Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Beesten halen betere beursresultaten dan dure analisten - nogmaals de zever-economie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100074)

C2C 28 december 2007 15:54

Beesten halen betere beursresultaten dan dure analisten - nogmaals de zever-economie

Het catastrofen-kapitalisme is hier al meermaals besproken (zie de Shock Doctrine), evenals de zever-economie.

Welnu, in het hoofdstuk zever-economie vinden we weer een mooie illustratie van de mechanismen en de waarde van dat systeem in een experiment van Nova en het Financieele Dagblad.

-vijf beesten (dolfijnen) stelden een aandelenportfolio op met een top-5 van bedrijven; heel duur betaalde 'beursanalisten' deden hetzelfde

-de beesten haalden een rendement van 27%; de zever-consultants maakten 10% verlies

http://www.nieuws.nl/492464

Vorig jaar scoorde een gorilla even sterk dan de zever-economisten.

We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.

Wellicht is het verstandiger uw geld aan een aap toe te vertrouwen, dan aan een dure, hoogopgeleide, kapitalistische beursanalist.

eno2 28 december 2007 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3176054)
Het catastrofen-kapitalisme is hier al meermaals besproken (zie de Shock Doctrine), evenals de zever-economie.

Welnu, in het hoofdstuk zever-economie vinden we weer een mooie illustratie van de mechanismen en de waarde van dat systeem in een experiment van Nova en het Financieele Dagblad.

-vijf beesten (dolfijnen) stelden een aandelenportfolio op met een top-5 van bedrijven; heel duur betaalde 'beursanalisten' deden hetzelfde

-de beesten haalden een rendement van 27%; de zever-consultants maakten 10% verlies

We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.

Wellicht is het verstandiger uw geld aan een aap toe te vertrouwen, dan aan een dure, hoogopgeleide, kapitalistische beursanalist.

Om de beesten, uit ethische overwegingen, dergelijke oervervelende menselijke (onmenselijke) excercities te besparen, opteer ik voor het werpen met runen voor het samenstellen van mijn beleggingsportefeuille.

Ovidius 28 december 2007 16:11

Volgend jaar spelen ze weer tegen elkaar, voor de statistici. ;-) Ik hou het voorlopig op Paul D'Hoore.

Citaat:

Volgend jaar willen de analisten het opnieuw opnemen tegen de dolfijnen. Volgens hen is het 'megarendement' van de dolfijnen toeval.
Het artikel uit de krant

eno2 28 december 2007 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3176140)
Volgend jaar spelen ze weer tegen elkaar, voor de statistici. ;-) Ik hou het voorlopig op Paul D'Hoore.

Het artikel uit de krant

Ik wilook wel een Paul d'hoore of een beleggingsanalist in mijn akwarium.

C2C 28 december 2007 16:30

Citaat:

Het artikel uit de krant

Onder de breedsmoelmakaken (Macaca fascicularis) lijkt Paul D'Hoore me inderdaad niet de domste. Wel de lelijkste.

Goede keuze.

Savatage 28 december 2007 16:59

Citaat:

Oud nieuws hoor. Het probleem met mensen of andere objecten op te sporen om een bepaald rendement te halen is het feit dat de invloed van toeval enorm is. Je kan m.a.w. nooit een betrouwbare belegger vinden die je met voldoende kans telkens opnieuw een positief rendement kan realiseren.

Savatage 28 december 2007 17:00

Citaat:

Het artikel uit de krant

Heb je 'm ook gelezen Ovidius? Ik heb zijn vorige gelezen en ben van plan de bovenstaande volgende week te kopen :-)

Savatage 28 december 2007 17:02

Citaat:

-We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.

Neen, dit is gewoon de invloed van het toenemend aantal speculanten op de beurs.

Ovidius 28 december 2007 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3176299)
Heb je 'm ook gelezen Ovidius? Ik heb zijn vorige gelezen en ben van plan de bovenstaande volgende week te kopen :-)

Dat gaat er zeker nog van komen, op de één of andere manier kan die man het zo geloofwaardig uitleggen dat ik hem geloof, ook begrijpbaar voor leken. Verder mogen zijn prestaties gezien worden, ik denk niet dat hij het nog voor het geld moet doen ondertussen. :-)

Savatage 28 december 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3176346)
Dat gaat er zeker nog van komen, op de één of andere manier kan die man het zo geloofwaardig uitleggen dat ik hem geloof, ook begrijpbaar voor leken. Verder mogen zijn prestaties gezien worden, ik denk niet dat hij het nog voor het geld moet doen ondertussen. :-)

Hij legt het ook op een ietswat ludieke manier uit en hij kan het goed vertellen. Als ik zijn nieuwe boek uitheb ga ik me wat meer verdiepen in de beleggingsliteratuur.

