Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Isa bin Maryam as (de Koran) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241725)

Guinevere 25 december 2017 22:41

Isa bin Maryam as (de Koran)
 
Isa de zoon van Maryam... zo wordt profeet Jezus door God in de Koran genoemd.

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou12.htm


Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze die symbool stond voor zuiverheid, vergevingsgezindheid, liefde voor de zwakkeren en kwetsbaren, strijd tegen onrecht en voor gehoorzaamheid aan God. Ook wordt hij geprezen vanwege het feit dat hij de drager is van 'Gods Woord', het Evangelie.

Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.

En (gedenk) haar, die haar kuisheid bewaarde. Wij bliezen haar onze geest in en wij maakten haar en haar zoon tot een teken van alle volkeren' (Koran, 21, 91).

Zelfs Maria reageerde met ongeloof toen ze van de, in gestalte van een man aan haar verschenen, Heilige Geest, hoorde dat ze een kind zou krijgen:

'Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven' (Koran 19, soera Marjam, 21).

De Heilige Geest antwoordde:

‘Het is zo naar uw Heer zegt, het is gemakkelijk voor Mij, opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade onzerzijds; het is besloten jaar’ (Koran 19, 22)

Maria raakte in paniek, vooral na de bevalling. Ze zou liever vóór dat gebeuren gestorven zijn. Begrijpelijk, gezien de verdachte positie waarin de gemeenschap haar zou duwen. Maar God troostte haar en gaf haar opdracht om te zwijgen wanneer ze door haar volk werd aangesproken. 'O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan','0 zuster van Aaron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw’, riep het volk verontwaardigd tegen haar. Omdat Maria niet mocht praten, wees ze naar haar pasgeboren kind. En tot ieders verbazing riep het wiegekind:

‘Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd. En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt. Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal mij met zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt’ (Koran 19, 31-34)

Met deze wonderbaarlijke geboorte is Jezus zijn leven begonnen. En zo is hij door het leven heen gegaan. Veel wonderen verrichtte hij. Toen men zijn boodschap niet aankon besloot men om hem te vervolgen. Hij werd op een leeftijd van ongeveer 33 jaar veroordeeld tot de dood. Isa is echter niet vermoord, maar onopgemerkt naar de hemel (naar God) opgestegen. De man die gekruisigd werd, was iemand anders.

Aton 26 december 2017 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8607409)
Isa de zoon van Maryam... zo wordt profeet Jezus door God in de Koran genoemd.

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou12.htm


Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze die symbool stond voor zuiverheid, vergevingsgezindheid, liefde voor de zwakkeren en kwetsbaren, strijd tegen onrecht en voor gehoorzaamheid aan God. Ook wordt hij geprezen vanwege het feit dat hij de drager is van 'Gods Woord', het Evangelie.

Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.

En (gedenk) haar, die haar kuisheid bewaarde. Wij bliezen haar onze geest in en wij maakten haar en haar zoon tot een teken van alle volkeren' (Koran, 21, 91).

Zelfs Maria reageerde met ongeloof toen ze van de, in gestalte van een man aan haar verschenen, Heilige Geest, hoorde dat ze een kind zou krijgen:

'Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven' (Koran 19, soera Marjam, 21).

De Heilige Geest antwoordde:

‘Het is zo naar uw Heer zegt, het is gemakkelijk voor Mij, opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade onzerzijds; het is besloten jaar’ (Koran 19, 22)

Maria raakte in paniek, vooral na de bevalling. Ze zou liever vóór dat gebeuren gestorven zijn. Begrijpelijk, gezien de verdachte positie waarin de gemeenschap haar zou duwen. Maar God troostte haar en gaf haar opdracht om te zwijgen wanneer ze door haar volk werd aangesproken. 'O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan','0 zuster van Aaron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw’, riep het volk verontwaardigd tegen haar. Omdat Maria niet mocht praten, wees ze naar haar pasgeboren kind. En tot ieders verbazing riep het wiegekind:

‘Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd. En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt. Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal mij met zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt’ (Koran 19, 31-34)

Met deze wonderbaarlijke geboorte is Jezus zijn leven begonnen. En zo is hij door het leven heen gegaan. Veel wonderen verrichtte hij. Toen men zijn boodschap niet aankon besloot men om hem te vervolgen. Hij werd op een leeftijd van ongeveer 33 jaar veroordeeld tot de dood. Isa is echter niet vermoord, maar onopgemerkt naar de hemel (naar God) opgestegen. De man die gekruisigd werd, was iemand anders.

Duidelijk dat de auteurs van de Koran dit hebben overgeschreven uit het evangelie volgens Lukas. Ook het enige evangelie waar de engel Gabriël genoemd wordt. Het geboorteverhaal en de verrijzenis komen niet voor in het oudste evangelie volgens Marcus.

geertvdb 26 december 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8607516)
Duidelijk dat de auteurs van de Koran dit hebben overgeschreven uit het evangelie volgens Lukas. Ook het enige evangelie waar de engel Gabriël genoemd wordt. Het geboorteverhaal en de verrijzenis komen niet voor in het oudste evangelie volgens Marcus.

