Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Positief staken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100230)

jamás será vencido 3 januari 2008 12:18

Positief staken.
 
Zouden stakingen geen veel positiever effect hebben, indien ze bijvoorbeeld zoals ze bij de lijn deden: passagiers gratis laten meerijden...
Bepaalde 'gratis' diensten leveren enz.
Zo lijdt het bedrijf economisch ook verlies
MAAR bij de publieke opinie en dus de andere werknemers krijg je veel meer steun.
Zo heb je ook minder kans dat de staking wordt gebroken,
juist doordat de meerderheid van de bevolking (en dus ook andere werknemers) zich tegen de staking keren en deze als negatief beschouwen.

Vorenus 3 januari 2008 12:23

En die mensen hun recht om een dagje verlof kuch kuch het recht om het werk neer te leggen af te nemen?

Ipv te staken kunnen ze beter hun C4 geven. Veel effectiever want het bedrijf moet er weer eentje opleiden (kost geld) en de ontslagnemende is verlost van die lastige bazen. En de klanten hebben gen hinder.

jamás será vencido 3 januari 2008 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 3185300)
En die mensen hun recht om een dagje verlof kuch kuch het recht om het werk neer te leggen af te nemen?

Ipv te staken kunnen ze beter hun C4 geven. Veel effectiever want het bedrijf moet er weer eentje opleiden (kost geld) en de ontslagnemende is verlost van die lastige bazen. En de klanten hebben gen hinder.

Het doel van staken is betere werknemersomstandigheden bekomen door druk op werkgevers. Vaak is financiele druk, de enige die vandaag binnen het kapitalisme wordt verstaan: kostenlogica. Een c4 verbeterd niet direct de werknemersomstandigheden.

vlijmscherp 3 januari 2008 12:35

staken is een recht, maar moet ook het allerlaatste drukkingsmiddel zijn anders verwatert het effect ervan. dus volledig voor positieve acties.

Heftruck 3 januari 2008 12:59

Interessante overweging.

Jonas Elossov 3 januari 2008 13:40

Bij het spoor is zoiets bijvoorbeeld onddenkbaar...

Er wordt slechts een héél klein deel van de ticketten verkocht door het treinbegeleiders zelf. De meeste vervoersbewijzen zijn ten eerste abonementen... Ten tweede wordt een groot deel van de andere verkocht door automaten. En ten derde, de rest wordt verkocht aan de loketten, die niet tot dezelfde personeelscategorie behoren als de treinbegeleiders en machinisten.

Hetzelfde geldt voor ongeveer alle sectoren waar men minimale dienstregelingen wil; ook in ziekehuizen wordt er nooit betaald aan verplegers (het is trouwens de meenschap die zichzelf daar voor een groot stuk betaalt door de ziekenfondsen), ook piloten, luchtverkeersleiding en hostessen worden niet door de reizigers betaalt; hetzelfde geldt voor brandweer, politie, etc...

Het is gevaarlijk om het stakingswapen ook maar op één of andere manier in vraag te stellen; dat is fluctueren op het actueel discours. Een veel betere startegia van actievoeren kan je op onze site vinden; in plaats van mensen naar huis te laten gaan, piketten opzetten en campagne voeren richting reizigers bij de stakingen... Tenminste aan iedereen uitleggen w�*�*rom er gestaakt wordt.

En mocht de minimumdienstregeling er toch komen kan men nog steeds de finse strategie toepassen; collectief solidair ontslag...

vlijmscherp 3 januari 2008 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3185410)
Bij het spoor is zoiets bijvoorbeeld onddenkbaar...

Er wordt slechts een héél klein deel van de ticketten verkocht door het treinbegeleiders zelf. De meeste vervoersbewijzen zijn ten eerste abonementen... Ten tweede wordt een groot deel van de andere verkocht door automaten. En ten derde, de rest wordt verkocht aan de loketten, die niet tot dezelfde personeelscategorie behoren als de treinbegeleiders en machinisten.

Hetzelfde geldt voor ongeveer alle sectoren waar men minimale dienstregelingen wil; ook in ziekehuizen wordt er nooit betaald aan verplegers (het is trouwens de meenschap die zichzelf daar voor een groot stuk betaalt door de ziekenfondsen), ook piloten, luchtverkeersleiding en hostessen worden niet door de reizigers betaalt; hetzelfde geldt voor brandweer, politie, etc...

