Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Abortus na 14 weken zwangerschap (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127525)

Rudy 22 augustus 2009 14:24

Abortus na 14 weken zwangerschap
 
Lucie Van Crombrugge (65) vindt dat het tijd wordt om de abortuswet bij te sturen. Amper twee maanden na haar pensionering als coördinator van het Gentse abortuscentrum springt ze alweer op de barricaden. (DS van 22/08)

Zeer kort samengevat. Volgens de Belgische wetgeving mag abortus tot 14 weken zwangerschap. Veel artsen verwijzen moeders echter naar het buitenland voor abortus, vooral naar Nederland. Guido De Padt, huidige minister van Welzijn en OCMW voorzitter (Geraardsbergen) wil geen financiële interventies voor abortus in het buitenland.

Wordt of is de Belgische wetgeving omtrent abortus niet achterhaald ?

Graag jullie mening.

Interview met Lucie Van Crombrugge op

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=872E0R2V

Vette Pois(s)on 22 augustus 2009 14:28

Dit is echt een van de allermoeilijkste vragen die ik hier ooit gepost heb gezien.

Paulus 22 augustus 2009 14:34

Volgens mij kan abortus nooit.

Paulus.

Raf 22 augustus 2009 14:36

Wat mij betreft, mag dat 12 weken blijven. Dat is ruimschoots voldoende.

Flanelcondoom 22 augustus 2009 14:38

Enige relevante parameter is de gezondheid van de vrouw bij het aborteren. Verder mag het altijd.

Dat gedoe met die weken is veel te arbitrair, en bestaat voornamelijk om bejaarden, gelovigen en andere overemotionelen gerust te stellen.

Paulus 22 augustus 2009 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4290154)
Enige relevante parameter is de gezondheid van de vrouw bij het aborteren. Verder mag het altijd.

Dat gedoe met die weken is veel te arbitrair, en bestaat voornamelijk om bejaarden, gelovigen en andere overemotionelen gerust te stellen.

Misschien ook om het leven van kinderen te redden.

Paulus.

Flanelcondoom 22 augustus 2009 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 4290159)
Misschien ook om het leven van kinderen te redden.

Paulus.

Niet wenen he.

Rudy 22 augustus 2009 14:47

Als ik het interview met Lucie van Crombrugge goed heb gelezen zou er meer rekeningmoeten gehouden worden met het welbevinden van de moeder. Psychologisch. Toekomstmogelijkheden. Zoals de WGO gezondheidsproblemen omschrijft.
De Belgische wetgeving focust zich te veel op de toekomstmogelijkheden van het kind. Als het kind niet gehandicapt is, moet de rest wijken.

Kortom. Als het kind gezond is, is de mening en het welbevinden van de moeder volgens de Belgische wetgeving van ondergeschikt belang, behalve bij levensgevaar bij de moeder.

Rudy 22 augustus 2009 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 4290144)
Volgens mij kan abortus nooit.

Paulus.

Ah Paulus. Vertel mij eerlijk. Zou jij je leven willen opofferen voor een kind dat al je tijd en energie in beslag neemt ? Of wordt het eerder een moederprobleem ?

Andro 22 augustus 2009 14:57

Moet kunnen.

Paulus 22 augustus 2009 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4290169)
Niet wenen he.

Zeg dat aan de vrouwen en kinderen.

Paulus.

Paulus 22 augustus 2009 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4290183)
Ah Paulus. Vertel mij eerlijk. Zou jij je leven willen opofferen voor een kind dat al je tijd en energie in beslag neemt ? Of wordt het eerder een moederprobleem ?

Ik zou geen onschuldig kind doden om zelf in leven te kunnen blijven. Nee.

Paulus.

Scherven A. Mok 22 augustus 2009 15:03

Abortus moet kunnen tot tijdens de geboorte.

Raf 22 augustus 2009 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4290208)
Abortus moet kunnen tot tijdens de geboorte.