Mitgard 28 december 2007 21:56

eens we de boel nationaliseren zal het rap gedaan zijn met de beleggingsadvieskes.
dan kunnen de zwetseconomen zich nuttig maken in de limburgse steenkoolmijnen, zodat ze ook eens leren wat werken is.

filosoof 28 december 2007 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3176150)
Ik wilook wel een Paul d'hoore of een beleggingsanalist in mijn akwarium.

:roll: Onvoorzichtige!!Weet jij wel hoeveel Paul D'hoore eet?

Jazeker 28 december 2007 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3176692)
eens we de boel nationaliseren zal het rap gedaan zijn met de beleggingsadvieskes.

Ja, dan kunnen de politici het geld beleggen. Daar zijn ze erg goed in. :roll:

C2C 28 december 2007 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3176304)
Neen, dit is gewoon de invloed van het toenemend aantal speculanten op de beurs.

Hoe bedoelt ge dat precies? Hoe meer speculanten, hoe minder de kans op een hoog rendement voor beleggingsexperts?

En als dat zo is (en de beurs dus niet meer interessant is), wat wordt dan de nieuwe plek voor beleggers?

C2C 28 december 2007 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3176692)
dan kunnen de zwetseconomen zich nuttig maken in de limburgse steenkoolmijnen, zodat ze ook eens leren wat werken is.

Goed idee, steenkool is trouwens volledig terug hip en beleggen is passé. Dus dat klopt gewoon volledig.

daiwa 29 december 2007 02:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3176295)
Oud nieuws hoor. Het probleem met mensen of andere objecten op te sporen om een bepaald rendement te halen is het feit dat de invloed van toeval enorm is. Je kan m.a.w. nooit een betrouwbare belegger vinden die je met voldoende kans telkens opnieuw een positief rendement kan realiseren.

Die boekjes die vol staan met tips moet je zeker niet altijd geloven.
Je zou je de vraag kunnen stellen als die analisten in die boekjes het toch zo goed weten, waarom getroosten ze zich dan nog de moeite die boekjes te maken, ze kunnen véél meer op de beurs verdienen met minder moeite.

Savatage 29 december 2007 03:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3177149)
Die boekjes die vol staan met tips moet je zeker niet altijd geloven.
Je zou je de vraag kunnen stellen als die analisten in die boekjes het toch zo goed weten, waarom getroosten ze zich dan nog de moeite die boekjes te maken, ze kunnen véél meer op de beurs verdienen met minder moeite.

Dat is wel niet zo vanzelfsprekend. Paul D'Hoore geeft in zijn eerste boek ook geen directe beleggingsadviezen, hij legt simpelweg de basiswerking van de beurs uit. Het zijn die basisconcepten die de meeste standaard-beleggers al verwaarlozen.

daiwa 29 december 2007 03:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3177178)
Dat is wel niet zo vanzelfsprekend. Paul D'Hoore geeft in zijn eerste boek ook geen directe beleggingsadviezen, hij legt simpelweg de basiswerking van de beurs uit. Het zijn die basisconcepten die de meeste standaard-beleggers al verwaarlozen.

Ik bedoelde de ontelbare boekjes met tips waarin analisten aanraden aandeel x of y te kopen.
Wat Paul D'Hoore zijn boek betreft heb je gelijk. Ik heb dat ook liggen en dat is inderdaad een heel goed boek voor al wie op de beurs actief is.

Ps: Komt er een tweede boek uit?

eno2 29 december 2007 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3176698)
:roll: Onvoorzichtige!!Weet jij wel hoeveel Paul D'hoore eet?

Een ton plankton? Per dag?

Savatage 29 december 2007 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3177181)
Ik bedoelde de ontelbare boekjes met tips waarin analisten aanraden aandeel x of y te kopen.
Wat Paul D'Hoore zijn boek betreft heb je gelijk. Ik heb dat ook liggen en dat is inderdaad een heel goed boek voor al wie op de beurs actief is.

Ps: Komt er een tweede boek uit?

Ja, het bovenstaande boek "179% hoger". Hopelijk is het even goed als z'n eerste :-) .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be