![]() |
Brussel van Diest tot Nijvel
De Standaard bericht dat Roland Duchâtelet verklaard heeft dat "Indien men van Brussel echt de hoofdstad van Europa wil maken, dan moet men het aandurven om de grenzen van Brussel uit te breiden tot de grenzen van Vlaams- én Waals-Brabant samen en er één stadsgewest van te maken met één centraal bestuur." Hij zegt er wel bij dat in het andere geval geijverd moet worden voor de afschaffing van de faciliteiten, maar dat Brussel dan te weinig "lebensraum" zou hebben om zich echt tot de hoofdstad van Europa te ontwikkelen, en dat men de socio-economische voordelen daarvan dan ook zou mislopen.
Er zijn al twee reacties: een van Sven Gatz (Open Vld), die het plan veel te voortvarend noemt, en een van de VSB, die beweert dat het voorstel op maat geschreven is van "de Franstalige elite". Ik vind het eerlijkgezegd wat vreemd dat ze aan een marginale partij zonder verkozenen bijna evenveel ruimte geven als aan Open Vld. :? Enfin, wat vinden jullie van hetgeen de heer Duchâtelet zegt? |
Ik voeg er wel aan toe dat de verhoudingen tussen Vlamingen en Franstaligen in een hernieuwd "Brabant" compleet anders zouden liggen. De verhouding zou plus-minus fifty fifty zijn. Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen de heroprichting van Brabant.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hij ( Duchâtelet ) heeft al vanaf zijn eerste politieke stappen duidelijk gemaakt dat het niets zal worden met hem. Binnen een paar verkiezingen is deze partij ook verdwenen of opgeslorpt. :lol: |
Je vergeet iets te vermelden:
Citaat:
|
nooit. Brussel zou ook tweetalig zijn en de faciliteiten ook uitdovend.
|
Citaat:
|
dat ze eerst eens van Brussel 1 stad maken ipv de 19 van nu.
wat stadsgrenzen te maken heeft met de economische impact van een stad, snap ik niet. |
Citaat:
|
Kzal mijn huis al maar te koop zetten zeker ? :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het begint blijkbaar stilaan gewoonte te worden dat gebuisde politici die wanhopig proberen nog eens opgemerkt te worden, uitpakken met een voorstel om delen van Vlaanderen bij Brussel te annexeren.
Duchatelet is wel één van de allerzieligsten onder hen. Zijn partijtje, dat nochtans veel potentie én een unieke USP had, heeft het nog slechter gedaan dan Spirit en is bij gebrek aan kiezers totaal opgeslokt in de VLD. Vivant moest blijkbaar uitsluitend dienen om een senaatszetel te verwerven voor dhr. Duchatelet. Nu hij geen grond onder de voeten meer heeft en niemand nog in hem geïnteresseerd is, wil hij zich nog eens interessant maken door gemeenten weg te geven die zijn eigendom niet zijn. Kijk mama, zonder handen! En ik geef nog meer weg dan Pascal Smet. Ja Rolandke, ja, goeie jongen. Hier past één antwoord: dhr. Duchatelet is democratisch gebuisd. Quantité négligable. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Taal is voor velen wel degelijk een hinderblok. Het is niet toevallig dat uitgerekend de faciliteitengemeenten in de Rand het verregaandst verfranst zijn. Maar zoals ik al suggereerde: ook vandaag de dag trekken reeds veel Vlaams-Brabanders de taalgrens over. |
Citaat:
Waals-Brabant had dacht ik het hoogste gemiddelde inkomen van ons land. Er zijn tegenwoordig een pak Vlamingen die naar Wallonië verhuizen omwille van de veel goedkopere bouwgronden. |
Is er geen andere manier om Vlaams Brabant te verfransen?:roll:
|
Er is geen enkele historische grondslag voor, dus ik zie niet in waarom het zou moeten.
Wederom, Brussel is een kunstmatige stad. Het kan heel de streek van zuidelijk Brabant met zich meesleuren als ze valt. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be