Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatshervorming in 2024? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257935)

DeZeeuw 12 maart 2021 11:47

Tavek,

Dus je geeft toe dat taal vandaag de dag wel een verdelende factor is?

vlijmscherp 12 maart 2021 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626375)
Taal was geen verdelende factor tot een eeuw geleden omdat alles en iedereen die iets in de pap te brokken had Frans sprak, ook in Vlaanderen.

maw, het zit dieper.

Tavek 12 maart 2021 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626457)
maw, het zit dieper.

Het is artificieel.

Het Vlaams nationalisme is een vehikel dat door sommigen is gedetecteerd waarmee ze macht kunnen vergaren.

Tot voor de eerste staatshervorming was er zelfs geen eenduidige definitie van Vlamingen. Mijn grootouders, Belgen van de maaskant, identificeerden zich zelfs niet als Vlamingen. Vlamingen waren voor hun mensen van de Vlaamse provincies.

vlijmscherp 12 maart 2021 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626477)
Het is artificieel.

Het Vlaams nationalisme is een vehikel dat door sommigen is gedetecteerd waarmee ze macht kunnen vergaren.

Tot voor de eerste staatshervorming was er zelfs geen eenduidige definitie van Vlamingen. Mijn grootouders, Belgen van de maaskant, identificeerden zich zelfs niet als Vlamingen. Vlamingen waren voor hun mensen van de Vlaamse provincies.

van in het begin van België is er al sprake van een tweedeling, hoe ik het lees spreekt men vanaf 1840 al van Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen was toen al heel het gebied waar men Nederlands sprak.
Vergeet ook niet dat het de Walen waren die de gewesten wilden.

In het jaar 400 zal iemand uit de regio van Gent zich ook geen Vlaming genoemd hebben, toen was enkel een regio rond Brugge gekend als Vlaanderen.
Geschiedenis gaat vooruit, benamingen en grenzen van regio's veranderen wel eens.

Hoe erg jij het ook haat, Vlaanderen bestaat nu uit de 5 provincies, leer er mee leven want je gaat nog veel identiteitscrisissen moeten doorstaan. Net zoals uiteraard sommigen Vlaams-nationalisten moeten er mee leven dat ze op dit moment in België wonen en dus ook Belg zijn.

Boduo 12 maart 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9626290)
Er zijn meer dan drie deelstaten in België.

???

Boduo 12 maart 2021 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626477)
Het is artificieel.

Het Vlaams nationalisme is een vehikel dat door sommigen is gedetecteerd waarmee ze macht kunnen vergaren.

Tot voor de eerste staatshervorming was er zelfs geen eenduidige definitie van Vlamingen. Mijn grootouders, Belgen van de maaskant, identificeerden zich zelfs niet als Vlamingen. Vlamingen waren voor hun mensen van de Vlaamse provincies.

Is het Vlaams nationalisme ontstaan in de loopgraven aan de IJzer ?
De taalproblemen hadden soms tragische gevolgen.

Tavek 12 maart 2021 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9626493)
Is het Vlaams nationalisme ontstaan in de loopgraven aan de IJzer ?
De taalproblemen hadden soms tragische gevolgen.

Is sterk overdreven. Albert I was een van de eerste Koningen die Vlaamsgezind was.

Tavek 12 maart 2021 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626487)
van in het begin van België is er al sprake van een tweedeling, hoe ik het lees spreekt men vanaf 1840 al van Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen was toen al heel het gebied waar men Nederlands sprak.
Vergeet ook niet dat het de Walen waren die de gewesten wilden.

In het jaar 400 zal iemand uit de regio van Gent zich ook geen Vlaming genoemd hebben, toen was enkel een regio rond Brugge gekend als Vlaanderen.
Geschiedenis gaat vooruit, benamingen en grenzen van regio's veranderen wel eens.

