Esperanza |
28 december 2007 08:45 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus
(Bericht 3172982)
Sarkozy pleit voor dialoog. Natuurlijk is er een dialoogpartner nodig om met de Staat te praten.
|
Uiteraard is een dialoog alleen maar toe te juichen. Doen wij beiden nu ook, zonder de behoefte om elkaar de hersenen in te slaan. De vraag is echter of er een "dialoog" nodig is tussen katholieken (of om het even welke religie) en de overheid. **
Citaat:
Juist omdat Sarkozy wil weten voor wat 'die katholieken' precies staan, wil hij overtuigde katholieken. Want Sarkozy is niets met halfslachtige lauwe katholieken die wezenlijk niets vertegenwoordigen.
|
Rest ons nog de vraag w�*�*rom precies Sarkozy wil weten waarvoor overtuigde katholieken staan. Een vraag die ik hierboven al eerder stelde maar nog geen antwoord heb op gehad. En wat is vervolgens de bedoeling?
Citaat:
Een negatieve scheiding is mekaar zien als vijand en mekaar continu bekampen. Hierin wil de Staat zelfs het religieuze vervangen met een eigen godsdienst, gestoeld op het rationalisme, door het vernietigen van de bestaande godsdienst.
Een positieve scheiding is op grond van duidelijke afspraken mekaars bevoegdheden strikt respecteren, en wederzijds respect mekaar aanvullen: De Staat voor al het wereldlijkse, de Kerk/confessies voor al het religieuze.
|
1. Dat de geloofsdogma's niet langer overeind blijven door wetenschappelijke ontdekkingen is niet bepaald synoniem met het creëeren van een op rationaliteit gebaseerde nieuwe "godsdienst".
2. Het katholicisme is naar mijn beste weten geen vervolgde religie in Frankrijk, mijn beste. Er wordt katholieken geen strobreed in de weg gelegd. Tenzij je me hier nu stante pede kunt aantonen dat katholieken bijvoorbeeld in de gevangenis worden gegooid enkel en alleen maar ómdat ze katholiek zijn? Er is bijgevolg geen sprake van het "vernietigen" van jouw godsdienst.** Wel effe serieus blijven aub.
** Vandaar mijn vraag wat het nut is van een dialoog...?
|