Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   Free energy (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241121)

The Paulus Experience 9 november 2017 00:18

Free energy
 
Gelooft iemand dat de mens ooit in staat zal zijn energie op te wekken uit een bron zoals zwaartekracht?
Ik weet dat het niet mag gezegd worden in academische kringen maar hier mag het eens. Bijvoorbeeld de energie die de zon levert uit fusie ontstaat toch rechtstreeks door de zwaartekracht?

Vlad 9 november 2017 06:05

Wind en zon zijn ook gratis energie. Je hebt wel molens en cellen nodig en die kosten geld.

Yog Sothoth 9 november 2017 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8567807)
Gelooft iemand dat de mens ooit in staat zal zijn energie op te wekken uit een bron zoals zwaartekracht?
Ik weet dat het niet mag gezegd worden in academische kringen maar hier mag het eens. Bijvoorbeeld de energie die de zon levert uit fusie ontstaat toch rechtstreeks door de zwaartekracht?

Nee, toch niet. Fusie energie is afkomstig uit de sterke kernkracht, zwaartekracht zorgt er bij sterren enkel voor dat er voldoende druk en temperatuur bereikt worden om de elektrostatische afstoting tussen de stoomkernen te overwinnen.

The Paulus Experience 9 november 2017 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yog Sothoth (Bericht 8568082)
Nee, toch niet. Fusie energie is afkomstig uit de sterke kernkracht, zwaartekracht zorgt er bij sterren enkel voor dat er voldoende druk en temperatuur bereikt worden om de elektrostatische afstoting tussen de stoomkernen te overwinnen.

Komt dat niet neer op hetgeen ik stelde? Geen of onvoldoende zwaartekracht => geen fusie

The Paulus Experience 9 november 2017 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8567834)
Wind en zon zijn ook gratis energie. Je hebt wel molens en cellen nodig en die kosten geld.

De zon is weliswaar een bron van energie, maar niet onuitputtelijk.

Tavek 9 november 2017 16:17

je schrijft rechtstreeks

het moet onrechtstreeks zijn, maar voor de rest klopt het wel.

En ik denk niet dat we uit zwaartekracht energie NETTO kunnen winnen.

Tavek 9 november 2017 16:37

Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak is van zwaartekracht ?

morte-vivante 9 november 2017 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8568095)
Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak is van zwaartekracht ?

microwezentjes

Harry is een visionair

Heil Harry

Jantje 9 november 2017 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8568095)
Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak is van zwaartekracht ?

Daar bestaan verschillende verklaringen voor, maar de juiste oorzaak van zwaartekracht is nog steeds een raadsel.

Jantje 9 november 2017 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8567807)
Gelooft iemand dat de mens ooit in staat zal zijn energie op te wekken uit een bron zoals zwaartekracht?
Ik weet dat het niet mag gezegd worden in academische kringen maar hier mag het eens. Bijvoorbeeld de energie die de zon levert uit fusie ontstaat toch rechtstreeks door de zwaartekracht?

Er word reeds eeuwen energie opgewekt via zwaartekracht.
Elke waterkrachtcentrale en elke watermolen maakt gebruik van zwaartekracht.

Op je vraag of we ooit dankzij zwaartekracht kernfusie gaan kunnen gebruiken om rendabel energie op te wekken, is negatief.
Als de zwaartekracht van de zon een rol speelt in de energie die de zon opwekt, is het omdat de zon een dichte massa heeft door de aanwezige zwaartekracht. Waardoor er dan weer een grote druk op de binnenste ellementen word uitgeoefend.

Eduard Khil 9 november 2017 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8567807)
Gelooft iemand dat de mens ooit in staat zal zijn energie op te wekken uit een bron zoals zwaartekracht?
Ik weet dat het niet mag gezegd worden in academische kringen maar hier mag het eens. Bijvoorbeeld de energie die de zon levert uit fusie ontstaat toch rechtstreeks door de zwaartekracht?

een stuwdam haalt, onrechstreeks, zijn energie uit zwaartekracht.


En de energie die de zon produceert uit fusie komt niet rechtstreeks uit zwaartekracht. Maar uit fusie.

Eduard Khil 9 november 2017 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8568090)
j
En ik denk niet dat we uit zwaartekracht energie NETTO kunnen winnen.

lijkt me correct te zijn.

Bach 9 november 2017 19:50

Het zou al mooi zijn moesten we thuis zelf energie mogen en kunnen produceren zonder afhankelijk te zijn van corporaties die overheden plat lobbyen om zo'n evolutie tegen te houden. Zonder op een net aangesloten te moeten worden, zonder extra belastingen te moeten betalen als je zelf energie produceert of hoge importarieven op goedkope energiebronnen zoals zonnepanelen. Dat recht is 'free energie'.

De rest is toekomstmuziek.

Eduard Khil 9 november 2017 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8568271)
Het zou al mooi zijn moesten we thuis zelf energie mogen en kunnen produceren zonder afhankelijk te zijn van corporaties die overheden plat lobbyen om zo'n evolutie tegen te houden. Zonder op een net aangesloten te moeten worden, zonder extra belastingen te moeten betalen als je zelf energie produceert of hoge importarieven op goedkope energiebronnen zoals zonnepanelen. Dat recht is 'free energie'.

De rest is toekomstmuziek.

je kan dat nu al perfect. Wat houd je tegen?

Diego Raga 9 november 2017 21:04

Ben geen elektro-ingenieur, maar misschien is dit artikel relevant genoeg voor deze draad:

De zoektocht naar vrije energie

http://skepsis.nl/vrije-energie/

The Paulus Experience 9 november 2017 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 8568370)
Ben geen elektro-ingenieur, maar misschien is dit artikel relevant genoeg voor deze draad:

De zoektocht naar vrije energie

http://skepsis.nl/vrije-energie/

Lees eens de tweede zin in de openingpost

Diego Raga 9 november 2017 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8568464)
Lees eens de tweede zin in de openingpost

Ah ja, academische kringen...
FYI, in de derde zin van post 10 staat het antwoord al op vraag 1 in de OP.

Dadeemelee 9 november 2017 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8567807)
Gelooft iemand dat de mens ooit in staat zal zijn energie op te wekken uit een bron zoals zwaartekracht?
Ik weet dat het niet mag gezegd worden in academische kringen maar hier mag het eens. Bijvoorbeeld de energie die de zon levert uit fusie ontstaat toch rechtstreeks door de zwaartekracht?

We zouden een wet kunnen uitvaardigen die beslist dat de maan 's nachts kort bij de aarde komt en dan het waterniveau verhoogt en dan overdag hoger gaat staan zodat het water terugvloeit ;) :silly:

Dadeemelee 9 november 2017 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8568221)
een stuwdam haalt, onrechstreeks, zijn energie uit zwaartekracht.


En de energie die de zon produceert uit fusie komt niet rechtstreeks uit zwaartekracht. Maar uit fusie.

Eigenlijk zonneenergie. Dat water verdampt en komt dan ergens hoger.

Jantje 10 november 2017 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8568314)
je kan dat nu al perfect. Wat houd je tegen?

De wetgevingen, ambtenaren, jaloerse buren, onwetende medeburgers, enz...

Er zijn veel manieren waarom men dit tegen houd.
En als je dan toch door de mazen van het net hebt weten glippen, dan veranderen ze de regels, zodat ze het terug onder controle hebben.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be