Hoe erg jij het ook haat, Vlaanderen bestaat nu uit de 5 provincies, leer er mee leven want je gaat nog veel identiteitscrisissen moeten doorstaan. Net zoals uiteraard sommigen Vlaams-nationalisten moeten er mee leven dat ze op dit moment in België wonen en dus ook Belg zijn.

Ik onderga geen identiteitscrisis.

Ik ben geen Vlaming en uit me ook zo. In ben Belg, Limburger en Europeaan.

Als Vlaanderen onafhankelijk word, ben ik zoals mijn Nederlandse buurman.

vlijmscherp 12 maart 2021 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626506)
Ik onderga geen identiteitscrisis.

Ik ben geen Vlaming en uit me ook zo. In ben Belg, Limburger en Europeaan.

Als Vlaanderen onafhankelijk word, ben ik zoals mijn Nederlandse buurman.

tja en toch ben je een Vlaming hoor. Het kan zijn dat je je zo niet voelt, jouw goed recht maar je bent als Belg en inwoner van het Vlaams Gewest een Vlaming.

Pandareus 12 maart 2021 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626516)
tja en toch ben je een Vlaming hoor. Het kan zijn dat je je zo niet voelt, jouw goed recht maar je bent als Belg en inwoner van het Vlaams Gewest een Vlaming.

Net zoals Sophie Wilmès dus een Vlaamse is.

Het rare is dat er hier op het forum een aantal vendeliers zijn die deze evidentie ontkennen... :?

vlijmscherp 12 maart 2021 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626518)
Net zoals Sophie Wilmès dus een Vlaamse is.

Het rare is dat er hier op het forum een aantal vendeliers zijn die deze evidentie ontkennen... :?

ja uiteraard. Ze staat op de Franstalige rol in het federaal parlement en ze zal het ook niet graag horen maar het is een Vlaamse.

Tavek 12 maart 2021 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626516)
tja en toch ben je een Vlaming hoor. Het kan zijn dat je je zo niet voelt, jouw goed recht maar je bent als Belg en inwoner van het Vlaams Gewest een Vlaming.

Tot op heden ben ik Belg en zal ik dat blijven verdedigen. Vlaanderen is een louter adminstratief gegeven, geen nationaliteit.

Ik ben er ook vrij gerust op dat ik nooit Vlaming word.

Sneaky 12 maart 2021 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626518)
Net zoals Sophie Wilmès dus een Vlaamse is.

Het rare is dat er hier op het forum een aantal vendeliers zijn die deze evidentie ontkennen... :?

Net zoals Tavek ontkent vlaming te zijn kan dat ook van andere mensen ontkend worden lijkt mij. Het gaat erover of je je vlaming voelt en je daarnaar gedraagt.

Een communist kan een lidkaart van de NVA kopen (15€), maar dat maakt van hem geen NVAer als hij in zijn hart communist blijft. (en zich ernaar gedraagt door op de commmies te stemmen)

Het is iedereen zijn recht om zichzelf te identificeren met een bapaalde groep of niet.

Ik denk dat we van Wilmes bezwaarlijk kunnen zeggen dat ze zichzelf identificeert als Vlaminge. Of zie jij dat anders?

Xenophon 12 maart 2021 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626477)
Het is artificieel.

Het Vlaams nationalisme is een vehikel dat door sommigen is gedetecteerd waarmee ze macht kunnen vergaren.

Tot voor de eerste staatshervorming was er zelfs geen eenduidige definitie van Vlamingen. Mijn grootouders, Belgen van de maaskant, identificeerden zich zelfs niet als Vlamingen. Vlamingen waren voor hun mensen van de Vlaamse provincies.

Who cares wat u grootouders deden of dachten, blijf eens ernstig zeg.

vlijmscherp 12 maart 2021 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9626528)
Net zoals Tavek ontkent vlaming te zijn kan dat ook van andere mensen ontkend worden lijkt mij. Het gaat erover of je je vlaming voelt en je daarnaar gedraagt.

