![]() |
De eigenschappen van god zijn logisch inconsistent
De eigenschappen van god zijn logisch inconsistent
Sommige eigenschappen van een bepaald godsbeeld zijn onderling tegenstrijdig, dit wordt logische inconsistentie genoemd. Het godsbeeld van het jodendom, christendom en de islam wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door almacht en alwetendheid. Alwetendheid is alles omvattende kennis, dus van zowel het verleden, het nu en de toekomst, op alle mogelijk plekken. Almacht is alles en allen omvattende, onbeperkte macht. Er gaat dus niets buiten zowel de macht als de kennis van God om. Het tegelijk bestaan van deze eigenschappen geeft een conflict. Zo kan een god die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig. Een almachtige god zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet god in staat zijn om op elk moment tussen twee of meerder opties kunnen kiezen. Als god alwetend is, zou hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer god wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat god geen keus heeft in zijn beslissing, heeft hij geen vrije wil. God kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent. Derhalve kan hij niet bestaan. Een vierkante cirkel kan immers ook niet bestaan. Tevens sluit Gods alwetendheid de vrije wil van de mens uit, waarvan meestal wordt beweerd door gelovigen dat mensen die hebben. Dit is om dezelfde reden als met de vrije wil van God. ----------- Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat vindt de katholieke forummer van deze tekst? Waar precies loopt het fout volgens hem of haar in de redenering? Is er überhaupt tegenargumentatie mogelijk (;-)) ? Ik ben voor het goede begrip geen "christenbasher", ik kan mezelf in bepaalde mate christen noemen, maar als wetenschapper heb ik serieuze vragen bij bepaalde dogma's en "gegeven feiten".. |
De theologie heeft zich daar al mee bezig gehouden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Process_theology Voor de concepten, zie aldaar. |
Citaat:
jamaja, "de theologie", ik was eerder geinteresseerd in de mening van de katholieke medeforummers zélf;-) gij mss Lombas?:-P |
Citaat:
En die zegt: "The universe is characterized by process and change carried out by the agents of free will. Self-determination characterizes everything in the universe, not just human beings. God cannot totally control any series of events or any individual, but God influences the creaturely exercise of this universal free will by offering possibilities. To say it another way, God has a will in everything, but not everything that occurs is God's will." |
God is een dualiteitsconcept. God is een concept dat steunt op de illusie van afgescheidenheid.
Zoals Lombas hierboven aanhaalt denk ik dat vrije wil een basisbegrip is, om zowel "goed" als "kwaad" te doen. De manier hoe ik het zie is dat "god" overal zit, ook in uzelf, een beetje pantheistisch. Er is geen afgescheidenheid slechts de perceptie ervan. Op elk moment creëeren we onze eigen realiteit. Door een God te beminnen of aanbidden zit de mens al duizenden jaren in een soort van spirituele tyrannie, die de scheppende kracht in de mens zelf wil fnuiken. Religies zijn een instrument van een elite die de spirituele evolutue van de mens wil afstoppen om hun eigen macht te behouden. Zij creëeren bewust de dualiteit die de lens verplaats naar externe facetten, in plaats naar de scheppende creatieve kracht die de basis vormt voor elk bestaan en in ieder mens zit. |
Citaat:
|
Citaat:
't zijn bangelijke vragen (en er zitten nog véél bugs in 't concept) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga ervan uit dat de schepping van wat wij de realiteit noemen een noodzakelijke creatie en afstandneming is van en door God met als doel het creëren van een soort spiegelbeeld waarvan God gebruikmaakt om een tot een waardering en kennis van de aard van zichzelf op te doen. Voor de geïnteresseerden, ik haal hiervoor ondermeer m'n inspiratie bij het werk van Jakob Böhme. Aangezien ik daarin geloof, moet ik wel de notie van de alwetendheid van God afwijzen. Als God alwetend zou zijn zou de creatie (het scheppen van een objectief kader waarin God zichzelf kan zien en beoordelen) namelijk niet noodzakelijk geweest zijn. |
Mijn Godsbeeld voelt zich niet aangesproken.
|
God is irrelevant. Een negatief kan nooit bewezen worden. Ook niet door er een positief van te maken.
Nooit. |
Tot nu toe heb ik dus alleen maar eigen interpretaties van de traditionele leer gelezen. Hier is dus niemand meer die in de traditionele stellingen gelooft?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ook: als Hij ook niet zoals ons is, welke interpretatie wordt er dan gegeven aan de schepping van de mens in Gods evenbeeld? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De mens is wel geschapen als: Citaat:
|
Citaat:
Men wacht op experimenteel onderzoek om de theoriëen te toetsen, het Chrandra X-ray observatorium heeft zwarte materie gevonden in de sterrencluster 1E0657-56. Het is alleen nog al moeilijk om daar naar toe te reizen en een sample te nemen. Uiteraard kan men dezelfde methode niet gebruiken om de eigenschappen van God te bepalen, dat spreekt. |
Citaat:
De discussie zal eerst moeten gaan naar wat is God, en dan naar bestaat hij. En bij die eerste vraag kan je al een kleine triljoen jaar blijven vast zitten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be