![]() |
Kloof tussen politiek en burger
Er wordt steeds weer geleuterd over de kloof tussen de burger en de politiek. De vraag is of niet beiden een inspanning moeten doen om deze kloof te dichten. Ik bedoel maar: ook al gaat een schepen naar elke pensenkermis, hoe kan hij het contact met de mensen herstellen als de mensen niet weten wie hij is en niet de moeite nemen het gemeentelijk infoblad door te nemen waar zijn foto nochtans instaat.
Hieronder een link die ik vond naar iemand die een originele manier vond om de kloof tussen politiek en burger te meten. Hoe meer mensen meedoen hoe accurater kan gemeten worden. Daarnaast vertrekt het initiatief ook vanuit het standpunt dat je moet weten wie je politici zijn. Onbekend maakt immers onbemind. :-) Kijk zelf even op http://www.swalens.be en dan (eventueel) doorklikken naar "kloof burger politiek". |
Er is enkel een kloof tussen burger en politiek wanneer je de politiek erkent.
En ieder zichzelf respecterend mens kan aan zulke onzin toch geen waarde hechten. Als politiek een positieve invloed had op de samenleving dan waren we er al jaren uitgekomen maar kijk eens wat politiek ons gebracht heeft. |
Mja kijk, ik hoor vaak mensen zeggen dat de politiek alles verkeerd doet en dat dé partijen niet naar hun luisteren, dan vraag ik me af, waarom wordt je niet actief in een partij om ze in de juiste richting te sturen of richt er een nieuwe op, als je de juiste themas aanhaalt zal je succes hebben.
|
ff heel serieus...
is er dan sprake van eventueel mogelijk direct of indirect contact tussen burger en politiek? hm... twijfel ik toch sterk aan hoor |
Citaat:
De staat bestaat eveneens niet. De overheid wel, omdat zij exclusief bestaat uit mensen. Kritiek hebben op "de staat" en "de politiek" is m.a.w. zinloos. Je kan evengoed kritiek geven op één of andere denkbeeldige god. Het is een goed idee deze pure denkbeelden te verlaten omdat ze geen enkele binding met de realiteit hebben. Eens je dat doet, zie je de werkelijkheid voor wat ze is; mensen die interageren met mensen. De staat, de politiek en de wetenschap (om er nog maar een beeld bij te halen) kunnen dus niets. Bekritiseer mensen, geen beelden. 8-) (Maar als anarchist dacht je dat waarschijnlijk al? ;-)) Politici hebben altijd al contact gehad met burgers. Ze zeggen; gehoorzaam ons, werk voor ons, geef ons weelde en rot zelf weg. |
Citaat:
-Je bent zoon of dochter van. -Liefst trouwen met een of ander persoon van dezelfde politieke familie. -Minstens een "diploma" van 10 jaar Chiro of andere leider/leidster. -Sinds ettelijke jaren tot de politieke familie behoren. -Je hebt ook nog de syndicale weg. Als je dit al in de zak hebt,goed kan zwijgen en ja knikken ben je al goed op weg,om erin te MOGEN. |
Citaat:
Het programma liet zien dat de kloof eerder groter dan kleiner wordt. |
Citaat:
Een kip slacht men immers rapper dan een tijger;) |
Citaat:
Als je moest weten hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik maken van hun politieke rechten om via een partij invloed uit te oefenen, je zou er van omvallen. Politieke bijeenkomsten, waar partijleden welkom zijn om hun zeg te doen trekken heel weinig volk. Men blijft liever gezellig thuis. Als je wil gaan meedoen aan de macht over miljoenen mensen, kan je misschien eens uit je kot komen, je informeren en dan je engageren. Toch helpt dat om in contact te komen met politici. Of moeten die weer zitdagen gaan houden? |
Jaja, 2 rake bijdragen van ericferemans.
|
Ik wens mij inderdaad niet met politiek bezig te houden want ik houd niet van een pooiergedrag en zeker niet van uitbuiting en mishandeling van mijn kind.Ik betaal geen belastingen,helemaal niet omdat ik er psygisch niet mee klaar kom deze corrupte maffia te ondersteunen,ik heb geen uitkering want ik ben geen profiteur,ik wil geen ziekenkas want ik geloof helemaal niet meer in deze ziekelijke verzorgingsstaat en hun maffiabanden met de farmaceutische industrie,ik wens helemaal geen banden met dit land wat een schande voor de mensheid voorsteld en ik wil helemaal geen banden met krankzinnig gestoorde religieuze instituten.Het enige wat ik wens is een menswaardig bestaan voor mezelf mijn kind en ieder levend wezen op deze planeet.Ik wil hiermee zeggen dat ik mijn best doe om de forumleden met alle respect voor ieders mening proberen bewust te maken van het doel van ons bestaan.En een inzicht te geven in de beestachtige praktijken van jullie land.En een poging om de mensheid er toe te brengen terug respect te hebben voor zichzelf en de samenleving.Wij zijn allen 1 en de enige ware wet in ons bestaan is de wet van de eenheid.Wanneer deze eenvoudige maar wel waarachtige natuurlijke wet gehandhaaft wordt door ieder mens hebben we geen politiek nodig.En valt het je nu niet op dat het juist onze politieke leiders zijn die al deze conflicten en ellende veroorzaken.Wordt wakker.En neem je verantwoording.Overleven in een opgedrongen consumptiemaatschappij van hebzucht heeft helmaal niets met HET LEVEN te maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat de zogenaamde kloof tussen politiek en burger betreft: als iedere politicus zich moet bezighouden met het hersenloze gekwaak van de gemiddelde kiezer, dan kan hij zich net zo goed ophangen. Wat mensen eigenlijk bedoelen met het dichten van de kloof is hetvolgende: ze willen zélf aan de koordjes trekken, ze willen het liefst van al een dictator aan de macht die hun ideeën ten uitvoer brengt. Een gezonde democratie houdt zulke burgers op voldoende afstand. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be