![]() |
Positief staken.
Zouden stakingen geen veel positiever effect hebben, indien ze bijvoorbeeld zoals ze bij de lijn deden: passagiers gratis laten meerijden...
Bepaalde 'gratis' diensten leveren enz. Zo lijdt het bedrijf economisch ook verlies MAAR bij de publieke opinie en dus de andere werknemers krijg je veel meer steun. Zo heb je ook minder kans dat de staking wordt gebroken, juist doordat de meerderheid van de bevolking (en dus ook andere werknemers) zich tegen de staking keren en deze als negatief beschouwen. |
En die mensen hun recht om een dagje verlof kuch kuch het recht om het werk neer te leggen af te nemen?
Ipv te staken kunnen ze beter hun C4 geven. Veel effectiever want het bedrijf moet er weer eentje opleiden (kost geld) en de ontslagnemende is verlost van die lastige bazen. En de klanten hebben gen hinder. |
Citaat:
|
staken is een recht, maar moet ook het allerlaatste drukkingsmiddel zijn anders verwatert het effect ervan. dus volledig voor positieve acties.
|
Interessante overweging.
|
Bij het spoor is zoiets bijvoorbeeld onddenkbaar...
Er wordt slechts een héél klein deel van de ticketten verkocht door het treinbegeleiders zelf. De meeste vervoersbewijzen zijn ten eerste abonementen... Ten tweede wordt een groot deel van de andere verkocht door automaten. En ten derde, de rest wordt verkocht aan de loketten, die niet tot dezelfde personeelscategorie behoren als de treinbegeleiders en machinisten. Hetzelfde geldt voor ongeveer alle sectoren waar men minimale dienstregelingen wil; ook in ziekehuizen wordt er nooit betaald aan verplegers (het is trouwens de meenschap die zichzelf daar voor een groot stuk betaalt door de ziekenfondsen), ook piloten, luchtverkeersleiding en hostessen worden niet door de reizigers betaalt; hetzelfde geldt voor brandweer, politie, etc... Het is gevaarlijk om het stakingswapen ook maar op één of andere manier in vraag te stellen; dat is fluctueren op het actueel discours. Een veel betere startegia van actievoeren kan je op onze site vinden; in plaats van mensen naar huis te laten gaan, piketten opzetten en campagne voeren richting reizigers bij de stakingen... Tenminste aan iedereen uitleggen w�*�*rom er gestaakt wordt. En mocht de minimumdienstregeling er toch komen kan men nog steeds de finse strategie toepassen; collectief solidair ontslag... |
Citaat:
de stakingen op kerstavond en oudejaar waren totaal overbodig en schadelijk, ze hebben zelf toegeven dat dit enkel was om thuis te zijn, niet om iets te bereiken. maw, ze vinden dat hun plezier boven de reizigers gaat. |
Ik stel het stakingsrecht op geen enkel moment in vraag,
ik stel mij echter wel de vraag, hoe we dit stakingsrecht zo effecient mogelijk kunnen gebruiken... In mijn omgeving hoor ik veel gezaag over de treinstakingen, ook sarkozy diende niet toe te geven omdat de bevolking zelf boos werd tegen de stakers, en dit terwijl zij eigenlijk dezelfde belangen als de stakers dienden. Hoe kunnen de belangen van de stakers, zo efficient mogelijk worden behartigd? Hoe verkijgen zij steun van de politieke opinie, wat hun eise kracht bijzet? Hoe schaden zij zo weinig mogelijk andere werknemers, en zoveel mogelijk diegene die hen uitbuiten. |
Betaalstakingen
De reizigers moeten niet betalen: zij zijn blij en toch voelt de maatschappij dit hard in haar portefeuille Er zijn allen praktische problemen zoals wat bijvoorbeeld als enkele controleurs niet meestaken en dan heb je een boete=>goede organisatie nodig |
Citaat:
Maar ze moeten inderdaad beter communiceren, en hun militanten effectief mobiliseren... maar dat kan je van OVS niet verwachten, en de anderen willen gewoon geen actie voeren; met dit en een populairder wordende OVS bij het personeel als resultaat. |
Citaat:
=> maximaal verlies voor het spoor => maar, geen vrij dagje :-( |
Citaat:
|
Citaat:
Ten tweede, dat van die vrije dag... Er zijn volgens mij maar weinig mensen die voor de lol een dag niet werken - en dus ook niets verdienen - in deze tijden van crisis en dalende koopkracht. Als ze er toch zijn, dan zijn dat alleszins geen solidaire vakbondsmilitanten... Dus met dat soort argumenten syndicalisten aanvallen is beneden alles. |
Citaat:
Ikzelf redeneer elke keer "ze zullen wel een goeie reden hebben om te staken", maar ik denk niet dat iedereen daar zo over denkt. |
Citaat:
|
Citaat:
Om een staking acceptabel te maken voor het grote publiek, moet je die voldoende lang op voorhand aankondigen en liefst ergens tegen een verlofperiode (of officiële feestdag) aanplakken, zodat je zo weinig mogelijk reizigers doet 'stranden' (niks asocialer dan dat trouwens). En vooral: héél duidelijk maken wat precies de inzet is. Nogmaals: voor één keer kan ik de mensen van OVS heel goed begrijpen. Iedere vakbond heeft het recht om mee te spelen in de vaudeville van het sociaal overlegmodel, niet enkel de grote vetzakken met de efficiëntste lobbyisten in Bruxelles. |
Citaat:
Dat heeft niets met ideologische scherpslijperij maar met concrete strategie en druk te maken. Via de rest van de economie onder druk te zetten kan men de eigen patroons beter onder druk zetten dan zonder... Dat heet mobilisering van diverse machtsbronnen. Het staken heeft niet als einddoel 'tegen de economie te zijn' maar wel als middel om een ander doel te bereiken. |
Citaat:
wat gaan ze trouwens maandag doen? weer nieuwe regeling, zijn ze al verwittigd? ik heb trouwens gehoord dat ze toch nog in januari gaan staken. als ze nog een klein beetje begrip hebben bij de reizigers zal dat dan compleet verdwijnen. ook reizigers hebben rechten, weet je. |
Citaat:
BTW, ik behoor ook tot die reizigers hé... Maar ik heb er geen probleem mee als ze staken, zolang ze het maar op een degelijke manier doen. |
Citaat:
staken om te staken, ik heb het er niet voor. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be