Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vlaanderen is minder rechts. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100316)

jamás será vencido 5 januari 2008 12:13

Vlaanderen is minder rechts.

3 januari in knack:

Vlaanderen maakt geen ruk naar rechts:

slechts 21 procent van de vlamingen noemt zich rechts,
17 procent van de vlamingen noemt zich links

In 2004 waren er nog 2 procent meer zelfverklaarde rechtsen...

Rechts vlaanderen een illusie?

Rogge 5 januari 2008 13:24

tkan zijn dat het gehele politieke veld een beetje naar rechts opschuift. Er is geen vast centrum om rechts en links aan af te meten. Als iedereen rechtser is, zijn de minst rechtse links.

De Garde 5 januari 2008 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3189259)
3 januari in knack:

Op 15 jaar is er nauwelijks iets verandert in de houding van de Vlamingen. Dus zegt het meer over de politieke partijen dan wel over de kiezers.

AdrianHealey 5 januari 2008 14:04

Amai, dat boeit mij wel. Of Vlaanderen zichzelf 'rechts' of 'links' vindt.
Mensen die Sp.a stemmen, voelen zich links, hé.

De Garde 5 januari 2008 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3189564)

Niet noodzakelijk. Arbeiders zijn in regel economisch links maar cultureel rechts.

I amsterdam 5 januari 2008 16:14

,moet
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3189834)
Niet noodzakelijk. Arbeiders zijn in regel economisch links maar cultureel rechts.

Het lijkt me dat Vlaanderen niet rechtser of linkser is dan andere landen.
Alleen door de Belgicistiche opstelling van de linkse partijen moeten vele Vlamingen rechtser stemmen dan ze zijn.

filosoof 5 januari 2008 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 3189477)
tkan zijn dat het gehele politieke veld een beetje naar rechts opschuift. Er is geen vast centrum om rechts en links aan af te meten. Als iedereen rechtser is, zijn de minst rechtse links.

Voor Stormfront, Blood & Honour en Vlaamse Jongeren Westland is Philippe Lhiver links.

jamás será vencido 6 januari 2008 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3189564)

het is vooral interessant wanneer je denkt dat velen van een ruk naar rechts onder de bevolking spraken...
Terwijl het aantal menen dat zich als rechts beschouwd blijkbaar toch niet zo groot blijkt te zijn.

De Garde 6 januari 2008 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3190878)
het is vooral interessant wanneer je denkt dat velen van een ruk naar rechts onder de bevolking spraken...
Terwijl het aantal menen dat zich als rechts beschouwd blijkbaar toch niet zo groot blijkt te zijn.

Ja, maar je moet er ook rekening mee houden dat de Vlamingen zichzelf positioneren op de links-rechts as. Het is dus een zelfbeeld dat ze geven. Het is maar door hun standpunt op een aantal concrete thema's te vragen dat je dat nader kan bekijken (bijvoorbeeld: houding migranten, vakbonden en stakingen, criminaliteit, normen en waarden).

Maar het is nu eenmaal gangbaar dat bij peilingen waar men het zelf vraagt er een soort klok-model is, weliswaar met pieken aan het uiteinde.

jamás será vencido 6 januari 2008 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3191268)
Ja, maar je moet er ook rekening mee houden dat de Vlamingen zichzelf positioneren op de links-rechts as. Het is dus een zelfbeeld dat ze geven. Het is maar door hun standpunt op een aantal concrete thema's te vragen dat je dat nader kan bekijken (bijvoorbeeld: houding migranten, vakbonden en stakingen, criminaliteit, normen en waarden).

Maar het is nu eenmaal gangbaar dat bij peilingen waar men het zelf vraagt er een soort klok-model is, weliswaar met pieken aan het uiteinde.

Ik denk inderdaad dat thema's (zoals sociale zekerheid, wilde ontslagen, werkonzekerheid, een hoger loon, een verminderde urenweek, gezondheidszorg, belastingsvermindering voor werknemers...enz) een andere kijk kunnen geven op links - rechts. Zoals u merkt zijn ook die thema's echter in te delen in een links-rechts schaal. Ik veronderstel dat de evaluatie van linkse of rechtse thema's vooral gebeurd door politieke golven, zo zijn er soms rechtse soms linkse politieke golven, meestal afhankelijk van de oppositiepartijen in een land.

