart 2021 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623762)
dat is trouwens niet waar, die grenzen zijn nadien nog veranderd. Oost-kantons zijn er bijgekomen, samen met Neutraal Moresnet.

Behoren de inwoners van Elzas volgens jou tot het Franse volk of het Duitse?

Moresnet: dat was daar de moeite !!!
Napoleon liet er een zinken bad maken (Vieille Montagne)

vlijmscherp 9 maart 2021 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9623962)
In 1829 of in 1799 woonden ze niet in dezelfde staat?

ja, maar niet als België of Vlaanderen.

DeZeeuw 9 maart 2021 17:56

Twee kleine kanttekeningen voor wat betreft het Limburgs:
1. Het Limburgs is niet gestandaardiseerd (d.w.z. dat het Limburgs in het ene dorp verschilt met dat van een dorpje verderop).
2. Zowel in Belgisch als in Nederands Limburg is het Nederlands de officiële taal.

BWarrior 9 maart 2021 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9624026)
ja, maar niet als België of Vlaanderen.

Gedeelde geschiedenis begint niet bij de Belgische onafhankelijkheid.

BWarrior 10 maart 2021 12:26

Volgens Le Soir van 8 maart 2021 circuleren er achter de coulissen al modellen en nota’s over een defederalisering van de gezondheidszorgen.

DeZeeuw 10 maart 2021 13:04

Dus twee min of meer autonome staten met Brussel als gezamenlijke hoofdstad?

BWarrior 10 maart 2021 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624552)
Dus twee min of meer autonome staten met Brussel als gezamenlijke hoofdstad?

Op wat is dit een reactie?

Tavek 10 maart 2021 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9624530)
Volgens Le Soir van 8 maart 2021 circuleren er achter de coulissen al modellen en nota’s over een defederalisering van de gezondheidszorgen.

Heb je het over dat artiekel over Brussel ?

DeZeeuw 10 maart 2021 17:26

BWarrior, ik reageerde op jouw post. Vroeg me af wat jij denkt dat er gesuggereerd wordt in dat artikel over de gezondheidszorg. Meer defederalisering betekent tenslotte meer autonomie voor Vlaanderen ; )

Xenophon 10 maart 2021 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624852)
BWarrior, ik reageerde op jouw post. Vroeg me af wat jij denkt dat er gesuggereerd wordt in dat artikel over de gezondheidszorg. Meer defederalisering betekent tenslotte meer autonomie voor Vlaanderen ; )

Neenee, In Belgie staat defederaliseren gelijk aan het Vlaamse geld stevig in Belgische graaiklauwen houden.

Zo heeft in de Belgische 'realiteit' het begrip confederalisme niets met een statenbond van onafhankelijke staten te maken.

DeZeeuw 10 maart 2021 17:46

Maar even over de titel van dit topic: aan wat voor een staatshervormingen denken we dan?

Boduo 10 maart 2021 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624873)
Maar even over de titel van dit topic: aan wat voor een staatshervormingen denken we dan?

Een of andere vorm v. confederalisme.

Tavek 10 maart 2021 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9624889)
Een of andere vorm v. confederalisme.

Zal niet gebeuren, maar je mag dromen.

Boduo 10 maart 2021 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9624901)
Zal niet gebeuren, maar je mag dromen.

Einstein: je moet kunnen dromen anders is het het leven niet waard.

DeZeeuw 10 maart 2021 18:45

Tavek, het hele concept België is van vanaf het allereerste begin al gedoemd te mislukken.
Laten we eerlijk zijn: als je er na ruim 190 jaar nog steeds niet in geslaagd bent om eenheid te creëren gaat het echt never nooit meer lukken.
Iedere vier jaar (verkiezingen) komt een autonoom (of zelfs onafhankelijk) Vlaanderen een stapje dichterbij ; )

Rahowa 10 maart 2021 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9617001)
Niet de NVA. Die wilde wel zeer tendentieuze vragen stellen, zoals ‘zijt gij voor het behoud van de transfers?’. Maar geen neutrale vraag.

Wat is daar tendentieus aan?

werkman 10 maart 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9617029)
Het federale niveau is nocthans het enigste niveau dat deftig werkt in heel deze crisis. De federale ziekenhuizen doen hun werk voorbeeldig.

De miserie heeft men gevonden in de rusthuizen, in de vaccinatiecampagne,...vlaamse zaken.

Nu, één persoon heeft zeer goed werk geleverd. En dat geef ik ruiterlijk toe. Ben Weyts. Die mag zich een pluim op zijn hoed steken.

Jambon en Beke moeten onder een steen wegkruipen van schaamte.


Eindelijk durft er toch iemand zeggen dat er toch iemand goed werk levert of probeert te leveren.
Van de rest weet ik het niet. Ze verwisselen teveel van poot waarop ze staan. En zo komt er van goed regeren totaal niks meer in huis.
En voor het overige komt er van onze democratie niks meer te voorschijn.
Niks is nog veilig voor sommige gangsters.
Zelfs uw bezit wordt te grabbel gegooid als je deelneemt aan een politiek debat. De lauwe reacties op dit forum zijn voor mij het bewijs; naast anderen; dat we in dit land niet moeten rekenen op echte rechtvaardigheid. Degenen die plunderen krijgen hier zelfs een vrijgeleide.
Daarom heb ik geen interesse meer om deel te nemen aan dit forum.
De ellende heeft lang genoeg geduurd.
Je ziet hier regelmatig specimen verschijnen die hun voeten vagen aan de waarheid. Wel daar ga ik mijn tijd niet meer aan besteden.
Het heeft trouwens geen zin om nog te melden waar er gevaarlijke zaken gebeuren. Daarbij is het mijn plicht niet om de echte gangsterstreken te melden.
Los het zelf maar op is mijn devies. Ze zullen verdomd mij niet verder moeten kloten. Hopelijk beginnen ze aan zichzelf met hun vuile praktijken.
Maar niet komen zeveren of klagen achteraf hoor. Ik heb jullie gewaarschuwd.

Tavek 10 maart 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624955)
Tavek, het hele concept België is van vanaf het allereerste begin al gedoemd te mislukken.
Laten we eerlijk zijn: als je er na ruim 190 jaar nog steeds niet in geslaagd bent om eenheid te creëren gaat het echt never nooit meer lukken.
Iedere vier jaar (verkiezingen) komt een autonoom (of zelfs onafhankelijk) Vlaanderen een stapje dichterbij ; )

Federale landen voldoende ter wereld waar interne problemen opgelost worden door het gebruik van deelstaten. Ik zie uw punt niet.

Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven.

Shadowke 10 maart 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9625110)
Federale landen voldoende ter wereld waar interne problemen opgelost worden door het gebruik van deelstaten. Ik zie uw punt niet.

Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven.

culturele eenheid? Wallonië is meer Frans (Frankrijk) qua cultuur terwijl Vlaanderen dichter bij de Nederlandse/Duitse staat.

eigenlijk hadden ze in 1815 Wallonië bij Frankrijk gelaten (die wilden vanaf het begin bij Frankrijk zijn) en enkel Vlaanderen bij Nederland.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be