Een communist kan een lidkaart van de NVA kopen (15€), maar dat maakt van hem geen NVAer als hij in zijn hart communist blijft. (en zich ernaar gedraagt door op de commmies te stemmen)

Het is iedereen zijn recht om zichzelf te identificeren met een bapaalde groep of niet.

Ik denk dat we van Wilmes bezwaarlijk kunnen zeggen dat ze zichzelf identificeert als Vlaminge. Of zie jij dat anders?

het gaat niet over je identificeren maar het administratieve. Een Belg die woont in Vlaanderen valt onder de Vlaamse regelgeving en is administratief gezien dus Vlaming.

Tavek 12 maart 2021 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9626532)
Who cares wat u grootouders deden of dachten, blijf eens ernstig zeg.

Ik ga dat ook zeggen als jij weer eens begint over jouw ouders en grootouders beste Xeno.

Tavek 12 maart 2021 13:51

Ik merk dat ik op zere tenen trap als ik tegen de Vlaams nationale identiteitskar stamp.

Good :D

Het ligt bijzonder gevoelig.

Xenophon 12 maart 2021 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626535)
Ik ga dat ook zeggen als jij weer eens begint over jouw ouders en grootouders beste Xeno.

Ik meen dat jij meer bezig bent over mijn Pools/Joodse achtergrond dan ik.

Pandareus 12 maart 2021 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626521)
Tot op heden ben ik Belg en zal ik dat blijven verdedigen. Vlaanderen is een louter adminstratief gegeven, geen nationaliteit.

Ik ben er ook vrij gerust op dat ik nooit Vlaming word.

Natuurlijk ben je Belg, maar je bent ook Vlaming. Louter doordat je als Belg in Vlaanderen je woonplaats hebt. Wat een individu daar zelf over denkt is puur voor hem en verder heeft dat geen enkel effect.
Hetzelfde mechanisme speelt voor jou, voor mij, maar bv ook voor Sophie Wilmès.

Pandareus 12 maart 2021 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9626528)
Net zoals Tavek ontkent vlaming te zijn kan dat ook van andere mensen ontkend worden lijkt mij. Het gaat erover of je je vlaming voelt en je daarnaar gedraagt.

Een communist kan een lidkaart van de NVA kopen (15€), maar dat maakt van hem geen NVAer als hij in zijn hart communist blijft. (en zich ernaar gedraagt door op de commmies te stemmen)

Het is iedereen zijn recht om zichzelf te identificeren met een bapaalde groep of niet.

Ik denk dat we van Wilmes bezwaarlijk kunnen zeggen dat ze zichzelf identificeert als Vlaminge. Of zie jij dat anders?


Dat is het nu net. Hoe iemand zichzelf identificeert is puur persoonlijk. Hoe iemand zich 'voelt' speelt geen enkele rol bij de bepaling wie als Belg Vlaming is, of Waal. Dat spruit voort uit wetgeving, en die gaat uit van het criterium woonplaats.

DeZeeuw 12 maart 2021 14:10

Daarom is "Vlaanderen" als benaming voor het gehele Nederlandstalig deel van België ook ongelukkig gekozen, je zult altijd Limburgers en Brabanders hebben die zich hiermee moeilijk zullen kunnen vereenzelvigen.
Zuid-Nederland zou een betere benaming zijn ; )

Tavek 12 maart 2021 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9626544)
Daarom is "Vlaanderen" als benaming voor het gehele Nederlandstalig deel van België ook ongelukkig gekozen, je zult altijd Limburgers en Brabanders hebben die zich hiermee moeilijk zullen kunnen vereenzelvigen.
Zuid-Nederland zou een betere benaming zijn ; )

De latijnse naam voor de Nederlanden is Belgica.

We zitten goed zoals het is.

Tavek 12 maart 2021 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9626538)
Ik meen dat jij meer bezig bent over mijn Pools/Joodse achtergrond dan ik.

Ik wist er niks van mocht jij er niks over hebben gedeeld.

