Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Twee tot drie gascentrales moeten volstaan voor kernuitstap (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258849)

Universalia 30 april 2021 15:28

Twee tot drie gascentrales moeten volstaan voor kernuitstap
 
Twee tot drie gascentrales moeten volstaan voor kernuitstap

Hoeveel extra gascentrales zijn er nodig om de kernuitstap te compenseren?

België krijgt er twee ?* drie gascentrales bij

Laat ik dat plaatsen onder de noemer: hoop doet leven?

De hamvraag is -en blijft, gaan die extra centrales de atoomcentrales kunnen vervangen ze uiteindelijk in de vergeethoek te duwen?

Lijkt mij een twijfelachtrige zaak maar ik heb niet de kennis -en de kunde om het allemaal even snel in kaart te brengen of de gascentrales het gaan kunnen ophalen. :|

Die gascentrales klinken wel enorm groen.

Micele 30 april 2021 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9667682)
Twee tot drie gascentrales moeten volstaan voor kernuitstap

Hoeveel extra gascentrales zijn er nodig om de kernuitstap te compenseren?

België krijgt er twee ?* drie gascentrales bij

Laat ik dat plaatsen onder de noemer: hoop doet leven?

De hamvraag is -en blijft, gaan die extra centrales de atoomcentrales kunnen vervangen ze uiteindelijk in de vergeethoek te duwen?

Lijkt mij een twijfelachtrige zaak maar ik heb niet de kennis -en de kunde om het allemaal even snel in kaart te brengen of de gascentrales het gaan kunnen ophalen. :|

Die gascentrales klinken wel enorm groen.

Veel groener dan kolen.

https://www.natuurenmilieu.nl/themas...or-het-milieu/

Zucht 30 april 2021 15:41

Na de Turteltax en de Tommeltax zullen we ons best al voorbereiden op de Tinnetax.

maddox 30 april 2021 15:43

De ouwe gasketel in Vilvoorde staat in de "Strategische reserve". Wordt die gezien als "Nieuw" dan?

Micele 30 april 2021 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667696)
De ouwe gasketel in Vilvoorde staat in de "Strategische reserve". Wordt die gezien als "Nieuw" dan?

Aangezien ze van nieuwe te bouwen gascentrales spreken telt die niet mee.

Citaat:

In oktober wordt steun toegekend voor 2,3 gigawatt. Daarbij wordt het aantal nieuwe gascentrales beperkt tot een minimum. Concreet zullen twee tot maximum drie gascentrales worden gebouwd, elk goed voor zowat 800 MW of de capaciteit van een middelgrote kerncentrale. Wie het laagste biedt op de veiling, kan dan gaan bouwen als de nodige vergunningen binnen zijn.

maddox 30 april 2021 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9667704)
Aangezien ze van nieuwe te bouwen gascentrales spreken telt die niet mee.

Ergo, met 3 nieuwe gascentrales en de heractivatie van de oude gascentrales kan men de oudste kleine kernreactoren wel vervangen. En dat met sneller regelbare centrales, wat een klein voordeel bied voor de windmolenparken, zolang er niet voldoende opslagcapaciteit is.

PeterCC 30 april 2021 20:56

De meest recente cijfers op Febeg zijn die van 2019. https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit

In 2019 stond er 5,9GW vermogen aan kernenergie opgesteld die samen 41,8TWh aan elektriciteit hebben geproduceerd of 80% van hun maximaal potentiëel.

Met 3 gascentrales en samen 2,3GW aan vermogen zullen die nieuwe gascentrales aan 207% moeten produceren om een zelfde elektriciteitsproductie te kunnen halen. Dat zal dus niet lukken.

Maar we hebben ook nog 7,2GW aan geïnstalleerd vermogen staan van oudere thermische centrales en dat zullen ook wel vooral gascentrales zijn, en die hebben in 2019 maar 27,1TWh geproduceerd of 43% van hun maximaal potentiëel.

Voeg die 2 samen:
Dan heb je 9,5GW aan vermogen en die moeten samen 68,9TWh produceren en dat is 83% van hun maximaal potentiëel.
Lijkt me krap om pieken op te kunnen vangen maar ik ga ervan uit dat onze overheid wel een paar ingenieurs in dienst heeft die kunnen rekenen, dus misschien kan het wel.

Dus niet zo onrealistisch. Natuurlijk, er komt wel een massa CO2-uitstoot bij, ruwweg 2,5 keer zoveel uitstoot als nu.

Dadeemelee 30 april 2021 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667696)
De ouwe gasketel in Vilvoorde staat in de "Strategische reserve". Wordt die gezien als "Nieuw" dan?

