Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Computer leest gedachten mens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100278)

Marlientje 4 januari 2008 14:39

Computer leest gedachten mens

Computer leest gedachten
Wetenschappers van de universiteit van Pittsburgh hebben een methode ontwikkeld waarmee een computer onze gedachten kan lezen.

Tekeningen
De onderzoekers lieten tekeningen zien aan proefpersonen, terwijl een geavanceerde MRI-scanner registreerde welke delen van het brein reageerden bij het zien van de plaatjes. Aan de hand van de data van de scanner kon de computer dan 97 procent nauwkeurig zien aan welk van de tien plaatjes testpersonen dachten.

Hersenen
Op de plaatjes stonden verschillende soorten gereedschap, zeer simpel getekend. Toch werken diverse delen van de hersenen om de informatie te verwerken, schrijft de Daily Mail. "We kunnen gedachten nu associëren met plaatjes, woorden en binnenkort hele zinnen", vertelt een onderzoeker.

Autisme
Met deze technologie kan al op korte termijn baanbrekend onderzoek gedaan worden naar bijvoorbeeld autisme. (sam)

prachtige evolutie
goede manier om onze politieke tegenstanders uit te schakelen :lol:

Skoebidoe 4 januari 2008 14:56

De vraag is natuurlijk waar zoiets eindigt?
Ik ontken niet dat er heel veel mooie dingen kunnen mee tot stand gebracht worden maar waar begint het en waar eindigt het?
Hoe zit het met onze privacy bijvoorbeeld als zelfs onze gedachten kunnen ontrafeld worden?
Of je gaat bijvoorbeeld op sollicitatiegesprek en dergelijke PC die jouw gedachten kan lezen wordt ingeschakeld... Een sollicitatiegesprek is tenslotte jezelf een beetje verkopen. Daarmee bedoel ik niet dat er moet gelogen worden maar bepaalde eigenschappen kunnen uitvoerig in de verf gezet worden

HAMC 4 januari 2008 15:36

Ik geloof er geen woord van.

sn00py 4 januari 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe (Bericht 3187389)
De vraag is natuurlijk waar zoiets eindigt?
Ik ontken niet dat er heel veel mooie dingen kunnen mee tot stand gebracht worden maar waar begint het en waar eindigt het?
Hoe zit het met onze privacy bijvoorbeeld als zelfs onze gedachten kunnen ontrafeld worden?
Of je gaat bijvoorbeeld op sollicitatiegesprek en dergelijke PC die jouw gedachten kan lezen wordt ingeschakeld... Een sollicitatiegesprek is tenslotte jezelf een beetje verkopen. Daarmee bedoel ik niet dat er moet gelogen worden maar bepaalde eigenschappen kunnen uitvoerig in de verf gezet worden

Of het CGKR kan gedachten meelezen... dan krijg ik 20 x levenslang vrees ik.

delcom 5 januari 2008 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3187356)
Computer leest gedachten
Wetenschappers van de universiteit van Pittsburgh hebben een methode ontwikkeld waarmee een computer onze gedachten kan lezen.

Tekeningen
De onderzoekers lieten tekeningen zien aan proefpersonen, terwijl een geavanceerde MRI-scanner registreerde welke delen van het brein reageerden bij het zien van de plaatjes. Aan de hand van de data van de scanner kon de computer dan 97 procent nauwkeurig zien aan welk van de tien plaatjes testpersonen dachten.

Hersenen
Op de plaatjes stonden verschillende soorten gereedschap, zeer simpel getekend. Toch werken diverse delen van de hersenen om de informatie te verwerken, schrijft de Daily Mail. "We kunnen gedachten nu associëren met plaatjes, woorden en binnenkort hele zinnen", vertelt een onderzoeker.

Autisme
Met deze technologie kan al op korte termijn baanbrekend onderzoek gedaan worden naar bijvoorbeeld autisme. (sam)

prachtige evolutie
goede manier om onze politieke tegenstanders uit te schakelen :lol:

dat we met nieuwe technologie het leven kunnen vergemakkelijken is een feit.
desondanks blijft een computer één van de domste voorwerpen op aarde, als je het er verkeerd inbrengt komt het er ook verkeerd uit.

Groentje-18 6 januari 2008 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3187483)
Ik geloof er geen woord van.

Ik heb het experiment zelf niet gelezen ofzo maar zoiets kan wel degelijk.
Specifieke perceptuele configuraties (beelden) leveren op even specifieke plaatsen hersenactiviteit.
Door zulke onderzoeken uit te voeren (en door letselstudies) weet men heel veel over de verschillende functies en hun ligging.
Dus het is niet onlogisch dat men ook in de omgekeerde richting kan werken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be