Het is gevaarlijk om het stakingswapen ook maar op één of andere manier in vraag te stellen; dat is fluctueren op het actueel discours. Een veel betere startegia van actievoeren kan je op onze site vinden; in plaats van mensen naar huis te laten gaan, piketten opzetten en campagne voeren richting reizigers bij de stakingen... Tenminste aan iedereen uitleggen w�*�*rom er gestaakt wordt.

En mocht de minimumdienstregeling er toch komen kan men nog steeds de finse strategie toepassen; collectief solidair ontslag...

het probleem is dat ze bij het spoor staken zonder die communicatie en (ogenschijnlijk) als eerste wapen, nog voor er onderhandelingen zijn.

de stakingen op kerstavond en oudejaar waren totaal overbodig en schadelijk, ze hebben zelf toegeven dat dit enkel was om thuis te zijn, niet om iets te bereiken. maw, ze vinden dat hun plezier boven de reizigers gaat.

jamás será vencido 3 januari 2008 14:48

Ik stel het stakingsrecht op geen enkel moment in vraag,
ik stel mij echter wel de vraag,
hoe we dit stakingsrecht zo effecient mogelijk kunnen gebruiken...

In mijn omgeving hoor ik veel gezaag over de treinstakingen,
ook sarkozy diende niet toe te geven omdat de bevolking zelf boos werd tegen de stakers,
en dit terwijl zij eigenlijk dezelfde belangen als de stakers dienden.

Hoe kunnen de belangen van de stakers,
zo efficient mogelijk worden behartigd?
Hoe verkijgen zij steun van de politieke opinie, wat hun eise kracht bijzet?
Hoe schaden zij zo weinig mogelijk andere werknemers, en zoveel mogelijk diegene die hen uitbuiten.

toccata 3 januari 2008 15:06

Betaalstakingen
De reizigers moeten niet betalen: zij zijn blij en toch voelt de maatschappij dit hard in haar portefeuille
Er zijn allen praktische problemen zoals wat bijvoorbeeld als enkele controleurs niet meestaken en dan heb je een boete=>goede organisatie nodig

Jonas Elossov 3 januari 2008 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3185443)
de stakingen op kerstavond en oudejaar waren totaal overbodig en schadelijk, ze hebben zelf toegeven dat dit enkel was om thuis te zijn, niet om iets te bereiken. maw, ze vinden dat hun plezier boven de reizigers gaat.

Euh, pardon... Het was als protest tegen het feit dat ze een week voor nieuwjaar nog steeds niet wisten of ze tijdens de feestdagen moesten werken... Als dat bij mij zou gebeuren mag de baas ook de boom in hoor: er zijn grenzen aan flexibiliteit! Dit is gewoon wild-westmanagement.

Maar ze moeten inderdaad beter communiceren, en hun militanten effectief mobiliseren... maar dat kan je van OVS niet verwachten, en de anderen willen gewoon geen actie voeren; met dit en een populairder wordende OVS bij het personeel als resultaat.

Jazeker 3 januari 2008 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3185410)
Bij het spoor is zoiets bijvoorbeeld onddenkbaar...

Er wordt slechts een héél klein deel van de ticketten verkocht door het treinbegeleiders zelf. De meeste vervoersbewijzen zijn ten eerste abonementen... Ten tweede wordt een groot deel van de andere verkocht door automaten. En ten derde, de rest wordt verkocht aan de loketten, die niet tot dezelfde personeelscategorie behoren als de treinbegeleiders en machinisten.

Maar in beide laatste gevallen, moet de "kaartjesknipper" langskomen en die kan dat eens flink aan zijn laars lappen. Organiseer zulkse staking op een zaterdag en je hebt een gratis-treindag terwijl de meeste abo's niet gelden. Resultaat: de mensen gaan speciaal die dag die gratis treinen nemen.

=> maximaal verlies voor het spoor

=> maar, geen vrij dagje :-(

vavli 3 januari 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3185410)
Bij het spoor is zoiets bijvoorbeeld onddenkbaar...