Pandareus 12 maart 2021 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9626544)
Daarom is "Vlaanderen" als benaming voor het gehele Nederlandstalig deel van België ook ongelukkig gekozen, je zult altijd Limburgers en Brabanders hebben die zich hiermee moeilijk zullen kunnen vereenzelvigen.
Zuid-Nederland zou een betere benaming zijn ; )

Volstrekt onaanvaardbaar.

Ammehoela.

Tavek 12 maart 2021 14:27

lol @ interne staatshervorming

14 regios en "De Limburg". Eigenlijk zouden de Limburgers ook 3 regios moeten worden, maar ze willen ze niet, daar in Limburg. Dus duwt de Vlaamse regering het maar voor zich uit en zegt ze: dat ze het daar maar zelf uitzoeken.

De facto blijft Limburg dus wat het is.

Pandareus 12 maart 2021 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9626538)
Ik meen dat jij meer bezig bent over mijn Pools/Joodse achtergrond dan ik.

Dat is toch positief ?
Je bent het levende bewijs dat de multiculturele en meerlagige identiteit werkt.

Een mooie blend van enerzijds Krakowniak dansen, Hava Nagila en Clement Peerens Explosition.

Tavek 12 maart 2021 14:54

Nu, die kleine regios, bijna stadsstaatjes, die allemaal nu eigen bestuur en dergelijke willen hebben, is wel echt uber-europees.

Honderden jaren lang zag het er zo uit:



Werkt alleen niet zo goed als ge een vuist moet kunnen maken tegen titanen zoals China, VS, Rusland, India....

Sneaky 12 maart 2021 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626541)
Dat is het nu net. Hoe iemand zichzelf identificeert is puur persoonlijk. Hoe iemand zich 'voelt' speelt geen enkele rol bij de bepaling wie als Belg Vlaming is, of Waal. Dat spruit voort uit wetgeving, en die gaat uit van het criterium woonplaats.

Dat is hokjesdenken imo. Identiteit moet je niet objectief in hokjes proberen steken want dat is een zeer individueel gegeven. Zo ook het al dan niet behoren tot een volk. Tegenwoordig is dat zelfs met geslacht zo. Dat wordt ook beschouwd als deel van de persoonlijkheid en kan je vrij invullen. Onafhankelijk van de genitaliën waarmee je geboren bent. Als liberaal moet je dat toch fantastisch vinden, niet?

Nog een voorbeeldje, ik woon niet meer in Antwerpen. (Parking zuid nu). Maar ik zal me altijd een Antwerpenaar blijven noemen, hoewel ik er niet meer woon en officieel dus ook niet meer ben. Maar iedereen die mij hoort praten aanziet mij als Antwerpenaar. En ik ben daar trots op. (nog meer dan dat vlamingen-gedoe)

Pandareus 12 maart 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9626584)
Dat is hokjesdenken imo. Identiteit moet je niet objectief in hokjes proberen steken want dat is een zeer individueel gegeven. Zo ook het al dan niet behoren tot een volk. Tegenwoordig is dat zelfs met geslacht zo. Dat wordt ook beschouwd als deel van de persoonlijkheid en kan je vrij invullen. Onafhankelijk van de genitaliën waarmee je geboren bent. Als liberaal moet je dat toch fantastisch vinden, niet?

Nog een voorbeeldje, ik woon niet meer in Antwerpen. (Parking zuid nu). Maar ik zal me altijd een Antwerpenaar blijven noemen, hoewel ik er niet meer woon en officieel dus ook niet meer ben. Maar iedereen die mij hoort praten aanziet mij als Antwerpenaar. En ik ben daar trots op. (nog meer dan dat vlamingen-gedoe)

Wat jij beschrijft is folklore. Op zich is daar niets mis mee hoor, in tegendeel zelfs.
Bepalen tot welk 'volk' je hoort hangt af van twee zaken : of je Belg bent (ja dus) en of je in Vlaanderen woont of in Wallonië.