In sommige gevallen zou het zelfs tot lang na de geboorte mogelijk moeten zijn. :twisted:

Rudy 22 augustus 2009 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus (Bericht 4290202)
Ik zou geen onschuldig kind doden om zelf in leven te kunnen blijven. Nee.

Paulus.

Waar haal je de pretentie vandaan te willen oordelen in naam van de moeders ?

Waarom zou voor de moeder de mening van de vader belangrijk moeten zijn als de moeder een bewuste keuze moet maken over de levenskwaliteit, misschien wel een keuze op leven en dood ?

Wat is belangrijker, de levenskwaliteit van het kind of die van de ouders ?

Rudy 22 augustus 2009 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4290251)
In sommige gevallen zou het zelfs tot lang na de geboorte mogelijk moeten zijn. :twisted:

Homo's (m) hebben dit voordeel nooit over het leven van eigen kinderen te moeten oordelen.

manta 22 augustus 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4290172)
Kortom. Als het kind gezond is, is de mening en het welbevinden van de moeder volgens de Belgische wetgeving van ondergeschikt belang, behalve bij levensgevaar bij de moeder.

Ik vraag me af of die artsen wel zekerheid hebben of diezelfde vrouwen het mentaal wel aankunnen om voor de rest van hun leven die gebeurtenis met zich mee te dragen ...
Hoeveel zijn er niet die er spijt van krijgen of die gebukt gaan onder depressies (of erger , zelfmoord overwegen of plegen) omdat ze het schuldgevoel niet aankunnen ???:-(

Paulus 22 augustus 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4290262)
Waar haal je de pretentie vandaan te willen oordelen in naam van de moeders ?

Rustig jongen.

Je stelde mij een persoonlijke vraag en ik heb daar een persoonlijk antwoord op gegeven.

Wat jij daarvan maakt mert "pretentie" en "in naam van alle moeders"...?

Een beetje sereen blijven hé?!

Citaat:

Waarom zou voor de moeder de mening van de vader belangrijk moeten zijn als de moeder een bewuste keuze moet maken over de levenskwaliteit, misschien wel een keuze op leven en dood ?
De mening van de vader is belangrijk omdat hij ouder is van het kind.

Citaat:

Wat is belangrijker, de levenskwaliteit van het kind of die van de ouders ?
Levenskwaliteit is voor iedereen belangrijk. Maar het recht op leven aan de ene kant van de balans en recht op levenskwaliteit aan de andere kant, dat is heel wat anders.

Paulus.

manta 22 augustus 2009 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4290123)
Lucie Van Crombrugge (65) vindt dat het tijd wordt om de abortuswet bij te sturen. Amper twee maanden na haar pensionering als coördinator van het Gentse abortuscentrum springt ze alweer op de barricaden. (DS van 22/08)

Zeer kort samengevat. Volgens de Belgische wetgeving mag abortus tot 14 weken zwangerschap. Veel artsen verwijzen moeders echter naar het buitenland voor abortus, vooral naar Nederland. Guido De Padt, huidige minister van Welzijn en OCMW voorzitter (Geraardsbergen) wil geen financiële interventies voor abortus in het buitenland.

Wordt of is de Belgische wetgeving omtrent abortus niet achterhaald ?

Graag jullie mening.

Interview met Lucie Van Crombrugge op

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=872E0R2V

:-(

Zoals bij elk abortusdraadje krijg ik ook hier weer de beelden uit de film " The silent scream" voor m'n ogen ... :-(

Paulus 22 augustus 2009 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4290271)
Ik vraag me af of die artsen wel zekerheid hebben of diezelfde vrouwen het mentaal wel aankunnen om voor de rest van hun leven die gebeurtenis met zich mee te dragen ...
Hoeveel zijn er niet die er spijt van krijgen of die gebukt gaan onder depressies (of erger , zelfmoord overwegen of plegen) omdat ze het schuldgevoel niet aankunnen ???:-(

Precies!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be