Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   "Deutschland in den Grenzen von 31.12.1937" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148743)

poekieJ 3 januari 2011 11:56

"Deutschland in den Grenzen von 31.12.1937"
 
Dit artikel is al weer bijna 2 jaar oud, maar ik heb me zopas geregistreerd op een Duits politiek forum (een beetje het equivalent van dit forum), en daar wordt er nog altijd over gediscussieerd.

Het gaat om dit artikel: http://potsblits.de/deutschland-in-grenzen-von-1937

Kort komt het erop neer dat, voor zover ik het begrepen heb, grenzen alleen veranderd en vastgelegd kunnen worden door een vredseverdag. Noch de BDR, noch de DDR zouden echter zulk een vredesverdrag ondertekend hebben, enkel hun overgave en bijgevolg zijn alle gebieden die na de gegeven datum aan een ander land zijn toegevoegd, nog altijd delen van Duitsland.
Het teruggegevan van Saarland in 1957, dat deels door Frankrijk werd bestuurd (niet hetzelfde als de rest van Duitsland dat gewoon bezet werd), zou een voorbeeld zijn voor de andere gebieden die op die manier ook terug, laat ons zeggen, "heims in Reich" kunnen keren.


Kan iemand mij zeggen of hier iets van aan is, of is dit een hele grote hoop nonsens?

LiberaalNL 3 januari 2011 14:20

Het is een grote hoop nonsens. West-Duitsland erkende de Oder Neisse grens officieus in 1970 en die werd officieel in 1992, twee jaar na de Duitse eenwoording.

Kodo Kodo 3 januari 2011 14:50

Er is ook zeer weinig sympathie voor dergelijke ideeën bij de Duitse bevolking. Wel zouden sommigen hun bezittingen in het Oosten willen terugkrijgen, vooral degenen die uit Tsjechië zijn verdreven (Sudeten), al vormen die maar een kleine groep naast de Pommeren, Pruisen, Ruslandduitsers en Sileziërs.

Toen Rusland financieel zowat bankroet was, heeft het West-Duitsland wél voorgesteld, de Russische helft van Oost-Pruisen te verkopen. De Duitse diplomatie heeft dat toen afgewimpeld. Die willen geen narigheid meer in huis halen door verloren gebieden in huis te halen, zelfs niet door ze eerlijk te kopen. En ze kregen liever een hereniging met de DDR dan Koningsbergen.

Kallikles 3 januari 2011 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5202727)
Dit artikel is al weer bijna 2 jaar oud, maar ik heb me zopas geregistreerd op een Duits politiek forum (een beetje het equivalent van dit forum), en daar wordt er nog altijd over gediscussieerd.

Het gaat om dit artikel: http://potsblits.de/deutschland-in-grenzen-von-1937

Kort komt het erop neer dat, voor zover ik het begrepen heb, grenzen alleen veranderd en vastgelegd kunnen worden door een vredseverdag. Noch de BDR, noch de DDR zouden echter zulk een vredesverdrag ondertekend hebben, enkel hun overgave en bijgevolg zijn alle gebieden die na de gegeven datum aan een ander land zijn toegevoegd, nog altijd delen van Duitsland.
Het teruggegevan van Saarland in 1957, dat deels door Frankrijk werd bestuurd (niet hetzelfde als de rest van Duitsland dat gewoon bezet werd), zou een voorbeeld zijn voor de andere gebieden die op die manier ook terug, laat ons zeggen, "heims in Reich" kunnen keren.


Kan iemand mij zeggen of hier iets van aan is, of is dit een hele grote hoop nonsens?

Het is een legitieme eis. De 4+2 akkoorden zijn niet legitiem.

LiberaalNL 3 januari 2011 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 5203170)
Het is een legitieme eis. De 4+2 akkoorden zijn niet legitiem.

Sterke argumentie voor een al even sterk standpunt. Niet dus.

Pieter B 3 januari 2011 18:46

Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

LiberaalNL 3 januari 2011 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5203792)
Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

De 'heer' Kallikles neemt wel vaker dit soort standpunten in.

Europese Vlaming 3 januari 2011 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5203792)
Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

Ja dat is een manier om het te bekijken, in een ander deel van de Wereld wordt dat volledig anders opgevat: Israël kreeg na meerdere oorlogen land in hand van haar toenmalige vijanden (de Westbank op Jordanië, de Gazastrook op Egypte en de Golanhoogvlakte op Syrië), het gebied veroverd door de Isrealiërs word tot op vandaag de dag nog altijd niet erkend als Israëlisch grondgebied maar als "Palestijns" grondgebied. De arabieren hebben ook gegokt en verloren.


Maar blijkbaar is het hier wel politiek correct om te zeggen dat dit land niet aan de veroveraar toebehoort.

poekieJ 3 januari 2011 20:49

Zou er iemand me kunnen aangeven waarom de zogenaamde 4+2 akkoorden al dan niet legitiem zijn?

Citaat:

Er is ook zeer weinig sympathie voor dergelijke ideeën bij de Duitse bevolking. Wel zouden sommigen hun bezittingen in het Oosten willen terugkrijgen, vooral degenen die uit Tsjechië zijn verdreven (Sudeten), al vormen die maar een kleine groep naast de Pommeren, Pruisen, Ruslandduitsers en Sileziërs.
Als ik het goed heb was er bij het toetreden van Polen tot de EU een paragraaf gewijdt aan het feit dat Duitse burgers voor een bepaald aantal jaren geen gronden in de voormalige Ostgebiete mogen kopen.

