Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Tariq Ramadan: populisme creëert angst voor islam (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147996)

porpo 15 december 2010 18:17

Tariq Ramadan: populisme creëert angst voor islam
 
Tariq Ramadan (1962) groeide op in Zwitserland als kleinzoon van Hassan al-Banna, stichter van de Moslimbroederschap in Egypte. Ramadan beweert dat moslims prima in Europa kunnen leven, zolang de wetgeving moslims niet dwingt te handelen in strijd met belangrijke principes uit de koran. Hij benadrukt echter dat de wet van het land waarin men woont maatgevend is. Niettemin is Ramadan omstreden in onder meer Zwitserland, Frankrijk en in de VS, maar ook in moslimlanden als Tunesië, Egypte, Syrië, Libië en Saoedi-Arabië. In deze laatste vijf landen is hij persona non grata vanwege zijn kritiek op de regimes van deze landen.

In 2007 zag Ramadan af van de leerstoel 'Islam in de Westerse Wereld' aan de universiteit Leiden, nadat dit aanbod de universiteit op veel kritiek kwam te staan. Als gasthoogleraar aan (......)

Verder lezen (wereldjournalisten.nl)

CLAESSENS Joris 15 december 2010 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 5167188)
Tariq Ramadan (1962) groeide op in Zwitserland als kleinzoon van Hassan al-Banna, stichter van de Moslimbroederschap in Egypte. Ramadan beweert dat moslims prima in Europa kunnen leven, zolang de wetgeving moslims niet dwingt te handelen in strijd met belangrijke principes uit de koran. Hij benadrukt echter dat de wet van het land waarin men woont maatgevend is. Niettemin is Ramadan omstreden in onder meer Zwitserland, Frankrijk en in de VS, maar ook in moslimlanden als Tunesië, Egypte, Syrië, Libië en Saoedi-Arabië. In deze laatste vijf landen is hij persona non grata vanwege zijn kritiek op de regimes van deze landen.

In 2007 zag Ramadan af van de leerstoel 'Islam in de Westerse Wereld' aan de universiteit Leiden, nadat dit aanbod de universiteit op veel kritiek kwam te staan. Als gasthoogleraar aan (......)

Verder lezen (wereldjournalisten.nl)

Hum...
Ik denk dat bang zijn voor bommen op de trein naar je werk veel meer angst creëert.
En die worden niet door populisten gelegd voor zover ik weet...

CLAESSENS Joris 15 december 2010 18:23

Ik vind sowieso een religie die in de 21ste eeuw nog steeds dagelijks mensenoffers verlangt en krijgt wel degelijk iets om bang van te zijn.
Maar dat is populistisch natuurlijk...
Populisme is dezelfde mening hebben als de meerderheid of toch een groot deel van de bevolking...

Sus Iratus 15 december 2010 18:36

Tariq Rammadan is een bijzonder gevaarlijke giftige slang die met gespleten tong spreekt.

Enerzijds tegen de leiders van het westen mooi weer spelen en het hebben over samenwerking, tolerantie, de zegeningen van de multicul, en hoe vreedzaam en verheven de islam wel niet is.
En anderzijds zo ongeveer het tegenovergestelde preken voor zijn eigen islamitische achterban.

Hij is het schoolvoorbeeld van taqiyya.

Albrecht 15 december 2010 18:55

.

Scarabaeida 15 december 2010 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5167274)
Heeft die Ramadan ooit eens gekeken naar hoe het er aan toe gaat in Egypte?

In de openingspost:

Citaat:

Niettemin is Ramadan omstreden in onder meer Zwitserland, Frankrijk en in de VS, maar ook in moslimlanden als Tunesië, Egypte, Syrië, Libië en Saoedi-Arabië. In deze laatste vijf landen is hij persona non grata vanwege zijn kritiek op de regimes van deze landen.

Albrecht 15 december 2010 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 5167284)
In de openingspost:

Mijn excuses, ik trek mijn woorden in. Ik heb te snel gereageerd, ik had Egypte daartussen niet zien staan.

porpo 15 december 2010 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5167200)
Hum...
Ik denk dat bang zijn voor bommen op de trein naar je werk veel meer angst creëert.