Rogge 6 januari 2008 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3189870)
Voor Stormfront, Blood & Honour en Vlaamse Jongeren Westland is Philippe Lhiver links.

inderdaad. er zijn net zogoed mensen die spa een centrumpartij vinden.
Als je jezelf 'rechts' noemt, bedoel je eigelijk: 'rechtser dan gemiddeld'. Wel, als zowel jezelf als dat gemiddelde een beetje naar rechts opschuiven, is iedereen even rechtser of linkser dan gemiddeld, hoewel er algemeen wel een verrechtsing is.

besluit: met opiniepeilingen kan je geen verrechtsing of verlinksing vaststellen.

jamás será vencido 6 januari 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 3191404)
inderdaad. er zijn net zogoed mensen die spa een centrumpartij vinden.
Als je jezelf 'rechts' noemt, bedoel je eigelijk: 'rechtser dan gemiddeld'. Wel, als zowel jezelf als dat gemiddelde een beetje naar rechts opschuiven, is iedereen even rechtser of linkser dan gemiddeld, hoewel er algemeen wel een verrechtsing is.

besluit: met opiniepeilingen kan je geen verrechtsing of verlinksing vaststellen.

maar geen verrechtsing in het bewustzijn,
en dat is belangrijk!

Burkide 6 januari 2008 12:20

Goed, dan moeten we niet al te bang zijn voor een rechts onafhankelijk Vlaanderen :-P

(Jaja, ik zoek het, ik weet het...)

De Garde 6 januari 2008 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3191456)
Goed, dan moeten we niet al te bang zijn voor een rechts onafhankelijk Vlaanderen :-P

(Jaja, ik zoek het, ik weet het...)

Voor het FGTB zal Vlaanderen �*ltijd rechts zijn.

De Garde 6 januari 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3191298)
Ik denk inderdaad dat thema's (zoals sociale zekerheid, wilde ontslagen, werkonzekerheid, een hoger loon, een verminderde urenweek, gezondheidszorg, belastingsvermindering voor werknemers...enz) een andere kijk kunnen geven op links - rechts. Zoals u merkt zijn ook die thema's echter in te delen in een links-rechts schaal. Ik veronderstel dat de evaluatie van linkse of rechtse thema's vooral gebeurd door politieke golven, zo zijn er soms rechtse soms linkse politieke golven, meestal afhankelijk van de oppositiepartijen in een land.

Dat geef ik ook aan. Maar het is maar op die manier dat je interregionaal kan werken en kan bepalen wat 'Vlaams' links is en 'Waals' links (en zo voort en zo verder).

Nu, in regel wordt dit wel niet in 'links' en 'rechts' ingedeeld: bijvoorbeeld: meer rechten voor migranten versus minder rechten voor migranten maar de som van al die standpunten geeft een indicatie. Of: de sociale zekerheid moet bij de staat blijven of de sociale zekerheid moet geprivatiseerd worden

filosoof 6 januari 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3191607)
Voor het FGTB zal Vlaanderen �*ltijd rechts zijn.

En voor jou altijd links?

De Garde 6 januari 2008 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3191616)
En voor jou altijd links?

Nope. Ooit gezegd? Geef mij maar Beieren aan de Noordzee.

Jan van den Berghe 6 januari 2008 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3189259)
3 januari in knack:

En?

Er heerst in Vlaanderen, net als in alle landen, een politieke pluriformiteit, zelfs zodanig dat onze maatschappij op dat vlak een tamelijk grote verbrokkeling toont.

Rogge 6 januari 2008 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3191423)
maar geen verrechtsing in het bewustzijn,
en dat is belangrijk!

daar ben ik ook niet echt van overtuigd. volgens mij kan zo'n peiling enkel dienen om de populariteit (politieke correcteid?) van de termen 'rechts' en 'links' aan te geven.

liberalist_NL 6 januari 2008 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3189856)
,moet

Het lijkt me dat Vlaanderen niet rechtser of linkser is dan andere landen.
Alleen door de Belgicistiche opstelling van de linkse partijen moeten vele Vlamingen rechtser stemmen dan ze zijn.

Daar zeg je een waar woord.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be