Kallikles 3 januari 2011 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5203792)
Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

Niet "de Duitsers", wel de nazi's o.l.v. Oostenrijker Hitler. Met jouw redenering zouden de Afghanen en Irakezen nu grote delen van de VS mogen opeisen.

respublica 4 januari 2011 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5203151)
Er is ook zeer weinig sympathie voor dergelijke ideeën bij de Duitse bevolking. Wel zouden sommigen hun bezittingen in het Oosten willen terugkrijgen, vooral degenen die uit Tsjechië zijn verdreven (Sudeten), al vormen die maar een kleine groep naast de Pommeren, Pruisen, Ruslandduitsers en Sileziërs.

Toen Rusland financieel zowat bankroet was, heeft het West-Duitsland wél voorgesteld, de Russische helft van Oost-Pruisen te verkopen. De Duitse diplomatie heeft dat toen afgewimpeld. Die willen geen narigheid meer in huis halen door verloren gebieden in huis te halen, zelfs niet door ze eerlijk te kopen. En ze kregen liever een hereniging met de DDR dan Koningsbergen.

Naar mijn mening toch een gemiste kans, hoewel dat gebied niet zo waardevol (meer) is.
Heb je echter bronnen voor dit verhaal? Ik heb er al eerder over gehoord, maar op internet vind ik er niet zo makkelijk info over. Ik vrees dat het misschien een soort urban legend is.

LiberaalNL 4 januari 2011 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 5204537)
Niet "de Duitsers", wel de nazi's o.l.v. Oostenrijker Hitler. Met jouw redenering zouden de Afghanen en Irakezen nu grote delen van de VS mogen opeisen.

:lol:

Kodo Kodo 4 januari 2011 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5204748)
Naar mijn mening toch een gemiste kans, hoewel dat gebied niet zo waardevol (meer) is.
Heb je echter bronnen voor dit verhaal? Ik heb er al eerder over gehoord, maar op internet vind ik er niet zo makkelijk info over. Ik vrees dat het misschien een soort urban legend is.

Het gerucht is oud en werd lang als indianenverhaal afgedaan, tot er meer uitkwam, zoals Spiegel Online hier bericht.

Yves38 4 januari 2011 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5203792)
Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

:thumbsup:

poekieJ 4 januari 2011 20:59

Ironisch genoeg is het enigste gebied dat ze in de nabije toekomst terug kunnen krijgen, één dat niet tot het Duitsland in de grenzen van 1937, maar 1919 hoort.

LiberaalNL 4 januari 2011 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5206502)
Ironisch genoeg is het enigste gebied dat ze in de nabije toekomst terug kunnen krijgen, één dat niet tot het Duitsland in de grenzen van 1937, maar 1919 hoort.

Hoe bedoel je dat? Oost-Pruisen was in 1937 nog Duits en pas na 1945 Pools en Russisch.

Renesse 4 januari 2011 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 5206869)
Hoe bedoel je dat? Oost-Pruisen was in 1937 nog Duits en pas na 1945 Pools en Russisch.

Hij bedoelt de Oostkantons, stupid!

Pieter B 5 januari 2011 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5204748)
Naar mijn mening toch een gemiste kans, hoewel dat gebied niet zo waardevol (meer) is.
Heb je echter bronnen voor dit verhaal? Ik heb er al eerder over gehoord, maar op internet vind ik er niet zo makkelijk info over. Ik vrees dat het misschien een soort urban legend is.

Dat gebied is zeer waardevol als je het goed exploiteert kan je er een poort naar Rusland van maken.

Pieter B 5 januari 2011 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 5203907)
Ja dat is een manier om het te bekijken, in een ander deel van de Wereld wordt dat volledig anders opgevat: Israël kreeg na meerdere oorlogen land in hand van haar toenmalige vijanden (de Westbank op Jordanië, de Gazastrook op Egypte en de Golanhoogvlakte op Syrië), het gebied veroverd door de Isrealiërs word tot op vandaag de dag nog altijd niet erkend als Israëlisch grondgebied maar als "Palestijns" grondgebied. De arabieren hebben ook gegokt en verloren.


Maar blijkbaar is het hier wel politiek correct om te zeggen dat dit land niet aan de veroveraar toebehoort.

Tja, het heeft ook wel een tijdje geduurd vooraleer de internationale erkenning van de oostelijke Duitse grens er kwam. Dat is pas echt goed geregeld bij de Duitse eenmaking.

En gebieden stelen is inderdaad niet politiek correct. Het was na WOII ook niet de bedoeling van de Westerse landen om Duitsland kleiner te maken. Maar het is toch gebeurt, dankzij onze communistische vrienden, en Duitsland moet er maar mee leren leven. Dat zijn de risico's van oorlog voeren.

De reden dat men het in het geval van Israël niet erkent is omdat land stelen het risico van erfvijandschap creëert. De eerste die het moet erkennen zijn Syrië en Jordanië zelf. Als zij het aanvaarden zal de internationale gemeenschap het ook aanvaarden. Zo is het ook bij Duitsland gelopen.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5203792)
Als ge heel Europa wilt veroveren dan kan het zijn dat ge nadien een beetje bedrogen uitkomt. Duitsland heeft gegokt en verloren. Dat ze daardoor veel gebied aan Rusland (via polen) zijn verloren is hun eigen schuld. Als ge andere mensen hun land wilt afpakken kan het gebeuren dat ze terug komen om u land te stelen.

Dit lijkt me wel een heel simplistische redenering. Het lijkt er immers op dat u ervan uitgaat dat de gewone Duitser de rekening moe(s)t betalen voor de machtshonger van een toplaag. Trouwens, ook Polen heeft uiteindelijk twee keer in deze wereldbrand betaald: eerst met de inval van de Duitse troepen, daarna door de amputatie van haar oostelijke gebieden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be