Dat neemt niet weg dat het iedereen vrij staat daar bovenop nog een hoop andere zaken (voor zichzelf) erbij te sleuren.

TheFourHorsemen 12 maart 2021 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626586)
Wat jij beschrijft is folklore. Op zich is daar niets mis mee hoor, in tegendeel zelfs.
Bepalen tot welk 'volk' je hoort hangt af van twee zaken : of je Belg bent (ja dus) en of je in Vlaanderen woont of in Wallonië.

Dat neemt niet weg dat het iedereen vrij staat daar bovenop nog een hoop andere zaken (voor zichzelf) erbij te sleuren.

Dat is uw visie.

Nochtans zal een Schot die in een ander land gaan wonen, zich nog steeds een Schot voelen. Ook al bestaat er geen onafhankelijke staat 'Schotland'.

Als ik morgen in Frankrijk ga wonen, blijf ik evengoed Vlaming hoor.

Xenophon 12 maart 2021 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626550)
Ik wist er niks van mocht jij er niks over hebben gedeeld.

dat brengt geen verandering met zich mee wat betreft hetgeen ik zei.

vlijmscherp 12 maart 2021 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9626601)
Dat is uw visie.

Nochtans zal een Schot die in een ander land gaan wonen, zich nog steeds een Schot voelen. Ook al bestaat er geen onafhankelijke staat 'Schotland'.

Als ik morgen in Frankrijk ga wonen, blijf ik evengoed Vlaming hoor.

je zal je zeker nog zo voelen en met je Belgische identiteitskaart zal je ook Belg blijven ook al ga je naar Brazilië verhuizen.

Maar eens je de Franse nationaliteit aanneemt, zal je toch Fransman zijn, of je nu wil of niet.

TheFourHorsemen 12 maart 2021 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626603)
je zal je zeker nog zo voelen en met je Belgische identiteitskaart zal je ook Belg blijven ook al ga je naar Brazilië verhuizen.

Maar eens je de Franse nationaliteit aanneemt, zal je toch Fransman zijn, of je nu wil of niet.

Ik heb het over de andere identiteiten dan de nationaliteit.

Als ik Panda goed begrijp mag ik me na verhuis naar een ander land wel nog Belg voelen (ik heb immers de Belgische nationaliteit) maar geen Antwerpenaar of Vlaming meer.

Ik denk dat een dergelijke manier van denken voor de overgrote meerderheid van de mensen niet het geval is. Veel mensen hechten hun identiteit niet enkel aan nationaliteit.

patrickve 12 maart 2021 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626577)
Werkt alleen niet zo goed als ge een vuist moet kunnen maken tegen titanen zoals China, VS, Rusland, India....

Ik weet dat zo nog niet. Die titanen moeten nu een veel kleiner kliekje in hun zak krijgen om gans Europa naar hun pijpen doen te dansen he.

Tavek 12 maart 2021 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9626611)
Ik heb het over de andere identiteiten dan de nationaliteit.

Als ik Panda goed begrijp mag ik me na verhuis naar een ander land wel nog Belg voelen (ik heb immers de Belgische nationaliteit) maar geen Antwerpenaar of Vlaming meer.

Ik denk dat een dergelijke manier van denken voor de overgrote meerderheid van de mensen niet het geval is. Veel mensen hechten hun identiteit niet enkel aan nationaliteit.

Citaat:

Nationaliteit duidt de relatie aan tussen een individu en een staat, cultuur of loyaliteit.

Nationaliteit heeft een tweeledige betekenis:

Het bezit van het staatsburgerschap van een land of meer landen;
Het op grond van herkomst of afstamming behoren tot een bepaald etniciteit en (indien aanwezig) de natie; nationaliteit staat in deze definitie los van het staatsburgerschap.
Denk dat die tweeledige betekenis ook klopt.

patrickve 12 maart 2021 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626586)
Wat jij beschrijft is folklore. Op zich is daar niets mis mee hoor, in tegendeel zelfs.
Bepalen tot welk 'volk' je hoort hangt af van twee zaken : of je Belg bent (ja dus) en of je in Vlaanderen woont of in Wallonië.