Er wordt slechts een héél klein deel van de ticketten verkocht door het treinbegeleiders zelf. De meeste vervoersbewijzen zijn ten eerste abonementen... Ten tweede wordt een groot deel van de andere verkocht door automaten. En ten derde, de rest wordt verkocht aan de loketten, die niet tot dezelfde personeelscategorie behoren als de treinbegeleiders en machinisten.

Hetzelfde geldt voor ongeveer alle sectoren waar men minimale dienstregelingen wil; ook in ziekehuizen wordt er nooit betaald aan verplegers (het is trouwens de meenschap die zichzelf daar voor een groot stuk betaalt door de ziekenfondsen), ook piloten, luchtverkeersleiding en hostessen worden niet door de reizigers betaalt; hetzelfde geldt voor brandweer, politie, etc...

Het is gevaarlijk om het stakingswapen ook maar op één of andere manier in vraag te stellen; dat is fluctueren op het actueel discours. Een veel betere startegia van actievoeren kan je op onze site vinden; in plaats van mensen naar huis te laten gaan, piketten opzetten en campagne voeren richting reizigers bij de stakingen... Tenminste aan iedereen uitleggen w�*�*rom er gestaakt wordt.

En mocht de minimumdienstregeling er toch komen kan men nog steeds de finse strategie toepassen; collectief solidair ontslag...

Helemaal mee eens. Wat de vakbonden wel beter moeten doen is hun communicatie verzorgen: op voorhand en frequent genoeg alle reizigers informeren wanneer en waarom er gestaakt wordt om zo te zorgen voor een breed draagvlak en blijvende steun van de publieke opinie. OVS heeft dat compleet verwaarloosd en speelt zo de rechtse stroming troeven in de hand.

Jonas Elossov 3 januari 2008 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3185777)
=> maar, geen vrij dagje :-(

Daarmee tref je ten eerste de economie niet mee - wat één van de eerste wapens is van een staking.

Ten tweede, dat van die vrije dag... Er zijn volgens mij maar weinig mensen die voor de lol een dag niet werken - en dus ook niets verdienen - in deze tijden van crisis en dalende koopkracht. Als ze er toch zijn, dan zijn dat alleszins geen solidaire vakbondsmilitanten... Dus met dat soort argumenten syndicalisten aanvallen is beneden alles.

Jaani_Dushman 3 januari 2008 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vavli (Bericht 3185888)
Helemaal mee eens. Wat de vakbonden wel beter moeten doen is hun communicatie verzorgen: op voorhand en frequent genoeg alle reizigers informeren wanneer en waarom er gestaakt wordt om zo te zorgen voor een breed draagvlak en blijvende steun van de publieke opinie. OVS heeft dat compleet verwaarloosd en speelt zo de rechtse stroming troeven in de hand.

De OVS-stakingen zijn de eerste treinstakingen waarbij ik tenminste nog vaag weet waarom ze staken. Bij ABVV- en ACV-stakingen krijgen je nooit uitleg.
Ikzelf redeneer elke keer "ze zullen wel een goeie reden hebben om te staken", maar ik denk niet dat iedereen daar zo over denkt.

Jazeker 3 januari 2008 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3185917)
Daarmee tref je ten eerste de economie niet mee - wat één van de eerste wapens is van een staking.

Ik dacht dat je een onwillige directie wou treffen. Om te staken "tegen de economie" terwijl je het verpakt als eisen voor betere werkomstandigheden van een welbepaalde groep werknemers, vind ik maar ideologische scherpslijperij, eerlijk gezegd. Gaat het nu om de eisen of "tegen de economie"?

Desiderius 3 januari 2008 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3185777)
Maar in beide laatste gevallen, moet de "kaartjesknipper" langskomen en die kan dat eens flink aan zijn laars lappen. Organiseer zulkse staking op een zaterdag en je hebt een gratis-treindag terwijl de meeste abo's niet gelden. Resultaat: de mensen gaan speciaal die dag die gratis treinen nemen.

=> maximaal verlies voor het spoor

=> maar, geen vrij dagje :-(

Het maakt niks uit of er op zo'n betaalstakingsdag horden passagiers op de treinen zitten, dan wel of die treinen leeg rondkarren. Daar verliest de NMBS geen eurocent meer/minder door.