En ook van het apocrief evangelie van Jacobus, dat trouwens Syrisch van oorsprong is, en een argument temeer dat de koran geschreven werd in Syria

Aton 26 december 2017 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8608021)
En ook van het apocrief evangelie van Jacobus, dat trouwens Syrisch van oorsprong is, en een argument temeer dat de koran geschreven werd in Syria

Het schrijven van de Koran is pas later gekomen. Het is wel zo dat er Syrische bronnen gebruikt zijn die afkomstig waren van gnostische Helleens joodse christenen die in de 4e eeuw als ketters werden aanzien en buiten het Romeinse rijk zijn gevlucht. Maar ook uit het Arabische schiereiland zijn er teksten bekend die oorspronkelijk in het Aramees geschreven waren. Pas op het eind van de 8e eeuw kan men spreken van de Koran in zijn geheel.

Kristof Piessens 26 december 2017 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8608045)
Het schrijven van de Koran is pas later gekomen. Het is wel zo dat er Syrische bronnen gebruikt zijn die afkomstig waren van gnostische Helleens joodse christenen die in de 4e eeuw als ketters werden aanzien en buiten het Romeinse rijk zijn gevlucht. Maar ook uit het Arabische schiereiland zijn er teksten bekend die oorspronkelijk in het Aramees geschreven waren. Pas op het eind van de 8e eeuw kan men spreken van de Koran in zijn geheel.

Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken...de data's kloppen niet....immers de koran is ofwel een copij ofwel al een geschreven boek voordat de evangelien ontstonden na het kruisigingsverhaal....zelf weet ik dat van de originele bijbelboek niets overeenstemt met de latere versies in verschillende stromingen vorm zijn gegeven !

geertvdb 27 december 2017 01:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8608049)
Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken

Wat?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8608049)
...de data's kloppen niet....immers de koran is ofwel een copij ofwel al een geschreven boek voordat de evangelien ontstonden

Nee, de Koran is geschreven na het NT, en is gebaseerd op teksten die gekend waren in de Levant van de eerste eeuwen na Christus. Onder andere de legende van de 7 slapers, een goddelijke mythe over Alexander de Grote, etc... Verhalen geografisch afkomstig uit het noorden: Turkije en Byzantium, en niet het Arabische schiereiland.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8608049)
na het kruisigingsverhaal....zelf weet ik dat van de originele bijbelboek niets overeenstemt met de latere versies in verschillende stromingen vorm zijn gegeven !

Wartaal ...

Aton 27 december 2017 03:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8608049)
Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken...

Nee, dat is niet zo. Het Arabisch is een vrij jonge taal. Deze is ontstaan uit het Hidjazi, over het Koefi (7e eeuw) naar het Nabatees, wat ook het proto-Arabisch genoemd wordt. Het Arabisch schrift heeft zich ontwikkeld vanuit de zuiden van Irak.
https://www.boekencentrum.nl/de-omst...t_tab_products

Piero 23 april 2018 12:33

.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?

Aton 23 april 2018 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8607409)
[b]

Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze

Juist, hij wordt dan ook dikwijls de Geprezene genoemd, wat in het Arabisch ' moehammahoe ' wil zeggen. Zo weten we gelijk waar de naam Mohammed vandaan komt, een naam die voordien niet eens bestond.
Citaat:

Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.
Dat is een misvatting wat ontstaan is door de Griekse vertaling van de Torah en er in oorsprong staat ' almah '( jonge vrouw ) en niet ' betulah '( maagd ) wat maagd betekend.
( de rest is naïef volksgeloof )

Aton 23 april 2018 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8697299)
.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?

Een gebruik wat hier in de middeleeuwen ook bestond, voornamelijk onder de adel.

DewareJakob 23 april 2018 13:49

De zeven dwergen van sneeuwwitje blijken ook met tien te zijn geweest.

Het Verzet 23 april 2018 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8697338)
Een gebruik wat hier in de middeleeuwen ook bestond, voornamelijk onder de adel.

En in de VS ook nog regelmatig voorkomt: https://www.volkskrant.nl/buitenland...nige~a4576509/

Piero 23 april 2018 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8697299)
.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?

Een afbeelding van Maria en haar moeder Anna kort voor ze werd uitgehuwelijkt.


Aton 23 april 2018 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8697359)
En in de VS ook nog regelmatig voorkomt: https://www.volkskrant.nl/buitenland...nige~a4576509/

Die zitten dus nog duidelijk in de middeleeuwen. :-D

Aton 23 april 2018 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8697419)
Een afbeelding van Maria en haar moeder Anna kort voor ze werd uitgehuwelijkt.


:lol:

Piero 23 april 2018 16:04

Twee jaren later.
 
De trotse grootmoeder Anna met Jezus op schoot en er naast staat moedertje Maria, zowat 14 jaar oud.


Aton 23 april 2018 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8697436)
De trotse grootmoeder Anna met Jezus op schoot en er naast staat moedertje Maria, zowat 14 jaar oud.


:lol: Je gaat hier voorbij het feit dat toen de belangrijkste persoon groter werd afgebeeld. Waar haal je de wetenschap vandaan dat Maria hier 14 jaar is of ben je wat aan het trollen ?

Piero 24 april 2018 09:43

Volgens Sansavino is dit Maria ca 13 jaar oud met haar beby en haar moeder Ann .

Jezus! Wat een joekel van een baby!


Aton 24 april 2018 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8698000)
Volgens Sansavino is dit Maria ca 13 jaar oud met haar beby en haar moeder Ann .

En waar heb je die leeftijd van 13 jaar gevonden ? En zoals ik al opmerkte werd de hoofdpersoon steeds iets groter dan normaal afgebeeld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be