Dat neemt niet weg dat het iedereen vrij staat daar bovenop nog een hoop andere zaken (voor zichzelf) erbij te sleuren.

Dat heeft niks te maken met "tot een volk behoren". Dat heeft enkel te maken met een of andere administratieve toestand bij een of andere maffia. Jij weet het misschien niet, maar andere maffia's kunnen jou evengoed ergens bij een groep ingedeeld hebben in hun administratieve fratsen he.

TheFourHorsemen 12 maart 2021 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626616)
Denk dat die tweeledige betekenis ook klopt.

Maar u heeft het daar opnieuw over nationaliteit.

Ik heb het over andere identiteiten dan nationaliteit.

Tavek 12 maart 2021 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9626618)
Dat heeft niks te maken met "tot een volk behoren". Dat heeft enkel te maken met een of andere administratieve toestand bij een of andere maffia. Jij weet het misschien niet, maar andere maffia's kunnen jou evengoed ergens bij een groep ingedeeld hebben in hun administratieve fratsen he.

En dan komt Patrick met staat=maffia argumenten, en is de discussie om zeep.

:roll:

pajoske 12 maart 2021 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9626553)
lol @ interne staatshervorming

14 regios en "De Limburg". Eigenlijk zouden de Limburgers ook 3 regios moeten worden, maar ze willen ze niet, daar in Limburg. Dus duwt de Vlaamse regering het maar voor zich uit en zegt ze: dat ze het daar maar zelf uitzoeken.

De facto blijft Limburg dus wat het is.



Jammer genoeg niet. Limburg moet de dictatuur ondergaan van de Vlaamse ruit. En zal in drie regio's opgedeeld worden. Dit tegen de wil van de bevolking, het plaatselijke bestuur, de werkgevers. Kortom: tegen de wil van een zeer grote meerderheid van de Limburgse bevolking.

Democratie op zijn Vlaams.

Als er geen rekening moet gehouden worden met een belangrijk deel van de inwoners van het Vlaamse gewest. Als enkel een meerderheid van de Vlaamse bevolking van tel is. Dan is er ook enkel een meerderheid van de Belgische bevolking van tel om te beslissen over Vlaamse onafhankelijkheid.

Die van NV-A en VB kunnen dus naar onafhankelijkheid fluiten volgens hun eigen regels.

NV-Antwerpen wil Limburg kapot. Het is niet voor niks dat ik al jarenlang het koppelteken elders plaats dan dat de partij dat doet.

BWarrior 12 maart 2021 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9626487)
van in het begin van België is er al sprake van een tweedeling, hoe ik het lees spreekt men vanaf 1840 al van Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen was toen al heel het gebied waar men Nederlands sprak.
Vergeet ook niet dat het de Walen waren die de gewesten wilden.

In het jaar 400 zal iemand uit de regio van Gent zich ook geen Vlaming genoemd hebben, toen was enkel een regio rond Brugge gekend als Vlaanderen.
Geschiedenis gaat vooruit, benamingen en grenzen van regio's veranderen wel eens.

Hoe erg jij het ook haat, Vlaanderen bestaat nu uit de 5 provincies, leer er mee leven want je gaat nog veel identiteitscrisissen moeten doorstaan. Net zoals uiteraard sommigen Vlaams-nationalisten moeten er mee leven dat ze op dit moment in België wonen en dus ook Belg zijn.

Er is geen tegenstelling tussen Vlaanderen en België. Dat is allemaal nationalistische propaganda. Zelfs de Franstalige Vlamingen, die tot lang in de 20ste eeuw nog aanwezig waren in het straatbeeld, vonden van zichzelf dat ze Vlaming waren. Wanneer de eerste generaties flaminganten over Vlaanderen spraken of over België, dan hadden ze het over hetzelfde ding.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be