Je kan altijd bang zijn en tegelijk hoop hebben want we zijn mensen en dit is onze natuur, maar bang zijn voor iets specifiek in de praktijk is afhankelijk van onze ervaringen die tijd-plaats afhankelijk zijn. Je kan ook bang zijn voor iets dat u volledig onbekend staat, iets dat nog nooit gebeurd is of zelfs iets dat je niet eens kan inbeelden; onbegrip, niet relativeren, twijfels en populisme spelen een grote rol hierin.

Kunnen we hier echt bang zijn voor een soort bomaanslag gepleegd door iemand die uit wraak (uiteraard is dit geen islam) handelt naar aanleiding van een bepaalde politieke spanning in de internationale context?

Theoretisch ja, men zegt dat het in Europa ooit gebeurd is, of dat het een werk van geheime dienst is om bepaalde oorlog en politieke beslissing te rechtvaardigen, is en blijft een goede discussie. Massavernietigingswapens, WikiLeaks en geschiedenis zijn en blijven goede bronnen om dit soort discussies te rechtvaardigen.

En praktisch, stellen we de vraag: Hoe vaak en wat is de impact van schade in een vergelijking die er poogt om te relativeren?

Laten we lokaal spreken, hoe vaak? grootte en invloed van schade?
Hoe vaak zijn er slachtoffers gevallen door racistische moord en/of (fysiek/psychisch) geweld?

Theoretisch kan je altijd bang zijn en zorgen om iets maken, ook al zijn er geen effectieve redenen hiervoor; praktisch moet de maatschappij bang zijn voor populisme (gevoed door racisme en extreem-rechtse opstoot). Dit is de realiteit, neem de geschiedenis van België en vertel mij over racistische aanslagen en extreem-rechtse handelingen, vertel mij over aanslagen en vertel mij over bomontmantelingen en effectieve (geen blabla grote mond) straatterroristen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5167200)
En die worden niet door populisten gelegd voor zover ik weet...

Zover je ideologisch (niet realistisch) weet, ja. Hetgeen je nu weet, kan je niet met de praktijk bevestigen.

CyberpunX 15 december 2010 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 5167188)
Tariq Ramadan (1962) groeide op in Zwitserland als kleinzoon van Hassan al-Banna, stichter van de Moslimbroederschap in Egypte. Ramadan beweert dat moslims prima in Europa kunnen leven, zolang de wetgeving moslims niet dwingt te handelen in strijd met belangrijke principes uit de koran.

Zolang zij ons de vrijheden laten die we verworven hebben is er ook geen probleem. Maar wie bepaalt natuurlijk wat de belangrijke principes zijn? Want dat is toch vrij persoonlijk..

Raph 15 december 2010 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5167200)
Ik denk dat bang zijn voor bommen op de trein naar je werk veel meer angst creëert.

Die worden natuurlijk elke dag op zo'n trein gelegd.
Ik zit dagelijks een uur op de trein, angst dat ik heb dat daar ergens een bom op ligt. Niet te schatten. In Brussel dan nog. Brússel. Dat loopt daar vol 'vieze bruinen'. Schrik, ge kunt het niet geloven.

Angst wordt gecreëerd via de media door populisten, pas mieux. 't Is niet alsof er nooit terreurdaden zijn gebeurd voor 11 september 2001, maar pas vanaf dan zijn de massamedia er gretig op beginnen inpikken en werd alles als terreurdaad of terreurdreiging afgedaan en werd de Islam plots een publieke vijand.

Dat terzijde moet ik later het artikel uit de openingspost eens lezen, maar lijkt mij interessante lectuur.

Raph 15 december 2010 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5167207)
Populisme is dezelfde mening hebben als de meerderheid of toch een groot deel van de bevolking...

Populisme is eerder omgekeerd: vox populi willen spelen door mensen uit 'de domme massa' (Ortega y Gasset) te scharrelen door ze naar de mond te praten over onderwerpen die erbij gevoelig en daarbij te zeggen wat ze willen horen.

circe 15 december 2010 21:26

Ramadan is ondertussen al danig ontmaskerd dat hij praktisch nergens meer welkom is.
Zijn leerstoel aan de Erasmus universiteit in Nederland heeft hij mogen teruggeven en in verschillende westerse landen is hij ook persona non grata.

Dat krijg je als je a) zegt in het Engels of Frans en b) als je het in het arabisch wil zeggen.

