Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   ook belg moet attest nederlands voor sociale woning ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100456)

King of beggars and fleas 8 januari 2008 01:12

ook belg moet attest nederlands voor sociale woning ?

hieronder een copie past van een chatgesprek met één van onze leden waarin hij verteld dat hij als belg een attest moet indienen waaruit blijkt dat hij nederlands spreekt vooraleer men hem wil inschrijven op de wachtlijst voor een sociale woning 8O

bratje zegt:
vandaag naar het ocmw geweest en ik een adres gekregen van sociaal verhuurkantoor,,,,,morgen gaan laten inschrijven,,,,,moet er een paar atesten voor hebben zoals attest van de belasting,en een attest dat ik nederlands spreek,,,,,,
thierry zegt:
ja idd
thierry zegt:
mor attest da ge nederlands spreekt ?
thierry zegt:
da s dacht ik alleen voor buitenlanders
bratje zegt:
dat vondt de patrick ook maar raar,,,,patrick dacht dat ook,,,,,,dus ik naar boven 1verdiep hoger dan de ocmw,,,,,en die beginnen daar moeilijk over de doen omdat ik nooit daar een les heb gevolgd,,,,,,,,,,,,,belachelijk hé
bratje zegt:
en op de belasting kreeg ik de attest zonder problemen mee
thierry zegt:
dat klopt nie ze - t zijn daar weer kiekens
thierry zegt:
is iets om op onze site te schrijven
thierry zegt:
da ge als belg een attest moet hebben dat ge nederlands spreekt allee
thierry zegt:
straf
bratje zegt:
sociaal verhuurkantoor langstraat 102 borgerhout
bratje zegt:
ik heb mijne pas afgegven op die open school boven de ocmw en heb gezegd dat deze alchtoonbelg in kapellen is geboren
bratje zegt:
en ikke van mijn kloten maken tegen patrick,,,,,,,als ze niet willen meewerken,,,dan ik ook niet meer,,,,,heb ik geroepen naar patrick
thierry zegt:
tja kan ik inkomen mor de patrick dacht zelf dat het nie klopte
thierry zegt:
dus ze hebben uw inschrijving dus geweigerd of wat ?
bratje zegt:
dieé vondt dat zelf belachelijk,,,,,,,,ik moet dat morgen gaan doen tussen 14.00uur en 18.45uur
bratje zegt:
ik ga in bed kruipen,,,,morgen vroeg uit,,,,,,,,tegen mijn goestig,,,,,,,,,,,,,strontmaatschapij
thierry zegt:
ok brat het beste he
bratje zegt:
slaapwel,,,
thierry zegt:
mor nog ff de vraag ge zijt dus in borgerhout daar in de langestraat geweest vandaag ?
bratje zegt:
morgen namiddag,,,,,,,vandaag niet,,,,,,patrick heeft naar daar gebeld vanmorgend
bratje zegt:
nice draemssssssssssssssssssslopel
thierry zegt:
aah en aan de telefon zeiden ze dat dus allee
thierry zegt:
slaapwel
thierry zegt:
en succes morge

King of beggars and fleas 8 januari 2008 01:14

uiteraard spit ik dat de komende dagen uit tot op het bot - zijn er nog mensen met gelijkaardige ervaringen ?

Geert C 8 januari 2008 01:57

Ik denk dat het waar is, ik las een tijd terug een artikel over iemand die hetzelfde meemaakte.

Blijkbaar is men zo geobsedeerd door de gedachte dat een Franstalige Belg die geen Nederlands spreekt recht zou hebben op een sociale woning dat ook Belgen over een dergelijk attest moeten beschikken.

Ik dacht wel dat normaal een bewijs dat je, bijvoorbeeld, je middelbaar gedaan hebt op een Nederlandstalige school volstaat, maar dat zou ik eens moeten opzoeken, daar ben ik lang niet zeker van. :?

guerin 8 januari 2008 12:21

Je moet idd een diploma hebben uit een nederlandstallig school of je moet een kleine examen doen,deze paranoïde gedoe hebben we te danken aan.....

toccata 8 januari 2008 12:49

Op zich is het toch een goed idee dat mensen die in een wijk leven een gemeenschappelijke taal hebben (id nederlands)

Marlientje 8 januari 2008 13:05

Er zijn vrijstellingen mogelijk voor allochtonen, simpelweg een attest van
een neuro-psychiater waaruit blijkt dat je het iq niet hebt om een nieuwe taal aan te leren. ( of ziekte als schizofrenie ) Psychiaters schrijven die valse briefjes aan de lopende band in ruil voor meerdere getuigschriften verstrekte
hulp op verschillende data's en men trekt toch alles terug van de RIZIV.

Bometal 8 januari 2008 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3195714)
een neuro-psychiater waaruit blijkt dat je het iq niet hebt om een nieuwe taal aan te leren. ( of ziekte als schizofrenie ) Psychiaters schrijven die valse briefjes aan de lopende band in ruil voor meerdere getuigschriften verstrekte

Zucht ...