Om een staking acceptabel te maken voor het grote publiek, moet je die voldoende lang op voorhand aankondigen en liefst ergens tegen een verlofperiode (of officiële feestdag) aanplakken, zodat je zo weinig mogelijk reizigers doet 'stranden' (niks asocialer dan dat trouwens). En vooral: héél duidelijk maken wat precies de inzet is.

Nogmaals: voor één keer kan ik de mensen van OVS heel goed begrijpen. Iedere vakbond heeft het recht om mee te spelen in de vaudeville van het sociaal overlegmodel, niet enkel de grote vetzakken met de efficiëntste lobbyisten in Bruxelles.

Jonas Elossov 4 januari 2008 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3186133)
Ik dacht dat je een onwillige directie wou treffen. Om te staken "tegen de economie" terwijl je het verpakt als eisen voor betere werkomstandigheden van een welbepaalde groep werknemers, vind ik maar ideologische scherpslijperij, eerlijk gezegd. Gaat het nu om de eisen of "tegen de economie"?

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar meestal is het de enige weg... Een werkgever van auto-zetels zal er op zich wel niet tegenop zien dat zijn fabriek enkele dagen stilligt en de machines niet worden gebruikt. De nabijgelegen autofabriek zal dat echter minder leuk vinden, en dat zal de druk verhogen.

Dat heeft niets met ideologische scherpslijperij maar met concrete strategie en druk te maken. Via de rest van de economie onder druk te zetten kan men de eigen patroons beter onder druk zetten dan zonder... Dat heet mobilisering van diverse machtsbronnen.

Het staken heeft niet als einddoel 'tegen de economie te zijn' maar wel als middel om een ander doel te bereiken.

vlijmscherp 4 januari 2008 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3185686)
Euh, pardon... Het was als protest tegen het feit dat ze een week voor nieuwjaar nog steeds niet wisten of ze tijdens de feestdagen moesten werken... Als dat bij mij zou gebeuren mag de baas ook de boom in hoor: er zijn grenzen aan flexibiliteit! Dit is gewoon wild-westmanagement.

Maar ze moeten inderdaad beter communiceren, en hun militanten effectief mobiliseren... maar dat kan je van OVS niet verwachten, en de anderen willen gewoon geen actie voeren; met dit en een populairder wordende OVS bij het personeel als resultaat.

nope, niet waar. op het tv-journaal heeft de baas van het OVS dit met zoveel woorden toegegeven. hij had een gesprek gehad met leiding van de NMBS en hun antwoord was voldoende maar hij had zijn mensen beloofd dat ze met kerst en oudejaar thuis mochten zijn. maw, de enigste reden om te staken was om thuis te zitten.

wat gaan ze trouwens maandag doen? weer nieuwe regeling, zijn ze al verwittigd?

ik heb trouwens gehoord dat ze toch nog in januari gaan staken. als ze nog een klein beetje begrip hebben bij de reizigers zal dat dan compleet verdwijnen.

ook reizigers hebben rechten, weet je.

Jonas Elossov 4 januari 2008 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3186815)

ook reizigers hebben rechten, weet je.

Het is de strategie van het management en de regering om reizigers en personeel tegen elkaar op te zetten... Dat is echter een schijntegenstelling.

BTW, ik behoor ook tot die reizigers hé... Maar ik heb er geen probleem mee als ze staken, zolang ze het maar op een degelijke manier doen.

vlijmscherp 4 januari 2008 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 3187178)
Het is de strategie van het management en de regering om reizigers en personeel tegen elkaar op te zetten... Dat is echter een schijntegenstelling.

BTW, ik behoor ook tot die reizigers hé... Maar ik heb er geen probleem mee als ze staken, zolang ze het maar op een degelijke manier doen.

ik heb totaal geen probleem met stakingen als ze met een duidelijk doel zijn en als laatste drukkingsmiddel. de stakingen op 24 en 31 december (waar ik trouwens geen last heb van ondervonden, ik had verlof) vallen daar totaal niet onder.

staken om te staken, ik heb het er niet voor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be