Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mensen met een hoek af die extreme prestaties leveren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237266)

eno2 9 februari 2017 12:51

Mensen met een hoek af die extreme prestaties leveren
 
Je denkt daarbij aan Van Gogh, Trump, Edvard Munch etc... Het zijn meestal kunstenaars wiens creativiteit eerder gestimuleerd en verhoogd raakt door hun ongewone geestestoestand in plaats van verminderd. Virginia Wolf.

Maar gewone mensen kunnen daar ook toe gedwongen worden onder de druk van de omstandigheden en hun geestestoestand.

Deze "schizofreen" verdween gewoon vijf jaar in Amazonië na een gewapend incident in Canada. Een extreme prestatie.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...gevonden.dhtml

Ik denk dat je nog verwonderd zou zijn hoeveel toplui en elite psychiatrische problemen kennen of gekend hebben. Dat wordt natuurlijk meestal stilgehouden.

Peche 10 februari 2017 07:06

Peche

eno2 12 februari 2017 00:30

Nijinsky. Vaslav.

eno2 15 maart 2017 21:16

Christopher Knight
27 years alone in the wilderness
https://www.theguardian.com/news/201...t-hermit-maine

Zucht 15 maart 2017 21:41

Kurt Gödel was zo paranoïde bang dat men hem wou vergiftigen dat hij zich liet verhongeren.
De kampioen van de logica liet zich doodgaan uit schrik dat hij zou sterven door vergiftiging.

eno2 15 maart 2017 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8405571)
Kurt Gödel was zo paranoïde bang dat men hem wou vergiftigen dat hij zich liet verhongeren.
De kampioen van de logica liet zich doodgaan uit schrik dat hij zou sterven door vergiftiging.

Bron?

Paranoïde? Grappig. Niet voor hem natuurlijk.

Citaat:

He held the notion that God was personal.

He believed firmly in an afterlife,
wiki.

Very logical. all that...

kiko 15 maart 2017 23:09

Ik geloof niet zo heel erg in psychische aandoeningen die op de één of andere manier de kwaliteit van bepaalde werken sterk zou verbeteren.

Wel ben ik ervan overtuigd dat psychische aandoeningen de werken van kunstenaars en wetenschappers zwaar belemmerd hebben.

eno2 15 maart 2017 23:38

Hitler de gekke grootpresteerder hebben ze toch maar kunnen afremmen door heel Duitsland plat te walsen.

Elio di Supo 16 maart 2017 08:28

Wilhelm Reich, de bedenker van de orgonen-theorie. Hij geloofde o.m. dat de energie die vrijkomt tijdens orgasmes van dien aard was dat het zelfs kanker kon genezen. Daarnaast vond hij ook allerlei curiosa uit zoals de cloud-buster waarvan hij beweerde dat hij met dit tuig het kon laten regenen naar believen.

Xenophon 16 maart 2017 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 8405624)
Ik geloof niet zo heel erg in psychische aandoeningen die op de één of andere manier de kwaliteit van bepaalde werken sterk zou verbeteren.

Wel ben ik ervan overtuigd dat psychische aandoeningen de werken van kunstenaars en wetenschappers zwaar belemmerd hebben.

Nietzsche.

eno2 16 maart 2017 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8405753)
Wilhelm Reich, de bedenker van de orgonen-theorie. Hij geloofde o.m. dat de energie die vrijkomt tijdens orgasmes van dien aard was dat het zelfs kanker kon genezen. Daarnaast vond hij ook allerlei curiosa uit zoals de cloud-buster waarvan hij beweerde dat hij met dit tuig het kon laten regenen naar believen.

Interesting case. Certainly very "unhinged"

As he was much "en vogue" in 1968, I read a fair amount on Reich. Nothing important to me it seems, because I forgot it all.
Citaat:

In 1940 he started building orgone accumulators, devices that his patients sat inside to harness the reputed health benefits, leading to newspaper stories about sex boxes that cured cancer.[14]

Following two critical articles about him in The New Republic and Harper's in 1947, the U.S. Food and Drug Administration obtained an injunction against the interstate shipment of orgone accumulators and associated literature, believing they were dealing with a "fraud of the first magnitude."[15] Charged with contempt in 1956 for having violated the injunction, Reich was sentenced to two years' imprisonment, and that summer over six tons of his publications were burned by order of the court.[n 2] He died in prison of heart failure just over a year later, days before he was due to apply for parole.[18]
Wiki.
One of the few authors in democracies who's work got the publicity of being massively burned.

eno2 16 maart 2017 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8405944)
Nietzsche.

Wat mijn niet doodt, maakt mij sterker.

Die was niet gek. Werd pas gek in Turijn 1888, helemaal op het laatste.

eno2 11 december 2017 21:51

Trump tegen de rest van de wereld


The Madness of King Donald
Dec 4, 2017 ELIZABETH DREW
The risk of a US military confrontation with North Korea, coupled with President Donald Trump’s increasingly peculiar behavior, has put official Washington on edge. To put it bluntly: the worry is that a mentally deranged president might lead the US into a nuclear war.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be