Zo oud is die niet. In vergelijking met de nucleaire centrales is die piepjong. :-D
Misschien zelf jonger dan uw mazout of gasketel.

maddox 30 april 2021 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9667891)
Zo oud is die niet. In vergelijking met de nucleaire centrales is die piepjong. :-D
Misschien zelf jonger dan uw mazout of gasketel.

Mijn HR+ gasketel is geen 15 jaar, en ik wil daar van af.

Maar er is een verschil tussen een kerncentrale die ontworpen was om "minstens" 40 jaar te werken zonder miserie, en zelfs in die tijd zeer conservatief ontworpen omdat men niet wist wat de langetermijn effecten van zo'n zware stralingsdruk was, en een aarsgasketel ontworpen door "hoe goedkoper hoe beter" massaproductie ontwerpers.

Micele 30 april 2021 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9667891)
Zo oud is die niet. In vergelijking met de nucleaire centrales is die piepjong. :-D
Misschien zelf jonger dan uw mazout of gasketel.

Blijkbaar krijgt die site van Vilvoorde toch een nieuwe gascentrale, vermogen 870 MW. Bron ENGIE.

Zolang de nieuwe gascentrale niet af is kan de oude onrendabele gascentrale , die maar 255 MW kan afgeven, evtl nog gebruikt worden.

Citaat:

https://www.engie.com/en/vilvoorde-g...ed-power-plant

17 april 2021

The Vilvoorde site covers a total of 30 hectares and has housed electricity production facilities since the 1960s. We are now acquiring the existing gas power plant, adding to the land which we already owned, with the aim of building a new 870 MW Combined Cycle Gas Turbine (CCGT) plant there, on condition that the Capacity Remuneration Mechanism comes into effect. The request for connection to the high-voltage grid has already been submitted to Elia (the transmission system operator (TSO) for high-voltage electricity (from 30,000 to 380,000 volts) in Belgium).

The new, latest-generation CCGT plant will meet all emission standards and achieve an efficiency of over 63%. The existing 255 MW gas power plant will continue to operate as a peaker plant until the new unit is operational.
Ook : https://www.spglobal.com/marketintel...ssels-58023629

Dit vond ik via de Duitse wikipedia referte 1 en 9, de Nederlandse wiki is nog niet aangepast...
Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk_Vilvoorde

Das Kraftwerk Vilvoorde ist ein GuD-Kraftwerk in der Stadt Vilvoorde, Provinz Flämisch-Brabant, Belgien. Die installierte Leistung des Kraftwerks beträgt 255[1][2] MW. Es ist im Besitz von Engie Electrabel und wird auch von Engie Electrabel betrieben.

Im Jahr 2009 erwarb E.ON das Kraftwerk Vilvoorde im Rahmen eines Tausches von Electrabel.[3][4] E.ON gab 2012 bekannt, das Kraftwerk zum 1. Januar 2014 zu schließen, da es unrentabel sei.[5] Das Kraftwerk wurde Ende 2014 zum Reservekraftwerk umgerüstet.[6] Uniper (aus E.ON hervorgegangen) verkaufte das Kraftwerk 2017 an die bulgarische Energy Market.[7][8] Im Jahr 2020 erwarb Engie Electrabel das Kraftwerk von EM Generation Brussels (EMGB).[1][9]

Kraftwerksblöcke
Das Kraftwerk besteht derzeit (Stand März 2021) aus einem Block. Die folgende Tabelle gibt einen Überblick:

Block Einheit Max. Leistung (MW) Betriebsbeginn Turbine Generator Dampfkessel Status
1[10] 125 1959 Abgerissen (2001 bis 2002)[10]
2[10] 125 Abgerissen (2001 bis 2002)[10]
3[11]
1 255[1][2] (bzw. 262)[11] 2001 Siemens Siemens CMI
2 130 1986 Alstom Stillgelegt (2014[6] oder 2017[8])

4[1][9] 870 Geplant

Das Kraftwerk bestand ursprünglich aus 3 Blöcken, die mit Kohle und Öl befeuert wurden. Die Dampfturbine des Blocks 3 wurde 1982 zerstört und 1986 durch eine neue ersetzt. Von 1999 bis 2001 wurde eine Gasturbine installiert, an die die Dampfturbine des Blocks 3 angeschlossen wurde.[10]

Der Block 3 besteht aus einer Gasturbine sowie einer nachgeschalteten Dampfturbine. An die Gasturbine ist ein Abhitzedampferzeuger angeschlossen, der dann die Dampfturbine versorgt.[10] Die Dampfturbine wurde 2014[6] (oder 2017)[8] stillgelegt.