Raph 15 december 2010 21:29

Dat iemand ergens niet welkom is, wil niet noodzakelijk zeggen dat zijn mening waardeloos is. Misschien integendeel, omdat dat individu tegen de schenen durft stampen (om maar een bekend en populair voorbeeld te geven: Michael Moore).

circe 15 december 2010 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raph (Bericht 5167651)
Dat iemand ergens niet welkom is, wil niet noodzakelijk zeggen dat zijn mening waardeloos is. Misschien integendeel, omdat dat individu tegen de schenen durft stampen (om maar een bekend en populair voorbeeld te geven: Michael Moore).

nogmaals: het gaat er niet over dat Ramadan zijn mening waardeloos is, het gaat hem erover dat hij tegen de mede-muzelmensen iets anders verkondigt dan tegen de ongelovige kaffers.
en dat heeft ondertussen iedereen in de gaten gekregen: zijn "mening" is dus onbestaand.

porpo 15 december 2010 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5167642)
Ramadan is ondertussen al danig ontmaskerd dat hij praktisch nergens meer welkom is.
Zijn leerstoel aan de Erasmus universiteit in Nederland heeft hij mogen teruggeven en in verschillende westerse landen is hij ook persona non grata.

Dat krijg je als je a) zegt in het Engels of Frans en b) als je het in het arabisch wil zeggen.

Dat is een grote zever, circe en jij weet het ook, maar fanatisme gaat vaak voorop en dit is het probleem.

Men verwacht van je dat je overal dezelfde standpunten op nahoudt en dan ook in alle details en grenzen; nee, zo werkt het niet!!! Als je internationaal wilt denken, dan moet je ook diverse visies hebben omdat de mensen verschillen, culturen verschillen en de omgeving waarin iets zijn betekenis krijgt is divers en onderwerpt zich vaak aan de maatschappelijke veranderingen die als gevolg zijn van instrumentele en sociale consultaties.

Beetje serieus en eerlijk tegen onszelf zijn, kan geen kwaad.

Raph 15 december 2010 22:16

Voila, dat is net het mooie aan de kennismaatschappij: ze is praktisch eindeloos. Meningen, visies en feiten allerhande zorgen dat je inzicht krijgt in bepaalde materie, en dat is niet bepaald iets slechts.

Bepaalde meningen afdoen als nietszeggend is vind ik toch vrij bekrompen. =)

porpo 15 december 2010 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5167353)
Zolang zij ons de vrijheden laten die we verworven hebben is er ook geen probleem. Maar wie bepaalt natuurlijk wat de belangrijke principes zijn? Want dat is toch vrij persoonlijk..

Wie bepaalt dat? Ik denk een moslim bepaalt dat, ja het is inderdaad vrij persoonlijk en als je het combineert met een poging om de koran te begrijpen dan kom je tot bepaalde conclusies die er leiden tot persoonlijke voorkeur op basis van persoonlijke begrip hand in hand met de intentie. Op die manier kan, volgens mij, iedereen tot een samenvatting van de belangrijkste principes komen.

Koran 16:90
God commands justice, the doing of good, and liberality to kith and kin, and He forbids all shameful deeds, and injustice and rebellion: He instructs you, that ye may receive admonition.

Het eerste principe is God: wie/wat is god, waarom?
http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc
En de rest is een samenvatting van belangrijkste principes.

De samenvatting van religie met commentaar lezen.

Karel Martel B 15 december 2010 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5167200)
Hum...
Ik denk dat bang zijn voor bommen op de trein naar je werk veel meer angst creëert.
En die worden niet door populisten gelegd voor zover ik weet...

Logica op moslims, "like water off a duck's back".

Bobke 15 december 2010 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raph (Bericht 5167598)
Populisme is eerder omgekeerd: vox populi willen spelen door mensen uit 'de domme massa' (Ortega y Gasset) te scharrelen door ze naar de mond te praten over onderwerpen die erbij gevoelig en daarbij te zeggen wat ze willen horen.

Willen mensen dan het omgekeerde van hun mening horen ?

Raph 15 december 2010 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5167782)
Willen mensen dan het omgekeerde van hun mening horen ?

Niet noodzakelijk van hun mening, maar van wat ze willen zien gebeuren. Om een onnozel voorbeeld te noemen: 'vreemdelingen buiten'.

Persoonlijk ben ik hoogst geïnteresseerd in meningen die ingaan tegen de mijne, en ben ik continu op zoek naar conflict en discussies, net omdat ik er misschien iets kan uit leren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be