![]() |
De koningen der Belgen
Wie is volgens u de beste koning der Belgen geweest en waarom?
|
De nog te komen Phillipe I "den Taaien"
Waarom de monarchie om zeep helpen als die man het zelf zal doen? Als ik een serieus antwoord moet geven: Leopold I, Want de man wilde eerst de troon niet aanvaarden(Hij vond immers de Nederlandse troon de gerechtmatigde eigenaar) |
Eentje die niet in deze lijst staat, nl. Willem 1 (1815-1830). Degene die het meeste respect betoonde voor de meerderheid van de bevolking van België en ook het meeste deed voor het welzijn van die meerderheid. Na hem werden zowat alle maatregelen die hij invoerde ten voordele van de Vlamingen weer tenietgedaan: onderwijs in eigen taal werd afgeschaft, Vlaanderen werd economisch geruïneerd...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Ik zal het maar negeren, het heeft toch geen zin.:? :roll: ) |
Citaat:
|
Met stip,Boudewijn
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() ![]() |
Ik koos Koning Boudewijn I, omdat hij zijn taak héél ernstig nam, zichzelf wegcijferde voor het welzijn van het land en zn volk.
Hij leefde niet voor zichzelf, hij was een uitermate fijngevoelig man. En wist ten allen tijde zn waardigheid te behouden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik geloof dat we hier vooral dwaze cafépraat mogen verwachten.:roll: :-( |
Citaat:
|
Boudewijn I, een koning die ons land nog werkelijk incarneerde.
|
voor mij zijn de eerste vijf allemaal even goed. hun grootste en enige verdienste: ze zijn dood.
|
Citaat:
Ik denk dat hij dan meer dan één wet niet had willen ondertekenen. (Dat "geluk" is wel op een zeer cynische manier bedoeld.) |
Citaat:
Stalin heeft ook die miljoenen doden persoonlijk geëxecuteerd...:roll: Sjongejonge. Het is al allemaal in "Histories" geweest, hoor. En moest er niets van zijn, waarom trok Coburg zo van leer tegen die uitzendingen? |
Ikzelf heb mijn thesis gemaakt over de politiek van Albert I en vind zonder twijfel dat hij de beste koning der Belgen was. Hij schatte steeds zeer goed situaties in en regeerde zeer pragmatisch. Maar hij is in feite vooral de geschiedenis ingegaan als de Koning-Ridder. Jammer, want hij was veel meer dan dat (hij haatte trouwens die bijnaam)
![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be