Auf dem Kraftwerksgelände soll ein weiteres GuD-Kraftwerk mit einer Leistung von 870 MW errichtet werden.[1][9]

PeterCC 30 april 2021 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667896)
Mijn HR+ gasketel is geen 15 jaar, en ik wil daar van af.
(...)

Wat is er mis met je ketel? Heb je er problemen mee?

maddox 30 april 2021 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9667901)
Wat is er mis met je ketel? Heb je er problemen mee?

Te lage efficiëntie, is geen condensatieketel. Werd me tijdens aankoop afgeraden door de verkopers, teveel kans op kapotte pompen en dergelijke, en ik als technieker snap die redenering wel.

Dadeemelee 30 april 2021 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9667899)
Blijkbaar krijgt die site van Vilvoorde toch een nieuwe gascentrale, vermogen 870 MW. Bron ENGIE.

Zolang de nieuwe gascentrale niet af is kan de oude onrendabele gascentrale , die maar 255 MW kan afgeven, evtl nog gebruikt worden.



Dit vond ik via de Duitse wikipedia, de Nederlandse wiki is nog niet aangepast...

Zo enorm veel rendabeler gaat de nieuwe niet zijn. Het zal allemaal van gegarandeerde subsidies afhangen. Buitenlandse stroom kopen op de markt is altijd goedkoper.

Dadeemelee 30 april 2021 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667903)
Te lage efficiëntie, is geen condensatieketel. Werd me tijdens aankoop afgeraden door de verkopers, teveel kans op kapotte pompen en dergelijke, en ik als technieker snap die redenering wel.

Een aardgasketel zonder condensatie? 8O

En een condenspompje heb je enkel nodig als de ketel in de kelder staat.

maddox 30 april 2021 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9667907)
Een aardgasketel zonder condensatie? 8O

En een condenspompje heb je enkel nodig als de ketel in de kelder staat.

15 jaar geleden niet zo uitzonderlijk hoor, en niet elke woning heeft een condensafvoer in de buurt van de aardgas aansluitingen

PeterCC 30 april 2021 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667903)
Te lage efficiëntie, is geen condensatieketel. Werd me tijdens aankoop afgeraden door de verkopers, teveel kans op kapotte pompen en dergelijke, en ik als technieker snap die redenering wel.

Maar je zei dat het een HR+ ketel is? En dat zijn toch per definitie condensatieketels?
De ketel werd je afgeraden maar waarom heb je hem dan toch aangekocht? Jij als technieker.

Dadeemelee 30 april 2021 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9667908)
15 jaar geleden niet zo uitzonderlijk hoor, en niet elke woning heeft een condensafvoer in de buurt van de aardgas aansluitingen

Bij mijn ouders hebben ze een condensketel in de kelder. Met de eerste condensafvoerpomp was er een probleem. Na een jaar of zo was het vlottercontact stuk.
Vloer nat.
De condenspomp werd vervangen door een beter exemplaar en dat werkt nu al meer dan 5 jaar probleemloos.

Micele 30 april 2021 22:00

Een HR+ heeft ca. 15 % minder rendement dan een condensatieketel.

Ik kan het heel goed weten want te zien aan mijn jaarafrekeningen vóór en na.

Nr.10 1 mei 2021 03:23

"Energiebredrijf ENGIE-Electrabel wil op de Asiat-Darse site een nieuwe fossiele gascentrale bouwen van 875 MW, om de bestaande centrale van 397 MW te vervangen. In tegenstelling tot de oude, zal de splinternieuwe fossiele infrastructuur op vollast draaien en tot 2.400.000 ton CO2 per jaar uitstoten, 17 keer zoveel als de jaarlijkse uitstoot van de stad Vilvoorde (137.740 ton). En dat terwijl de stad zich tot doel heeft gesteld om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn en 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030. Ook zal de centrale fijnstof en NOx instoten wat een impact heeft op de gezondheid van omwonenden en het milieu tot ver buiten de stadsgrenzen. De woonwijk Far West is slechts op honderderden meters afstand en Brussel ligt minder dan 10 kilometer verderop. (...)"
BRON
Het debat komt op gang.

Travis Bickle 1 mei 2021 03:28

De enige manier om te voldoen aan onze energiebehoefte zonder kernenergie, is door die behoefte te sturen. Dus door grootverbruikers/industrieën naar het buitenland te jagen en gezinnen de vrijheid te ontnemen wat betreft keuzevrijheid om was en plas te doen. En dan nog ...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be