You people make me sick ... Dat je gewoonweg mensen helpt om het systeem te omzeilen ...

Savatage 8 januari 2008 14:03

Wat is het probleem eigenlijk? Ik vind dat heel normaal.

Vorenus 8 januari 2008 14:08

Citaat:

Vanaf 1/1/2008 zal je moeten voldoen aan de taalvoorwaarde. Je moet een basiskennis Nederlands hebben of ten minste bereid zijn om het te leren. Hiertoe zal je lessen Nederlands moeten volgen, en minstens 80% aanwezig zijn in de lessen. Indien je vindt dat je al voldoende Nederlands kent, zal je bij een Huis van het Nederlands een attest kunnen aanvragen.
http://www.newintown.be/NEWINTOWN/NL...13/5131/51314/

el_duvel 8 januari 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3195127)
uiteraard spit ik dat de komende dagen uit tot op het bot - zijn er nog mensen met gelijkaardige ervaringen ?

Spit maar uit jongen..
dit is wel de normaalste zaak van de wereld niet....

Ff komen profiteren en dan nog niet onze taal hoeven te spreken kom zeg...

Vorenus 8 januari 2008 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel (Bericht 3195929)
Spit maar uit jongen..
dit is wel de normaalste zaak van de wereld niet....

Ff komen profiteren en dan nog niet onze taal hoeven te spreken kom zeg...

Ze heebn die wet zo gemaakt ivm Europa. Indien het enkel voor migranten, allochtonen of wat doen ook was zou het discriminatie zijn.

Dus voor Nederlandsprekenden is het simpel.

* Diploma

* of een klein gesprekje met iemand uit het Huis van het Nederlands

Thorsten 8 januari 2008 14:24

Ik snap niet waarom deze Theirry en Patrick denken dat Belgen in Nederland geen buitenlanders zijn.

cookie@vws 8 januari 2008 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel (Bericht 3195929)

Ff komen profiteren en dan nog niet onze taal hoeven te spreken kom zeg..

Wat heeft een sociale woning nu met profiteren te maken? :? Wat doen we dan met blinden? Weigeren omdat ze geen nederlands kunnen lezen? Met de doofstommen? Weigeren omdat ze geen nederlands verstaan of kunnen spreken? pffft..

Coekie 8 januari 2008 15:34

Als men als voorwaarde kennis van de nederlandse taal stelt dan lijkt het mij normaal dat men ook vraagt om die kennis te bewijzen. En ja ook voor Belgen, vergeet niet dat er genoeg Belgen zijn die nauwelijks of geen Nederlands kennen, in Brussel en Wallonië loopt het daar vol van.

Coekie

el_duvel 8 januari 2008 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 3195972)
Wat heeft een sociale woning nu met profiteren te maken? :? Wat doen we dan met blinden? Weigeren omdat ze geen nederlands kunnen lezen? Met de doofstommen? Weigeren omdat ze geen nederlands verstaan of kunnen spreken? pffft..

dus in uw ogen mag ik imigreren naar enig ander land gewoon om daar op kosten van de belastingbetaler te gaan leven zonder ook maar enige vorm van de minste respect voor hen te tonen. dit doe je in mijn ogen om op zijn minst de taal te leren....

cookie@vws 8 januari 2008 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel (Bericht 3196162)
dus in uw ogen mag ik imigreren naar enig ander land gewoon om daar op kosten van de belastingbetaler te gaan leven zonder ook maar enige vorm van de minste respect voor hen te tonen. dit doe je in mijn ogen om op zijn minst de taal te leren....

In mijn ogen mag je doen waar je zelf goesting in hebt. Daar gaat het hier niet om. Het gaat over het feit of je als belg tegenwoordig al moet bewijzen dat je het nederlands machtig bent om een sociale woning te krijgen. Als ik verhuis naar Wallonië en ik spreek geen frans, zou ik toch een sociale woning moeten kunnen krijgen. Gezien vlaams een landstaal is (België ;-) )

duveltje382 8 januari 2008 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 3195127)

Erg oud nieuws:?

forumspook 8 januari 2008 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 3196142)
Als men als voorwaarde kennis van de nederlandse taal stelt dan lijkt het mij normaal dat men ook vraagt om die kennis te bewijzen. En ja ook voor Belgen, vergeet niet dat er genoeg Belgen zijn die nauwelijks of geen Nederlands kennen, in Brussel en Wallonië loopt het daar vol van.
Coekie

Ik heb er zelfs gekend die geen Nederlands wilden leren "j"ai jamais aimé cette langue, je vais pas me faire chier �* l'apprendre?!"...

forumspook 8 januari 2008 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3195714)

Beste marlientje, kunt u ook de namen van deze psychiaters mededelen? En ,waarom niet, hun adres en telefoonnummer ?

filosoof 8 januari 2008 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3197121)
Beste marlientje, kunt u ook de namen van deze psychiaters mededelen? En ,waarom niet, hun adres en telefoonnummer ?

Gefeliciteerd!!:cheer:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be